PDA

View Full Version : Wie heeft er verstand van zelfbouw buizen amps?



NanneennaN
21 januari 2008, 16:36
Ik heb een aantal jaartjes terug een buizen versterker gekregen van een kennis.

Deze persoon heeft hem zelf gebouwd meen ik, enkel niet geheel afgemaakt.

De versterker heeft al die tijd onderin mijn kast gelegen, maar nu word ik toch wel nieuwsgierig wat hij kan.

Hij gaat wel aan, enkele lampjes aan de voorkant branden, maar hij werkt via geen enkele in- of uitgang.

Ik heb de versterker even open gemaakt, maar heb er te weinig verstand van om er ook maar aan te durven komen. Volgens mij is ook niet alles meer correct aangesloten.

Ik heb enkele foto's gemaakt met mijn mobiel, zie hier links:

http://i255.photobucket.com/albums/hh150/Nanne123/Afb001.jpg

http://i255.photobucket.com/albums/hh150/Nanne123/Afb040.jpg


Is er iemand die misschien interesse heeft om er even naar te kijken..?
(of een goedkoop adresje kent.)

Groeten Nanne

aad
21 januari 2008, 19:22
Ik heb een aantal jaartjes terug een buizen versterker gekregen van een kennis.

Deze persoon heeft hem zelf gebouwd meen ik, enkel niet geheel afgemaakt.

De versterker heeft al die tijd onderin mijn kast gelegen, maar nu word ik toch wel nieuwsgierig wat hij kan.

Hij gaat wel aan, enkele lampjes aan de voorkant branden, maar hij werkt via geen enkele in- of uitgang.

Ik heb de versterker even open gemaakt, maar heb er te weinig verstand van om er ook maar aan te durven komen. Volgens mij is ook niet alles meer correct aangesloten.

Ik heb enkele foto's gemaakt met mijn mobiel, zie hier links:

http://i255.photobucket.com/albums/hh150/Nanne123/Afb001.jpg

http://i255.photobucket.com/albums/hh150/Nanne123/Afb040.jpg


Is er iemand die misschien interesse heeft om er even naar te kijken..?
(of een goedkoop adresje kent.)

Groeten Nanne

eindtrap: mosfet eindtrap van elektuur. 2x SK134 en 2x SJ50??? of zoiets. Beroemd (en berucht?).

preamp: buizen, onbekend ontwerp of zou ook van elektuur kunnen zijn.
sterker nog het is de voorversterker uit: Audio en Gitaarschakelingen met buizen. van Elektuur ISBN 90-70160-78-1.

Maar ik wil wel een kopietje doen.

Negative K3 fan
21 januari 2008, 19:29
degene die hem heeft gebouwd heeft er in ieder geval veel werk voor gedaan! ik zie geen eindbuizen zitten, is het geen voorversterker?

@aad, netjes dat je dat ziet, dat boek heb ik ook wel eens in mn handen gehad, is dit die amp met een triode geschakelde ef86?

aad
21 januari 2008, 19:43
degene die hem heeft gebouwd heeft er in ieder geval veel werk voor gedaan! ik zie geen eindbuizen zitten, is het geen voorversterker?

@aad, netjes dat je dat ziet, dat boek heb ik ook wel eens in mn handen gehad, is dit die amp met een triode geschakelde ef86?

Nee dit is 3x ECC83.

De triode EF86 zit in de hifi eindversterker (ook in dat boekje).
2x 6L6

grappig :D

Agent_Smith
21 januari 2008, 20:08
eindtrap: mosfet eindtrap van elektuur. 2x SK134 en 2x SJ50??? of zoiets. Beroemd (en berucht?).

preamp: buizen, onbekend ontwerp of zou ook van elektuur kunnen zijn.
sterker nog het is de voorversterker uit: Audio en Gitaarschakelingen met buizen. van Elektuur ISBN 90-70160-78-1.

Maar ik wil wel een kopietje doen.


Verrek zeg! Ik heb m'n boekje er ook even bijgepakt en idd, dat is m :)
Knap dat je dat zo snel ziet :D

Negative K3 fan
21 januari 2008, 20:20
Nee dit is 3x ECC83.

De triode EF86 zit in de hifi eindversterker (ook in dat boekje).
2x 6L6

grappig :D

die ef86 zit volgens mij ook en de gitaar oefenversterker...

aad
21 januari 2008, 20:53
die ef86 zit volgens mij ook en de gitaar oefenversterker...

Helemaal gelijk. :)

Best leuke schakelingetjes eigenlijk.

NanneennaN
21 januari 2008, 21:32
Hey, bedankt voor de snelle reacties.
Al moet ik toegeven dat ik de leekste leek ben als het gaat om de inhoud van een versterker.


Ik ben dus beniewd wat er nodig is om dit ding speelwaardig te maken.(en of het het waard is uberhaupt.)

Hiervoor ben ik op zoek naar iemand die er eens een kijkje naar zou willen nemen.

Ik wil nog wel wat extra gedetailleerde foto's posten.
Groeten.

Negative K3 fan
21 januari 2008, 22:36
Helemaal gelijk. :)

Best leuke schakelingetjes eigenlijk.

Zeker, maar gemaakt door een niet gitarist dus ik weet niet wat ik ervan moet denken... heb je ze wel eens geprobeerd?

aad
21 januari 2008, 22:51
Zeker, maar gemaakt door een niet gitarist dus ik weet niet wat ik ervan moet denken... heb je ze wel eens geprobeerd?

Haha okee, omdat je zo aandringt, ik heb idd de preamp gebouwd en ik vond het geluid kwalitatief uitermate teleurstellend.
Althans als je "sound" zoekt.
Kan aan mij liggen :D

De eindtrap werkte wel redelijk, maar achteraf vind ik die print maar lomp eigenlijk (verder niet veel op aan te merken).

P.T.P. is toch eigenlijk de "artwork" voor een mooie amp.

En idd een niet-gitarist. Dat hoor je.

Negative K3 fan
21 januari 2008, 22:55
Dat merk ik bij mezelf ook, ik kan op papier hele mooie dingen bedenken, maar als hij in elkaar zit MOET je gewoon tweaken om er tone uit te halen, het werkt gewoon niet anders bij gitaaramps.

aad
21 januari 2008, 23:03
Dat merk ik bij mezelf ook, ik kan op papier hele mooie dingen bedenken, maar als hij in elkaar zit MOET je gewoon tweaken om er tone uit te halen, het werkt gewoon niet anders bij gitaaramps.

Yep, ga daar maar aan staan met een print.

NanneennaN
22 januari 2008, 00:53
Heeft het nog nut hier iets van te proberen (laten) maken dan?

Ik zoek sowieso iemand die voor een eerlijke prijs even naar een versterker van me kan kijken en evt buizen vervangen: een Fender tremolux blackface '65. Doe dit niet graag via een winkel die hem toch weer doorsturen.



Haha okee, omdat je zo aandringt, ik heb idd de preamp gebouwd en ik vond het geluid kwalitatief uitermate teleurstellend.
Althans als je "sound" zoekt.
Kan aan mij liggen :D

De eindtrap werkte wel redelijk, maar achteraf vind ik die print maar lomp eigenlijk (verder niet veel op aan te merken).

P.T.P. is toch eigenlijk de "artwork" voor een mooie amp.

En idd een niet-gitarist. Dat hoor je.

Chris Winsemius
22 januari 2008, 02:25
Stuur me anders 'n mailtje als Vleuten niet te ver is.