PDA

View Full Version : mijn nieuwe tsl100/orange combi klinkt eigenlijk niet



pannekoek
21 januari 2008, 17:25
jah mensen , ik ben een beetje in schok.

nu heb ik mijn amp 2 dagen en eigenlijk als ik wat nummers speel dan heb ik mijn sound niet, ik ben vooral een wat stevige speler met veel snelle solo's en harde riffs.

deze tsl100 is eigenlijk niet geschikt voor mij, daar kom ik nu achter, het is veels te vintage , niet mijn tone dus, ik hou van een lekkere dikke tone en zware metal riffs maar ik hou ook van led zeppelin en rustige muziek.

help!!!!!!

ik denk dat ik een nieuwe amp moet hebben of een nieuw pendaaltje.

ik vind mijn setje egt geen €2100 euro waard, de distortion uit mijn roland cube klinkt beter, donkerder en fatsiger.....

wat te doen? wat voor versterker heb ik nodig??????

dringend graag aangezien mijn omruil garantie niet heel lang is, (14 dagen toch?)

groeten, stephan

p.s. mijn budget zit dus 1000-2100 euro, alle ideeén zijn welkom!!!

Dribbel_
21 januari 2008, 17:27
Waarom ehhh heb je hem dan gekocht ? :dontgeti:

pannekoek
21 januari 2008, 17:28
Waarom ehhh heb je hem dan gekocht ? :dontgeti:


ik denk dat ik snel verlieft ben geworden op het marshall logotje met een redelijk goede sound, maar 2100 euro is tog teveel gevraagt.

ik was een beetje overdonderd denk ik

AART
21 januari 2008, 17:37
De kast is goed, dus hou die.

Ruil em in voor een Peavey 6505 dan als je dat zoekt. Dat zit in dezelfde prijsklasse. (Of, zie sig, iets meer geschikt ook voor vintage spul ;) )

MarkV
21 januari 2008, 17:39
Misschien een JVM? 4 kanalen met verschillende 'Marshall' voicings, van vintage tot meer high gain.

MarkV
21 januari 2008, 17:42
maar 2100 euro is tog teveel gevraagt.
Ben niet zo thuis in Marshall, maar waarom iemand nog 2100 euro betaald voor een TSL, als je een voor een stuk minder een JVM kan krijgen is me toch wel een raadsel...

Dribbel_
21 januari 2008, 17:42
ik denk dat ik snel verlieft ben geworden op het marshall logotje met een redelijk goede sound, maar 2100 euro is tog teveel gevraagt.

ik was een beetje overdonderd denk ik

Balen inderdaad is een hoop geld. Zou inderdaad wel gewoon inruilen ipv een pedaaltje voor erbij zoeken eigenlijk

pannekoek
21 januari 2008, 17:44
Ben niet zo thuis in Marshall, maar waarom iemand nog 2100 euro betaald voor een TSL, als je een voor een stuk minder een JVM kan krijgen is me toch wel een raadsel...


even ter duidelijk heid, marshall en de orange kast bij elkaar 2100 euro :)

MarkV
21 januari 2008, 17:51
even ter duidelijk heid, marshall en de orange kast bij elkaar 2100 euro :)

Aha. Dus de Marshall kostte iets van 1100 euro? Ik neem aan dat je de Orange wilt houden?

Jimwoud
21 januari 2008, 17:54
Ik vind de tsl wel lekker voor metal hoor, kanaal 3, probeer eens een booster ervoor. Uit het crunch kanaal kun je toch prima vintage shit krijgen. Vond trouwens kanaal 3 ook heel goed reageren op mn volumepot van mn gitaar. kreeg daar ook lekkere crunch sounds uit.

Maar zonde, weet niet waarvoor je hem gekocht hebt, maar een JVM zou wel wat veelzijdiger zijn, naar de reviews hier op het forum. En kijk anders naar een Engl Blackmore of Fireball

pannekoek
21 januari 2008, 17:58
Ik vind de tsl wel lekker voor metal hoor, kanaal 3, probeer eens een booster ervoor. Uit het crunch kanaal kun je toch prima vintage shit krijgen. Vond trouwens kanaal 3 ook heel goed reageren op mn volumepot van mn gitaar. kreeg daar ook lekkere crunch sounds uit.

Maar zonde, weet niet waarvoor je hem gekocht hebt, maar een JVM zou wel wat veelzijdiger zijn, naar de reviews hier op het forum. En kijk anders naar een Engl Blackmore of Fireball

ja ik heb al veel reviews op dit forum gelezen over de jvm ik ben alleen niet bekent met engl

bass blom
21 januari 2008, 18:00
vage berichten, TSL te vintage? :chicken:

pannekoek
21 januari 2008, 18:01
vage berichten, TSL te vintage? :chicken:

te vintage voor mij *

ik wil meer gain!!!!!!

Mitch
21 januari 2008, 18:02
Nou is de TSL al niet de meest populaire van de 'nieuwere' Marshalls, vooral ook omdat -ie niet makkelijk af te regelen valt, maar hij is misschien ook niet het meest geschikt voor het spelen op slaapkamervolume (daar hebben we het toch over ?) Wat dat betreft kan iets simpels als een Koch Studiotone al geschikter zijn. Toch zijn er wel manieren om de amp vetter te laten klinken op lage volume. Overdrive ervoor, booster ervoor... maar goed, de JVM is, als ik de kritieken lees, ook al een stuk veelzijdiger dan de TSL.
Haal gewoon even rustig adem, bedenk even wat je nou precies mist en vergis je niet: zo'n Cube ís ook geen suf versterkertje en is er juist voor gemaakt op huiskamervolume gewoon goed te klinken. De TSL niet, da's een live-bak. Snappie ? Je kunt dus best een simpele oplossing als een stevige booster proberen, je hoeft niet meteen van amp te switchen.

pannekoek
21 januari 2008, 18:07
Nou is de TSL al niet de meest populaire van de 'nieuwere' Marshalls, vooral ook omdat -ie niet makkelijk af te regelen valt, maar hij is misschien ook niet het meest geschikt voor het spelen op slaapkamervolume (daar hebben we het toch over ?) Wat dat betreft kan iets simpels als een Koch Studiotone al geschikter zijn. Toch zijn er wel manieren om de amp vetter te laten klinken op lage volume. Overdrive ervoor, booster ervoor... maar goed, de JVM is, als ik de kritieken lees, ook al een stuk veelzijdiger dan de TSL.
Haal gewoon even rustig adem, bedenk even wat je nou precies mist en vergis je niet: zo'n Cube ís ook geen suf versterkertje en is er juist voor gemaakt op huiskamervolume gewoon goed te klinken. De TSL niet, da's een live-bak. Snappie ? Je kunt dus best een simpele oplossing als een stevige booster proberen, je hoeft niet meteen van amp te switchen.

bedankt voor je advies, nu ben ik tog redelijk een noob op het forum, wat doet een booster precies?
ik moet gewoon meer gain hebben, mijn stijl is heavier dan wat ik uit een tsl heb kunnen halen

bass blom
21 januari 2008, 18:07
te vintage voor mij *

ik wil meer gain!!!!!!

ik heb de 60 watt en heb de gain nog niet op 3 staan.
en hij kan bijna tot 11 :D

Rormo
21 januari 2008, 18:22
om te beginnen: Pannekoek je bent een pannenkoek!

Dit hebben we al weken geleden geroepen naar je, maar je wilde ons niet geloven dat die TSL niet erg best was. Wie niet horen wil moet maar voelen dus.

Punt 2: te weinig gain uit een TSL? No fucking way. Misschien bevalt de tone je niet, maar te weinig gain kan gewoon niet. Heb je de equalizer wel een beetje fatsoenlijk ingesteld om metal te spelen? Een goede metal tone komt niet uit de gain knop maar uit die andere 3 knoppen. Je hoeft de gain niet eens echt voorbij 12uur te draaien, laat staan helemaal open, wordt het alleen maar modderig van. Ow, en blijf van al die knopjes af die er verder op zitten, deep switch en midscoop ben ik niet zo'n fan van. Hoewel je er misschien wel meer metal tone mee kunt krijgen misschien. EXPERIMENTEER!

Punt 3: Als je uit de TSL geen lekkere metal krijgt denk ik niet dat je het uit de JVM wel zult krijgen. Ga dan idd maar naar een Engl ofzo kijken.

punt 4: had ik al gezegd dat je een pannenkoek was?

Jellyfish00
21 januari 2008, 18:29
Hee kijk hier eens naar: http://www.petrucciforum.com/forums/showthread.php?t=11473

Hope it helps :satisfie:

BrianMay
21 januari 2008, 18:32
Punt 2: te weinig gain uit een TSL? No fucking way. Misschien bevalt de tone je niet, maar te weinig gain kan gewoon niet. Heb je de equalizer wel een beetje fatsoenlijk ingesteld om metal te spelen? Een goede metal tone komt niet uit de gain knop maar uit die andere 3 knoppen. Je hoeft de gain niet eens echt voorbij 12uur te draaien, laat staan helemaal open, wordt het alleen maar modderig van. Ow, en blijf van al die knopjes af die er verder op zitten, deep switch en midscoop ben ik niet zo'n fan van. Hoewel je er misschien wel meer metal tone mee kunt krijgen misschien. EXPERIMENTEER!

Punt 3: Als je uit de TSL geen lekkere metal krijgt denk ik niet dat je het uit de JVM wel zult krijgen. Ga dan idd maar naar een Engl ofzo kijken.



+123456789

Ik heb zelf een DSL, en die heeft al megaveel gain, meer dan je ooit nodig zult zijn. Aangezien de TSL nog meer gain heeft kan het gewoon niet zo zijn dat jij gain tekort komt. Je hebt of de versterker niet goed afgeregeld, of je doet iets anders fout, maar aan de hoeveelheid gain van de TSL kan het echt niet liggen.

Mitch
21 januari 2008, 18:34
Doe 's net alsof je niet gefrustreerd bent, zeg, Rormo... die jongen is net 17 geworden vandaag (gefeliciteerd trouwens !) en weet nog niet echt van de hoed en de rand. Gek hè ?

Een booster is een simpel pedaaltje dat je ingangssignaal fors oppept. Knal je dat voor je cleane kanaal dan ga je een flinke volume verhoging krijgen, gooi je die voor een crunch kanaal da krijg je wat meer gain en een beetje volume erbij en gooi je dat voor een high gain kanaal dan komt er alleen nog maar wat gain bij.
Dat geszegd hebbende: een TSL heeft normaal gesproken gain zat (of er moet iemand een 12AU7 in de pre amp hebben gegooid of zo, maar goed, daarvan weet je waarschijnlijk ook niet wat 't is, laat ook maar...) maar het lijkt er op dat je je vooral niet realiseert dat de amp op slaapkamervolume niet normaal klinkt én misschien is de totale voicing niet je smaak.
Je had misschien wat meer moeten testen en jezelf no wat meer moeten inlezen in de materie die buizenversterker heet, maar goed: denk er nog even over na.

DeiDRagonas
21 januari 2008, 18:37
Te weinig gain??? Is haast onmogelijk idd!

Ik denk dat je gewoon aan je speeltechniek moet werken!
Als ik mn gain voor de helft dichtdraai klink ik nog als een metalgitarist als ik dat wil.. Kwestie van techniek.

En wat kloten met je EQ wil ook wel eens helpen idd.

Moet wel zeggen dat ik t zo'n typische beginnersfout vind zeg.. Sjonge... Ik MOET dat en dat merk... En ik MOET zo'n gitaar... etc etc. En dan na een halve week erachter komen dat je er niks mee kan.


Je lijkt Vulv wel joh! lol
:cooler:

edit: Maargoed, t blijft kut natuurlijk. En btw.. Iedereen maakt ooit dat soort fouten natuurlijk.


Grt Roy

pannekoek
21 januari 2008, 18:48
Doe 's net alsof je niet gefrustreerd bent, zeg, Rormo... die jongen is net 17 geworden vandaag (gefeliciteerd trouwens !) en weet nog niet echt van de hoed en de rand. Gek hè ?

Een booster is een simpel pedaaltje dat je ingangssignaal fors oppept. Knal je dat voor je cleane kanaal dan ga je een flinke volume verhoging krijgen, gooi je die voor een crunch kanaal da krijg je wat meer gain en een beetje volume erbij en gooi je dat voor een high gain kanaal dan komt er alleen nog maar wat gain bij.
Dat geszegd hebbende: een TSL heeft normaal gesproken gain zat (of er moet iemand een 12AU7 in de pre amp hebben gegooid of zo, maar goed, daarvan weet je waarschijnlijk ook niet wat 't is, laat ook maar...) maar het lijkt er op dat je je vooral niet realiseert dat de amp op slaapkamervolume niet normaal klinkt én misschien is de totale voicing niet je smaak.
Je had misschien wat meer moeten testen en jezelf no wat meer moeten inlezen in de materie die buizenversterker heet, maar goed: denk er nog even over na.

hmm, ik ben nu al 2 uur aan het klooien met de instellingen en het begint al ergens op te lijken, een mooie smooth metallica s&m geluid heb ik er al uit gekregen, ben al weer een stuk meer tevreden over me amp, ik kan me amp redelijk volluit zetten, volume 5 meestal.

ik ga nog ff een avondje klooien , vele mooie geluiden heb ik al uit mijn amp gekregen, dus ik hoop dat het wel goed gaat komen.

en ja, ik weet ik ben een newbie hier en voor jullie zijn een heleboel dingen logisch, ik snap nog niet alles en dat is ook de reden dat ik hier zit, als mensen namelijk alles snappen hoeven ze ook geen vragen meer te stellen op een forum als deze :)

wel bedankt voor de tips tot nu toe :satisfie:

zjanke
21 januari 2008, 18:51
Ik heb zelf ook een TSL gehad en het probleem is dat het een echte Marshall is. Zet hem maar eens vol open, dan klinkt ie stukken beter.

Een idee om je geluid te verbeteren is starten met je treble, bass, en mid op 5, gain dicht en master open (klinkt misschien vreemd, maar zo heb destijds ik ook de sweet spot gevonden) en ga vanaf daar je versterker instellen, begin met een klein beetje gain en probeer dan je EQ naar smaak in te regelen (Deep switch gewoon uitlaten). je zult er waarschijnlijk achterkomen dat ie erg hard moet, maar dat kun je oplossen met een hotplate of loadbox.

Mitch
21 januari 2008, 18:53
Graag gedaan. Nou je sig nog een beetje kleiner en je hoort erbij ;)

DeiDRagonas
21 januari 2008, 18:54
...ik kan me amp redelijk volluit zetten, volume 5 meestal.


Shit, serieus?
Je zet je mastervolume op 5?

Hihi.. Dat is loeihard ja.. Echt geen huiskamervolume meer!
Cool. Ik wou dat ik dat kon in mn huurhuisje!!

R.

Rormo
21 januari 2008, 19:03
holy shit!? je volume op 5? Op je slaapkamer? Dat is echt zoooooo mega hard. Ik heb een 50W DSL en die komt toch echt niet boven de 2-2,5 uit als ik dat doe worden a. m'n ouders gek en b. word ik hardstikke doof. Heb je wel het volume van je Gibson helemaal open? Als je dat dichtdraait verlies je ook tone en krijg je daardoor misschien wel niet dat metal geluid dat je wilt hebben.

Wat metal betreft ben ik een redelijke noob, maar voor zover ik wel eens met m'n amp kloot is veel bass en veel high goed voor metal en heel weinig mid.



@Mitch, het stond er misschien iets botter dan ik het bedoelde (of zo kwam het over). Excuses @ TS.

Jellyfish00
21 januari 2008, 19:13
Mn 15 watt buizenversterkertje gaat niet eens voorbij de master volume 4.. Mijn god...

Mitch
21 januari 2008, 19:13
http://blog.blacknight.ie/images/thumbs-up.jpg

MichaelSS
21 januari 2008, 19:28
Hmm tussen standje 5 op Lead of Clean stand verschilt nogal.

Als mijn 100watt buizen op 0.5 / 1 staat staat hij al loeihard met de clean kan hij rustig op 2.2 dan moet ik alleen niet de snaren te hard aanslaan.

Jan-Willem
21 januari 2008, 19:29
Voor een thuis situatie is weinig mid misschien wenselijk maar maar als je in een band speeld schiet je daar niet heel veel mee op.

ik zou proberen om in iedergeval te kijken of je met redelijk wat mid er in een goed metal geluid er uit kan krijgen.

Wat ik zelf heb gemerkt is dat (speel zelf in een viking/black metal band) dat je gain helemaal niet zover open hoeft, maar nou moet ik je eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met jou versterker, heb zelf een Marshall Valvestate van de tweede serie en daar ben ik zelf ook niet erg tevreden meer over. (wordt ook vervangen op zeer korte termijn)

Maar ik vraag me ook af wat voor soort metal speel jij? Zelf wil ik helderheid, strakheid en defenitie in een versterker (vind mijn marshall te dof).

Als je denkt dat je over een tijdje toch metal (lees distortion) gaat proberen te halen uit pedalen dan kan ik je aanraden om nu toch op zoek te gaan naar een andere versterker

MichaelSS
21 januari 2008, 19:32
Ik denk dat je die amp gewoon een keer op volle volume moet proberen. Volgende keer misschien iets beter opletten voordat je 2100 euro uitgeeft.

bass blom
21 januari 2008, 19:40
noujazeg, ik naar de buurtsuper, moest nog iets te eten bedenken, kom ik terug met.. pannenkoeken :chicken:

tillens
21 januari 2008, 20:03
Nu moet ik zeggen dat ik een orange 412 ook niet helemaal metal vind. Ga dan voor bogner / mesa of duh marshall. Je kunt met die tsl echt wel wat, kost wel tijd. Draai voor de grap eens je mid weg, en kijk wat het doet met je sounds.

Als het moet krijg ik metal uit mijn jtm. Succes !

Agent_Smith
21 januari 2008, 20:03
Meer gain = minder tone imo

pannekoek
21 januari 2008, 20:07
Voor een thuis situatie is weinig mid misschien wenselijk maar maar als je in een band speeld schiet je daar niet heel veel mee op.

ik zou proberen om in iedergeval te kijken of je met redelijk wat mid er in een goed metal geluid er uit kan krijgen.

Wat ik zelf heb gemerkt is dat (speel zelf in een viking/black metal band) dat je gain helemaal niet zover open hoeft, maar nou moet ik je eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met jou versterker, heb zelf een Marshall Valvestate van de tweede serie en daar ben ik zelf ook niet erg tevreden meer over. (wordt ook vervangen op zeer korte termijn)

Maar ik vraag me ook af wat voor soort metal speel jij? Zelf wil ik helderheid, strakheid en defenitie in een versterker (vind mijn marshall te dof).

Als je denkt dat je over een tijdje toch metal (lees distortion) gaat proberen te halen uit pedalen dan kan ik je aanraden om nu toch op zoek te gaan naar een andere versterker


allerlij soorten metal hardrock/metal

ik heb veel kirk hammet/ zakk wylde invloeden

ik heb trouwens een beetje mijn sound langzaam gevonden, ik heb een clip[je gemaakt maar dat clipje is 205mb (2-3 minuten)

dus ik kan het niet op youtube zetten

bass blom
21 januari 2008, 20:11
Graag gedaan. Nou je sig nog een beetje kleiner en je hoort erbij ;)

+123456789

Baker
21 januari 2008, 20:52
pannekoek,
je bent een ongelooflijke sukkel.

Als jij echt denkt dat een marshall TSL te weinig gain heeft voor metal heb je het echt nog niet begrepen en kun je beter een andere hobby gaan zoeken.

Maar goed, je luistert toch niet naar wat iedereen je aanraadt dus dit is eigenlijk een zinloze post.

casper innosence
21 januari 2008, 20:59
Nu moet ik zeggen dat ik een orange 412 ook niet helemaal metal vind. Ga dan voor bogner / mesa of duh marshall. Je kunt met die tsl echt wel wat, kost wel tijd. Draai voor de grap eens je mid weg, en kijk wat het doet met je sounds.

Als het moet krijg ik metal uit mijn jtm. Succes !

Ik heb zelf de Orange vergeleken met ENGL, Mesa en Bogner... de 4 zaten erg dicht bij elkaar.. dus daar hoeft t niet aan te liggen. De Orange was iets gebalanceerder, de ENGLwat gescoopter, de Bogner degelijk maar erg duur en de Mesa vond ik overgewaardeerd (met mijn top, Soldano avenger..heb ehm onder n Marshall 2550 gehoord,en dat klonk wel vet..)

Maar dr moet toch wel wat metal uit n TSL te halen zijn..

Baker
21 januari 2008, 21:02
ach als ik dan de je andere topic lees dat je er zo hard voor gewerkt hebt enzo vind ik het wel weer sneu ook.

Leer die bak nou eerst maar eens goed kennen.
Het is geen slechte amp hoor, en al helemaal niet voor de stijlen die jij ermee wilt spelen. Leer nou eerst eens dat op een buizenbak minder gain vaak beter klinkt.
Als je het ding onder de knie hebt, en in een band gebruikt zul je er langzaam achter komen dat je hier echt veel meer mee kunt dan met je cube-je.

Jellyfish00
21 januari 2008, 21:04
pannekoek,
je bent een ongelooflijke sukkel.

Als jij echt denkt dat een marshall TSL te weinig gain heeft voor metal heb je het echt nog niet begrepen en kun je beter een andere hobby gaan zoeken.

Maar goed, je luistert toch niet naar wat iedereen je aanraadt dus dit is eigenlijk een zinloze post.
Zeg doe eens even rustig ja? Beetje gefrustreerd? Het is maar een beginner hoor, en hij pakt goed op wat we zeggen. Als je je nou even normaal gedraagt draag je misschien nog iets zinnigs bij aan deze discussie i.p.v. alleen maar chagrijnig lopen te stampen en te tieren.

EDIT: die laatste post lijkt er al meer op :satisfie:

Baker
21 januari 2008, 21:12
Ik heb het toch al genuanceerd in een latere post. En verder bepaal ik zelf wel of ik rustig doe ja of nee. Em pannekoek is nou eenmaal iemand die zijn nickname erg veel eer aandoet.....

AART
21 januari 2008, 21:13
Ik heb zelf de Orange vergeleken met ENGL, Mesa en Bogner... de 4 zaten erg dicht bij elkaar.. dus daar hoeft t niet aan te liggen. De Orange was iets gebalanceerder, de ENGLwat gescoopter, de Bogner degelijk maar erg duur en de Mesa vond ik overgewaardeerd (met mijn top, Soldano avenger..heb ehm onder n Marshall 2550 gehoord,en dat klonk wel vet..)

Maar dr moet toch wel wat metal uit n TSL te halen zijn..

Mij viel btw op dat een Orange kast met sommige amps goed klinkt en andere totaal niet. Met een Rectifier vind ik ze stukken beter dan met een Mark IV.

johantipker
21 januari 2008, 21:37
Vergeet niet dat er ook nog heel veel extra gain in je vingers (hoe stevig plaats je je vingers op de hals? als je harde vingertoppen hebt, heb je al meer tone!) en in je manier van aanslaan (heel zacht tot harder en harder) schuilt, hoe harder je aanslaat hoe meer gain, maar te hard aanslaan kan weer ten koste van je souplesse gaan, kortom hoe beter je gitaartechniek is, hoe minder gain je eigenlijk nodig hebt....

Thijssie
21 januari 2008, 22:16
Ik pak er ff een bak chips bij :)

bass blom
21 januari 2008, 22:19
Ik pak er ff een bak chips bij :)

geven chips ook meer gain? :P

Rormo
21 januari 2008, 22:19
Zeg doe eens even rustig ja? Beetje gefrustreerd? Het is maar een beginner hoor, en hij pakt goed op wat we zeggen. Als je je nou even normaal gedraagt draag je misschien nog iets zinnigs bij aan deze discussie i.p.v. alleen maar chagrijnig lopen te stampen en te tieren.


Als je de gemiddelde post van ons aller pannekoek ziet, dan snap je wel dat sommige mensen op deze manier reageren.

Rormo
21 januari 2008, 22:24
geven chips ook meer gain? :P

Misschien geeft al dat vet aan je handen wel een dikkere tone :)

Mr.Bluesbreaker
21 januari 2008, 22:59
Topicstarter, ik heb zelf jarenlang op een TSL60 top gespeeld, meer dan 100
optredens ermee gedaan en ook veel opgenomen ermee.
Destijds weggedaan omdat ie wat teveel gain had voor mij:D

Het is inderdaad veel instellen met het ding, ik vond alleen dat het hoogmidden/hoog niet echt mooi uit de versterker naar buiten kwam als het ware, maar absoluut geen gebrek aan gain. Experimenteer eens flink met de deep switch, mid shift en toonregelingen. Zet eens (als je hebt) een delay in de loop voor solo's als je wat ruimtelijker wilt klinken.

Wat voor elementen heb je trouwens in je gitaar zitten? Kan me voorstellen dat een strat of tele met vintage pickups nou niet de sustain oplevert die je zoekt.

Edit: ik zie nu in je andere topic dat je op een Les Paul studio speelt, met de 490/498 pickups? Dat vond ik destijds in ieder geval wle de lekkerste combi met de TSL.

Ik heb hier ook een Engl versterker staan die niet zozeer meer gain heeft dan een TSL, maar een andere "voicing". Wat dat precies inhoud is erg lastig uit te leggen (hellup) maar ik kan me voorstellen dat je met een TSL voicing minder goed uit de voeten kunt dan iets van Engl of misschien Mesa/Boogie.
Hoe goed heb je andere merken uitgetest om tot je conclusie te komen? Indien niet erg goed, meteen je top even meenemen naar die winkel en binnen je termijn andere merken echt uittesten, dan kom je er vanzelf achter wat een voicing precies is en waar je smaak wel ligt. Succes!

ben vanhoof
21 januari 2008, 23:01
Dit heb je dikwijls als je een nieuwe versterker/gitaar hebt. Je moet je versterker gewoon nog wat gewoon worden en er op leren spelen. Ik weet niet wat je hiervoor gehad hebt, maar mss ben je niet gewoon om te spelen met een dynamische buizenversterker... Onze andere gitarist speelt bv enkel over zijn buizenversterker tijdens repetities. Dit heeft tot gevolg dat hij met dezelfde gear bijlane na niet zo strak als ik speel. Buizenversterkers zijn dynamisch, erg aanslaggevoelig.

Speel er gewoon nog enkele dagen op, en als je terugbreng garantie bijna afgelopen is ga je gewoon terug naar de winkel en je zet hem naast andere amps. Klinken die beter, dan neem je die... Voor €1200 valt er wel wat te vinden, desnoods test je een amp die je nadien 2dehands koopt als hij iets te duur uitvalt.

caliban
21 januari 2008, 23:01
geven chips ook meer gain? :P
Iets in de aard van een JRC4558D kan dat wel. (Pas een zelfbouw tubescreamer gemaakt en man dat stampt je amp echt lekker in de kloten. Zo klinkt zowel mijn mesa als mijn engl preamp al vet maar voor een topje erop is die boost heerlijk.)

Nu ontopic. Pannekoek ik heb zelf ooit hetzelfde gedaan als jij. Zonder eerste zelf bespeeld te hebben me een TSL gekocht.
Viel mee maar was toch echt niet alles. Als ik jou was, en je kan nog altijd gaan inwisselen zou ik gewoon voor de JVM gaan. Vind ik echt een heel erg vette amp en die kan echt metal aan zoals het zou moeten. Ik weet niet hoeveel je zou moeten opleggen bij de TSL maar heel veel zal het toch wel niet zijn.
Als je ooit nog iets anders wil kopen, geraak je vrij moeilijk van de TSL af.
Zelf ondervonden. De JVM gaat in prijs stijgen, dus die wordt relatief meer waard
ENGL Blackmore is ook nog een goede optie.

ben vanhoof
21 januari 2008, 23:04
Idd de JVM gaat in prijs stijgen. Ik dacht ergens iets gehoord te hebben van €200. En hij klinkt goed genoeg voor metal, ik spreek uit ervaring!

Edit; op musicstore is hij al €220 gestegen.

Rude Perception
21 januari 2008, 23:04
Ben ik de enige die dit stiekem wel grappig vind?



Sorry, ik ben eigenlijk een hele lieve jongen hoor....(ow, wat krijg ik hier verkeerde reacties op)


Het is gewoon heel erg stom, maar trek nou eens eerst een dagje uit om flink te experimenteren. Gain zit er zat in die dingen, iig in mijn dsl. Voor metal gebruik ik od2 en komt de gain niet boven de 3. Daarboven wordt t toch alleen maar fuzziger. Je hebt alleen nou niet bepaald de versterker voor op je slaapkamer, en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat dit de beste keuze was, maar je kan er zeker wat mee.

caliban
21 januari 2008, 23:11
Het is zeker dom, maar we hebben allemaal ooit zo zaken gedaan, en misschien gaan we er nog meer doen. Ik merk jaarlijks dat ik wat meer over guitargear te weten kom, en telkens kan ik wel zeggen, dat was misschien dom. (Alhoewel het ondertussen twee jaar geleden is dat ik de laatste twijfelachtige koop heb gedaan en ik daar uiteindelijk wel redelijk tevreden over ben.)

Mitch
22 januari 2008, 00:15
Ja, toen wij zeventien waren snapten we alles al en maakten we nooooit beslissingen waar we later spijt van kregen.
Guys....

Neemt niet weg dat je sig kleiner moet.

tillens
22 januari 2008, 00:23
Ehm, sorry hoor, maar er wordt gedaan alsof pannekoek een onwijs slecht ampje heeft gekocht. Man, man, dat valt echt wel mee. Is een prima amp, zeker om mee te beginnen, je kan er veel stijlen mee spelen, en iemand maakte de opmerking die geraak je niet meer kwijt dat valt ook wel, als je dat uberhaupt wil! Het lijkt mij ook nog steeds een prima amp, en ik heb al zoveel staan dat ik hier ruzie krijg! Kortom blijf lekker doorklooien met je sounds, en leer ervan en geniet ervan, en trek je niet te veel aan van de doorgewinterde "pannekoeken" die hier te lang zitten en alles maar af zeiken! Ik zeg ; Gefeli met je amp, prima amp!

caliban
22 januari 2008, 00:25
Geen sig hebben is toch cooler.

AART
22 januari 2008, 07:24
Geen sig hebben is toch cooler.

Maar het werkt goed als advertentiemiddel!

pannekoek
22 januari 2008, 07:33
ik heb hier een vaag clipje gemaakt met m´n telefoon:

http://www.youtube.com/watch?v=eloEtIUG9PI

geluidskwaliteit is niet heel goed en mijn spel ook niet (ik speelde eigenlijk van alles wat in me naar boen kwam)

geluid word al een stuk beter, ik begin mijn amp al te waarderen.



en vanmiddag maak ik m'n sig kleiner :D


bedankt voor alle tips nog :hippie: (op de af en toe iritante mensen na)


gr, pannekoek

pannekoek
22 januari 2008, 07:36
ik denk dat deze topic gesloten kan worden :)

dasHoechste
22 januari 2008, 09:25
Hoi, aangezien ik verder geen verstand heb van versterkers heb ik me niet in enige discussie gemengt omdat ik dat liever overlaat aan mensen die wel weten waar ze het over hebben.

Nu wilde ik toch een vraagje stellen, eigenlijk meer algemeen en wellicht ook voor mijzelf als beginneling die ontzettend veel fouten gaat maken in de nabije toekomst.

Hoe makkelijk/moeilijk is het om op basis van de clip die pannenkoek heeft geupload en wellicht een overzicht van zijn settings om redelijk precies aan te geven wat ie zou kunnen veranderen om nog betere sound te krijgen voor de muziek die hij wil spelen?

Ik vraag het mede omdat ik toch aardig wat gitaristen gezien heb die bakken geld uitgaven aan amps, maar een ontzettend slecht geluid hadden omdat ze niet met de settings om konden gaan (en velen die ook gewoon niet konden spelen, net als ik)

Ik moet overigens zeggen dat het toch al behoorlijk als veel gain aanhoord.

Zeer binnenkort een eigen topic.

pannekoek
22 januari 2008, 09:32
Hoi, aangezien ik verder geen verstand heb van versterkers heb ik me niet in enige discussie gemengt omdat ik dat liever overlaat aan mensen die wel weten waar ze het over hebben.

Nu wilde ik toch een vraagje stellen, eigenlijk meer algemeen en wellicht ook voor mijzelf als beginneling die ontzettend veel fouten gaat maken in de nabije toekomst.

Hoe makkelijk/moeilijk is het om op basis van de clip die pannenkoek heeft geupload en wellicht een overzicht van zijn settings om redelijk precies aan te geven wat ie zou kunnen veranderen om nog betere sound te krijgen voor de muziek die hij wil spelen?

Ik vraag het mede omdat ik toch aardig wat gitaristen gezien heb die bakken geld uitgaven aan amps, maar een ontzettend slecht geluid hadden omdat ze niet met de settings om konden gaan (en velen die ook gewoon niet konden spelen, net als ik)

Ik moet overigens zeggen dat het toch al behoorlijk als veel gain aanhoord.

Zeer binnenkort een eigen topic.


ik ben begonnen met , gain op 1 bas midle en treble op 5 op het lead kanaal, aangezien dat toch het kanaal is wat ik het meest gebruik.

ik zette er telkens meer gain in tot ik uiteindelijk de verhouding had dat voor mij wel goed klonk.

voor metal zet ik bas en treble heel hoog en middle op 1.

huidige instellingen op het filmpje van het lead kanaal was: bass 4, middle 5.5 treble 6 gain 8.

je hoorde ook even het crunch kanaal, die heb ik staan op weinig gain zodat ik zo een lekkere crunch geluid krijg.

ik ben dus bijna helemaal tevreden met mijn sound, maar het ligt vooral ook aan mijn speeltechniek.

ik weet zeker dat veel gitaristen hier een veel mooiere sound ui mijn amp kunnen halen met dezelfde instellingen.

andoni
22 januari 2008, 09:52
voor metal zet ik bas en treble heel hoog en middle op 1.
Fail.

Nu begrijp ik waarom je je versterker niet goed vindt klinken. Je mids een beetje scoopen is ok, maar op 1 moet het zo plat klinken als een vijg.

dasHoechste
22 januari 2008, 09:57
Fail.

Nu begrijp ik waarom je je versterker niet goed vindt klinken. Je mids een beetje scoopen is ok, maar op 1 moet het zo plat klinken als een vijg.

Nou ja zijn middle staat nu op 5.5 dat is toch al gauw 5.5x zoveel als eerst! :)

Maar in ieder geval erg bedankt voor je reactie, nu weet ik in ieder geval iets meer over mogelijke setting and de mogelijkheid om door settings hier te posten te horen te krijgen wat ik effe aan moet passen. Dat stemt mij zeer positief!

itsmekeuh
22 januari 2008, 11:43
Om even terug te komen op de 'gain' kwestie...

Ik heb vroeger gewerkt in opnamestudio's en deed redelijk veel metal.
Veel beginnende metal/hardcore bands kwamen binnen met zo een k*tgeluid.. niet normaal.
Allemaal maakten ze dezelfde fout; nl gain volledig open, mid zo goed als toe.
Dus had ik telkens de grootste discussies omdat hun tone echt platte kak was.
Uiteindelijk zien ze het wel in als ik op hun amp de gain fors terug schroefde en meer mid toevoegde.
Dat klinkt _zoveel_ aggressiever ! :rockon:
Vooral als je dan gaat doubleren en met verschillende tracks gaat layeren, krijg je echt een wall of sound.
Teveel gain en het layeren heeft totaal geen zin, het is en blijft plat klinken.

Met scoopen moet je geluidstechnisch ook opletten..
1. je zit in het vaarwater van de bass onderaan en cymbalen bovenaan.
2. In het midden van het geluidspectrum zit dan niets anders dan zang... klein beetje leeg

Zeer lastig voor geluidstechniekers om mooie mixen te maken zo.

ben vanhoof
22 januari 2008, 12:10
@ pannekoek: Speel eerst eens wat strakker, of leer wat strakker spelen. Dat gaat volgens mij al wat schelen. Bv de riff van crazy train op het einde van het filmpje is totaal niet strak gespeeld, je slaat veel te veel andere noten aan...

bass blom
22 januari 2008, 12:22
@ pannekoek: Speel eerst eens wat strakker, of leer wat strakker spelen. Dat gaat volgens mij al wat schelen. Bv de riff van crazy train op het einde van het filmpje is totaal niet strak gespeeld, je slaat veel te veel andere noten aan...

hij speelt nog maar een jaar!
en voor de fun :sneaky:
mochten wij willen dat we toen zulke spullen hadden.
ik speelde op een afgeragd 100 gulden plankje over een ouwe bandrecorder toen ik 17 was :D

Swan
22 januari 2008, 12:31
n jaar spelen en dan zulke spullen en direct gaan miepen als het niet direct precies goed klinkt...zucht...en ga eerst ff wat dingen spelen die bij je niveau passen... 1 noot mooi gespeeld heeft meer effect dan 50 slordig.

caliban
22 januari 2008, 12:54
Ik zou willen dat ik na een jaar zo al kon spelen. Weet je al wat je gaan doen PK.

dasHoechste
22 januari 2008, 15:09
Als je zo kunt spelen na een jaar heb je het volgens mij niet slecht gedaan en verdien je ook wel een goede set waar je lekker in kan groeien.

Toch mooi dat hij dat nu allemaal kan horen wat er goed en fout gaat en dat als hij goed speelt dat het dan ook goed klinkt.

charlie45
22 januari 2008, 17:06
pannekoek laat al die chagrijnige ouwe lullen maar praten hoor..

een tsl is zo verschillend van een cube dat het even wennen is. misschien vind je over een half jaar je cube nergens meer naar klinken.

op basis van je clipje vind ik het best wel fijn klinken.

pannekoek
22 januari 2008, 17:12
pannekoek laat al die chagrijnige ouwe lullen maar praten hoor..

een tsl is zo verschillend van een cube dat het even wennen is. misschien vind je over een half jaar je cube nergens meer naar klinken.

op basis van je clipje vind ik het best wel fijn klinken.


bedankt, ik ben best tevreden over me sound , ik heb nu best wel een lekkere sound, en over de reactie over mijn spel, ook nog bedankt, ik spele pas een jaar en ik ben best blij dat ik dit kan spelen, de meeste vrienden van mij die kunnen pas na een jaar fatsoenlijk een powercord of iets dergelijks pakken, ik heb nog wel veel te leren ja maar dat komt wel met de tijd :speed:

MichaelSS
22 januari 2008, 17:15
Ok hij klinkt inderdaad vaag. Nu heb ik niet veel vestand van marshalls en helemaal niet van de TSL2000 maar hij hoord toch echt veel vetter te klinken.

Op welk volume staat hij hier?

Lexvandoef
22 januari 2008, 17:17
Je kan idd best goed spelen voor een jaartje, en je gaat je geluid nog wel nog beter vinden na een tijdje, kwestie van aan je amp wennen ook.

Maar je hebt ook wel een supersetup voor iemand die pas een jaartje speelt, super man!

AART
22 januari 2008, 17:28
Het is niet de amp, maar je moet echt straker spelen en bijgeluiden voorkomen door het afdempen van snaren die je niet gebruikt.

Als je master of puppets probeert te spelen is het niet strak en een hoop bijgeluiden. Dat neemt een hoop van de aggresiviteit weg doe je in dat nummer nodig hebt.

Oefen een hoop en draai de gain heel iets terug, tot je het net te weinig vind, en leer met zoveel gain spelen. Het helpt een hoop imo.

Sarco
22 januari 2008, 17:34
Een TSL en een orange 412 is een supervette combi om metal mee te spelen man! Het is niet de meest voor de hand liggende keuze maar het moet zeker lukken. Eventueel een overdrive pedaaltje ervoor zetten met drive op 0 en level op 10 om de boel wat strakker de maken.

Het is al gezegd maar ik kan het maar herhalen omdat het zo belangrijk is:
- Wees zuinig met de gain!! Echt waar, je zou ervan verschieten hoeveel gain de meeste metalbands (met een goeie tone) eigenlijk maar gebruiken. Strak en krachtig spelen => bruut geluid en niet de hoeveelheid gain!
- De mid knop is uw vriend! Een scooped geluid kan werken in sommige situaties maar over het algemeen zal uw geluid veel vetter zijn met veel mids. Gitaar = mids.

Je speelt toch op je brug pickup voor het metal-ritme-werk? Dat kan ook wel eens een groot verschil uitmaken.

Mijn ervaring is trouwens ook dat de meeste marshalls pas echt goed tot hun recht komen als je er in een band mee speelt. Als het is om in je eentje te spelen zal je meer hebben aan een ENGL ofzo (voor metal he dan).

Enja, veel oefenen he! Succes!

caliban
22 januari 2008, 17:44
Weet je zeker dat je hem nu gaat houden pannekoek, ik zou voor de JVM gaan, maar het is jouw keuze natuurlijk. Ik vind het gewoon vanuit het punt van verderverkoop geen goede beslissing.

TimmU
22 januari 2008, 17:44
Ik durf m´n mids niet eens weg te draaien , als ik met een band speel. Thuis vind k het al rottig klinken. Zonder mid is je hele sound gelijk verdwenen in de band, hoog word gedaan door de bekkens, en laag word door de bas gedaan, dus jij hebt het hele midgebied om los te gaan!
Begin is met alle knopjes op nul , dan steeds rustigjes aan je sound zoeken . Pak een blaadje erbij ,en schrijf een paar settings op die je erg goed bevallen. Die kun je in verloop van tijd gaan tweaken, zodat die amp je echt gaat bevallen.
Je hebt niet bepaald een slechte combinatie staan, daar dromen heel veel gitaristen van , ook wel die stukken ouder zijn dan dat jij bent man, big thumbs up !

En nou spelen met die handel.

Misery Signals
22 januari 2008, 18:15
IK ben ook geen fan van een TSL, maar als Hatebreed er zijn geluid mee maakt zal het wel heftig genoeg zijn zeker?

dasHoechste
22 januari 2008, 18:32
bedankt, ik ben best tevreden over me sound , ik heb nu best wel een lekkere sound, en over de reactie over mijn spel, ook nog bedankt, ik spele pas een jaar en ik ben best blij dat ik dit kan spelen, de meeste vrienden van mij die kunnen pas na een jaar fatsoenlijk een powercord of iets dergelijks pakken, ik heb nog wel veel te leren ja maar dat komt wel met de tijd :speed:

Inderdaad laat je ook maar door de versterker flink op je vingers tikken wat betreft ongewilde aanslagen, en kijk eens wat vaker in het beeldschermpje van de metronoom (als je een digitale hebt). Zet die metronoom op een lekker laag tempo en speel langzaam en zo gearticuleerd mogelijk mee. Wanneer je dat goed onder de knie hebt zet je de metronoom wat sneller, lukt dat foutloos dan ga je naar de volgende snelheid etc etc. Wanneer je het nummer op goede snelheid kunt meespelen dan gooi je de gain aan en ga je rocken zoals het hoort. Dat zal ook al schelen in je sound denk ik omdat je dan al veel gearticuleerder speelt en je minder ongewilde ruis om je aanslag heen hebt.

Experimenteer daarnaast zoals ook al gezegd door anderen vooral ook met je aanslag, dat maakt heel veel uit in de sound.

Volgens mij speel je dan over een jaar de sterren van de hemel!

Jimwoud
22 januari 2008, 18:32
Het is al gezegd maar ik kan het maar herhalen omdat het zo belangrijk is:
- Wees zuinig met de gain!! Echt waar, je zou ervan verschieten hoeveel gain de meeste metalbands (met een goeie tone) eigenlijk maar gebruiken. Strak en krachtig spelen => bruut geluid en niet de hoeveelheid gain!
- De mid knop is uw vriend! Een scooped geluid kan werken in sommige situaties maar over het algemeen zal uw geluid veel vetter zijn met veel mids. Gitaar = mids.

Je speelt toch op je brug pickup voor het metal-ritme-werk? Dat kan ook wel eens een groot verschil uitmaken.


Is zeker erg belangrijk!! Als metal slap gespeeld wordt klinkt het nergens naar, krijg je nooit een goed geluid. Hoe dik je versterker ook is.

pannekoek
22 januari 2008, 20:18
Weet je zeker dat je hem nu gaat houden pannekoek, ik zou voor de JVM gaan, maar het is jouw keuze natuurlijk. Ik vind het gewoon vanuit het punt van verderverkoop geen goede beslissing.

nee ik hou mijn tsl zeker wel, ik vond mijn tsl wel beter klinken dan de jvm imo
*ik wil nu absoluut hier geen discussie over hebben trouwens*


wel hardstikke bedankt voor jullie speel-tips!!!!
ze helpen me veel om beter te worden!!!

mijn huidige instelling zijn:


lead - bas: 4 middle: 6 treble: 5 gain: 7
crunch - 5.5 7 4 5
clean - 7 4.5 5 4

in het filmpje had ik mijn volume op 1 staan.

caliban
22 januari 2008, 20:52
Ik vond zelf ook altijd de TSL veel gain nodig hebben om goed te kunnen klinken, 7 is niet extreem, maar toch redelijk veel vind ik.

MichaelSS
22 januari 2008, 20:59
nee ik hou mijn tsl zeker wel, ik vond mijn tsl wel beter klinken dan de jvm imo
*ik wil nu absoluut hier geen discussie over hebben trouwens*


wel hardstikke bedankt voor jullie speel-tips!!!!
ze helpen me veel om beter te worden!!!

mijn huidige instelling zijn:


lead - bas: 4 middle: 6 treble: 5 gain: 7
crunch - 5.5 7 4 5
clean - 7 4.5 5 4

in het filmpje had ik mijn volume op 1 staan.

Vind je het dan zo gek dat hij vaag klinkt? Ik zou hem eens op 6 proberen. Niet op zondag en niet savonds bij voorkeur.

moonfire
22 januari 2008, 23:06
Beste Topic starter :

- gefeliciteerd met je setup. Op jouw leeftijd kon ik daar alleen maar van dromen.
- probeer in je spelen wat meer strakheid te brengen. dat gaat helpen. je slaat soms teveel onnodige noten aan waardoor het wat modderig begint te klinken.
- je zegt dat je Zakk Wylde invloeden hebt. Die heeft initieel een amp met minder Gain dan jij maar gebruikt die zeer verstandig. Zoals al gezegd, je hoeft dit niet open te draaien. Een goede booster of pedal (op je clean kanaal een DS-1 steken bijvoorbeeld) kan wonderen doen.
- TSL is een toffe amp met ongetwijfeld meer dan voldoende gain. Z'n klank (sommige lampen) is anders dan bijvoorbeeld een Engl of een Mesa maar hij heeft eigenlijk niet minder gain (behoudens sommige exemplaren natuurlijk).
- op de site van onze groep kan je op het eerste nummer m'n oude TSL nog horen. Hier zit geen effect op. M'n Les Paul gaat rechtstreeks in de amp. Ik denk niet dat hier te weinig gain op zit. De geluidskwaliteit is niet wat het zou moeten zijn maar je hebt wel een idee.

1 goede tip voor de toekomst : test UITGEBREID het materiaal dat je eventueel wil kopen. Je kan geen mening vormen op basis van een test van 15 minuten in een winkel op laag volume. Als ze je in de winkel vragen om een lampenversterker stil te zetten dan moet je naar een andere winkel gaan !!

succes met je spelen en laat van je horen in de toekomst !

groeten
Yves
Moonfire

www.myspace.com/moonfirebelgium

AART
22 januari 2008, 23:23
Vind je het dan zo gek dat hij vaag klinkt? Ik zou hem eens op 6 proberen. Niet op zondag en niet savonds bij voorkeur.

Gast, 6 is ook wel overdreven. 3/4 is al ruim zat.

MarkV
22 januari 2008, 23:47
Ik kan niet zo heel veel toevoegen aan hetgeen er al gezegd is.

Persoonlijk vind ik het geluid ook niet erg strak in je filmpje. Heeft heel veel met je erg losse rechterhand te maken denk ik :-) Je moet gewoon leren strakker te spelen.

Daarnaast is het m.i. nog steeds teveel gain. Van minder gain wordt het geluid een stuk strakker. Nu is het erg 'los' en 'korrelig' icm je techniek. Persoonlijk vind ik je geluid voor metal ook wel iets teveel mids hebben nu.

Heel veel EQ's werken ook 'op elkaar in'. Dus als je de bass omhoog draait veranderd je gehele geluid, dus niet alleen meer bass. Daar kan je ook wat mee experimenteren. Misschien kan je eens de Bass en Treble verhogen en de Mids zo laten.

Lexvandoef
23 januari 2008, 00:33
Gast, 6 is ook wel overdreven. 3/4 is al ruim zat.

3/4 op een marshall is standje 7,5 hoor, das meer dan 6 :sssh:

pannekoek
23 januari 2008, 07:40
Ik kan niet zo heel veel toevoegen aan hetgeen er al gezegd is.

Persoonlijk vind ik het geluid ook niet erg strak in je filmpje. Heeft heel veel met je erg losse rechterhand te maken denk ik :-) Je moet gewoon leren strakker te spelen.

Daarnaast is het m.i. nog steeds teveel gain. Van minder gain wordt het geluid een stuk strakker. Nu is het erg 'los' en 'korrelig' icm je techniek. Persoonlijk vind ik je geluid voor metal ook wel iets teveel mids hebben nu.

Heel veel EQ's werken ook 'op elkaar in'. Dus als je de bass omhoog draait veranderd je gehele geluid, dus niet alleen meer bass. Daar kan je ook wat mee experimenteren. Misschien kan je eens de Bass en Treble verhogen en de Mids zo laten.

maar nu speel ik ook geen metal, die huidige instellingen zijn voor eigenlijk bijna alles behalve metal, rock/hardrock (ik speel soms metal)

Kim Wilson
23 januari 2008, 07:46
3/4 op een marshall is standje 7,5 hoor, das meer dan 6 :sssh:
Maar standje 3 - 4 is minder. ;)

AART
23 januari 2008, 08:15
Maar standje 3 - 4 is minder. ;)

Dankje Hans, dat bedoelde ik.

ben vanhoof
23 januari 2008, 10:05
- je zegt dat je Zakk Wylde invloeden hebt. Die heeft initieel een amp met minder Gain dan jij maar gebruikt die zeer verstandig. Zoals al gezegd, je hoeft dit niet open te draaien. Een goede booster of pedal (op je clean kanaal een DS-1 steken bijvoorbeeld) kan wonderen doen.
- TSL is een toffe amp met ongetwijfeld meer dan voldoende gain. Z'n klank (sommige lampen) is anders dan bijvoorbeeld een Engl of een Mesa maar hij heeft eigenlijk niet minder gain (behoudens sommige exemplaren natuurlijk).
- op de site van onze groep kan je op het eerste nummer m'n oude TSL nog horen. Hier zit geen effect op. M'n Les Paul gaat rechtstreeks in de amp. Ik denk niet dat hier te weinig gain op zit. De geluidskwaliteit is niet wat het zou moeten zijn maar je hebt wel een idee.



www.myspace.com/moonfirebelgium

Sorry moonfire, maar ik denk niet dat de topic starter zo'n geluid zoekt zoals in jullie songs (Crazy town bedoel je toch eh). Dat is een hardrock geluid, en heeft totaal niets met een strak metal geluid te maken. Als je dat vergelijkt met het zakk wylde geluid bij bv ozzy osbourne... Ok hij gebruikt niet zo immens veel gain, maar de voicing is toch totaal anders, en hij klinkt toch ook veeele malen strakker dan jullie gitaargeluid.

Wil je met die settings master of puppets spelen moet je techniek echt wel heeel goed zijn om alle gedempte noten (en dat zijn er veel) er overtuigend uit te laten komen. Dan klonk mijn Londen City bulldog nog strakker.

pannekoek
23 januari 2008, 12:27
Sorry moonfire, maar ik denk niet dat de topic starter zo'n geluid zoekt zoals in jullie songs (Crazy town bedoel je toch eh). Dat is een hardrock geluid, en heeft totaal niets met een strak metal geluid te maken. Als je dat vergelijkt met het zakk wylde geluid bij bv ozzy osbourne... Ok hij gebruikt niet zo immens veel gain, maar de voicing is toch totaal anders, en hij klinkt toch ook veeele malen strakker dan jullie gitaargeluid.

Wil je met die settings master of puppets spelen moet je techniek echt wel heeel goed zijn om alle gedempte noten (en dat zijn er veel) er overtuigend uit te laten komen. Dan klonk mijn Londen City bulldog nog strakker.


master of puppets heb ik trouwens heel erg verneukt op dat filmpje, normaal speel ik hem veel beter , ik zag het filmpje net terug en het klonk egt nergens naar.

ik zoek trouwens meer een hard-rock/metallica geluid dan t geluid van zakk wylde,

caliban
23 januari 2008, 16:08
Uiteindelijk is iederen zijn perfect amp een markserie van mesa, zo bleek bij mij het toch te zijn. Voor mij nog altijd de meest impressive amps.

pannekoek
23 januari 2008, 16:14
Uiteindelijk is iederen zijn perfect amp een markserie van mesa, zo bleek bij mij het toch te zijn. Voor mij nog altijd de meest impressive amps.


ik zou wel zo een mesa triple reticifier willen hebben :rockon:

AART
23 januari 2008, 16:32
ik zou wel zo een mesa triple reticifier willen hebben :rockon:

En dan als je die hebt kom je er uiteindelijk achter dat een Splawn toch weer koeler vind. Welkom hier.

pannekoek
23 januari 2008, 16:36
misschien kan ik deze vraag in dit topic stellen, als ik mijn versterker aan zet, in het begin gaat mijn versterker kraken, komt dit doordat de buizen op moeten warmen, is dit normaal?

Rude Perception
23 januari 2008, 16:38
misschien kan ik deze vraag in dit topic stellen, als ik mijn versterker aan zet, in het begin gaat mijn versterker kraken, komt dit doordat de buizen op moeten warmen, is dit normaal?

Ik hoop dat je de buizen eerst laat opwarmen door hem eerst op stand-by te zetten. En dat je voordat je de versterker aan of uit zet altijd de master dicht draait? Dan zou dit niet moeten gebeuren.

pannekoek
23 januari 2008, 16:40
Ik hoop dat je de buizen eerst laat opwarmen door hem eerst op stand-by te zetten. En dat je voordat je de versterker aan of uit zet altijd de master dicht draait? Dan zou dit niet moeten gebeuren.

ik heb geen master geloof ik, en meestal laat ik me buizen zeker wel een minuut of anderhalve minuut opwarmen. zou ik ietslanger moeten wachten?

Rude Perception
23 januari 2008, 16:50
ik heb geen master geloof ik, en meestal laat ik me buizen zeker wel een minuut of anderhalve minuut opwarmen. zou ik ietslanger moeten wachten?

Nee, ik zie het, dan gooi je de volumes van de kanalen naar beneden.

Baker
23 januari 2008, 17:00
Ik hoop dat je de buizen eerst laat opwarmen door hem eerst op stand-by te zetten. En dat je voordat je de versterker aan of uit zet altijd de master dicht draait? Dan zou dit niet moeten gebeuren.

Je hebt 100% zeker weten wel een master. Maar die Master dichtdraaien voor aan of uit zetten is onzin.

Wel:
Aanzetten: Eerst power on, 1.5 minuut wachten dan van standby af
Uitzetten: Eerst op standby, dan power off (wachten hoeft niet)

Als ie dan kraakt is er iets mis.

Edit: "Uitzetten: Eerst op standby, dan power off" hoeft in principe ook niet, maar dan weet je zeker dat ie op standby staat als je hem weer aanzet.

pannekoek
23 januari 2008, 17:03
Je hebt 100% zeker weten wel een master. Maar die Master dichtdraaien voor aan of uit zetten is onzin.

Wel:
Aanzetten: Eerst power on, 1.5 minuut wachten dan van standby af
Uitzetten: Eerst op standby, dan power off (wachten hoeft niet)

Als ie dan kraakt is er iets mis.

Edit: "Uitzetten: Eerst op standby, dan power off" hoeft in principe ook niet, maar dan weet je zeker dat ie op standby staat als je hem weer aanzet.


en waar zit mijn master volume dan?

Baker
23 januari 2008, 17:09
hee verrek, krijg nou de schijt.
heeft de TSL tegenwoordig geen master meer?

pannekoek
23 januari 2008, 17:14
hee verrek, krijg nou de schijt.
heeft de TSL tegenwoordig geen master meer?

hmm , tegenwoordig???? wanneer hadden ze dat wel?

Rude Perception
23 januari 2008, 17:21
Maar die Master dichtdraaien voor aan of uit zetten is onzin.


Het is misschien ook meer een geluidstechniek truukje. Altijd alles dicht als het uit gaat. Weet je tenminste dat het niet veel te hard staat en dat je flinke feedback krijgt enzo. Omdat je altijd alles opnieuw instelt MOET je het wel goed instellen. Ook die vervelende *plop* als iemand het mengpaneel aanzet wanneer de versterkers al aanstaan heb je dan niet.

Baker
23 januari 2008, 17:28
hmm , tegenwoordig???? wanneer hadden ze dat wel?

aha ik zie het al.
ben in de war met de TSL60 Die heeft wel een master sectie.
Maar wat vaag joh, dat je de eindtrap niet kan regelen. Zit er ook geen knop op de achterkant ofzo?

Baker
23 januari 2008, 17:42
mmm, net even the manual gedownload.
Geen master volume. Wel een virtual power reduction om van je eindtrap een 25 watt amp te maken. Maar da's niet hetzelfde als een mastervolume.

Niet onoverkomelijk, maar toch een nadeel.
Met name voor mij dan omdat ik de pre amp volumes altijd heel hoog heb staan de eindtrap laag.

Lexvandoef
23 januari 2008, 18:13
Maar standje 3 - 4 is minder. ;)

hehe, ik las het als driekwart, my bad :hippie:

caliban
23 januari 2008, 23:35
ik zou wel zo een mesa triple reticifier willen hebben :rockon:
Dacht ik ook altijd tot ik erover speelde. Vond ik echt heel slecht klinken, achteraf ben ik erachter gekomen dat het wel mesa was wat ik vet vind, markseries weliswaar.

Kim Wilson
24 januari 2008, 08:16
Het is misschien ook meer een geluidstechniek truukje. Altijd alles dicht als het uit gaat. Weet je tenminste dat het niet veel te hard staat en dat je flinke feedback krijgt enzo. Omdat je altijd alles opnieuw instelt MOET je het wel goed instellen. Ook die vervelende *plop* als iemand het mengpaneel aanzet wanneer de versterkers al aanstaan heb je dan niet.
Als we een soundcheck hebben gedaan, en we hebben nog een uur voor we gaan spelen, ga ik niet meer zitten kloten met mijn volumes. Dan gaat ie uit, en een kwartier voor de tijd gaat ie weer aan. Het is wel verstandig om even op te letten dat alles niet op 11 staat, maar bij normale instellingen hoef je je volume echt niet omlaag te draaien.

pol
24 januari 2008, 08:35
jongens toch, een TSL heeft wel master volumes, alleen zitten ze apart per kanaal...

bij een versterker zonder master (zoals een ouwe plexi) kun je enkel de gain regelen, alles gaat dus vollebak die eindtrap in.

voor de rest, eerst een paar minuten laten opwarmen is altijd beter, nog langer klinkt beter vind ik, heb zelf altijd de indruk dat mijn versterker na een halfuur pas optimaal klinkt.

Baker
24 januari 2008, 09:22
jongens toch, een TSL heeft wel master volumes, alleen zitten ze apart per kanaal...

bij een versterker zonder master (zoals een ouwe plexi) kun je enkel de gain regelen, alles gaat dus vollebak die eindtrap in.

voor de rest, eerst een paar minuten laten opwarmen is altijd beter, nog langer klinkt beter vind ik, heb zelf altijd de indruk dat mijn versterker na een halfuur pas optimaal klinkt.

dus als ik het goed begrijp is op de TSL de gain knop het volume van de pre amp, en de volumeknop het volume van de eindtrap (per kanaal)?
Blijft vaag dan. Het idee van en mastervolume is dat je kanaalonafhankelijk het volume van de eindtrap kunt regelen. Is dat bij die TSL dan anders gedaan?

Op mijn JVM heb ik een mastervolume over alle kanalen heen (dus over de eindtrap) en per kanaal nog een gain en een volume.

pol
24 januari 2008, 09:30
idd, alleen channel volumes.

bij sommige amps kan het idd wel helpen om de channel volumes volledig open te zetten voor meer gain, dat is zo bij de 2 kanaals jcm800's bv, dan werkt die channel volume als een 2de gain knop, maakt heel veel verschil uit op dat type.

bass blom
24 januari 2008, 12:26
de 60 heeft inderdaad een mastervolume, toch blijft het een lastige zaak om de 3 kanaal volume/gains zo in te stellen dat je een lekker mix hebt als je veel schakelt.
en vanaf vanavond wordt voor mij weer alles anders met mijn nieuwe stratje :D

TimmU
24 januari 2008, 13:08
Ik vind dit een raar topic.
Koop even 2100 euro aan gear, en 2 dagen daarna ben je niet meer tevreden.

Rude Perception
24 januari 2008, 13:16
Als we een soundcheck hebben gedaan, en we hebben nog een uur voor we gaan spelen, ga ik niet meer zitten kloten met mijn volumes. Dan gaat ie uit, en een kwartier voor de tijd gaat ie weer aan. Het is wel verstandig om even op te letten dat alles niet op 11 staat, maar bij normale instellingen hoef je je volume echt niet omlaag te draaien.

Dat is voor mij inderdaad ook een uitzondering. Maar ik bedoelde met geluidstechniek meer als geluidsman... Als je alles goed hebt ingesteld tijdens de soundcheck weet je goed wat je kan verwachten. Dan is het dus geen probleem. Vervelender wordt het als je na het optreden de master niet omlaag gooit, en de volgende middag nietsvermoedend je versterker aan zet en gaat spelen.

Kim Wilson
24 januari 2008, 13:28
Dat is voor mij inderdaad ook een uitzondering. Maar ik bedoelde met geluidstechniek meer als geluidsman... Als je alles goed hebt ingesteld tijdens de soundcheck weet je goed wat je kan verwachten. Dan is het dus geen probleem. Vervelender wordt het als je na het optreden de master niet omlaag gooit, en de volgende middag nietsvermoedend je versterker aan zet en gaat spelen.
Je moet altijd even checken hoe alles staat voordat je de boel aanzet. Je kunt met opruimen na een optreden zomaar een volumeknop kunnen verdraaien. Je moet er dus nooit vanuit gaan dat alles goed staat, maar altijd effe checken. :)

pannekoek
24 januari 2008, 13:41
Ik vind dit een raar topic.
Koop even 2100 euro aan gear, en 2 dagen daarna ben je niet meer tevreden.


ik ben wel tevreden op het moment, zeer tevreden zelfs! het lag aan mijn instellingen

pannekoek
24 januari 2008, 17:01
ff nog een vraag in dit topic:

mijn versterker staat aan maar hij maakt geen geluid of iets dergelijks, de buizen gloeien ook niet en weigert muziek te maken :O

ik heb verschillende gitaarkabels geprobeert maar hij geeft geen contact (ook niet als je met je vinger bij het einde van een kabel komt.

de amp staat niet op standby en alle volumes staan open.

ook zijn er geen knopjes ingedukt.

BrianMay
24 januari 2008, 17:27
ff nog een vraag in dit topic:

mijn versterker staat aan maar hij maakt geen geluid of iets dergelijks, de buizen gloeien ook niet en weigert muziek te maken :O

ik heb verschillende gitaarkabels geprobeert maar hij geeft geen contact (ook niet als je met je vinger bij het einde van een kabel komt.

de amp staat niet op standby en alle volumes staan open.

ook zijn er geen knopjes ingedukt.

Zekering geknapt?
Heb je niet per ongeluk je amp aangehad zonder dat je hem op je speakerkast had aangesloten?

pannekoek
24 januari 2008, 17:35
Zekering geknapt?
Heb je niet per ongeluk je amp aangehad zonder dat je hem op je speakerkast had aangesloten?


nee hij is nog steeds op de speakerkast aangesloten, het kan zijn dat die zekering geknapt is :S

ik denk dat ik dan morgen maar terug moet gaan met mijn versterker

Rormo
24 januari 2008, 17:54
Deze thread wordt nog almaar gekker... Hoe krijg je dit toch allemaal voor elkaar?

Heb je geprobeerd van kanaal te switchen, dat hij op alle kanalen geen geluid geeft?

pannekoek
24 januari 2008, 17:56
Deze thread wordt nog almaar gekker... Hoe krijg je dit toch allemaal voor elkaar?

Heb je geprobeerd van kanaal te switchen, dat hij op alle kanalen geen geluid geeft?



+1212451254 deze topic is heel vaag aan t worden maar goed:

ik kan gewoon van kanalen switchen maar ik hoor nog steeds geen geluid


ik kwam thuis van mijn gitaar les en ik zet mijn amp aan op standby en ik w8 een paar minuten, ik haal hem van standby af en hij deed t gewoon niet :S

Danieldg
24 januari 2008, 18:23
Dus je amp gaat aan? Het lichtje brandt? Dan is je zekering niet kapot hoor, lijkt me eerder een slecht contact ergens.

pannekoek
24 januari 2008, 18:46
Dus je amp gaat aan? Het lichtje brandt? Dan is je zekering niet kapot hoor, lijkt me eerder een slecht contact ergens.

jah het oranje knopje brand gewoon, ik ben ook alle stekkers nagegaan maar hij blijft niks doen :S

BrianMay
24 januari 2008, 18:53
Dus je amp gaat aan? Het lichtje brandt? Dan is je zekering niet kapot hoor, lijkt me eerder een slecht contact ergens.

Tuurlijk kan er dan wel een zekering stuk zijn. Er zitten meerdere zekeringen in. De hoogspannignszekering kan bijvoorbeeld stuk zijn.

Brand er geen enkele van je buizen? Of branden sommige buizen wel?

pannekoek
24 januari 2008, 18:54
Tuurlijk kan er dan wel een zekering stuk zijn. Er zitten meerdere zekeringen in. De hoogspannignszekering kan bijvoorbeeld stuk zijn.

Brand er geen enkele van je buizen? Of branden sommige buizen wel?

geen enkele buis brand

BrianMay
24 januari 2008, 19:03
geen enkele buis brand


Dan lijkt het me dat er toch een zekering stuk is.

pol
24 januari 2008, 19:16
zekering van de gloeispanning kapot

MichaelSS
24 januari 2008, 19:54
Wow ± 3 dagen! Dat wordt nog wat.

Zo'n vette TSL gaat ook niet samen ICM een squier :satisfie:

Squier4ever
24 januari 2008, 20:01
Wow ± 3 dagen! Dat wordt nog wat.

Zo'n vette TSL gaat ook niet samen ICM een squier :satisfie:

dat nog wel, maar pannekoeken zijn niet goed voor versterkers, signaal is veels te hoog.

Rormo
24 januari 2008, 20:36
toch moet ik opeens lachen. Weet het, niet erg aardig, maar je moet er de humor maar van in zien. Je hebt (in een andere thread) pagina's lang zitten verkondigen dat je geen JVM wilde omdat die inferieur gebouwd werden, niet degelijk waren, te goedkoop om goed te zijn en het risico hadden snel kapot te gaan. Je ging liever voor een TSL want die was zo robuust als het maar kan. En in 3 dagen is je jouw TSL kapot. Hoe ironisch... :chicken:

Lexvandoef
24 januari 2008, 21:05
tsja, ironisch is het wel, maar het blijft lullig dat je nu nog steeds niet met je nieuwe gear kan spelen.

Baker
24 januari 2008, 21:34
Ok jongens laat het topic nu niet deze kant op gaan.
een JVM kan ook kaput gaan na 3 dagen. Nu ff geen discussie welke amp beter gebouwd is.

Maarre, pannekoek zo snel mogelijk naar de winkel met je bak he.
Ja had het een paar posts terug ook over kraken. doet ie dat ook nog?
Of hoor je nu echt helemaal niks meer?

caliban
25 januari 2008, 01:07
Dit is tot nu toe toch wel de gekste thread van het nieuwe jaar. Hoera dus.
Klinkt wel raar dat hij het na drie dagen niet meet doet, maar ik perfect mogelijk. Er is toch ook een tijdje zo iets met veel Bogner geweest dacht ik. De ene na de andere die vlak na de koop problemen gaf. En Bogner zou zo fantastisch moeten gebouwd zijn. Dikke zever allemaal naar mijn mening.
Alhoewel ik echt geloof dat mesa van de meest robuuste amps maakt. Ik hoop dat ik gelijk heb en morgen niet met stukken zit aan mijn eigen amp.
Pannekoek laat maar vlug weten wat ervan is.
Gewoon morgen niet naar school gaan, en in de plaats naar de gitaarwinkel gaan echte rockers zouden niet anders doen.

ColourofFire
25 januari 2008, 02:47
Awesome 0.o

Gewoon even terug met dat ding...

Succes ermee, en ga alsjeblieft nooit meer na 2 dagen zeuren over je amp, daar wordt ie boos van zoals je merkt ;)

pannekoek
25 januari 2008, 07:38
Ok jongens laat het topic nu niet deze kant op gaan.
een JVM kan ook kaput gaan na 3 dagen. Nu ff geen discussie welke amp beter gebouwd is.

Maarre, pannekoek zo snel mogelijk naar de winkel met je bak he.
Ja had het een paar posts terug ook over kraken. doet ie dat ook nog?
Of hoor je nu echt helemaal niks meer?

ik stuur me pa zo naar nederland muziek :) als ik rond 2 uur weer van school ben dan moet dat ding er weer staan want ik jam vandaag met de band :)


ik vind het best grappig eigenlijk :P tot er serieuze problemen komen:P

gr stephan :hippie:

pol
25 januari 2008, 08:12
Dit is tot nu toe toch wel de gekste thread van het nieuwe jaar. Hoera dus.
Klinkt wel raar dat hij het na drie dagen niet meet doet, maar ik perfect mogelijk. Er is toch ook een tijdje zo iets met veel Bogner geweest dacht ik. De ene na de andere die vlak na de koop problemen gaf. En Bogner zou zo fantastisch moeten gebouwd zijn. Dikke zever allemaal naar mijn mening.
Alhoewel ik echt geloof dat mesa van de meest robuuste amps maakt. Ik hoop dat ik gelijk heb en morgen niet met stukken zit aan mijn eigen amp.
Pannekoek laat maar vlug weten wat ervan is.
Gewoon morgen niet naar school gaan, en in de plaats naar de gitaarwinkel gaan echte rockers zouden niet anders doen.


Het zijn nog altijd buizen, kan altijd iets mis mee gaan, en dit gebeurt meestal als ze nog nieuw zijn, zegt totaal niks over de robuustheid van die versterker.

Lexvandoef
25 januari 2008, 11:54
ik stuur me pa zo naar nederland muziek :) als ik rond 2 uur weer van school ben dan moet dat ding er weer staan want ik jam vandaag met de band :)


ik vind het best grappig eigenlijk :P tot er serieuze problemen komen:P

gr stephan :hippie:

Succes met je amp, maar ik denk helaas niet dat het zo snel opgelost kan worden.

Rormo
25 januari 2008, 13:01
Als hij echt kapot is zou ik er op rekenen dat hij niet in een paar uur weer thuis is. Afhankelijk van of de winkel het zelf repareert of dat ze hem op moeten sturen duurt het een paar dagen of een paar weken.

caliban
25 januari 2008, 14:31
Het zijn nog altijd buizen, kan altijd iets mis mee gaan, en dit gebeurt meestal als ze nog nieuw zijn, zegt totaal niks over de robuustheid van die versterker.
Ja dat is waar, maar bij hem zijn het toch de buizen niet precies. Natuurlijk een zekering is nog banaler. Ik denk gewoon dat er veel zever wordt verkondigd over welke versterker merken beter gebouwd zijn, evengoed mijn gedacht over mesa/boogie zal ook grotendeels vooroordeel zijn.

Thijssie
25 januari 2008, 14:37
Ik denk gewoon dat er veel zever wordt verkondigd over welke versterker merken beter gebouwd zijn, evengoed mijn gedacht over mesa/boogie zal ook grotendeels vooroordeel zijn.

Breek me de bek niet open, ik ben 2 jaar "vreemd geweest" met een Mesa en heb nog nooit zo veel shit gehad met een versterker :stop:

caliban
25 januari 2008, 14:53
Vertel eens, en waarmee was je ervoor monogaam.
Hopelijk blijft mijn mesa goed werken, je weet natuurlijk nooit.

Thijssie
25 januari 2008, 15:07
Vertel eens, en waarmee was je ervoor monogaam.
Hopelijk blijft mijn mesa goed werken, je weet natuurlijk nooit.

Hahaha :seriousf:

Ik heb verschillende Marshalls gehad en speel nu eigenlijk alleen nog maar op een jmp2203 uit '77. Van de desbetreffende amp moeten hier nog wel ergens soundsamples staan die Mitch een keer op een meeting heeft opgenomen.

Mijn jcm900 is een keer van de 4x12 gevallen op een repetitie, ik had het niet eens in de gaten, want ik speelde gewoon door :rockon:Alleen de zanger had in 1 keer ogen als schoteltjes.

Maar goed, alles ken stuk....

Kim Wilson
25 januari 2008, 15:08
...

Maar goed, alles ken stuk....
Behalve Fenders. :)

pol
25 januari 2008, 15:10
bij mijn tech staat het nochtans altijd vol met kapotte fenders :p

AART
25 januari 2008, 16:07
Tja, ik heb enkel nog problemen gehad met Marshalls...

caliban
25 januari 2008, 16:30
Amps sucken, laten we gewoon ons een andere hobby zoeken.
Wat zeg je van auto tuning....

Agent_Smith
25 januari 2008, 17:06
Tja, ik heb enkel nog problemen gehad met Marshalls...

Terwijl mijn enige kapotte versterker ooit een Fender is. Mijn Marshalls nog nooit problemen gehad. Maar goed, een DSL is natuurlijk ook veel beter :D

hendrix2
25 januari 2008, 17:14
De eerste keer ooit (en ik hang hier nogal wat rond) dat ik een abonnementje neem op een topic. Pannekoek heeft z'n naam in ieder geval niet gestolen :satisfie:

Laat die verhalen maar komen!

AART
25 januari 2008, 17:18
Amps sucken, laten we gewoon ons een andere hobby zoeken.
Wat zeg je van auto tuning....

Dan neem ik een range rover, die gaan iig niet kapot en hebben OOMPH :cooler:

caliban
25 januari 2008, 19:36
Voor de oomp kan je beter ineens een motor kopen. Harleys hebben geen boost meer nodig.
En daarbij, als je aan autotuning gaat doen heeft een range rover te weinig johnny imago. Doe mij maar een seat ibiza, voor echte oldschool johnnies die nog buffalo's dragen. Een gat in de segmentpijp en dat klinkt als een solidstate amp die overstuurt.
Ik moet wel een aantal nieuwe cd's gaan kopen nog, tuningbeats 2003-2007

pannekoek
25 januari 2008, 20:07
en hier ben ik weer

ik kreeg vanmiddag een tsl60 mee tijdelijk (ik heb dat ding alleen ff getest thuis maar verder niet op gespeelt ofzo)

ik kreeg dus vanmiddag mijn tsl terug, ik na het eten testen. het zou opgelost zijn.
het lag aan een happerende zekering , iets met de fx instellingen waar ik de volgende keer een jack in moest zetten zodat hij ging resetten ofzoiets.

naja, ik 10 minuten mijn versterkertje van zijn standby afhalen , en hij doet het weer niet !!!!!
ik dus met een jack kabel in de fx erin en eruit halen(dat schijnt zogenaamd te werken)

me vader komt boven en zegt: he steef doet je versterker het weer???
ik dus teleurstellend maar wel met een ironische lach op mijn gezicht zeggen dat ie het niet doet...

morgen ga ik weer terug en dan wil ik misschien een andere amp, geld terug en dan ga ik even andere merken testen!!!!

ik heb dit ding nu 5 dagen en al 3 problemen!!!!


gr, stephan

pe_10
25 januari 2008, 20:37
De pannenkoek smaakt precies niet meer zo zoet. :satisfie:


het lag aan een happerende zekering , iets met de fx instellingen waar ik de volgende keer een jack in moest zetten zodat hij ging resetten ofzoiets.
Misschien moet je eens wat beter opletten als de verkoper iets tegen je verteld, want zoiets heb ik nog nooit gehoord. Dit lijkt me toch niet te kloppen, en zeker geen middel te zijn om je probleem te verhelpen.


morgen ga ik weer terug en dan wil ik misschien een andere amp, geld terug en dan ga ik even andere merken testen!!!!
Als je dan toch wil/gaat ruilen, kruip dan voor lange tijd in de testruimte zodat je wat kan knoppendraaien en versterkers langer kan uittesten.
Geld zullen ze je niet terug geven, eerder een cadeaubon van de winkel.

ErikE
25 januari 2008, 20:51
Ik heb ooit wel eens met een Peavey combo het probleem gehad dat als ik de fx-loop gebruikt had het metalen verbindingsdingetje (sorry ben geen techneut) wat de voor- met de eindtrap koppelt "open" bleef staan, waardoor ik de volgende keer zonder effecten spontaan geen geluid meer had (seriële loop) als ik in de gewone input prikte.

Misschien dat er zoiets aan de hand is?

caliban
25 januari 2008, 20:52
morgen ga ik weer terug en dan wil ik misschien een andere amp, geld terug en dan ga ik even andere merken testen!!!!

ik heb dit ding nu 5 dagen en al 3 problemen!!!!


gr, stephan
Zeker doen, zorgt dat ze hem niet 'maken' op de manier van, eventjes klopje tegen geven, zo hij doet het al weer.
Ooit voorgehad met een JCM 900, uiteindelijk gewoon maar iets anders gekocht.

En dat deel van resetten vind ik eigenlijk heel raar. Klinkt als verkopers die wederom niet weten waarover ze praten.

AART
25 januari 2008, 21:10
Voor de oomp kan je beter ineens een motor kopen. Harleys hebben geen boost meer nodig.
En daarbij, als je aan autotuning gaat doen heeft een range rover te weinig johnny imago. Doe mij maar een seat ibiza, voor echte oldschool johnnies die nog buffalo's dragen. Een gat in de segmentpijp en dat klinkt als een solidstate amp die overstuurt.
Ik moet wel een aantal nieuwe cd's gaan kopen nog, tuningbeats 2003-2007

Ik heb niks op met Johny's, een Range Rover ownt ze gewoon tot ver in het hiernamaals :satisfie: Mooie v8 sportversie en je scheurt ze er ook nog uit.

Niet echt goed voor het mileu though...


@Pannekoek: inruilen lijkt me idd het beste.

heavy-metal-thunder
25 januari 2008, 22:55
+123456789

Ik heb zelf een DSL, en die heeft al megaveel gain, meer dan je ooit nodig zult zijn. Aangezien de TSL nog meer gain heeft kan het gewoon niet zo zijn dat jij gain tekort komt. Je hebt of de versterker niet goed afgeregeld, of je doet iets anders fout, maar aan de hoeveelheid gain van de TSL kan het echt niet liggen.

ik snap wel wat hij bedoelt. Hij wil die dikke, vette mesa rectumfier scheur. Ik heb een tijdje terug een punkrockband gaan beluisteren (het liep daar vol met 17 jarigen) en de ene gitarist speelde over een TSL met een Gibson SG en de andere gitarist een Les Paul Custom over Mesa rectifier... Die TSL was gewoon dunne shit daartegen. De Mesa raamde je ballen tot in je strot en de Marshall... tja, mss een goede versterker, maar niet voor dit genre.

Ik heb ook al gelezen (niet zelf gehoord) dat Marshall's nogal dunnetjes klinken op ORange cab's. van horen zeggen, hé...

Tot slot: een TSL, Mesa... zijn niet gemaakt om op slaapkamerniveau te scheuren. Die ballen komen maar naarmate de lampen gaan branden.

Dus, als het niet jouw sound is... inruilen dat ding en mss eens bij andere merken uitkijken of de JVM (maar die ken ik niet zo goed).

Baker
25 januari 2008, 22:56
ik heb dit ding nu 5 dagen en al 3 problemen!!!!


pff, het zit je niet mee zeg,
EIS een werkend apparaat en laat je niet afschepen met een verhaal over zichzelf resettende buizen amps. Het is potdomme geen laptop...!

Hou vol en eis desnoods je geld terug.

tillens
25 januari 2008, 22:59
waar heb je die grafbak gekocht?

Lexvandoef
25 januari 2008, 23:12
waar heb je die grafbak gekocht?

subtiel :satisfie:

@Pannekoek: ik zou, als ik jou was, terug gaan naar de winkel, en een heleboel andere amps ook gaan testen, en dan deze omruilen voor een nieuwe (misschien een totaal anderer amp). :hippie:

caliban
26 januari 2008, 01:01
pff, het zit je niet mee zeg,
EIS een werkend apparaat en laat je niet afschepen met een verhaal over zichzelf resettende buizen amps. Het is potdomme geen laptop...!


En bij mijn weten heeft een TSL ook geen midi, dus resetten is uit den boze.

tillens
26 januari 2008, 01:45
subtiel :satisfie:

@Pannekoek: ik zou, als ik jou was, terug gaan naar de winkel, en een heleboel andere amps ook gaan testen, en dan deze omruilen voor een nieuwe (misschien een totaal anderer amp). :hippie:

Ja dank je, dat hoor ik wel vaker van mensen....

dasHoechste
26 januari 2008, 10:41
De pannenkoek smaakt precies niet meer zo zoet. :satisfie:


Misschien moet je eens wat beter opletten als de verkoper iets tegen je verteld, want zoiets heb ik nog nooit gehoord. Dit lijkt me toch niet te kloppen, en zeker geen middel te zijn om je probleem te verhelpen.


Als je dan toch wil/gaat ruilen, kruip dan voor lange tijd in de testruimte zodat je wat kan knoppendraaien en versterkers langer kan uittesten.
Geld zullen ze je niet terug geven, eerder een cadeaubon van de winkel.

Dat laatste is onzin. Je mag wanneer het product gewoon weer inruilen voor je geld, dit mag altijd. Als het product dan ook nog eens niet voldoet aan de in alle redelijkheid te stellen kwaliteitseisen dan is het heel normaal dat je gewoon je geld terugkrijgt. Iedere winkel die je bonnen wilt geven en weigert geld te geven handelt niet overeenkomstig de wet.

Dus pannekoek, als zij je bonnen aan proberen te smeren of zeggen dat je hem alleen kunt ruilen tegen een andere amp, gewoon protesteren dat zij in overtreding zijn van de wet.

JohnLord
26 januari 2008, 11:25
Iedere winkel die je bonnen wilt geven en weigert geld te geven handelt niet overeenkomstig de wet.




Niet helemaal juist, volgens mij. De wet verplicht het teruggeven van geld alleen als er sprake is van kopen op afstand, bijvoorbeeld bij kopen via internet of postorderbedrijf. Een winkel waar je naar toe gaat hoeft dat dus niet te doen, maar zal dat veelal wel doen. Tenslotte willen ze graag klanten behouden.

dasHoechste
26 januari 2008, 12:44
Niet helemaal juist, volgens mij. De wet verplicht het teruggeven van geld alleen als er sprake is van kopen op afstand, bijvoorbeeld bij kopen via internet of postorderbedrijf. Een winkel waar je naar toe gaat hoeft dat dus niet te doen, maar zal dat veelal wel doen. Tenslotte willen ze graag klanten behouden.

In dit geval is het wel zo dat pannekoek zijn geld terug kan eisen. Hij heeft namelijk al zijn amp aangeboden ter herstel, waarna de verkoper in gebreken is gebleven.

We pakken even het wetboek erbij....beginnend met wetboek 7 artikel 21

Artikel 21
1.

Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.

aflevering van het ontbrekende;
b.

herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.

vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.

De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3.

De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

Dit heeft pannekoek gedaan en de verkoper is hierbij niet zijn verplichtingen nagekomen. Dan geldt het volgende volgens artikel 22:

Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a.

de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b.

de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2.

De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.

De verkoper is tekort geschoten zoals bepaald in artikel 21 lid 3 en volgens artikel 22 lid 1 mag de overeenkomst dan ontbonden worden. Je bent dus niet meer afhankelijk van de coulance van de verkoper.

dasHoechste
26 januari 2008, 12:57
Afgezien daarvan ben je als verkoper wel echt debiel als je bonnen gaat geven. Gitaristen zijn mensen die behoorlijk wat geld in hun hobbie steken over de jaren heen. Iedere gitarist voegt nieuwe dingen toe en vervangt onderdelen uit zijn collectie, nog afgezien van onderhouds uitgaven. Als winkel ben je dan behoorlijk dom bezig wanneer je klanten wegjaagd door ze alleen bonnen te geven. De meeste winkels geven je daarom gewoon geld terug in dergelijke gevallen, ook wanneer ze het niet verplicht zijn.

Rormo
26 januari 2008, 14:07
Afgezien daarvan ben je als verkoper wel echt debiel als je bonnen gaat geven. Gitaristen zijn mensen die behoorlijk wat geld in hun hobbie steken over de jaren heen. Iedere gitarist voegt nieuwe dingen toe en vervangt onderdelen uit zijn collectie, nog afgezien van onderhouds uitgaven. Als winkel ben je dan behoorlijk dom bezig wanneer je klanten wegjaagd door ze alleen bonnen te geven.

Ze zouden de eerste niet zijn. Genoeg debiele winkels/verkopers op deze wereld.

Jimwoud
26 januari 2008, 14:08
@ DasHoechste: Waar heb je dat vandaag, heb je dat officieel ergens staan? Zo dat ben ik geinteresseerd want ik heb nog bonnen(+/- 800 euro) ergens liggen vanwege een gitaar die mij totaal niet beviel.

alvast bedankt.

bass blom
26 januari 2008, 14:22
ja, ik zou me als ik een feedback was kapotschamen als je tegoedbonnen op marktplaats o.i.d. ziet aangeboden (van 800 voor 700 of minder).

bass blom
26 januari 2008, 14:33
en focking hell wat is een TSL lekker met de gain vol open met een nieuw stratje :P

Jellyfish00
26 januari 2008, 14:34
Hehe kijk deze maar: (is geen feedback maar toch leuk) http://link.marktplaats.nl/140534992

TimmU
26 januari 2008, 14:38
This is getting stranger by the minute...

pannekoek
26 januari 2008, 14:43
De pannenkoek smaakt precies niet meer zo zoet. :satisfie:


Misschien moet je eens wat beter opletten als de verkoper iets tegen je verteld, want zoiets heb ik nog nooit gehoord. Dit lijkt me toch niet te kloppen, en zeker geen middel te zijn om je probleem te verhelpen.


Als je dan toch wil/gaat ruilen, kruip dan voor lange tijd in de testruimte zodat je wat kan knoppendraaien en versterkers langer kan uittesten.
Geld zullen ze je niet terug geven, eerder een cadeaubon van de winkel.

ik dacht ook toen ik het hoorde: wtf??????

maar de verkoper had het tegen mijn vader gezegt. ik wil wel een nieuwe amp en die ga ik toch wel daar halen, dus als ze me nou een kado bon van 2100 euro geven ...

Jellyfish00
26 januari 2008, 14:43
Is het niet hartstikke illegaal om tegoedbonnen te verkopen via marktplaats?

pannekoek
26 januari 2008, 14:45
waar heb je die grafbak gekocht?

nederlandmuziek almere

bass blom
26 januari 2008, 14:47
Is het niet hartstikke illegaal om tegoedbonnen te verkopen via marktplaats?

niet dat ik weet, maar als het om bedragen als daarboven gaat wel goed checken zoiets..

MichaelSS
26 januari 2008, 14:50
Hoezo je verkoopt toch ook concertkaarten of is dat ook al illegaal?

Jellyfish00
26 januari 2008, 14:53
Volgens mij wel.

LostHighway
26 januari 2008, 15:09
Dacht dat het enkel illegaal is wanneer je er winst wil op maken, je kan dus niet gezellig een voorstelling gaan uitkopen en dan tegen woekerprijzen gaan verkopen, maar imo toch niets mis mee als je een ticketje voor de juiste prijs of minder doorverkoopt als je bv niet kan gaan.
Zie ook het probleem niet met tegoedbonnen, wat is uiteindelijk het verschil met een cadeaubon, die geef je toch ook aan wie je wil..

dasHoechste
26 januari 2008, 16:00
@ DasHoechste: Waar heb je dat vandaag, heb je dat officieel ergens staan? Zo dat ben ik geinteresseerd want ik heb nog bonnen(+/- 800 euro) ergens liggen vanwege een gitaar die mij totaal niet beviel.

alvast bedankt.

Een gitaar die je niet beviel? Had hij allemaal kuren of beviel de sound je gewoon niet? In het laatste geval, heb je hem in de winkel gekocht of online/telefoon dus op afstand?

Dit staat gewoon in de wetboeken. Dit is boek 7. Dus ja dat is officieel. Je kunt het op wetten (http://wetten.overheid.nl) opzoeken. Effe op consumentenkoop zoeken in het kopje in tekst zoeken.

Maar goed zoals je kon lezen in mijn post was het bij pannekoek vooral omdat de verkoper in gebreke is gebleven wat betreft de reparatie. Voor jou zou er ook zoiets kunnen gelden maar dan moet ik toch echt meer weten over omstandigheden.

dasHoechste
26 januari 2008, 16:07
alleen snap ik niet waarom iemand een tegoedbon zou overkopen....als je iets uit een zaak wilt kopen kun je ook met je geld daar terecht.

BrianMay
26 januari 2008, 16:19
Een gitaar die je niet beviel? Had hij allemaal kuren of beviel de sound je gewoon niet? In het laatste geval, heb je hem in de winkel gekocht of online/telefoon dus op afstand?

Dit staat gewoon in de wetboeken. Dit is boek 7. Dus ja dat is officieel. Je kunt het op wetten (http://wetten.overheid.nl) opzoeken. Effe op consumentenkoop zoeken in het kopje in tekst zoeken.

Maar goed zoals je kon lezen in mijn post was het bij pannekoek vooral omdat de verkoper in gebreke is gebleven wat betreft de reparatie. Voor jou zou er ook zoiets kunnen gelden maar dan moet ik toch echt meer weten over omstandigheden.

Maar het is toch ook zo dat Pannekoek de verkoper wel in de gelegenheid moet stellen om het gebrek te verhelpen of een andere deugdelijke oplossing te bieden. Het is echt niet zo dat Pannekoek meteen z'n geld kan terugeisen, omdat de amp het nu na 1x repareren weer niet doet. Als de verkoper Pannekoek nu een nieuwe amp van hetzelfde type aanbiedt dan zal Pannekoek daarmee akkoord moeten gaan, omdat dat een billijke oplossing is. De verkoper voldoet daarmee immers aan zijn verplichting om alsnog een deugdelijk product te leveren en blijft niet in verzuim.
Tenminste zo is het mij tijdens rechtscolleges uitgelegd, en dat is ook wat ik min of meer uit de wet kan opmaken.

Jellyfish00
26 januari 2008, 16:25
alleen snap ik niet waarom iemand een tegoedbon zou overkopen....als je iets uit een zaak wilt kopen kun je ook met je geld daar terecht.
Nou, omdat mensen tegoedbonnen van 1000 euro verkopen voor 800 euro (bijvoorbeeld).

dasHoechste
26 januari 2008, 16:31
Maar het is toch ook zo dat Pannekoek de verkoper wel in de gelegenheid moet stellen om het gebrek te verhelpen of een andere deugdelijke oplossing te bieden. Het is echt niet zo dat Pannekoek meteen z'n geld kan terugeisen hoor.
Tenminste zo is het mij tijdens rechtscolleges uitgelegd, en dat is ook wat ik min of meer uit de wet kan opmaken.

Dat heeft pannekoek gedaan, hij is teruggegaan met de versterker om het euvel te laten verhelpen. Daarbij is de verkoper in gebreke gebleven want bij thuiskomst deed het beestje het nog steeds niet en was de oplossing van de verkoper onzinnig. Het is een andere zaak wanneer hij de amp gerepareerd had en er ging vervolgens, buiten de schuld van de verkoper om, weer iets kapot. In dit geval zou pannekoek hem mogen ruilen (sowieso hoeft hij hem niet te laten repareren, ruilen mag net zo goed, daar moeten verkopers overigens ook niet moeilijk over doen, want zij kunnen hem gewoon terugsturen naar de fabrikant).

Dus ja pannekoek mag dat wel naar mijn idee.

BrianMay
26 januari 2008, 16:35
Dat heeft pannekoek gedaan, hij is teruggegaan met de versterker om het euvel te laten verhelpen. Daarbij is de verkoper in gebreke gebleven want bij thuiskomst deed het beestje het nog steeds niet en was de oplossing van de verkoper onzinnig. Het is een andere zaak wanneer hij de amp gerepareerd had en er ging vervolgens, buiten de schuld van de verkoper om, weer iets kapot. In dit geval zou pannekoek hem mogen ruilen (sowieso hoeft hij hem niet te laten repareren, ruilen mag net zo goed, daar moeten verkopers overigens ook niet moeilijk over doen, want zij kunnen hem gewoon terugsturen naar de fabrikant).

Dus ja pannekoek mag dat wel naar mijn idee.

Precies naar JOUW idee, en naar mijn idee niet ;)
Dat is het leuke van wetten en regels, ze zijn op verschillende manieren te interpreteren :)

dasHoechste
26 januari 2008, 16:38
Precies naar JOUW idee, en naar mijn idee niet ;)
Dat is het leuke van wetten en regels, ze zijn op verschillende manieren te interpreteren :)

ja, dat wordt dus vechten! :)

:hippie:

dasHoechste
26 januari 2008, 16:39
overigens wordt er in dit soort gevallen van twijfel meestal in het voordeel van de zwakkere partij, de consument, besloten.

Jimwoud
26 januari 2008, 16:42
Een gitaar die je niet beviel? Had hij allemaal kuren of beviel de sound je gewoon niet? In het laatste geval, heb je hem in de winkel gekocht of online/telefoon dus op afstand?

Dit staat gewoon in de wetboeken. Dit is boek 7. Dus ja dat is officieel. Je kunt het op wetten (http://wetten.overheid.nl) opzoeken. Effe op consumentenkoop zoeken in het kopje in tekst zoeken.

Maar goed zoals je kon lezen in mijn post was het bij pannekoek vooral omdat de verkoper in gebreke is gebleven wat betreft de reparatie. Voor jou zou er ook zoiets kunnen gelden maar dan moet ik toch echt meer weten over omstandigheden.
Ik had hem ook getest en toen klonk hij goed, maar thuis na wat vergelijk en toen de snaren een beetje ingespeeld waren klok het als een natte krant. Maar heb ook de mogelijkheid gehad een andere te krijgen. Die zou dan waarschijnlijk wel iets beter zijn, maar niet wat ik eigenlijk wil. Dus denk niet dat het voor mij opgaat, het is niet de schuld van de verkoper om het zomaar te zeggen.

TimmU
26 januari 2008, 16:45
Precies naar JOUW idee, en naar mijn idee niet ;)
Dat is het leuke van wetten en regels, ze zijn op verschillende manieren te interpreteren :)
Zeg dat maar is tegen meneer de agent.

dasHoechste
26 januari 2008, 16:48
Ik had hem ook getest en toen klonk hij goed, maar thuis na wat vergelijk en toen de snaren een beetje ingespeeld waren klok het als een natte krant. Maar heb ook de mogelijkheid gehad een andere te krijgen. Die zou dan waarschijnlijk wel iets beter zijn, maar niet wat ik eigenlijk wil. Dus denk niet dat het voor mij opgaat, het is niet de schuld van de verkoper om het zomaar te zeggen.

Nee, in dit geval is het gewoon een slechte aankoop van jou geweest, maar is er met het product zelf niets mis, wanneer je de gitaar dan in de winkel koopt dan wordt je geacht te weten wat je in huis haalt omdat je het product al hebt kunnen zien en in jouw geval, kunnen testen.

Overigens als ze in die winkel niet de gitaar hebben die jij wilt, maar je weet wel welke gitaar je wilt, kun je die natuurlijk altijd via de winkel bestellen en betalen met de tegoedbon.

Jimwoud
26 januari 2008, 16:51
Nee, in dit geval is het gewoon een slechte aankoop van jou geweest, maar is er met het product zelf niets mis, wanneer je de gitaar dan in de winkel koopt dan wordt je geacht te weten wat je in huis haalt omdat je het product al hebt kunnen zien en in jouw geval, kunnen testen.

Overigens als ze in die winkel niet de gitaar hebben die jij wilt, maar je weet wel welke gitaar je wilt, kun je die natuurlijk altijd via de winkel bestellen en betalen met de tegoedbon.
Klopt ik ben ook een eigenwijze hond, en ging voor het uiterlijk, dacht dat het wel goed zou zitten, heb er genoeg van geleerd iig.

Over dat bestellen, dan kun je natuurlijk weer dezelfde fout maken, en daar heb ik geen zin in.

dasHoechste
26 januari 2008, 16:56
Klopt ik ben ook een eigenwijze hond, en ging voor het uiterlijk, dacht dat het wel goed zou zitten, heb er genoeg van geleerd iig.

Over dat bestellen, dan kun je natuurlijk weer dezelfde fout maken, en daar heb ik geen zin in.

in een andere winkel testen en kijken welke je wilt. Desnoods doe je een blindoek om :)

en als je nou een goedkopere gitaar koopt zeg van 700 euro dan krijg je het verschil cash terug, dan breng je die gitaar weer terug koop je er een van 600 euro etc. totdat je uiteindelijk een setje snaren hebt gekocht en de rest van je geld weer op de bank :)