PDA

View Full Version : PRS Custom22 inruilen tegen een Les Paul Standard?



Filip
21 januari 2008, 11:36
Hallo,

Ik zit er hier nu al een tijdje over te tobben en zeer binnenkort moet de knoop doorgehakt worden...

Ik heb me bijna drie jaar geleden een PRS Custom 22 met Bird-inlay aangeschaft.

Ik ben er wel tevreden van (zeker de looks), maar ik mis een beetje de warmte/de soul van een Les Paul. (ter info: ik speel zware metal en Hard Rock + ik wil een warme clean als ik clean speel)

Nu is er iemand op de proppen gekomen met een inruilvoorstel, nl. mijn PRS tegen een Gibson Les Paul Sunburst uit 2006 met een opleg van 100 €, een ErnieBall volume pedaal en een Boss chorus.

What should i do?

Gaat mijn PRS de komende jaren nog veel stijgen in waarde en is dit derhalve een slechte zet?

Kan ik de PRS meer als een Les Paul laten klinken door eventueel andere pick ups- er in te steken?

Pleez help...

Dirkdewaard
21 januari 2008, 11:41
Hoe klinkt de les paul?

marter544
21 januari 2008, 11:42
Als je een Les Paul wilt, zou ik em niet snel inruilen voor een '06 Standard. Deze hebben tone-dingesen, oftewel gaten in je Les Paul. Ik zou dan je PRS verkopen, en kijken naar een jaren 70 Custom oid.

Filip
21 januari 2008, 11:42
Zoals een gewone goeie Les Paul Standard, maw de typische Les Paul klank

G.G.
21 januari 2008, 11:47
Zoals een gewone goeie Les Paul Standard, maw de typische Les Paul klank

Dan moet je dus een LP hebben, en niets anders. Als het moet klinken als een LP, moet het een LP zijn.

heb vanalles aan strats gedaan, maar het klinkt nooit als een PRS/Tele/Lp etc...

deel van het geluid zit in constructie, houtkeus, mensuur etc...

almarvk
21 januari 2008, 11:53
En een deel van het geluid zit tussen de oren :) Een strat zal nooit als een Les Paul klinken (en omgekeerd) omdat ie er gewoon niet zo uit ziet.

Voor de rest: als jij een goed gevoel hebt bij de ruil, dan moet je het gewoon doen. Maar als je hier al vraagt of je het zou moeten doen betekent het dat je twijfelt en das nooit goed.

Kim Wilson
21 januari 2008, 11:54
Of hij vraagt bevestiging, dat kan ook. :)

Filip
21 januari 2008, 12:13
Het is eerder vragen om bevestiging...

De uiteindelijke bedoeling is de gitaar combineren met een JCM800.

Mijn huidige/vorige combinatie was een PRS (met EMG's nota bene... ja sorry...) op een MESA Dual Rectifier.

Dat was zeker méér dan oké, maar klonk te Standaard. Allez ja, iedereen denkt er het zijne van, maar volgens mij klinkt tegenwoordig "iedereen" zo.

En de combinatie Les Paul + Mesa = modder

Vandaar mijn stap terug naar de roots. Zwaar beuken op een Les Paul die zijn klankt jaagt door een Marshall met ballen die scheurt.

Bovendien zie ik mezelf later meer bluesy en jazzy dingen spelen en dan zal ik ook meer neigen naar een Les Paul dan naar een PRS...

Maw het is geen bevlieging in de zin van "ik wil weer iets nieuws omdat het anders is"

almarvk
21 januari 2008, 12:21
Duidelijke beweegredenen! Go for it! :)

Filip
21 januari 2008, 16:15
Alvast bedankt voor reacties.

Trouwens in verband met die slechte Gibsonreeks in 2006: enig idee hoe je zo'n gebreken kunt vaststellen? Verschil in gewicht? De tone hoor ik wel, maar ben verre van een pro...

DeiDRagonas
21 januari 2008, 16:28
Als je een Les Paul wilt, zou ik em niet snel inruilen voor een '06 Standard. Deze hebben tone-dingesen, oftewel gaten in je Les Paul.

Inderdaad!! En die toonkamers is exact wat deze LP's beter doet klinken dan de oudere als je t mij vraagt!!!

Ik zou de LP in kwestie beluisteren en dan pas beslissen.. Maar ik vind t best een goeie deal zo lijkt me.


grt R!

ACSlater
21 januari 2008, 16:29
Alvast bedankt voor reacties.

Trouwens in verband met die slechte Gibsonreeks in 2006: enig idee hoe je zo'n gebreken kunt vaststellen? Verschil in gewicht? De tone hoor ik wel, maar ben verre van een pro...

Het is helemaal geen slechte reeks uit 2006! Sommige mensen kunnen LP's die chambered zijn (ruimtes in het mahonie uitgefreest ter gewichtsbesparing) niet waarderen omdat het niet vintage correct is dwz; de LP's uit '58-'60 hadden het niet. Chambered hoeft helemaal niet slechter te zijn dan de "echte solids" en ook betekent het niet automatisch minder sustain.