PDA

View Full Version : Welke elementen voor mijn Strat



artnaz
22 januari 2008, 00:28
Zoals al eerder aangegeven ben ik van plan om zelf een Strat in elkaar te zetten. Ik ben nu dus wat aan het brainstormen welke onderdelen ik moet samenbrengen. En pickups zijn één van de meest karakteristieke onderdelen van de gitaar, dus die moeten goed zijn.

Ik heb zelf vrij weinig ervaring, maar om de tone te omschrijven gooi ik wat losse termen in de lucht: "warm", "rond", "zangerig", "sustain", "romig", "punchy"... Ik wil er stevig mee kunnen rocken, maar een mooie clean en blues-tone zou ook mooi zijn zover het kan...

Voorbeelden:

HEAVY
Ritchie Blackmore - Fender '70s stock dacht ik (http://www.youtube.com/watch?v=WZwZXTtEfk8)
Ritchie Blackmore - Seymour Duncan Quarter Pounders (http://www.youtube.com/watch?v=7WAWTK_eOJg)
Ritchie Blackmore - Fender Lace Sensors (http://www.youtube.com/watch?v=gQr4NgVu754)
Doug Aldrich - hij heeft onderhand een Signature van Shure, dus het is die of iets anders van Shure (http://www.youtube.com/watch?v=hBhp_3CSIgE&feature=related8)
Yngwie Malmsteen - Dimarzio HS-3's en (later ook) YJM's als ik het goed heb (http://www.youtube.com/watch?v=GkEo3IqpNus)
Walter Giardino - wat ik zo kan vinden ook Dimarzio HS-3's (http://www.youtube.com/watch?v=JQU1xC8H1eE)
Gary Moore - Uit fase geplaatste Bare Knuckels dacht ik (ik weet het het, geen Strat, maar z'n tone is ook heerlijk :p) (http://www.youtube.com/watch?v=i6IO5EN49hY)

CLEAN/BLUESY
Ritchie Blackmore - Fender '70s stock dacht ik (http://www.youtube.com/watch?v=fyBEWp2ZQwg)
Ritchie Blackmore - Seymour Duncan Quarter Pounders (http://www.youtube.com/watch?v=tKf7oYywdS8)
Ritchie Blackmore - Fender Lace Sensors (http://www.youtube.com/watch?v=Y7qtwJ9EQPg&feature=related)
Stevie Ray Vaughan - Fender Texas Specials (http://www.youtube.com/watch?v=zAG-kX_IlUw)

Zoals je ziet ben ik een grote fan van Blackmore. Ik heb dan ook een soortgelijke Strat met Hot Gold Lace Sensors en een ENGL Blackmore. De Lace Sensors bevallen super, maar ik wil toch een keer iets anders proberen. Misschien met meer "gegorgel" en een grotere korrel.

Graag single coils, wellicht humbuckers in single coil-formaat als het echt moet. Budget maakt trouwens niet veel uit, ik wil best voor kwaliteit betalen, mits dat het waard is.

Volgens mij ben ik zo overduidelijk geweest... :)

bass blom
22 januari 2008, 01:39
dat is nog eens een goed onderbouwde vraag :satisfie:

vette filmpjes :P

kan er verder weinig van zeggen, in afwachting van een nieuw stratje nog wel :D

whoo die doug :P

http://nl.youtube.com/watch?v=dXr1TDzViBk&feature=related

drap
22 januari 2008, 01:44
Ik zweer bij Kinman Woodstock+ elementen voor een strat. Absolute stratgeluid. Helder, maar veel vetter dan Fender elementen en ruisloos. Al zit ik dicht bij het beeldscherm van m'n computer, dan merk ik nog nauwelijks storing. Ze doen het ook uitstekend met een dosis gain, in tegenstelling tot veel Fender elementen. Ze zijn dan ook niet echt goedkoop te noemen...

TimmU
22 januari 2008, 02:03
Al is aan Fender Custom Shop elementen gedacht? ik heb ze zelf nog niet getest, maar ik hoor er érrug goede verhalen over. Maar, ze zijn prijzig, 200 euro voor een setje geloof ik.

artnaz
22 januari 2008, 02:48
Ja, Aldrich is echt super! Prachtige tone uit zowel zijn LP en Strat, en zijn spel is heerlijk in alle opzichten! Ik heb hem een paar jaar geleden nog met Whitesnake gezien. Hopelijk gaan ze weer touren, dan ga ik er zeker nog een keer heen... :)

Ik heb inderdaad veel goede verhalen over de Kinman Woodstock's gehoord, maar ik wist niet zo goed hoe ze met wat meer gain klinken. Bij Thomann zie ik ze voor €255,-. Wat is trouwens het verschil met de Woodstock+ en de gewone Woodstocks?

Ook aan de Fender CS ik wel gedacht, maar ook hier weet ik niet hoe ze op wat meer gain reageren. Want als ik naar mijn voorbeelden kijk, zijn het grotendeels Seymour Duncan/Dimarzio/Suhr. En de meeste Fender pickups hebben niet zo heel veel output voor zover ik weet. Aan de andere, die Hot Gold Lace Sensors van mij doen het wel prima aan de andere kant, hoewel ik er wat meer "gegorgel" en korrel in zou willen horen, wat ik al eerder zei. Maargoed, ik weet natuurlijk niet zo goed hoe alles klinkt, vandaar het topic... ;)

Zijn er toevallig ook mensen die de sound van een bepaald artiest uit mijn voorbeelden ongeveer (denken te) kunnen halen (natuurlijk hangt het van meer factoren behalve de pickups, maar ongeveer qua kleur dan... ;))? Drap?

drap
22 januari 2008, 12:30
Ik streef nooit echt een bepaalde klank na en het is ook enorm afhankelijk van de rest van je apparatuur. Maar de Kinmans, ik vind ze persoonlijk veelzijdiger dan de Fender elementen die ik ken. Van bubbeltjes clean tot bluesy met een randje op het nekelement, het zit er allemaal in en ook qua scheur doen ze het beter dan Fender elementen wat mij betreft. In een gitaarblad, weet zo niet meer welke, werd een vergelijking gemaakt met een P90 element qua scheur en ik kan me daar wel in vinden. Het heeft alleen een iets wat scherper randje. Des Fender zeg maar, dat randje. Ik vind het brugelement clean ook wat meer twang en dus mid hebben dan de Fender elementen die ik ken. You figure welke artiesten in het rijtje er dan in zitten :)

artnaz
22 januari 2008, 15:27
Ik heb nu de hele dag info zitten zoeken over de Woodstock+, en IEDEREEN is laaiend enthousiast! Heb niemand gevonden die ze niks vond, of de hoge prijs niet waard. Er staat trouwens enorm veel nuttige info op de Kinman site.

Maar waar ik nog mee zit is hoe ze op high gain á la Aldrich of Malmsteen reageren. Men zegt inderdaad dat ze er goed mee overweg kunnen, maar of ze ook zo dik en juicy... De bovengenoemde heren hebben namelijk pickups met een (zeer) hoge output. De Kinman's zullen het vast super doen, maar ik wil daar eerst wat meer info over...

drap
22 januari 2008, 15:54
Ik heb nu de hele dag info zitten zoeken over de Woodstock+, en IEDEREEN is laaiend enthousiast! Heb niemand gevonden die ze niks vond, of de hoge prijs niet waard. Er staat trouwens enorm veel nuttige info op de Kinman site.

Maar waar ik nog mee zit is hoe ze op high gain á la Aldrich of Malmsteen reageren. Men zegt inderdaad dat ze er goed mee overweg kunnen, maar of ze ook zo dik en juicy... De bovengenoemde heren hebben namelijk pickups met een (zeer) hoge output. De Kinman's zullen het vast super doen, maar ik wil daar eerst wat meer info over...

Het is een wat brakke opname en verre van vlekkeloos, maar dit is bijvoorbeeld met de Kinmans gedaan met een dosis gain:

http://nl.youtube.com/watch?v=7vCOadoqMxA

Quink
22 januari 2008, 16:16
Ik heb nu de hele dag info zitten zoeken over de Woodstock+, en IEDEREEN is laaiend enthousiast! Heb niemand gevonden die ze niks vond, of de hoge prijs niet waard.

Dan heb je niet goed gezocht! :D

Sorry, heb er zelf geen ervaring mee, maar ben een tijdje aan het zoeken geweest naar elementen voor een Tele, en kwam toch ook wel genoeg reacties tegen van mensen die ze te duur of niet goed genoeg vonden. (o.a. fender forum, tele discussion page, etc.)

Niet om je van de Kinmans weg te sturen hoor, het zullen best prima elementen zijn, maar elementen waar IEDEREEN dol op is bestaan niet. ;)

Johnny V
22 januari 2008, 16:25
ik persoonlijk heb heel goede ervaring met Voodoo st60bl

Naar mijn mening komt deze het dichtste bij het strat geluid van begin jaren '60...

bass blom
22 januari 2008, 16:32
artnaz.. verkijk je bij al die youtubes niet op de compressie die je hoort.
en dan heb ik het niet over data, mp3, maar compressie als in brickwall compressor limiter shit enzo.
als ik een gitaarclipje maak en ik jaag het door vintage warmer flink in het virtuele taperecorder rood dat klinkt het ook mega vet allemaal.
zit er zelfs aan te denken maar eens met een compressor te gaan spelen :D

voorbeeldje, stukkie gepruts op mijn nieuwe strat, door pocketpod op vox ampje met microfoon opgenomen.
http://www.hetgelegevaar.nl/startstrat.mp3
en dan hetzelfde clipje met vette compressie..
http://www.hetgelegevaar.nl/startstratcomp.mp3
verschil niet zo dramatisch omdat de pocketpod ook al compresst..

artnaz
22 januari 2008, 16:45
@drap: Klinkt zeker niet verkeerd, volgens mij ben ik overtuigd... :p

@Quink: Heb je natuurlijk gelijk in, maar het viel me op dat bijv. bij de Harmony Central reviews wel iedereen laaiend is, en niet alleen daar. Tuurlijk zegt dat niet alles, maar het is allemaal wel wat positiever dan "normaal".

@Johnny V: Bedankt, ik zal ze meenemen in de keus, maar wat ik zo zie zijn ze vooral blues-gericht.

@bass blolm: Heb je helemaal gelijk in. Die mensen zitten natuurlijk ook met gigantische buizenamps die vol open staan te spelen... :)

Ik neig nu toch steeds meer naar die Kinman's. Misschien alleen al om te kijken of die geprezen dingen ook mij gelukkig kunnen maken...

Erikt
22 januari 2008, 16:50
Dan heb je niet goed gezocht! :D

Sorry, heb er zelf geen ervaring mee, maar ben een tijdje aan het zoeken geweest naar elementen voor een Tele, en kwam toch ook wel genoeg reacties tegen van mensen die ze te duur of niet goed genoeg vonden. (o.a. fender forum, tele discussion page, etc.)

Niet om je van de Kinmans weg te sturen hoor, het zullen best prima elementen zijn, maar elementen waar IEDEREEN dol op is bestaan niet. ;)

Misschien voor de tele niet.. maar voor de strats hoor ik ook alleen maar lovende verhalen!

Ik heb momenteel Fender CS '69 Handwound Abigail Ybarra (ofzo) in men strat.. ik vind ze heel mooi klinken, maar ben ook wel heel benieuwd naar die woodstocks plus! Kun je ze niet ergens testen?

bass blom
22 januari 2008, 16:53
Kun je ze niet ergens testen?

ja, dat is het moeilijke met elementen..
je prikt niet zomaar ff een ander setje in :chicken:

Erikt
22 januari 2008, 17:00
ja, dat is het moeilijke met elementen..
je prikt niet zomaar ff een ander setje in :chicken:

van de kinman website:

http://www.kinman.com/images/inside/shopOnline/NoSolder%20Kit%20pop.jpg

Bij Max Guitar in Den Haag, hebben/hadden ze een opstelling waar je humbuckers in een uitgeholde LP kon klikken om te testen..

Erikt
22 januari 2008, 17:04
De Suhr V60's, daar hoor ik zo nu en dan ook lovende dingen over.. is dat misschien ook niet wat?!

lastiglastiglastig :satisfie:

Lexvandoef
22 januari 2008, 17:06
Die schijnen best klinisch te zijn, maar ik ken ze verder niet.

Fende CS '54 schijnen echt goed te zijn, trouwens, die wil ik ook nog eens in mijn strat hebben.

artnaz
22 januari 2008, 17:15
Voor die Kinman "NoSolderKit" betaal je zo'n $100,- extra... :satisfie:

Maar dan heb je ook een switch systeem waarbij je de de tweede (of derde!) pickup kunt "blenden" met de tone-knop... Niks voor mij in ieder geval! :p

Lexvandoef
22 januari 2008, 17:28
die blend knop kan je makkelijk zelf solderen

Epic
22 januari 2008, 18:05
Ik heb de Blues Set van Kinman, deze pickups hebben een wat 'rondere' tone dan de woodstocks, met minder fel hoog.
Ik vind ze een beetje tussen humbucker en single coil klinken.

Quink
22 januari 2008, 18:44
Misschien voor de tele niet.. maar voor de strats hoor ik ook alleen maar lovende verhalen!

Geloof me maar (of niet), maar als je op forums zoekt naar ervaringen/clipjes etc. met/van elementen kom je echt niet alleen Tele elementen tegen hoor. ;) En dus heb ik het ook niet over alleen Tele's. Maar als jij wil geloven dat men alleen positief is over Kinman, be my guest!

ben vanhoof
22 januari 2008, 20:25
Sorry dat ik het hier post, maar ik heb zonet mn ibanez rg320 geruilt voor een Ibanez Blazer 300 nt. Ik vind ze clean en crunch echt goed klinken, maar wil eig toch ook wel graag een brugelement waar gescheurt mee kan worden. De stock elementen fluiten bij redelijk wat gain (hardrock/metal gain) en blijven de fender twang hebben.

Dus denk ik eraan om er humbuckers in single coil formaat te steken. Maar is het dan ook mogelijk om die "humbucker" te splitten naar single coil? Ik speel op die gitaar vooral met het brug en mid element tesamen, en vrees dat als dat brug element humbucker wordt het middenelement volledig overstemt gaat worden...

artnaz
22 januari 2008, 20:47
@Ben: Je moet er inderdaad op letten dat de verschillende pickups in overeenstemming zijn met elkaar, anders heb je grote volumeverschillen.

Ik heb nog een leuke clip gevonden met de Kinman Blues set: http://www.youtube.com/watch?v=NDs1h3jCbos (aardige compositie ook). Ik ben volgens mij om... :)

ben vanhoof
22 januari 2008, 20:50
Maar bestaan er nu humbuckers in "single coil" formaat die splitbaar zijn?

artnaz
22 januari 2008, 20:57
Geen idee, nooit van splitbare humbuckers in single-coil-formaat gehoord...

no 1 hops
22 januari 2008, 21:13
@ ben
er zijn single coil buckers die splitbaar zijn
ultrasonic waren er iedergeval en ik denk dat genoeg SD en dimarzio's dat ook kunnen.
alleen zou ik niet voor de split gaan maar voor een serie parallel want dan heb je toch het profijt van de humbucker, geen ruis.

wat betreft de onbalans.
maak een blend pot op je gitaar voor de brugpup.
je fixet het dan in de mix, door naar gelang de pup bij de midden pup te draaien.

of de nieuw oude L45 van bill lawrence splitbaar is weet ik niet.
verwacht het eigenlijk wel

ben vanhoof
22 januari 2008, 22:05
Met een blend pot regel je dus het outputlevel van de humbucker?

no 1 hops
22 januari 2008, 22:47
Met een blend pot regel je dus het outputlevel van de humbucker?ja, heb hem bv op een strat.
de vijfstanden schakelaar werk zoals normaal maar in stand 4 (mid + neck) en stand 5 (neck) kun je de brug pup normaal niet gebruiken.
de blend pot (vaak 1 van de tonepots opgeofferd en de andere word master tone) regelt dan traploos hoeveel je die brug pup bij mengt in stand 4 en 5.

Ic3gl0vE
22 januari 2008, 22:59
Maar bestaan er nu humbuckers in "single coil" formaat die splitbaar zijn?

Ja. GFS lil killers zijn splitbare humbuckers in single coil formaat. Volgens mij zijn deze pickups afgeleid van SD hotrails.

Rinze
23 januari 2008, 10:11
Die weer zijn afgeleid van de Bill Lawrences en OBL's van vroeger...

Ik heb ook Kinmans in mijn Strat, even kijken, bij de hals een AVn62 en in het midden een AVn56, geen idee wat die aanduidingen betekenen trouwens. Ik vind ze wel goed klinken, erg weinig bijgeluiden (eigenlijk minder dan de Jeff Beck bij de brug) maar ze missen wel iets voor het echt mooie clean. Daar staat tegenover dat ze veel gemakkelijker voor vervormde zaken te gebruiken zijn. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik kan normaal gesproken niks met een gitaar waar geen humbucker op zit qua scheuren. Maar goed: ik vind ze clean in verhouding tot echt strat-sc's iets aan transparantie missen en wat "harder" in de aanslag, superdirect maar iets minder spons, zeg maar. Altijd moeilijk om te omschrijven wat je bedoelt als het om geluid en reactie op je spel gaat :satisfie:

artnaz
23 januari 2008, 13:11
Ik heb ook Kinmans in mijn Strat, even kijken, bij de hals een AVn62 en in het midden een AVn56, geen idee wat die aanduidingen betekenen trouwens. Ik vind ze wel goed klinken, erg weinig bijgeluiden (eigenlijk minder dan de Jeff Beck bij de brug) maar ze missen wel iets voor het echt mooie clean. Daar staat tegenover dat ze veel gemakkelijker voor vervormde zaken te gebruiken zijn. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik kan normaal gesproken niks met een gitaar waar geen humbucker op zit qua scheuren. Maar goed: ik vind ze clean in verhouding tot echt strat-sc's iets aan transparantie missen en wat "harder" in de aanslag, superdirect maar iets minder spons, zeg maar. Altijd moeilijk om te omschrijven wat je bedoelt als het om geluid en reactie op je spel gaat :satisfie:Bedankt ik snap wel wat je ongeveer bedoelt. Ik kan uit de sample's en brakke Youtube-filmpjes niet echt missende transparantie of harde/niet-dynamische aanslag ontdekken, dus ik denk dat het nog meevalt. De overstuurde sounds zijn wat belangrijker voor mij, en het is fijn om te horen dat dat goed zit! :)

drap
23 januari 2008, 13:40
De Kinmans waar Rinze het over heeft zijn inderdaad de Woodstocks. Ik mis het transparante niet, maar nou heb ik ook een redelijk helder clean kanaal op m'n JTM60. Maar de nadruk ligt wel een klein beetje op de midfrequentie, misschien dat Rinze dat bedoelt?

Rinze
23 januari 2008, 14:26
Nee, het geluid komt bij gewone stratelementen opzetten na de aanslag, bij de Kinmans is het er meteen helemaal, en ik vind ze in het hoog toch wat hard in toon. Kan het ook niet echt anders uitleggen. Begrijp me goed, ik vind ze zeker niet slecht ofzo, dan had ik ze er ook allang uit gehaald. Maar vergeleken met een normale Strat mis ik iets "organisch".

artnaz
23 januari 2008, 15:34
Kijken of ik het snap: Ze reageren (te) snel op de aanslag, zijn erg "gevoelig" waardoor het al snel hard en fel klinkt. Zoiets?

Maar dat wil niet zeggen dat ze niet dynamisch zijn hoop ik?

Rinze
23 januari 2008, 15:59
Ze zijn juist heel dynamisch, er is juist weinig compressie, zeg maar.

drap
23 januari 2008, 16:26
Dat van die aanslag daar kan ik me in vinden. Ze hebben inderdaad een vlotte attack. Opzich is dat ook wel een beetje des singlecoils, maar bij de Woodstocks ligt de nadruk er nog wat extra op. Persoonlijk vind ik dat erg prettig, omdat ik clean redelijk veel funkriffjes speel. Het 'chucka' gehalte ligt naar mijn idee wat hoger dan bij Fender elementen. Ik heb ook het idee dat de sustain wat langer is dan bij veel Fender elementen en het geluid iets wat meer invult, waardoor het bij overdrive/distortiongebruik allemaal wat minder korrelig wordt. Beetje des P90.

Rinze
23 januari 2008, 16:32
Klopt wel dat funk erg goed klinkt, het kan bijna ook niet droger en directer. Alsof je zo in een Chic-plaat terecht bent gekomen :cooler:

Ik heb ook wel eens gelezen dat bij dit soort noiseless elementen juist het kleine aandeeltje noise in het geluid dat ontbreekt een wat koud gevoel geeft. Bij een normale enkelspoeler zit er altijd een beetje prut om het geluid heen, met name in het hoog. Dat ontbreekt bij deze elementen. Zou eigenlijk ook niet weten of ik ze weer koop bij een andere gitaar (ben toch meer van de Gibsonkant tegenwoordig), maar voor opnemen bij de computer is het wel weer ideaal. Ik wil dus ook zeker niet zeggen dat ze slecht zijn, verre van dat. Maar boven een bepaald kwaliteitsniveau wordt het meer een kwestie van smaak denk ik.