PDA

View Full Version : Blues



Gitaargek
21 januari 2008, 10:38
Als een bluesnummer bv in E staat, soleer dan altijd met de Blues scale in E of kan je ook een andere kiezen?

Ibanez666
21 januari 2008, 10:42
Ik zou vanuit de E scale gaan experimenteren. Dus een nootje links en rechts van je schemaatje pakken en kijken of het klinkt.

-=JEROEN=-
21 januari 2008, 11:32
Misschien is het leuk en handig om aan de hand van een voorbeeld te laten zien welke toonladders jullie allemaal gebruiken en over welk(e) akkoord(en) je welke ladder speelt.

8 BAR BLUES (http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaarles/8barblues.htm)

(incl. midi-loop)

Ibanez666
21 januari 2008, 12:02
Misschien is het leuk en handig om aan de hand van een voorbeeld te laten zien welke toonladders jullie allemaal gebruiken en over welk(e) akkoord(en) je welke ladder speelt.

8 BAR BLUES (http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaarles/8barblues.htm)

(incl. midi-loop)

das handig als je noten kunt lezen. Ik ga wel een filmpje maken

jaspie
21 januari 2008, 12:18
das handig als je noten kunt lezen. Ik ga wel een filmpje maken
er staat gewoon tab onder hoor.

ontopic: je kan voor elk akoord in het bluesschema ook mixolydisch gebruiken voor variatie( dus Emixolydisch Amixolydisch en Bmixolydisch)

Ibanez666
21 januari 2008, 12:24
er staat gewoon tab onder hoor.

ontopic: je kan voor elk akoord in het bluesschema ook mixolydisch gebruiken voor variatie( dus Emixolydisch Amixolydisch en Bmixolydisch)

ah dat had ik gemist.

Gitaargek
21 januari 2008, 12:41
Even een voorbeeld van mijn vraag.

Als ik deze blues speelt:

E A E A E B A E B7

en ik wil hier een solo over spelen dan gebruik ik toch alleen de E blues toonladder.

RiffMeister
21 januari 2008, 12:59
Even een voorbeeld van mijn vraag.

Als ik deze blues speelt:

E A E A E B A E B7

en ik wil hier een solo over spelen dan gebruik ik toch alleen de E blues toonladder.

Gewoon standaard bloozje in E, dan kun je inderdaad op de Blues E-ladder blijven (in ieder geval op de 1e pentatonische box met extra blue-notes.. als dat is wat je bedoelt -- en ik het goed omschrijf :) ). Is dan niet noodzakelijk om over te gaan op andere toonsoort.. Maar waarom zou je jezelf beperken op die ene blues ladder?

Gitaargek
21 januari 2008, 13:33
omdat ik geen enkele vorm van theorie weet als het om toonladders gaat hehe

-=JEROEN=-
21 januari 2008, 13:41
Juist daarom leek mij het leuk, handig en leerzaam om aan de hand van een audio voorbeeld (zodat je kan horen wat er gebeurt) wat uitleg te geven over welke ladders en hoe een-ieder ze hanteert.

Probeer het zelf maar eens, gitaargek. Zet dat midi-loopje aan en soleer in E blues, E penta (min en maj) en E mixolydisch en luister wat er gebeurt, welke tonen klinken helemaal te gek, welke passen altijd, welke wringen een beetje soms, welke spelen makkelijk en welke tonen moet je wat meer je best voor doen om ze te laten klinken. Probeer ook eens te switchen naar A blues tijdens de 3e en 4e maat.

Voor een sologitarist vind ik het heel belangrijk dat ie goed leert luisteren naar en antisiperen op wat er gebeurt. Domweg een ladder er uit poepen klinkt misschien leuk in 't begin, maar gaat toch behoorlijk snel vervelen.

Gitaargek
21 januari 2008, 13:44
ja daar heb je gelijk in. ik zal vanavond thuis is even naar link kijken.

Jimi en SRV he gebruikten hun ook verschillende toonladders of toch over het algemeen de Blues ladders?

-=JEROEN=-
21 januari 2008, 13:49
omdat ik geen enkele vorm van theorie weet als het om toonladders gaat hehe

E blues (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=12&scch=E&scchnam=Pentatonic+Blues&get2=Get)
E pent.min. (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=10&scch=E&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get)
E pent.maj. (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=9&scch=E&scchnam=Pentatonic+Major&get2=Get)
E mixolydisch (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=7&scch=E&scchnam=Mixolydian&get2=Get)

A blues (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Blues&get2=Get)
A mixolydisch (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=2&scch=A&scchnam=Mixolydian&get2=Get)

Ik heb ze zo gekozen dat ze ongeveer de hele hals bestrijken.

Gitaargek
21 januari 2008, 13:53
wanneer bepaal ik dan wanneer ik het min of maj doe of mix. Dat snap ik dus niet.

RiffMeister
21 januari 2008, 14:38
wanneer bepaal ik dan wanneer ik het min of maj doe of mix. Dat snap ik dus niet.

Je kan door af te wisselen, of juist in een modus blijven, zelf bepalen welke 'mood' je solo krijgt. In het algemeen gezegd word een min-ladder "droevig" en maj-ladder "vrolijk". Maar da's heeeeel algemeen gezegd :satisfie:

Dat is ook wat Jeroen bedoelde met:

Probeer het zelf maar eens, gitaargek. Zet dat midi-loopje aan en soleer in E blues, E penta (min en maj) en E mixolydisch en luister wat er gebeurt, welke tonen klinken helemaal te gek, welke passen altijd, welke wringen een beetje soms

Je moet gewoon luisteren naar wat er gebeurt.. en niet te snel willen spelen. Begin rustig te spelen. gewoon een beetje rondklooien (pardon my French) en zie (hoor) wat er beurt

-=JEROEN=-
21 januari 2008, 14:54
Inderdaad, niet te snel willen spelen. Hou een toon eens lang aan, en luister hoe de 'kleur' van die toon verandert als het akkoord verandert. Een fis (F#) tov het E akkoord klinkt anders dan tov het B7 of A akkoord. Het geeft een ander contrast. Dit hoor je het best met tonen die wringen over het ene akkoord maar juist niet wringen over het volgende akkoord (dit noemen ze: oplossen).

Speel ook eens slechts 2 tonen (heen en weer, of tegelijkertijd) en luister wat daarmee gebeurt als de achtergrond verandert.

Een goed voorbeeld van wringende tonen is de bluenote. Speel je a-bes-b (bes is de bluenote) snel achter elkaar, dan klinkt dit prima. Maar hou de bes eens een lange tijd aan. Hoor je hoe 'moeilijk' die soms klinkt.

Maar dit alles is wel een kwestie van smaak. Vroeger speelde ik alles in mineur, majeur klonk mij allemaal te voor de hand liggend, emotieloos. Totdat ik majeur beter leerde toepassen, nu vind ik juist majeur veel gevoeliger en is mineur bijna saai geworden.

Hoe ver reikt je theoriekennis trouwens?

Gitaargek
21 januari 2008, 15:12
ik lees geen noten.

ik kan een hoop akkoorden spelen. Ik speel nummers als Little Wing of Hey Joe en veel blues, heel veel blues.

Ik weet dus een theorie achter de 12-bar blues en dan houd het op.

Ik kwam een tijdje geleden erachter dat ik altijd de bluestoonladder gebruikt. Ik speelde em al een tijd maar wist niet dat het deze ladder was.

jaspie
21 januari 2008, 16:17
Even een voorbeeld van mijn vraag.

Als ik deze blues speelt:

E A E A E B A E B7

en ik wil hier een solo over spelen dan gebruik ik toch alleen de E blues toonladder.
lees je wat er in mijn response staat? ga dus naar allguitarchords.com en zoek de mixolydische ladders op, voila

rocker_71
21 januari 2008, 16:50
i
ik kan een hoop akkoorden spelen. Ik speel nummers als Little Wing of Hey Joe en veel blues, heel veel blues.


Als je dat speelt, dan gebruik je vast wel eens een M3 (major third/grote terts) en een M6 (major sixth, denk aan de standaard blues shuffle).
Dan zal een theoreticus zeggen dat je mixolydisch speelt!

Dus waarschijnlijk speel je al mixolydisch zonder het zelf te weten.

Guitarmania
21 januari 2008, 22:23
je kan voor elk akoord in het bluesschema ook mixolydisch gebruiken voor variatie( dus Emixolydisch Amixolydisch en Bmixolydisch)

Dat is ook een conclusie die ik ooit trok toen ik teveel waarde hechtte aan theorie. Maar als je over een blues A-D-E over elk akkoord de mixo-ladder speelt, klinkt het totaal not-bluesy meer. Eerder Country. Raar, want je doet theoretisch wel de goeie dingen...! Maar kennelijk heeft blues foute tonen nodig. Kortom, echte blues spelen met een blues-mineurladder! Gewoon mineur-bluespenta met hier en daar aan snaren trekken.

Voidhead
21 januari 2008, 22:37
Dat vind ik onzin, ligt er maar net aan hoe je die mixolydische ladders gebruikt. Die grote 3 klinkt juist lekker op zo'n blues, zeker in de wat oudere stijl. De kunst is om het te doseren en juist te gebruiken, als je telkens je de 'box' meeschuift met het akkoord en zo dus telkens de zelfde loopjes blijft spelen dan klinkt het inderdaad niet bluesy. En natuurlijk zit het hem er ook in dat je je daar niet tot beperkt (dus ook die mineur dingen gebruiken) en dat je de 'feeling' hebt.

Kim Wilson
22 januari 2008, 07:35
Even een abonnementje op dit topic, hier komt wel interessante info voorbij. :)

Gitaargek
22 januari 2008, 08:17
Ja het is zeker intressant. Maar toch val ik automatisch elke keer terug in de bluestoonladder. Die voelt gewoon heel natuurlijk hehe.

Kim Wilson
22 januari 2008, 08:23
Ik merk dat ik me met de min. of blues penta erg beperk. Als ik anderen hoor spelen, doen die veel meer dan alleen die twee ladders. Dankzij dit topic heb ik weer een paar nieuwe ladders om mee, en vooral aan te werken (maj. penta en mixolydisch). :)

Omdat de normale bluesladder voor jou bekend is, val je daar altijd op terug. Dat doe ik ook. Maar probeer eerst die nieuwe ladders uit je hoofd te kennen, en probeer dan met die nieuwe ladder te soleren, zonder op je oude patroon terug te vallen. Zo is het mij ooit geleerd. Je moet uit je oude gewoonte komen, door even een poosje alleen met iets nieuws bezig te zijn.

Gitaargek
22 januari 2008, 08:27
Dat ga ik ook zeker doen.

Dit zijn de maj en min ladders in E

|---------------------------------------9-12------
|----------------------------------12-------------
|------------------------9-11-13-----------------
|-----------------9-11----------------------------
|----------9-11-----------------------------------
|-----12------------------------------------------


|-------------------------------------------10-12------
|-----------------------------------10-12--------------
|-----------------------------9-12----------------------
|----------------------9-12-----------------------------
|-------------10-12------------------------------------
|-----10-12--------------------------------------------

Ik kan dus beide kiezen en het gevolg is dus dat de 1 "vrolijk" klinkt en de andere wat depri? (kan het niet testen, k ziet op mijn werk hehe)

Kim Wilson
22 januari 2008, 08:29
Geen idee, ik lees dit ook pas sinds gisteren. :D

Voidhead
22 januari 2008, 11:12
@ Gitaargek

Dat zijn de majeur en mineur pentatonische ladders. Ga alleen niet die E majeur pent. spelen over de A7 in het schema, dat wringt enorm (en ook niet op een bluesy manier ;) ) omdat die grote 3 vanuit E (G#) de grote 7 is van A, maar dat A7 akkoord heeft een kleine 7.
Probeer alleen meer te doen dan pentatonisch, en heel belangrijk, ken je ladders over de hele hals, zo kom je tot veel meer nieuwe ideeën. Weet wat je speelt en hoe het gaat klinken (gehoortraining). Hoeveel gitaristen zie je altijd in de 12e positie spelen?

Gitaargek
22 januari 2008, 11:24
Nou dat zijn er nogal wat in de blues die in de 12e positie spelen. Maar ik zit met het volgende probleem he. Ik speel een nummer van bv: Elmore James - I Can't Hold Out (Misschien ken je het nummer). Dit nummer vraagt dan toch alleen om een bluestoonladder want ander ben je toch de hele feel uit dat nummer kwijt.

Voidhead
22 januari 2008, 11:39
Als je denkt dat je daarmee in bepaalde nummers de feel verliest, vooral niet doe n dan, heel simpel. Hou er ook rekening mee dat er ook een mineur blues bestaat, ken dat nummer niet, maar dan houdt dat mixolydische en dat majeur pentatonische verhaal dus op. Dan is het inderdaad bluesladder, en evt. dorisch (mineur met verhoogde 6).

-=JEROEN=-
22 januari 2008, 11:57
Jammer dat niemand mijn ideetje wil proberen.

Gitaargek
22 januari 2008, 12:04
nou dat wil ik zeker wel proberen. Maar eerst wil ik duidelijk hebben hoe dat gaat met min of maj. Zoals ik aangaf met het nummer van Elmore James (blues slide nummer in E geloof ik). Ik kan daar alleen maar de bluestoonladder gebruiken (tenminste dat denk ik).

Ibanez666
22 januari 2008, 12:24
Ik merk dat ik me met de min. of blues penta erg beperk. Als ik anderen hoor spelen, doen die veel meer dan alleen die twee ladders. Dankzij dit topic heb ik weer een paar nieuwe ladders om mee, en vooral aan te werken (maj. penta en mixolydisch). :)

Omdat de normale bluesladder voor jou bekend is, val je daar altijd op terug. Dat doe ik ook. Maar probeer eerst die nieuwe ladders uit je hoofd te kennen, en probeer dan met die nieuwe ladder te soleren, zonder op je oude patroon terug te vallen. Zo is het mij ooit geleerd. Je moet uit je oude gewoonte komen, door even een poosje alleen met iets nieuws bezig te zijn.

Ik begrijp dat niet helemaal. Je kunt naast je standaard schemaatje(s) toch altijd de noten ernaast proberen of ze klinken? Dus puur op gehoor en niet vanuit een vaststaand schemaatje wat je ook zou kunnen gebruiken.

jaspie
22 januari 2008, 12:27
Dat is ook een conclusie die ik ooit trok toen ik teveel waarde hechtte aan theorie. Maar als je over een blues A-D-E over elk akkoord de mixo-ladder speelt, klinkt het totaal not-bluesy meer. Eerder Country. Raar, want je doet theoretisch wel de goeie dingen...! Maar kennelijk heeft blues foute tonen nodig. Kortom, echte blues spelen met een blues-mineurladder! Gewoon mineur-bluespenta met hier en daar aan snaren trekken.
je moet indd ook niet hersenloos die ladder gaan spelen, tis gewoon de theorie erachter. Ik ging gewoon mensen als freddy king naspelen en zag dat ze ook wat anders deden dan penta mineur.

dit is een mooi voorbeeld vd type licks die ik bedoel:
http://www.fenderplayersclub.com/pdfs/lessons/mixolydian_blues.pdf

maar het kan uiteindelijk nog wel extremer, zo hoor je stevie ray vaughan wel eens de b9 gebruiken in licks.

Kim Wilson
22 januari 2008, 12:28
Ik begrijp dat niet helemaal. Je kunt naast je standaard schemaatje(s) toch altijd de noten ernaast proberen of ze klinken? Dus puur op gehoor en niet vanuit een vaststaand schemaatje wat je ook zou kunnen gebruiken.
Ja, dat zou ook wel kunnen, maar ik neem eigenlijk nooit de tijd om solo's uit te gaan pluizen. En ik gebruik ook wel noten die buiten het schema vallen, maar dat is meer op de gok dan dat ik weet wat ik doe. :chicken:

Ibanez666
22 januari 2008, 12:34
Ja, dat zou ook wel kunnen, maar ik neem eigenlijk nooit de tijd om solo's uit te gaan pluizen. En ik gebruik ook wel noten die buiten het schema vallen, maar dat is meer op de gok dan dat ik weet wat ik doe. :chicken:


ah ok. Nou je kunt me alles wijsmaken op theoretisch gebied. Maar misschien is dat ook wel mijn voordeel, ik probeer gewoon alles en dat wat klinkt sla ik op en gebruik ik. Als het in a klinkt en ik moet in b spelen, schuift alles wat ik weet gewoon op de hals. Ik moet je zeggen dat ik er nog steeds dingen noten aan het bijleren ben. Ik begon eigenlijk met drie posities op de hals die kende en nu ben ik zover dat ik alle ruimtes daartussen ook weet welke noten ik kan gebruiken. In mijn squier demootje zie je dat ik vooral nog de drie posities gebruik, maar als ik er rustig voor ga zitten gebruik ik de hele hals. Ik doe dit nog niet zo lang, dus het is nog geen gewoonte, maar da's een kwestie van tijd. Geeft wel een extra stimulans om tussen de gebruikelijke posties en schemaatjes te spelen :-)

EuroCinema
22 januari 2008, 12:55
Mijn duit in het zakje: Over een jazzy blues in E zou je bijvoorbeeld de volgende ladders kunnen gebruiken (ik hou me wel even aan de drie basisakkoorden)

E7
E mixolydisch
B dorisch (zelfde noten als E mixolydisch, maar je benadert ze anders)
E bebop (mixolydisch plus grote septiem)
E maj penta
E min penta
E blues (min penta plus b5)

En af en toe ook:
E dorisch (als "aangeklede" min penta)
B min penta
B melodisch mineur (daar zit de b5 van E heel lekker in)

Vlak voor de overgang van E naar A gebruik je verder bijvoorbeeld F diminished of F melodisch mineur. Zo kom je o.a. op een b9 uit zoals SRV gebruikte en Robben Ford. Je suggereert daarmee een typische jazzcadans: (Bm7)-E7alt-A als overgang naar de A. Waarbij E7 alt staat voor een E7 met (voor het gemak schrijf ik het even zo) b5/#5, b9 en/of #9.

A7
E dorisch
A mixolydisch/bebop

Allemaal zo consonant als de neten, geen gekkigheid met het IV-akkoord voor deze jongen. Weet ook niet waarom, klinkt mij gewoon beter in de oren.

B7
B mixolydisch/bebop
B+
C dim
C melodisch mineur
(zelfde verhaal als de overgang naar A7... je denkt (Fm7)-B7alt-E7)

Je hoeft dat natuurlijk niet allemaal te gebruiken, maar even als indicatie van wat er zoal tot je beschikking staat in zo'n schema.

Edit: hier (http://www.youtube.com/watch?v=6F_H7l-V25k) bijvoorbeeld een jazzgitarist die over een bluesschema speelt.

Guitarmania
23 januari 2008, 20:24
Een mineur-blues lijkt hier niet het probleem: daar gebruikt iedereen de mineur-bluesladder, heb ik het idee. In majeur is er iets anders aan de hand. Majeur-penta dekt dan niet de lading omdat die ladder de septiem niet pakt.

Ik - maar wie ben ik - ga steeds uit van mineur-penta. Bij een majeur-blues glij ik de terts steeds een halfje omhoog over I-7. Als je dan bij IV-7 komt, dan ga je terug, want dat is de septiem van IV-7. Dan pak ik tevens de grote terts van IV-7. Dat is een extra toon tov de mineur-penta van I-7. Maar die ligt met je ringvinger wel lekker voor het grijpen.

Over V-7 pak ik dan de septiem van I-7 die ik een halfje opschuif.

In wezen ben ik dan ook tonen aan het pakken van de verschillende mixo-ladders. Maar met nadruk op 3 en 7.