PDA

View Full Version : Strijkstok



Malyka
21 januari 2008, 17:24
Vraagje, heb pas gelede een viool gekocht, maar mijn vraag over de strijkstok is.

1-Is het normaal dat die haartjes snel knappen
2-hoe lang moet je met de wax er over en hoe weet je dat het goed is.

hendrix2
21 januari 2008, 17:51
Hey, welkom hier.

Ik ben zelf geen violist dus op de eerste vraag kan ik niet antwoorden.
Voor je tweede vraag moet je misschien dit topic even lezen, het gaat over het harsen. Misschien heb je er wat aan.
-->klik hier<-- (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86067&highlight=strijkstok)

mvg,
Kenneth

hesse
21 januari 2008, 21:11
Mja, als je je spullen nog maar net hebt heb je wsl al te veel hars gebruikt als de haren nu al kapotgaan. Ofwel oefen je heel veel :) Wat ook kan is dat je te wild bent natuurlijk...
Maar het is normaal dat je haren ooit vervanging gaan nodig hebben hoor. Gewoon naar een gitaarbouwer gaan voor nieuwe haren. Dat kost niet veel. Veel plezier met het bespelen van een machtig instrument :hippie:

marjoleine86
22 januari 2008, 21:33
Ik heb dus ook zo'n probleem. Ik heb net een electrische viool aangeschaft. Natuurlijk komt er geen geluid uit. Hij is ook helemaal nieuw. Ik heb al 15 minuten met de hars er over heen gegaan maar zonder resultaat. Er komt al wel iets of wat meer geluid uit maar nog lang niet genoeg. Doe ik de hars er niet goed op? Of moet ik nog meer harsen?

Azrael
22 januari 2008, 21:42
Er hoeft helemaal niet veel hars op die stok. Paar keer wrijven is genoeg. Als er geen geluid uit komt, dan moet je de viool eens in een versterker stoppen.

Kim Wilson
23 januari 2008, 09:44
Misschien kunnen jullie je vragen beter stellen op www.vioolnet.nl/forum (http://www.vioolnet.nl/forum), in plaats van op een gitaarforum. :satisfie:

hendrix2
23 januari 2008, 10:44
Misschien kunnen jullie je vragen beter stellen op www.vioolnet.nl/forum (http://www.vioolnet.nl/forum), in plaats van op een gitaarforum. :satisfie:
hé, de mensen niet wegjagen uit mijn onderdeel hé! :sneaky:

Kim Wilson
23 januari 2008, 10:48
Ghehe, oops, sorry. :D

Valoosj
23 januari 2008, 12:59
hé, de mensen niet wegjagen uit mijn onderdeel hé! :sneaky:

Heb je graag zoveel mensen in je onderdeel? :D

hendrix2
23 januari 2008, 13:07
Heb je graag zoveel mensen in je onderdeel? :D
Bwah, het is toch fijn als hier ook eens iets gepost wordt, dan kan ik heel af en toe ook eens die rode lettertjes bovenhalen :D


Dus: Nu weer ontopic mensen!

Azrael
23 januari 2008, 20:55
Bwah, het is toch fijn als hier ook eens iets gepost wordt, dan kan ik heel af en toe ook eens die rode lettertjes bovenhalen :D


Dus: Nu weer ontopic mensen!

Ey, jij bent nog eens een goede mod :D

hendrix2
23 januari 2008, 22:31
Ey, jij bent nog eens een goede mod :D
Bedankt !!!! ;)








jaja, ik heb je post even aangepast... mag niet normaal, maar in dit geval moest ik er wel misbruik van maken ;)

marjoleine86
24 januari 2008, 13:42
Maar even over de strijkstok harsen... Hoort die hars niet te plakken? Als ik het voorzichtig aanraak plakt het totaal niet. Het is gewoon een kei hard schijfje. Ik snap er niks van, ik krijg echt geen geluid uit de viool. Of kan het er ook mee te maken hebben dat je de strijkstok TE ver spant?Of juist te slap?

Rude Perception
27 januari 2008, 03:31
Maar even over de strijkstok harsen... Hoort die hars niet te plakken? Als ik het voorzichtig aanraak plakt het totaal niet. Het is gewoon een kei hard schijfje. Ik snap er niks van, ik krijg echt geen geluid uit de viool. Of kan het er ook mee te maken hebben dat je de strijkstok TE ver spant?Of juist te slap?

Te slap merk je wel, dan komt het hout tegen de snaren. Te strak, ik weet het eerlijk gezegd niet, ik voel altijd een beetje en dan klopt het wel. De hars hoort wel hard te zijn. Heb je een goede/redelijke techniek. Viool is nou niet het instrument wat je even jezelf aanleert. Zoek iemand die je kan helpen, want ik ben bang dat het aan je strijktechniek ligt.

Trouwens toch wel grappig, mensen die op een gitaarforum alleen over violen posten.
@Kim, er zitten wel een paar mensen die ook viool spelen hier hoor.

LP_CL
30 januari 2008, 12:34
Maar even over de strijkstok harsen... Hoort die hars niet te plakken? Als ik het voorzichtig aanraak plakt het totaal niet. Het is gewoon een kei hard schijfje. Ik snap er niks van, ik krijg echt geen geluid uit de viool. Of kan het er ook mee te maken hebben dat je de strijkstok TE ver spant?Of juist te slap?
Volgens mij heb je een goede leraar nodig die je eens al die dingen toont. want voor een goede techniek moet je strijkstok ook correct gespannen staan, zeker als je later wil gaan spelen met andere technieken zoals het laten springen van de boog.