PDA

View Full Version : Zo ampie weg.. En nu?



Luke-wannabe
21 januari 2008, 21:08
Zo ik heb net mijn JCM 800 verkocht, en ben nu aan het denken aan een nieuwe amp. Zat te denken aan een Hughes and Kettner Statesman (zoals sommigen misschien wel weten), maar nu is ook mijn oog op Vox gevallen.
Ik had ook een vraagje over die Vox amps. Klinken ze nu écht zoveel beter met zo'n Blue Alnico speaker er in? En wat is er dan beter?
En wat is het wezenlijke verschil tussen de AC15 en de AC30? Ik ga donderdag wss testen, maar toch even leuk om meerdere mensen daarover te horen.
Diskuzzzieer-ze!

E-J
21 januari 2008, 21:20
Hee Luke,

Ik heb vooralsnog alleen de AC15CC en de AC15CCX (afzonderlijk op verschillende dagen) getest en ik hoorde niet zoveel verschil, dit komt misschien ook omdat ik er niet echt op heb gelet...

Het zijn beide wel prima versterkers, maar ik durf niet te zeggen dat de versie met Blue Alnico speakers zijn toch wel forse meerprijs waard is. Een duidelijk nadeel heeft die laatste wel: je kunt er geen extra speakercabinet op plaatsen. Ik hoor van veel mensen dat die een AC15CC kopen en daar dan een andere speaker ingooien, kost ze minder dan een AC15CCX en je kunt nu wel een cabinetje erop aansluiten...

De AC30 heb ik nog nooit getest, wel gehoord en het is een verschrikkelijk luide bak. Naar mijn weten blaast hij 50 watt Marshalls WEG. Hij heeft ook een iets andere klank, goed uitleggen kan ik het niet... ik zou ze gewoon eens uittesten :) Wel moet ik erbij zeggen dat de AC15 luid zat is, alleen is het wel moeilijker om een clean geluidje te krijgen, vooral met humbuckers.

Het zijn natuurlijk wel een-kanaals versterkers ;) Ligt je dat wel?

Mede daardoor ben ik voor de Statesman gegaan... meerkanaals en hij komt qua clean erg met de Vox overeen en de scheur zit mooi tussen Marshall en Vox in!

Luke-wannabe
21 januari 2008, 21:28
Ja dat 1 of 2 kanaals amp maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit. Ik bedoel, ik heb ook nog een tubescreamer en zit een fuzz te plannen, dus dat gaat wel lukken.
Orange lijkt me ook wel wat. Ook een Britse stijl amp, toch?
Maar de H&K weet ik nu, maar die houd ik nog even achter de hand, ook omdat ik liever 2dehands koop..

Bernd Veenema
21 januari 2008, 21:57
Er is ergens een topic geweest waarin een forumlid de beide versies (Wharfedale en Blue Alnico) naast elkaar had getest. Zou je even op moeten zoeken. Volgens mij was het verschil volgens dat forumlid eigenlijk niet erg groot en pas te horen als je ze echt na elkaar kon testen. Prijsverschil is trouwens wel behoorlijk groot.

Pepe
21 januari 2008, 22:14
De AC15 heeft een smooth en bold mid soundje, de AC30 is iets kamerbreder heeft daarbij het bekende spikey hoog -blizzard of nails- waardoor je hem er overal uithaalt.
Zelf vind ik de 15 bijna niet te verslaan op clean gebied, de 30 is wat mij betreft te zwaar en te luid.
Ik heb mijn 15 weggedaan omdat je echt into that beatles meets U2 geluidje moet zijn, er komt maar 1 geluid uit (maar dat doettie natuurlijk erg goed)

Mijn oren zijn toch meer Fenderblues en fusiondumble dan british rage.

De chinese Voxen ken ik niet, alleen de engelse.

De Orange is ook niks voor mij, dat hoog zweeft boven het totaal geluid lijkt het, more lust than love, ik kan het niet anders omschrijven. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen mee weglopen.

Negative K3 fan
21 januari 2008, 22:36
ac30 is een mooie amp, gelukkig hebben die chinese een PPIMV want ze gaan tering hard. Vergeet ook niet te kijken naar de uitvoering met neodynium speaker, die klinkt namelijk wel erg lekker en alnico blues zijn eigenlijk onbetaalbaar.

jacky
21 januari 2008, 23:03
luister ook ff naar de JMI en de vintage RI ac 15 exemplaren

Over het algemeen is de 15 lekker als je m vol open zet je hebt dan een mooi controleer baar scheur geluid

Doe je dit met een ac 30 kan het ook maar je wordt doof

Als je speakers gaat testen zet die amp dan ook open dan komt het karakter van de alnico mooi naar voren

Suc 6

Luke-wannabe
21 januari 2008, 23:18
Ja, maar ik ben niet van plan om zoveel geld uit te gaan geven als die handwired Voxen kosten.
Misschien dat ik nog een gitaar verkoop, waarbij is op een budget van 1100 euro kom, maar vanaf nu doe ik het even met +- 600 (rekbaar).
Ik ga donderdag gewoon testen. Btj alles naast elkaar zetten en dan zien we het wel :)
Thnx voor de reacties in ieder geval!

Lexvandoef
21 januari 2008, 23:30
hey Luke, als je toch van plan bent om met pedaaltjes te gaan werken, is het dan niet een idee om een ceriatone kit door Vernet ofzo te laten bouwen? Een plexi/jtm45 is wel geschikt lijkt me.

VanBiLL.com
21 januari 2008, 23:34
Al eens aan een Laney VC-30 2*12 gedacht? Ik eigenlijk een kopie van een AC-30, echter is de gain schakelbaar met een footswitch...

Als een 1 channel amp je niet zou liggen maar wel het geluid is dat een idee. Als je een beetje rondshopt op het internet zie je dat ze ook niet zo duur zijn (ik heb ze voor rond de 700 euro gezien). Ook te krijgen als een 1*12 versie, 2*10 en ook is er de 15watt VC-15 (met slechts 1*10)

Ik moet zeggen dat ik deze ook nog nooit in het echt gehoord heb, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze wel ver bij een AC-30 in de buurt ligt. Misschien dat een van de andere forumleden deze amp wel kennen (qua klank - want dan hou ik mezelf ook warm aanbevolen). Ik zit namelijk erg graag tegen het AC-30 geluid aan maar ik heb een beetje moeite met het feit dat het een 1 ch amp is. Misschien dat ik er mee moet leren om te gaan misschien ook niet. Hoe dan ook, misschien is een Laney VC-30 wel iets?

http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=VC30-212
VC30-212Power RMS 30 Watts
Inputs Hi & Lo Jacks
Channels 2
Equalisation Bass, Middle, Treble
Bright Switch Yes: On Clean Channel
Preamp Valves Premium ECC83
Output Valves Premium EL84
Class Class A
Reverb Yes
Footswitch FS2 (Not included)
Speaker connections Jack
FX Loop(s) Yes
Impedance Minimum 4 ohms
Drivers 2 x 12" Celestion 70 Eighty
Weight 28.5 Kg
Dimensions (mm) 520 x 676 x 250

Luke-wannabe
21 januari 2008, 23:48
hey Luke, als je toch van plan bent om met pedaaltjes te gaan werken, is het dan niet een idee om een ceriatone kit door Vernet ofzo te laten bouwen? Een plexi/jtm45 is wel geschikt lijkt me.
Hoezo is dat een beter idee dan een Vox of een H&K? (om maar eens iets te noemen)

Lexvandoef
22 januari 2008, 00:16
Hoezo is dat een beter idee dan een Vox of een H&K? (om maar eens iets te noemen)

nou, ik kan me herrinneren, dat je ergens een keertje gepost, dat je oa die vox niet helemaal goed vond voor jou ding zeg maar.

En omdat je toch met pedaaltjes werkt, is misschien een leuk idee om een hele goeie cleane/semicleane basissound te zoeken, en dan alles uit breiden met je pedaaltjes.

Maar gezien je vele lovende berichtjes over die H&K is dat ook een hele goeie optie :hippie:

E-J
22 januari 2008, 00:18
Ga gewoon een dagje naar een grote zaak, neem je gitaren mee en test, test, test.

Ik ben zo bij de Hughes & Kettner aangekomen... die trouwens ook errug goed is met pedaaltjes (Fuzzface, Big Muff). :)

Luke-wannabe
22 januari 2008, 07:39
@ Lex: Ja ik ben soms een 'klein beetje' veranderlijk..
@ EJ: Ik ga ook gewoon goed testen, hoor. Ik ga waarschijnlijk donderdag naar de feedback toe.

Luke-wannabe
4 februari 2008, 20:28
Hebben mensen ervaring met deze amp (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/144465144-orange-ad30r-combo.html)?
Het is een oudere, 1 kanaals versie van de Orang AD30, de AD30R. Ziet er wel goed uit. Is deze clean fijn?
Thnx in advance :)

robert-gitarist
4 februari 2008, 22:06
Geen persoonlijke ervaring met Orange helaas maar ik heb wel her en der van mensen gehoord dat het clean van Orange erg mooi is. Smaken verschillen maar dat is wat ik er over gehoord heb van anderen. Ik ga zelf niet oordelen want ik weet niet hoe ze verder klinken. Weet wel dat ze je soms in de steek laten, kerel van Direct had nét die Orange waar hij nu op speelt en halverwege het optreden was het einde :D maar goed, kan bij ieder merk gebeuren natuurlijk;))

Maar he, ziet er wel aardig sexy uit zn orange.

Luke-wannabe
4 februari 2008, 22:12
Ja hij ziet er zeker vet uit!
Maar ik heb pas die Rocker 30 bespeeld en die vond ik echt relaxed, maar dat is de soort 'budget' Orange volgens mij. Dus deze zal wel beter klinken, denk ik zo. Ook vond ik die vintage 30 speakers erg lekker. Ik had het idee dat die het geluid iets strakker maken in het laag/laagmid. Vond ik erg fijn :)
Nog mensen die er wel ervaring mee hebben?

Luke-wannabe
5 februari 2008, 00:23
Net nog even filmpjes zitten kijken, maar volgens mij vind ik die rocker 30 toch mooier klinken.

humbucker
5 februari 2008, 12:04
Hee Luke,

Het zijn beide wel prima versterkers, maar ik durf niet te zeggen dat de versie met Blue Alnico speakers zijn toch wel forse meerprijs waard is. Een duidelijk nadeel heeft die laatste wel: je kunt er geen extra speakercabinet op plaatsen. Ik hoor van veel mensen dat die een AC15CC kopen en daar dan een andere speaker ingooien, kost ze minder dan een AC15CCX en je kunt nu wel een cabinetje erop aansluiten...

je kan er wel een extra speakercabinet op aansluiten hoor.http://www.thomann.de/nl/vox_ac15_cc1x_blue_bulldog.htm En een AC15CC kost 599,- terwijl een AC15CCX 799 kost. Een Blue alnico speaker kost bij thomann 339,- http://www.thomann.de/nl/celestion_blue_bulldogs_12.htm dus puur uit dit opzicht is het die meerprijs van 200€ wel waard. Ik zit trouwens met dezelfde vraag, want ga een AC15 kopen maar ga nu vertrekken naar de music store in Keulen en zal strax mn mening geven :D of ie t prijsverschil waard is.

Mitch
5 februari 2008, 12:37
Hebben mensen ervaring met deze amp (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/144465144-orange-ad30r-combo.html)?
Het is een oudere, 1 kanaals versie van de Orang AD30, de AD30R. Ziet er wel goed uit. Is deze clean fijn?
Thnx in advance :)
De eerste serie AD30's hadden nogal wat betrouwbaarheidproblemen. De sound vind ik in verhouding tot wat er voor gevraagd wordt (zowel deze tweedehandse als desijds nieuw)niet bijzonder.

Squier4ever
5 februari 2008, 14:34
ze hebben een eigen karakter waar je van moet houden ja. ik geloof dat ik er wel van houdt. Wolfmother gebruikt tegenwoordig zwarte oranges, op pinkpop iig een AD140 en een AD30, ws die 140 voor clean en de 30 voor scheur.

Luke-wannabe
5 februari 2008, 16:27
Ben net bij de Feedback geweest. Even leuk het een en ander getest.
Grappig, waar ik de Rocker 30 in Duitsland te gek vond, vond ik hem hier weinig interessant. Snap niet waaraan dat ligt..
De Fender Blues Junior heb ik ook getest. Klinkt erg lekker, maar nog te 'dozig'. Niet echt een volwassen klank zeg maar.
Tiny Terror vind ik helemaal niet interessant. Marshall Vintage modern vond ik eert erg fijn, maar ben er nu achter dat hier ook het typische 'Marshall' geluid in zit en dat ik daar totaal niet van hou. Veel te krasserig/scherp.
Maar wat is het toch moeilijk om een goede amp te kiezen. Heb het idee dat mijn budget (600 - 700 euro) toch te klein is.
Misschien toch maar naar een tweedehands AC15 kijken.

E-J
5 februari 2008, 16:57
Ben net bij de Feedback geweest. Even leuk het een en ander getest.
Grappig, waar ik de Rocker 30 in Duitsland te gek vond, vond ik hem hier weinig interessant. Snap niet waaraan dat ligt..
De Fender Blues Junior heb ik ook getest. Klinkt erg lekker, maar nog te 'dozig'. Niet echt een volwassen klank zeg maar.
Tiny Terror vind ik helemaal niet interessant. Marshall Vintage modern vond ik eert erg fijn, maar ben er nu achter dat hier ook het typische 'Marshall' geluid in zit en dat ik daar totaal niet van hou. Veel te krasserig/scherp.
Maar wat is het toch moeilijk om een goede amp te kiezen. Heb het idee dat mijn budget (600 - 700 euro) toch te klein is.
Misschien toch maar naar een tweedehands AC15 kijken.

En zet die maar tegen een H&K Statesman ;) Of vindt je dat niets meer?

Kim Wilson
5 februari 2008, 17:01
Ben net bij de Feedback geweest. Even leuk het een en ander getest.
Grappig, waar ik de Rocker 30 in Duitsland te gek vond, vond ik hem hier weinig interessant. Snap niet waaraan dat ligt..
De Fender Blues Junior heb ik ook getest. Klinkt erg lekker, maar nog te 'dozig'. Niet echt een volwassen klank zeg maar.
Tiny Terror vind ik helemaal niet interessant. Marshall Vintage modern vond ik eert erg fijn, maar ben er nu achter dat hier ook het typische 'Marshall' geluid in zit en dat ik daar totaal niet van hou. Veel te krasserig/scherp.
Maar wat is het toch moeilijk om een goede amp te kiezen. Heb het idee dat mijn budget (600 - 700 euro) toch te klein is.
Misschien toch maar naar een tweedehands AC15 kijken.
Of een vintage Fender amp?

Luke-wannabe
5 februari 2008, 17:10
@ EJ: Nee ik ben denk ik van die H&K af. Ik wil eigenlijk sowieso niet nieuw kopen.
@ KW: En vintage ben ik ook al niet zo gek van.. Ik wil liever een 'nieuwere' amp.

Kim Wilson
5 februari 2008, 17:12
Ze klinken wel goed, en ze zijn behoorlijk betrouwbaar. :)

rickert
5 februari 2008, 17:15
Ja daaaaaaaaaaaaaaaaaaag Hansje! Die van JOU is misschien betrouwbaar, maar ik heb er zeker meer dan 20 live kapot zien gaan :sssh: . Het waren wel mensen die er of 2 bij zich hadden, of een snelle tech hadden.

Ik zou voor de vox ac15 of een Vernet gaan.

Luke-wannabe
5 februari 2008, 17:20
Vintage ben ik niet zo verzot op.
Wat is een mooie 'open' amp? Ik ben opzoek naar een dynamische, open amp.

Lexvandoef
5 februari 2008, 17:24
Ik vind mijn ac15 behoorlijk dynamisch en open. Een 2dehands AC30 is ook heel erg goed te doen voor 600 a 700e.

E-J
5 februari 2008, 17:24
Hé? Ik snap je even niet... eerst vond je die H&K top, en nu niet meer?

Een Vox met een Blue Alnico speaker kost trouwens tweedehands aardig hetzelfde... Vernet is duurder. Beide zijn wel eenkanaals, dat moet je wel liggen :)

Lexvandoef
5 februari 2008, 17:27
Ik heb trouwens de statesman 2dehands ook al voorbij zien komen. ;)

Luke-wannabe
5 februari 2008, 17:29
Hé? Ik snap je even niet... eerst vond je die H&K top, en nu niet meer?

Een Vox met een Blue Alnico speaker kost trouwens tweedehands aardig hetzelfde... Vernet is duurder. Beide zijn wel eenkanaals, dat moet je wel liggen :)
Nou ja. Ik vind hem 'duur'.. Ik wil ook niet nieuw kopen. Ook weet ik niet of ik het overdrive kanaal lekker vind. Het is niet direct genoeg denk ik.
Vernet is ook een optie ja. AC30 ook. Hmm moeilijkmoeilijk.

Nobler
5 februari 2008, 17:41
Ik heb een AC30 uit 1964 zonder topboost. Hij had ook geen mastervolume. Toen ik hem kocht zaten er geen fatsoenlijke speakers in. Hij ging veel te hard, klonk pas goed op hoog volume en het was trouwens een vreselijk zware bak om te tillen. Ik heb er Celestion G12M's in gezet om het volume iets af te zwakken en hem wat romiger te laten klinken, maar het was nog steeds te hard. Ik heb een AC15 met blue Alnico gekocht omdat die kleiner was, lichter en minder hard ging, dacht ik. Als je ze naast elkaar hebt staan blijkt dat de AC15 helemaal niet zo veel kleiner, lichter en zachter is. Inmiddels heb ik op de AC30 een master volume laten bouwen, en heb ik als 'portable' buizenversterkertje een Laney LC-15. Als ik dat eerder had gedaan had ik de AC15 helemaal niet gekocht, hoewel het een fantastisch versterkertje is. Natuurlijk is de AC30 met zijn twee speakers duidelijk ronder en breder van geluid, maar het zijn allebei onmiskenbaar Voxen.

Luke-wannabe
5 februari 2008, 18:18
http://www.youtube.com/watch?v=tziffXtZ6e8
Klinkt ook heel erg Vox achtig. Lijkt me leuk ding voor erbij! Maar daar ben ik nu niet naar op zoek..

@ Nobler: Thnx voor de info! Maar ik wil wel een versterker die 'volwassen' klinkt zeg maar. Doet die Laney dat?

crapton
5 februari 2008, 21:47
Nou ja. Ik vind hem 'duur'.. Ik wil ook niet nieuw kopen. Ook weet ik niet of ik het overdrive kanaal lekker vind. Het is niet direct genoeg denk ik.
Vernet is ook een optie ja. AC30 ook. Hmm moeilijkmoeilijk.

Heb pas een H&K Statesman Quad EL4 nieuw gekocht voor 725 Euro. Is dat duur???

Niet direct genoeg overdrive? Vraag me af wat directer is dan deze amp. Geef eens een voorbeeld? Wat bedoel je met 'directer'? Heb je wel vergeleken op hetzelfde volume??

Ter info conclusie Gitarre & Bass mbt Statesman Quad EL84 - Positiv = ++ :
Sound
Dynamik & Transparenz
Schalldruck
Bassvolumen
Federhall mit Reverb-
Balance
Funktion des FX-Weges
Endröhrenwechsel und
Bias-Justage sehr schnell
und einfach
Geringe Nebengeräusche
Verarbeitung
Qualität der Bauteile

Geen 'Negativ' Bemerkungen...

Luke-wannabe
5 februari 2008, 21:55
Ehm.. Ik weet niet. Het leek wel alsof er heel veel laag in zat en weinig midden. Oftewel ik kreeg die gedeelde EQ niet lekker op elkaar afgesteld.

humbucker
6 februari 2008, 00:07
als je voor een AC15 gaat, zou ik zeker voor eentje MET een blue alnico speaker gaan!! Heb vandaag een AC15 CC1x en een AC15 CCX getest. En het verschil is enorm vind ik! véél warmere, vollere en dieper klank met de blue alnico! is het prijsverschil zeker waard!!!

greetings Humbucker

Luke-wannabe
6 februari 2008, 10:30
Ik ga sowieso 2dehands kopen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar als ik een AC30 of AC15 langs zie komen voor een fijn prijsje ga ik die denk ik wel aanschaffen. Of dat dan met die Vox Speaker of dat blauwe ding is, zien we dan wel. Misschien wil ik er wel een V30 in ofzo. Of is dat vloeken in de kerk?

humbucker
6 februari 2008, 10:33
Misschien wil ik er wel een V30 in ofzo. Of is dat vloeken in de kerk?

Dit zal wel gaan, maar IMO denk ik dat die Blue Alnico het geluid van een V30 erg goed benaderd. Maar zo heel veel weetk er ook niet vanaf, je zal t in de eerste plaats zelf moeten horen en dan beslissen...

greetings

Humbucker

Luke-wannabe
11 februari 2008, 08:53
Weten jullie hier nog een versterker die echt karakteristiek 'open' klinkt?

Vind het volgende echt tegek klinken:
http://www.youtube.com/watch?v=0OWh2Z5T4fU

Hij speelt een beetje ACDC achtig, zo speel ik niet, ik gebruik wel veel open accoorden enzo.
Volgens mij is die Marshall 2061x best wel duur, toch?

drap
11 februari 2008, 10:20
Ik vind persoonlijk de AC30 nou niet echt open klinken. Wel karakteristiek, maar zeker niet open.

Maar jij had destijds toch ergens een Peavy getest en daar was je toch redelijk wild van Luke?

Luke-wannabe
11 februari 2008, 18:47
Ik vind persoonlijk de AC30 nou niet echt open klinken. Wel karakteristiek, maar zeker niet open.

Maar jij had destijds toch ergens een Peavy getest en daar was je toch redelijk wild van Luke?
Zon Windsor? Ja klopt. Maar ik neem mezelf eigenlijk niet zo serieus qua wat ik heb gehoord voordat ik echt op zoek was. Komt voornamelijk voor de niet gezonde gas attacks die ik soms heb.
Ik weet nu namelijk wat ik echt wil, en toen vond ik zelfs een Vox Valvetronics goed klinken (zijn best ok, maar kan niet tegen een buizenbak op). Maar nu moet ik gewoon flink gaan testen enzo.


Edit: Maar volgens mij klonk die Peavey wel open. Moet maar eens even gaan testen dan.

Luke-wannabe
11 februari 2008, 22:29
Weten jullie hier nog een versterker die echt karakteristiek 'open' klinkt?
Nogmaals :)

Luke-wannabe
19 februari 2008, 09:56
Ik ga waarschijnlijk een AC15 kopen deze week!
Eens kijken of dat iets is voor mij. Heb er zin an :)

humbucker
19 februari 2008, 16:59
goeie keuze :p

heb de mijne nu 3 weken denk ik, en hij is écht beestig!!

succes dermee!!

grtz

Lexvandoef
19 februari 2008, 20:00
Goeie keus idd, ben ook nog steeds blij met de mijne.

Luke-wannabe
4 maart 2008, 14:05
Vanavond AC15 halen!!!

JeroenSchaaf
4 maart 2008, 14:06
Yeahhh tweedehands?

Alvast veel plezier ermee ;)

Lexvandoef
4 maart 2008, 14:13
Idd veel plezier dermee alvast, die van mij verhuist vanavond eerst naar een gig en dan naar mijn studentenkamer :cheerup:

rickert
4 maart 2008, 14:38
Verstandige keuze!

Luke-wannabe
4 maart 2008, 14:41
Verstandige keuze!
Thnx :D Heb d'r zin in.

Erikt
4 maart 2008, 23:45
en? hoe bevalt ie? welke versie heb je? foto's? laat ons eens flink gassen!

Luke-wannabe
5 maart 2008, 01:11
Foto's komen ;)

JeroenSchaaf
5 maart 2008, 09:07
8 uur later en nog geen foto's :chicken:

llahsraM
5 maart 2008, 14:15
13 uur later en nog steeds geen foto's :p

JeroenSchaaf
5 maart 2008, 14:46
He naaper ;)

Check het andere topic!