PDA

View Full Version : Sigma gitaren



martelino
21 januari 2008, 13:44
Ik ben me aan het orienteren op een oudere western gitaar. Nu kom ik soms Sigma tegen en die lijken me wel geschikt. Nou heb je oa. de DR- en DM- modellen, maar ik kan niet echt ontdekken waar de verschillen zitten (misschien in productiejaren?). Ik kan een DR-7 uit de jaren '70 of een DM-4 uit de jaren '80 proberen (allebei aan een andere kant van het land, dus maak ik liever meteen het goede ritje). De prijzen zijn ongeveer gelijk: ±175 €. Wat te doen?

Thx, Martelino

martelino
21 januari 2008, 15:25
Ben er intussen achter dat de M voor mahogany staat en de R voor Rosewood, waarmee de zijkanten en het achterblad zijn vervaardigd (gelamineerd).
Blijft de vraag: wat is dan het klankverschil?
Andere opmerkingen over Sigma gitaren zijn ook welkom....

sanderz
21 januari 2008, 15:45
Kijk maar eens op The Fellowship of Acoustics (http://www.thefellowshipofacoustics.com/luthiers_secrets.asp?Taal=EN) om te zien wat er voor verschillen zijn in hout voor de diverse toepassingen.

Als je een beetje op internet zoekt kom je ook veel informatie tegen over de diverse soorten hout, en de eigenschappen uiteraard.

--=HANS=--
21 januari 2008, 17:31
Sigma is het budgetmerk van Martin, zoals bijvoorbeeld Epiphone van Gibson. Ze worden min of meer volgens de zelfde specificaties gebouwd als Martins maar dan met wat mindere materialen en afwerking.

Kijk hier maar eens: http://www.sigmaguitars.com/

Groet, Hans

jplm
21 januari 2008, 19:54
Kijk maar eens op The Fellowship of Acoustics (http://www.thefellowshipofacoustics.com/luthiers_secrets.asp?Taal=EN) om te zien wat er voor verschillen zijn in hout voor de diverse toepassingen.

Als je een beetje op internet zoekt kom je ook veel informatie tegen over de diverse soorten hout, en de eigenschappen uiteraard.

Om maar even een antwoord te geven op wat ie vroeg: als regel heeft pallisander iets meer bas dan mahonie, maar dat is een algemene regel. Ikzelf heb bijvoorbeeld meestal last van teveel bas bij fingerpicking spelen, maar bij sommige gitaartype's geeft de pallisander uitvoering dan toch juist iets minder bas in vergelijking met mahonie, het hangt er dus een beetje vanaf. Trouwens, over dat gelamineerd zijn of niet moet je je niet teveel zorgen maken, gewoon luisteren naar wat je het beste bevalt (daar ben ik nu achter, na tien jaar van alles kopen). Ik herinner me dat ik ooit eens een paar gitaren getest heb in een winkel, waaronder een Martin, een Sigma, en nog een andere gitaar met massief bovenblad. Die Sigma blééf maar het beste klinken van allemaal, hoewel hij dus gelamineerd was. En ik wilde daar maar niet aan, want ik had geleerd dat dat niet kon. Of, beter gezegd, niet mocht.

Groet, Jan.

sanderz
21 januari 2008, 20:04
Precies: 'in de regel' is een rosewood (pallisander) gitaar wat bassiger, máár ik heb een mahonie Martin en een exact gelijk model, doch indisch pallisander Yairi en ik vind mijn Martin méér (open) bas hebben. Dat kan allerlei door allerlei factoren zo zijn, maar het is niet conform de regel.

Dat is waarom ik TS uitdaagde het internet te onderzoeken, maar niettemin, ook namens vrouw en kinderen, hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting.

jplm
22 januari 2008, 09:30
maar niettemin, ook namens vrouw en kinderen, hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting.

En ook namens de feestcommissie ;).

sanderz
22 januari 2008, 09:46
En ook namens de feestcommissie ;).

Uiteraard ook namens reclassering, medewerkers van het P. Baancentrum en creatief expressietherapeute :sssh: