PDA

View Full Version : Review: Ceriatone Overtone Special



prs
20 januari 2008, 23:31
Ok... Op veler verzoek dan eindelijk een wat uitgebreidere review van mijn nieuwe (en blijvende!) aanwinst; de Ceriatone Overtone Special!

http://img521.imageshack.us/img521/3064/overtone3qx6.jpg

Voor degene die in mijn andere topic nog niets over de versterker gelezen hebben even een korte introductie. De Overtone is een kopie van de welbekende Dumble Overdrive Special, waar onder andere grootheden als John Mayer, Steve Lukather, Larry Carlton en Robben Ford op spelen. Dumble maakte zijn versterkers naar wens van de klant dus er bestaat niet zoiets als hét Dumble geluid (tenminste dat vind ik), echter het karakter van een Dumble is wel uit duizenden te herkennen.

Ik wist al rond Juli 2007 dat Nik van Ceriatone bezig was aan een prototype Dumble versterker en heb daar vanaf die tijd veel contact met hem over gehad. Ik was op zoek naar het Dumble geluid (waarbij ik met name het cleane kanaal heel belangrijk vindt), echter een Two Rock lag buiten mijn financiele bereik. Nik wist dat ik heel graag de OTS wilde hebben en was daarom één van zijn eerste klanten die deze versterker bestelde. Na 30 orders besloot hij vanwege de negativiteit die er was ontstaan jegens hem (o.a door mensen als Andy Fuchs) de Overtone te discontinueren. Gelukkig werd mijn overtone nog gewoon gemaakt en heb ik hem ook nog kunnen krijgen. Voor geinteresseerde; de versterker is weer te bestellen echter wel 200 dollar duurder geworden! Gelukkig, want ik vind dat het Dumble geluid waarvan vele zeggen dat het niet voor de massa beschikbaar moet zijn gewoon toegankelijk moet zijn voor eenieder. Goed besluit van Nik dus om de OTS weer te gaan leveren.

Dan over mijn versterker; Het cleane kanaal is werkelijk prachtig en doet absoluut niet onder voor zijn Amerikaanse broers. Denk aan de oude blackface Fender versterkers en je hebt een idee hoe magisch het cleane kanaal klinkt. Deze versterker heeft serieus de mooiste clean die ik (samen met een VHT Pittbull 45) ooit uit een versterker heb horen komen (ok, mijn spectrum van bespeelde versterkers is niet zo groot als sommige van jullie). Vooral de PAB (preamp boost) switches zijn een uitkomst om het geluid net dat beetje meer bass (deep) of bright te geven dat wenselijk is.
Als ik mijn strat met single coils aansluit en een combinatie van neck/midden element gebruik, krijg ik met de juiste instellingen precies een geluid als john Mayer bij bijvoorbeeld nummers als Gravity en Slow Dancing in a Burning Room. Het is ongelooflijk hoe dicht het geluid van het cleane kanaal hierbij in de buurt komt. Het enige dat ik mis is de reverb (die is af en toe toch wel wenselijk) maar hiervoor ga ik nog een Holy Grail pedaal aanschaffen.
Het cleane kanaal is in één woord: fantastisch!

Het overdrive kanaal heb ik nog niet heel goed kunnen bestuderen want de amp heeft zoveel mogelijkheden voor wat betreft het geluid dat je uren aan de knoppen kunt draaien en nieuwe geluiden vindt. Bovendien is de overtone superhard voor thuis! Echt opendraaien heb ik hier thuis nog niet kunnen doen (wel bij de amptech), dus een review voor het overdrive kanaal wil ik eigenlijk later (morgen/overmorgen) toevoegen als ik dit wat beter heb gehoord.
Er zijn namelijk ook heel veel verschillen in geluid met Humbucker en Single coils. Zo denk ik te merken dat de overdrive beter klinkt met een gitaar met humbuckers (mijn PRS'en bijvoorbeeld) en het cleane kanaal beter klinkt met een Strat (sprankelend en helder). Maar goed, ook dat moet ik nog veeeeel beter testen!

De versterker heeft mij in totaal 830 euro gekost. Een koopje voor een versterker van dit caliber. Ook ik heb net zoals Puerco (zie zijn topic) geen invoerrechten hoeven te betalen, maar wel BTW (33 euro). Nik zet op de invoice "Guitar Amplifier Parts/Engineering Sample Only/No Commercial Value". Daardoor hoef je alleen maar BTW te betalen over een waarde die hij ook nog voor je verlaagd! :)

Ik gebruik een 1x12 Cabinet van solid pine met Eminence Red White and Blues speaker. Wil wel heel graag een keer een originele Celestion G12-65 (als ik het goed heb) proberen.

Ik zal de komende tijd mijn bevindingen blijven posten en als jullie vragen hebben ben ik graag bereid deze te beantwoorden!
De mensen die mij al een PM hebben gestuurd zal ik morgen even proberen te beantwoorden.

Om kort te gaan: De overtone is echt een aanrader als je op zoek bent naar een Dumble achtig geluid!

Foto's maken is niet mijn sterkste kant. Ik zal eerstdaags wat betere foto's posten. Sowieso een leuke groepsfoto met de rest van mijn gear erbij.

hendrix_appendix
20 januari 2008, 23:43
Gaaf! Je contacteerd die lui gewoon via de telfoon/internet? Wel een erg gaaf alternatief voor amps van gernomeerde merken zeg.

Pepe
21 januari 2008, 00:01
Ik ben ook wel benieuwd.
Gebruik voor een Steely dan sound nou mijn es 345, een zendrive en het cleane kanaal van een boogie. Daar kom ik een heel eind mee maar deze amp amp moet daar toch overheen kunnen lijkt me.

Puerco
21 januari 2008, 00:11
Gefeliciteerd man, ik heb echt met je meegeleefd naar het moment dat je dit topic kon openen!!!
Blij dat hij zo goed bevalt, zou er bijna spontaan weer GAS van krijgen.....
Jij hebt dus ook al een beetje een probleem met het volume, Nik zou een waarschuwing op zijn site moeten zetten :D Die amps die Ceriatone aanbied zijn natuurlijk ook geen "oefenampjes" maar eigenlijk podiumbeesten maar zeg nou eerlijk, voor dat geld kun je je droomamp toch niet laten staan......
Veel plezier ermee en wens je buren sterkte van me :blast:

Lexvandoef
21 januari 2008, 02:13
Toffe review, en een lekkere eigenwijze amp. Het clean zoals je beschrijft (ala john mayor) lijkt me superfijn.

Rutger
23 januari 2008, 12:35
Klinkt goed :) Ben heel benieuwd naar het overdrive kanaal!

En goed nieuws: de Overtone Special wordt weer verkocht! :dance:

klik (http://www.ceriatone.com/productSubPages/Overtone/CTOvertoneComplete.htm)

johantipker
23 januari 2008, 12:56
...ik ben nooit zo gasserig...maar hier wordt ik zelfs een beetje winderig van!!!

Van harte gefeliciteerd, lijkt me een dream coming true..

guhlenn
23 januari 2008, 13:09
Hij klinkt op de samples idd. erg lekker. Maar alleen maar patserige blues solo's voor de gain tones. jammer. Maar dat clean. damn. Maw; zou je wat gain tones kunnen posten?

Mitch
23 januari 2008, 20:05
Als je de amp echt zo lekker vindt en nog een reverb zoekt, kijk asjeblieft verder dan de Holy Grail. Als er wel één pedaal is dat niet zijn naam eer aan doet is die het wel :sssh:

sinneD
23 januari 2008, 20:24
Als je de amp echt zo lekker vindt en nog een reverb zoekt, kijk asjeblieft verder dan de Holy Grail. Als er wel één pedaal is dat niet zijn naam eer aan doet is die het wel :sssh:

Wat zou jij aanraden dan?? Ben zelf ook nog beetje opzoek naar en dacht dat juist de Holy Grail wel goed zou zijn.

Puerco
23 januari 2008, 20:41
Wat zou jij aanraden dan?? Ben zelf ook nog beetje opzoek naar en dacht dat juist de Holy Grail wel goed zou zijn.
Wat dacht je van '63 Fender Reverb (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0217500000) met een 6V6, 12AT7 en een 12AX7 buisje. Echt het summum op reverb gebied maar nogal prijzig... €698 bij thomann (http://www.thomann.de/nl/fender_63_tubereverb.htm) :stop: Dat is alleen een reverb unit, maarja dan heb je ook wel wat...

Mitch
23 januari 2008, 20:45
In de afdeling 'voor weinig' ben je dan nog beter af met de Digitech DigiVerb. In de afdeling mooi heeft T Rex de Room Mate.

Rhythm Machine
23 januari 2008, 21:06
Probeer ook eens een EBS Dynaverb te testen. You'll be surprised!

Lourens
23 januari 2008, 21:36
Volgens mij is dit de amp waar ik naar op zoek ben.
Zit alleen nog met de 'FX-loop'.
Het outputsignaal schijnt eerst teruggebracht te moeten worden naar een signaal dat pedalen accepteren?
En dat dmv een Dumbleator oid.

Beetje jammer dat die zo duur is, heeft iemand daar nog suggesties voor?
Of misschien iemand die zelf dergelijke dingen kan maken?

The_Cure
24 januari 2008, 15:49
Volgens mij is dit de amp waar ik naar op zoek ben.
Zit alleen nog met de 'FX-loop'.
Het outputsignaal schijnt eerst teruggebracht te moeten worden naar een signaal dat pedalen accepteren?
En dat dmv een Dumbleator oid.

Beetje jammer dat die zo duur is, heeft iemand daar nog suggesties voor?
Of misschien iemand die zelf dergelijke dingen kan maken?

Vind je dat de versterker duur is? Als hij in de buurt van het Dumble geluid komt is het een koopje!


PRS, zou je binnenkort eens een clipje willen posten van het volgens jouw redelijk benaderde "John Mayer"clean geluid?? Ben erg benieuwd!!

Lourens
24 januari 2008, 15:57
Nee, niet de amp. Die lijkt me juist fantastisch.
Zeker voor deze prijs.

Maar ik bedoelde de Dumbleator.

prs
24 januari 2008, 16:24
Even de beloofde review van het overdrive kanaal na enkele dagen testen.

Het Robben Ford en Larry Carlton geluid zit zeker in deze versterker. Ik moet echter heel erg wennen aan de klankkleur van het overdrive kanaal.
Het overdrive kanaal is vriendelijker voor gitaren met humbuckers dan gitaren met single coils. Het cleane kanaal daarentegen klinkt geweldig met single coils.
Het overdrive kanaal heeft zoveel instelmogelijkheden dat vrijwel ieder geluid eruit is te halen. Niet alleen je preampvolume, level en ratio knoppen, maar ook de boost switch op de achterkant zorgen ervoor dat je vrijwel ieder geluid binnen handbereik hebt.
Verwacht echter geen high gain (in de zin van metal) want daarvoor is de versterker te mild. Logisch ook, want een Dumble is nooit met dat uitgangspunt gemaakt naar mijn weten. Je zou de overdrive kunnen omschrijven als los, niet echt heel gedefinieerd en strak maar wel typisch Dumble waarbij je aanslag ongelooflijk belangrijk is.
Ik had het met mijn amptech erover dat ik misschien over een maand of 3 het overdrive kanaal eens laat tweaken. Ik wil hem misschien iets meer richting het Bluesbreaker geluid krijgen, maar na een halve week testen is dat nu ook nog niet serieus aan de orde.
Dumble #124 (waar het schema van Ceriatone grotendeels op is gebaseerd) stond erom bekend over fantastische clean geluiden te beschikken, maar het overdrive kanaal is nog voor aanpassingen verbeterbaar (aldus ampgarage.com). Als ik mijn Ceriatone afzet tegen dit commentaar kan ik het er wel mee eens zijn.
Begrijp me niet verkeerd, het overdrive kanaal klinkt typisch Dumble, maar ik weet nog niet zeker of ik niet toch enkele nuances laat aanbrengen door hem iets te tweaken en hem nog wat meer tot leven te laten brengen. Er zijn mensen die dezelfde versterker hebben en de internal overdrive trimmer (als ik dit goed zeg) anders hebben ingesteld. Zo'n dingen wil ik ook nog in de toekomst laten doen zodat er wat met het geluid geexperimenteerd kan worden.
Wat wel opvalt is dat de versterker op het overdrive kanaal bij hoog volume de neiging heeft om redelijk wat ruis te produceren. Maar goed, ook dat is op te lossen.

Al met al ben ik zeeeeer tevreden en heel gelukkig met deze versterker en is het zeker een blijvertje. Geluk voor mij dat ik de versterker vooral kocht voor het clean kanaal en het overdrive kanaal minder vaak gebruik. Maar nogmaals, ook het overdrive kanaal is prima, alleen net zoals Dumble dat deed is het altijd een kwestie van de amp tweaken naar de speelstijl van de klant. Daarom bestaat er ook niet zoiets als het Dumble geluid, wel het Dumble karakter. Staar je daarom niet al te blind op de mythe die rondom Dumble hangt, maar koop de versterker alleen als je weet dat het clean en overdrive kanaal ook de sound heeft die je zoekt!
Een Bentley rijdt heerlijk, maar als je steeds rugpijn krijgt van de stoelen krijgt is het jouw auto gewoon niet:) .

Ik zal proberen wat soundsamples van het cleane kanaal te maken, alleen heb ik niet echt goede opnameapparatuur. Dan moet het al bijna via de webcam of met mijn telefoon en dat is ook verre van ideaal. Ik zal er wat van proberen te maken.

johantipker
24 januari 2008, 21:27
Je zou de overdrive kunnen omschrijven als los, niet echt heel gedefinieerd en strak maar wel typisch Dumble waarbij je aanslag ongelooflijk belangrijk is.



...kun je daar es wat meer over vertellen, over die aanslag?

Pepe
24 januari 2008, 23:46
goeie review.
Zoals ik zei, ik gebruik een Zendrive en hiervoor een Howie. Ik was eigenlijk in de markt voor de Ceriatone maar indertijd stond erbij dattie niet meer geleverd kon worden, nu dus wel weer.
Wat ik iig kan zeggen van mijn ervaring met deze 2 pedalen... ze werken het beste met brug humbuckers, een tele of een P90, een junior in mijn geval. Strats en neck humbuckers zijn te dun of te dik. Dynamiek luistert ook nauw, gentle is smooth, hoe harder hoe fuzzier. Beetje overgevoelig soundje wat het niet zo heeft op extremen wat werken met de volumeknop op je gitaar lastig maakt. De zendrive is wat vriendelijker daarin dan de Howie, daar werd ik echt gek van. Een headroom Fender werkte goed, een Peavey banditt was een drama, een knop verzetten en je kon je amp opnieuw gaan instellen.

Herken je dat in je Ceriatone? En gaat dat goed, met je volumeknop tussen clean en lead wisselen of moet je daarvoor een kanaal bijtrappen?

prs
25 januari 2008, 16:20
...kun je daar es wat meer over vertellen, over die aanslag?

Het is eigenlijk zo dat de versterker precies duidelijk weergeeft wat jij speelt. Dus je aanslag wordt daarbij superbelangrijk. Ook spelen met de volumepot op je gitaar in combinatie met je aanslag speelt hierbij een rol. Het heeft eigenlijk allemaal te maken met dynamiek. Volumepot terugdraaien en zachter aanslaan leidt tot een rustigere (smooth) tone. Volume open en harder aanslaan leidt tot een aggresievere sound. Dat bedoelde ik eigenlijk met de belangrijkheid van je aanslag.

prs
25 januari 2008, 16:24
goeie review.
Zoals ik zei, ik gebruik een Zendrive en hiervoor een Howie. Ik was eigenlijk in de markt voor de Ceriatone maar indertijd stond erbij dattie niet meer geleverd kon worden, nu dus wel weer.
Wat ik iig kan zeggen van mijn ervaring met deze 2 pedalen... ze werken het beste met brug humbuckers, een tele of een P90, een junior in mijn geval. Strats en neck humbuckers zijn te dun of te dik. Dynamiek luistert ook nauw, gentle is smooth, hoe harder hoe fuzzier. Beetje overgevoelig soundje wat het niet zo heeft op extremen wat werken met de volumeknop op je gitaar lastig maakt. De zendrive is wat vriendelijker daarin dan de Howie, daar werd ik echt gek van. Een headroom Fender werkte goed, een Peavey banditt was een drama, een knop verzetten en je kon je amp opnieuw gaan instellen.

Herken je dat in je Ceriatone? En gaat dat goed, met je volumeknop tussen clean en lead wisselen of moet je daarvoor een kanaal bijtrappen?

Ik herken veel in wat je zegt...zeker voor wat betreft de dynamiek!
Strat pickups klinken op het overdrive kanaal bij mij ook goed hoor. Niet te dun of juist te dik. Het is allemaal prima in te stellen met de boost switches waardoor je echt een gevarieerd geluid krijgt.
Met de volumeknop tussen clean en lead wisselen werkt wel, maar het is niet zoals dat bij andere versterkers is. Bij het terugdraaien van het volume op de gitaar merk je dat (afhankelijk van de mate van oversturing van de amp) je geluid wel cleaner wordt, een randje overhoudt zeg maar, deze versterker heeft niet (is tot nu toe mijn ervaring) de magische interactie tussen versterkervolume/oversturing en gitaarpotvolume zoals je dat bijvoorbeeld bij Trainwrecks heel erg ziet. Maar ik moet er wel bij zeggen. Ben heel veel met het clean kanaal bezig geweest en moet me nog heel goed verdiepen in het overdrive kanaal alsook de effectsloop (die ik nog helemaal niet geprobeerd heb). Dat komt ook doordat ik al mijn pedalen die onder de categorie "troep" vielen heb weggedaan en nu weer aan het sparen ben voor degelijke en goede pedalen.

Pepe
25 januari 2008, 16:32
I see.
Wat voor geluid stond je voor ogen bij het kopen van de Ceriatone? Ik bedoel, tis toch een specialty geluid.

prs
25 januari 2008, 16:39
I see.
Wat voor geluid stond je voor ogen bij het kopen van de Ceriatone? Ik bedoel, tis toch een specialty geluid.

Ik vond vooral het cleane kanaal heel belangrijk (speel 80% van de tijd clean) en wist dat deze versterker afgeleid was van het schema van Dumble #124 die bekend staat om zijn prachtige (blackface achtige) cleans. Bovendien wilde ik graag een versterker hebben die dat Two Rock/Dumble geluid bezat, alleen zoals velen geen geld om 4000 euro neer te leggen voor een dergelijke versterker.
Het overdrive kanaal is inderdaad een specialty geluid (een beetje fuzzachtig, geweldig voor licks en riffs, maar voor akkoorden misschien wat minder). Als je de versterker echt wilt kopen voor het overdrive kanaal dan zou ik iedereen adviseren om hem toch proberen te beluisteren, want de overdrive Dumble sound is toch een sound die niet iedereen aanspreekt (wel iedereen vind de sound zo interessant omdat die mythe rondom Dumble hangt).
Ik moet denk ik mijn overdrivesound nog vinden. De instellingen van de toonregelaars op de versterker reageren bij iedere gitaar die ik heb namelijk weer anders. Ik moet er gewoon nog veel mee experimenteren en het overdrive kanaal eventueel nog laten tweaken naar mijn persoonlijke smaak over een tijdje (zo deed Alexander Dumble dat ook voor zijn klanten).

johantipker
25 januari 2008, 17:11
Het is eigenlijk zo dat de versterker precies duidelijk weergeeft wat jij speelt. Dus je aanslag wordt daarbij superbelangrijk. Ook spelen met de volumepot op je gitaar in combinatie met je aanslag speelt hierbij een rol. Het heeft eigenlijk allemaal te maken met dynamiek. Volumepot terugdraaien en zachter aanslaan leidt tot een rustigere (smooth) tone. Volume open en harder aanslaan leidt tot een aggresievere sound. Dat bedoelde ik eigenlijk met de belangrijkheid van je aanslag.

dus eigenlijk spelen zoals op je akoestische gitaar! (ik speel heel veel akoestisch) Zodat je amp het verlengstuk wordt van je elektrische akoestische gitaarspel... hoop dat je het nog volgt...

erwin_ve
25 januari 2008, 17:25
Hoi PRS,

Hoeveel invloed heeft je eminence speaker op het overdrive geluid van de Overtone? Kan me voorstellen dat een Greenback(G12M), G12H of een g12-65 wellicht beter klinkt? Gr Erwin_ve

bluegate
25 januari 2008, 18:22
Lekkere review, net even de drie pagina's doorgenomen.

En inderdaad Dumble bouwde zijn versterkers naar de wens en speelstijl van de
koper.
Ik denk dat ik ga sparen voor een kit, gewoon leuk voor erbij.

Danielovich
25 januari 2008, 18:26
@ prs. Is er uit deze amp ook een clash achtige sound te halen? en dan doel ik meer op de eerste 2 cd's (hun punk periode) alvast bedankt:)

Pepe
25 januari 2008, 18:58
Ik moet denk ik mijn overdrivesound nog vinden. De instellingen van de toonregelaars op de versterker reageren bij iedere gitaar die ik heb namelijk weer anders. Ik moet er gewoon nog veel mee experimenteren en het overdrive kanaal eventueel nog laten tweaken naar mijn persoonlijke smaak over een tijdje (zo deed Alexander Dumble dat ook voor zijn klanten).

Ja, daar hik ik nog tegen aan. Al die opties, daar word ik zenuwachtig van.. mijn Dynacord Twen heeft 1 volume en 1 toon, altijd goed, aan mijn Boogie blijf ik draaien, niet goed.
Ik kijk ook met een scheef ook naar de D'lite van Brownsound, een uitgeklede overdrive of zoals de heren zeggen: Brown Note LITE's have everything you need, and nothing you don't...pure tone, no fluff

Ik moet dan alleen nog iemand zien te vinden die het in elkaar zet en het in een combo hangt

prs
25 januari 2008, 19:40
dus eigenlijk spelen zoals op je akoestische gitaar! (ik speel heel veel akoestisch) Zodat je amp het verlengstuk wordt van je elektrische akoestische gitaarspel... hoop dat je het nog volgt...

Ja precies, zo zou je het inderdaad kunnen omschrijven. Je moet het eigenlijk merken onder het spelen om precies te begrijpen wat ik bedoel.

prs
25 januari 2008, 19:43
Hoi PRS,

Hoeveel invloed heeft je eminence speaker op het overdrive geluid van de Overtone? Kan me voorstellen dat een Greenback(G12M), G12H of een g12-65 wellicht beter klinkt? Gr Erwin_ve

Op het bekendste Dumble amp forum (ampgarage) zitten mensen die al jaren de Dumbles testen met verschillende speakers en eigenlijk komen er steeds 3 speakers uit die heel goed klinken met Dumble achtige versterkers (de Dumble's zelf, Two Rock, Fuchs, D'Lite, Overtone, Glaswerks, BludoTone etc.):

- Electro Voice
- Celestion G12-65
- Eminence Red White and Blues (Fuchs gebruikt ze standaard in hun cabinet en Two Rock laat speakers met eigen merknaam maken door Eminence, en volgens hun zijn deze gelijkend op de RWB).

Zelf heb ik dus nog alleen met de Eminence RWB kunnen testen, maar moet zeggen dat deze speaker me heel goed bevalt.

prs
25 januari 2008, 19:45
@ prs. Is er uit deze amp ook een clash achtige sound te halen? en dan doel ik meer op de eerste 2 cd's (hun punk periode) alvast bedankt:)

Ik ben niet bekend met the Clash, maar voor een echt punk geluid kun je beter naar een andere amp kijken. Daarvoor wil je denk ik iets met meer gain. Het overdrive kanaal van deze versterker is meer geschikt voor het echte blueswerk (voornamelijk solo's) met Dumble karakteristieken.

prs
25 januari 2008, 19:48
Ja, daar hik ik nog tegen aan. Al die opties, daar word ik zenuwachtig van.. mijn Dynacord Twen heeft 1 volume en 1 toon, altijd goed, aan mijn Boogie blijf ik draaien, niet goed.
Ik kijk ook met een scheef ook naar de D'lite van Brownsound, een uitgeklede overdrive of zoals de heren zeggen: Brown Note LITE's have everything you need, and nothing you don't...pure tone, no fluff

Ik moet dan alleen nog iemand zien te vinden die het in elkaar zet en het in een combo hangt


Je moet ampgarage maar eens bekijken voor veel info over die BrownNote D'lites. Hebben een heel goed overdrive kanaal, maar hier schijnt de clean weer tegen te vallen. Het is maar net wat je belangrijker vindt. Die D'lite's hebben minder watt en gebruiken andere buizen (6V6 ipv 6L6GC), maar goed....niet dat dat zoveel wil zeggen.

Ik denk dat er genoeg versterkerbouwers zijn die zo'n kit voor je in elkaar willen zetten en hem ook nog willen tweaken naar jouw smaak.

Danielovich
25 januari 2008, 21:20
Ik ben niet bekend met the Clash, maar voor een echt punk geluid kun je beter naar een andere amp kijken. Daarvoor wil je denk ik iets met meer gain. Het overdrive kanaal van deze versterker is meer geschikt voor het echte blueswerk (voornamelijk solo's) met Dumble karakteristieken.

Oke bedankt voor je respons. Ik ben namelijk al eent tijdje op zoek naar een amp waar ik indie/britpop mee kan spelen, daar leek deze overtone mij wel geschikt voor. Maar toen je begon over het overdrive kanaal, dacht ik toch eventjes ik vraag het even.

prs
25 januari 2008, 21:21
Oke bedankt voor je respons. Ik ben namelijk al eent tijdje op zoek naar een amp waar ik indie/britpop mee kan spelen, daar leek deze overtone mij wel geschikt voor. Maar toen je begon over het overdrive kanaal, dacht ik toch eventjes ik vraag het even.

Voor britpop moet je denk ik meer de kant uit gaan van Orange, Vox, Valvetech Hayseed etcetera.
De Overtone heeft juist een Amerikaans geluid, niet het welbekende Britse!

LordRiffenstein
25 januari 2008, 21:39
Ik heb enkele weken geleden op the real deal kunnen spelen (Dumble Overdrive Special) en ik moet zeggen dat die Overtone Special HEEL lekker klinkt. Op Youtube staan een paar clips die echt te gek klinken.

Ik overweeg later dit jaar ook een kant-en-klare te kopen!

prs
28 januari 2008, 15:10
Nog even een update:

Ik ben de afgelopen dagen nog even bezig geweest met het overdrive kanaal en merk dat ik met een gitaar met humbuckers een goede sound vindt die me wel aanspreekt. Met single coils is me dit nog niet gelukt en ik heb toch het idee dat ik misschien in de nabije toekomst het overdrive kanaal ga laten tweaken.
Als ik dit laat doen laat ik dat trouwens doen door Henk Bergrath van HBamp (check: www.hbamp.nl). Volgens mij één van de vakkundigste amptechnici die er hier in de buurt zijn. Heb ook vaker op versterkers gespeeld die hijzelf gebouwd heeft (ook met Dumble karakter) en die zijn werkelijk fantastisch. Dus als ik de Overtone laat tweaken hoef ik niet lang na te denken bij wie ik dat ga laten doen.
Henk heeft mijn Overtone ook gerepareerd trouwens toen hij beschadigd was aangekomen!

Ik ga de komende tijd nog maar eens veel experimenteren met de versterker en dan maak ik dan de keuze of ik er al dan niet iets aan laat voicen.

alfred
28 januari 2008, 19:56
Heb eigenlijk dezelfde ervaring met een Dumble achtige versterker.
Twee keer een Fuchs geprobeerd een ODS30 en ODS50.

Na een uurtje had ik er een fantastisch clean geluid uit met een standaard USA strat, omschakelen naar de overdrive mode met dezelfde settings gaf een slecht geluid, erg Fuzz achtig en schel.

Daarna geprobeerd om een goed overdrive geluid te krijgen maar werd niet goed of bijzonder, waar ik op gehoopt had.

Inpluggen van een HB gitaar gaf gelijk een hele verbetering in overdrive mode.

bluegate
29 januari 2008, 00:42
Ik zag gisteren weer nieuwe Youtube videos, met een strat ingespeeld, en
je hoort inderdaad dat de versterker beter klinkt met humbuckers.

Maar dat is makkelijk aan te passen volgens mij, de tonestack moet gewoon
aangepast worden en dan klinkt ie met humbuckers waarschijnlijk te dof maar
met single coils juist weer heel goed.

Naar D-lite heb ik ook gekeken, maar de prijs is volgens mij het dubbele van de
Overtone.

Ik ben in ieder geval aan het proberen om geld vrij te maken voor dit project.
Helaas is dit wel de tijd dat de grootste klappen vallen (Verontreinigings heffingen en andere gemeentelijke onzin) dus zal niet 123 gebeuren.

Hbamp
30 januari 2008, 11:46
Ik wil hier graag even op inhaken met het volgende.
Er is niets mis met het kopen van kits en ik wil hierbij aangeven dat de Kits van Ceriatone kwalitatief absoluut met de beste meekunnen.
Jammer vindt ik dat de hoge verwachtingen mede door de euforie op forums
vaak niet waar gemaakt worden.
Je moet deze kits zien als versterkers die je zo van de plank koopt. Neem als voorbeeld de Marshall Handwired serie. Er is geen een die hetzelfde klinkt en er zijn er ook veel bij die niet goed klinken en waar je je bij moet afvragen of ze de vele Euro's wel waard zijn.
Wat dit betreft ben je veel beter af met een kit omdat de prijs kwaliteit verhouding gewoon super is. In het geval van de Ceriatone amps krijg je absoluut de beste kwaliteit voor je geld.
Er zijn een aantal z.g. toppers waarvan ik hier de naam niet zal noemen die iets beter klinken maar het ontloopt allemaal niet echt veel en zeker niet zo veel dat het de enorme prijsverschillen goedmaakt.
Dit komt voornamelijk door het feit dat een perfecte cloon niet altijd een perfecte versterker is. Als je goed leest op de forums dan zie je dat er achteraf vaak nog erg veel veranderd wordt.
Met name het Dumble concept en geloof mij ik heb mij jaren hiermee beziggehouden is een moeilijk reproduceerbare versterker.
Reden hiervan is dat in een minimaal bestek het maximale uit het ontwerp wordt geperst. Toleranties van onderdelen spelen een grote rol in het feit of de versterker lekker of gewoon helemaal niet lekker klinkt.
De Dumbles van Robben Ford etc, etc, zijn dan ook custom builds en er is enorm veel tijd besteedt om ze aan te passen aan de wensen van de betreffende gitarist. Tel hierbij nog eens op dat het hier om super gitaristen gaat die ook met anderde minder goede versterkers overweg kunnen dan weet je waar de schoen knelt. Je moet al van zeer goede huize komen om op de Dumble van Robben zelf een beetje naar hem te kunnen klinken.
Als je een goede versterker wil waar je het Robben Ford of John Mayer geluid uit kunt halen is het heus niet nodig om een dumble kloon te bouwen.
Het bewijs staat bij mij thuis en is desgewenst te beluisteren.
De truuk zit hem in het op een juiste tweaken van een versterker zodat deze precies aan je wensen voldoet.
Knip, knip, knip! was kennelijk reclame.
Mijn devies is dan ook. Denk eerst goed na zodat je niet voor verassingen komt te staan en laat je in elk geval goed informeren. Je kunt mij dan ook altijd bellen voor advies. knip, knip, knip!!
Bel ook maar gewoon als je cloon niet zo klinkt dat je had verwacht dan kunnen we samen kijken wat er aan te doen valt.

GR,

Henk Bergrath
Knip, knip!

Pepe
30 januari 2008, 12:14
Hi Henk

Welkom op dit forum.
Hoewel ik er persoonlijk niks tegen heb moet ik wel zeggen dat er hier regels gehanteerd worden tav het schaamteloos promoten van eigen produkten dus misschien kan je die post een beetje beperken tot het geven van zinnige info mbt de thread.
Wat dat betreft, jezelf gelijk presenteren als ampguru is prima maar het zou helpen als je website up and running zou zijn. Een paar goeie samples zeggen meer dan 1000 woorden in gitaarland.

guhlenn
30 januari 2008, 12:19
één lovende gebruikerservaring zegt dan weer meer dan 100 samples. Mijn zege heb je.

johantipker
30 januari 2008, 12:46
Van harte welkom Henk!

Je zegt een aantal zeer zinnige dingen! Dank je wel!

Wat betreft spam is het altijd vreemd, dat ik in het subforum "Lessen" schaamteloos mijn toko mag promoten en jij jouw prodokt hier nergens rechtstreeks mag promoten.... maar ja, onderscheid moet er zijn he.... :D

Hbamp
30 januari 2008, 14:22
Ik wil hier graag mee reageren op het antwoord van Pepe. Het is niet echt mijn bedoeling om reclame te maken voor mijn eigen produkt.
Wat dat betreft is Nederland toch anders dan de VS. Als je hier ongelukkig met je kop boven het maaiveld uitkomt wordt je meteen neergehaald.
Mocht de operator dit dan ook vinden dan mag hij dit bericht meteen van het forum afgooien. Het is aan hem of hij deze informatie wil laten staan of niet.
Ik heb hier alleen maar een reactie neergezet waarvan ik denk dat het mensen gewoon objectief laat zien wat het verschil is en maakt en waarmee ze hun voordeel kunnen doen.
NIk is afgekraakt op andere forums door mensen die alleen omdat ze in hun kit een iets betere eindtrafo gebruiken meenden dat ze zich moesten beschermen.
Ja inderdaad maar tegen wat? Dit laat ik liever aan de eigen fantasie over.
En zelfs de inmiddels gevestigde merken lieten zich niet onbetuigd. Vraag mij af waarom.
Volgens mij volkomen onterecht want ook deze versterkers klinken niet altijd goed of mischien beter gezegd kunnen niet aan de verwachtingen voldoen die mede door de weinig realischtische geluidsfragmeten zijn gewekt. Dit is ook meteen het antwoordt op de vraag waarom ik mijn site nog niet helemaal up to date heb.
Ik wil n.l. gewoon eerlijk overkomen. Ik kan ook super geluidsfragmenten op mijn site zetten en ik kan ze in de studio ook zodanig bewerken dat ze net klinken alsof ze echt straight zijn opgenomen maar nietemin zelfs door een pietluttig PC speakertje overweldigend klinken.
Heb je hier iets aan is mijn vraag dan. Als je werkelijk wil weten hoe een versterker aanvoelt moet je in de gelegenheid gesteld worden om echt te voelen hoe een versterker op jouw spel reageert. Hij moet net als een goed instrument een verlengstuk zijn van jezelf. Hier gaat het om en niet om een overweldigend mooie site met dito geluidsfragmenten en endorsers.
Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de stelling over geluidsfragmenten.
Luister maar eens goed hoe realistisch deze zijn.
Ik wil ook niet vergeleken worden met een ampguru. Ik ben gewoon iemand die door de jaren heen met vallen en opstaan erachter gekomen is waar het om draait. Rijk ben ik er niet van geworden en dat hoeft ook niet.
Ik ben wel in de gelegenheid om constant met mijn grote hobby bezig te zijn en hier kan geen dikke beurs aan tippen.
Je zult mij hier buiten deze enkele keer weinig aantreffen. Wat gezegd moest worden is gezegd, ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
En volgens mij heeft Mr. Dumble himself ook geen site. Of wel?
Nog iets, mijn budget is niet zo ruim dat ik hier € 70,- per maand kan besteden aan een advertentie in postzegelformaat. Hier drink ik lekker een trappistje extra voor en laat de rest aan julie eigen oordeel over.



Cheers,

Henk

charlie45
30 januari 2008, 15:24
heel interessant!

ik heb alleen het gevoel dat ik moeilijk kan omschrijven wat ik in een versterker wil (qua klank). ik wil helder maar toch warm, vet maar toch direct, een waterige clean en een dikke overdrive die reageert op dynamiek.. maar dat wil iedereen toch?

is dat niet net zo iets als in een restaurant aan de kok uitleggen wat hij precies moet klaarmaken?

Pepe
30 januari 2008, 16:03
Ja, lees even goed wat ik schrijf. Ik zelf ben juist voor veel info en ook reclame voor eigen toko vind ik niet erg maar dat is niet de policy hier zo schijnt. Aangezien je eerste post al is verwijderd wegens spam dacht ik, ik waarschuw hem even voordat het weer gedeleted word zonder uitleg en Henk het hier voor gezien houd en dat zou toch jammer zijn.

Nik krijgt veel kritiek omdat hij altijd op het forum rondhing maar nooit zelf heeft bijgedragen aan het canon van Dumble schema's en daar maak je je niet geliefd mee. Tis natuurlijk begrijpelijk dat Andy Fuchs daar het voortouw inneemt want zijn clones zijn 3 keer zo duur. Zuur gedoe allemaal.

Howard Dumble heeft geen site maar jij wel alleen daar staat niks op, vandaar mijn opmerking over Up & Running. Als je vindt dat samples nikszeggend zijn dan snap ik die lege pagina's niet. Komen er nu wel of geen samples?

Hbamp
30 januari 2008, 18:31
Voor Charley 45,

Knip, knip, knip! Termen als donkerbruin met een zilveren randje, vet, knisperend, warm worden veel gebruikt.
Je favoriete muziek met het geluid wat je zoekt werkt ook altijd erg verhelderend. Soms lukt het en gelukkig steeds vaker dat een versterker meteen goed is en er niets meer hoeft te worden veranderd.
Al doende leert.

voor Pepe,

Ja Pepe wat informatief is en wat reclame is is aan de operator. Het is gewoon zijn forum en zijn goed recht om zelf zijn policy hierin te kiezen.
Ik zou aan de andere kant echt niet weten wat ik zou moeten weglaten om het goed te doen.
Meer mensen die kritiek hadden hebben ook weinig bijgedragen. Er is niemand die de rechten van schema's o.i.d. kan opeisen. Alles is op vrijwillige basis.
Sterker nog, een van de eerste nog met de hand getekende layouts op internet was van ondergetekende. Het maken van schema's en layouts is door programma's als Visio tegenwoordig een stuk eenvoudiger geworden.
Nik heeft talloze mensen met een kleine beurs blij gemaakt met zijn clone kits.
Bijdrage genoeg zou ik dus zeggen. Ook worden zijn duidelijke layouts vaak genoeg gedownload. Hem hoor je hier niet over klagen.
Er zijn inmiddels wel een heleboel mensen die dank zij hem op een goede versterker spelen i.p.v. een versterker met voorgeprogrammeerde geluiden en vooral levensduur die wel stuk voor stuk in de muziekbladen goede recenties krijgen. Wat is de wereld toch krom maar mooi krom is ook niet lelijk.
Goeie kans om nu te kijken waar de operator voor staat en graag zijn welgemeende mening hierover. Wissen en zonder meer van het forum verbannen kan immers altijd nog. Napoleon weet er van mee te praten en hij werd lekker verbannen naar Elba en leefde daar als God in frankrijk.



Gr,

Henk

Mitch
30 januari 2008, 18:40
Ja Pepe wat informatief is en wat reclame is is aan de operator. Het is gewoon zijn forum en zijn goed recht om zelf zijn policy hierin te kiezen.
Ik zou aan de andere kant echt niet weten wat ik zou moeten weglaten om het goed te doen.


Da's niet zo moeilijk hoor. Staat gewoon in de forumregels, je weet wel, die je niet gelezen hebt ;)
Korte versie: professionals mogen zich gewoon aanmelden en meedoen aan discussies en mogen (graag zelfs) inhoudelijk iets bijdragen aan het forum, maar zoals je in je eerste post in dit topic jezelf aanprijst zonder dat er naar iemand wordt gevraagd die een amp kaan aanpassen: daarmee ga je dus over de schreef. Wees welkom, maar lees gewoon even de regels goed door dan krijg je geen problemen.
Nog een punt: het posten is wel degelijk je eigen verantwoording. Het afschuiven naar de 'operator' (moderator) is wel erg makkelijk, kost ons extra werk terwijl je gewoon zelf de regels door had kunnen nemen. Als je gewoon maar wat post en het bevalt ons niet wordt het verwijderd maar krijg je er een waarschuwing bij. Ik zou zeggen: kort dus even zelf je vorige posts wat in op strategische plaatsen ;)

guitaraddict
30 januari 2008, 20:04
Het valt mij altijd op dat ivm amerikaanse forums hier in nederland inderdaad je kop eraf gemaaid wordt als je hem boven het maaiveld durft uit te steken, zoals iemand al opmerkte.

Als iemand hier nieuw is en nog bijna niets heeft gepost wil nog niet zeggen dat hij geen verstand van zaken kan hebben en zeer zinvolle bijdrages kan leveren.

Daarentegen als je al 2000 keer iets gepost hebt wil nog niet zeggen dat je alle beleefdheid kunt laten varen.

Neem een voorbeeld aan de amerikanen met meestal een zeer positieve houding.


mvg , Alf

Hbamp
30 januari 2008, 20:07
Dank je Mitch die regels had ik inderdaad niet gelezen.
Maar ik heb alles wat als aanprijzend ervaren kon worden zonder pardon eruit geknipt. Het lijkt wel een beetje op TV waar een merknaam wel in beeld mag worden gebracht maar niet worden genoemd. Als ik ooit nog eens in de gelegenheid ben om genoeg Euro's opzij te leggen dan koop ik ook wat advertentieruimte. Hoe kronkelend onze grenzen en paden ook moge zjn er is altijd een rechte weg.

Gr,

Henk

Mitch
30 januari 2008, 20:09
EDIT/disclaimer: Hbamps laatste reactie niet gezien bij het tikken van deze post
----------------------------------------------------------------
Ik hoop niet dat guitaraddicts post een reactie is op mijn post ?
Nogmaals, de regels zijn duidelijk, Hbamp is een beetje over de schreef gegaan, niet ernstig, hij wordt door niemand afgemaakt maar wordt wel op zijn postgedrag aangesproken, wat is het probleem nu ?

Het is hier heel simpel: adverteren is goed mogelijk via betaalde reclames op Gitaarnet, spammen wordt niet toegestaan in posts, hooguit een link in de sig (Handtekening/onderschrift). Wordt er specifiek naar iets gevraagd dat iemand te koop heeft dan mag daar op gereageerd worden, er mag alleen niet zonder aanleiding diensten of producten worden aangeboden via het forum.
Enige uitzonderingen zijn de subfora Sites en Lessen.

Tot zover de grasmaaier :listen:

guitaraddict
30 januari 2008, 20:32
Nee hoor Mitch , die 2000 bedoelde ik gewoon in het algemeen, iemand die hier al heel veel gepost heeft.

Ik waardeer alle bijdragen ook van nieuwkomers en dacht gewoon te kunnen opmaken uit de post van HBamps dat het iemand is met ervaring en dus respect verdient.

mvg, Alf

johantipker
30 januari 2008, 21:27
Ik waardeer alle bijdragen ook van nieuwkomers en dacht gewoon te kunnen opmaken uit de post van HBamps dat het iemand is met ervaring en dus respect verdient.

mvg, Alf


...ik hoop dat nieuwkomers zonder ervaring toch ook respekt verdienen..

guitaraddict
30 januari 2008, 21:34
Uiteraard maar ik vind het altijd prettig om iets op te steken op dit forum!

Alf

Hbamp
31 januari 2008, 06:23
Waar is waar, deze mate van beperking ben ik in de regels van de Amerikaanse forums nog niet tegengekomen. Ik heb daar toch behoorlijk veel op gepost in het verleden. Over het algemeen kan iedereen daar gewoon aangeven waar hij mee bezig is en op welke manier als je het maar niet te bont maakt. Ik heb er in elk geval nooit een negatieve opmerking over gekregen overigens wel positieve. Meestal beperkt het zich daar op het niet direct aanvallen van leden en politiek getinte boodschappen.
De achterliggende gedachte hiervan ontgaat mij dus een beetje.
Graag minder regels is toch het algemene credo in Nederland.

Gr,

Henk
Hbamps

guhlenn
1 februari 2008, 10:16
JE moet gewoon een heel uitgebreide handtekening maken. Dan mag je wel spammen. of nee, dan is het neit spammen,. maar heir zijn al veel discussies over geweest. vrij zinloos. zolang je helder bent dat je ook je centjes ermee verdient lijkt mij dat iedereen voldoende is geinformeerd. Maar ja, regels zijn regels he :rolleyes:

Hbamp
1 februari 2008, 23:37
Guhlenn,

Al die heisa is niets voor mij. Ik hoop dat mijn boodschap is overgekomen.
Dit bericht was bedoeld als waarschuwing omdat ik veel mensen tegenkom die door gebrek aan goede voorlichting veel geld uitgeven aan apparatuur die achteraf niet aan de verwachtingen voldoet. Een beetje relativering van alle halelujah leek mij daarom wel op zijn plaats. Een welgemeend weet wat je koopt voordat je voor iets betaald dus. Daarbij heb ik uitgelegd wat ik doe en waarom. Leek mij wel van belang maar dit was reclame werd er gezegd.
Ik wil niet de reden zijn van de kennelijk zoveelste discussie over wel of geen reclame noch wil ik iemand voor de voeten lopen die kennelijk ooit een goede reden heeft gehad om bepaalde regels te stellen.
Ik prefereer dan toch liever een andere plek of schrijf een boek of zo en verban mijzelf hierbij.
Het gazon blijft dan lekker strak en onberispelijk en dat is belangrijk.


Grtz,

Henk
Hbamps

Jimwoud
2 februari 2008, 11:48
Nou weten we het wel dat je het niet eens bent met de regels.

Goed dat je reageert over de verwachtingen btw, heb ik zelf ook vaak genoeg meegemaakt.

tillens
2 februari 2008, 13:33
Jammer dat we meteen iemand met de nodige knowhow weer willen wegsturen. Niet persoonlijk bedoeld, maar Han S geeft ook vaak genoeg aan dat we langs kunnen komen in de studio, dat ie met zus en zo heeft opgenomen. Als we dan toch gaan miereneuken, dan vind ik dat dat ook best mag genoemd mag worden! Nogmaals niets tegen Han S verder, maar dat is even een voorbeeld wat me te binnen schiet.

Pepe
2 februari 2008, 13:45
Ach, wat een gezeur.
Aangezien zijn eerste post al verwijderd is wordt er gezegd dat er regels zijn mbt spam aangezien hij daar blijkbaar niet van op de hoogte is en we hem graag willen behouden.
Dan verwacht je een reactie als: "oh bedankt" en dat er verder gepost wordt.
Er is niks aan de hand maar dat geneuzel en gezielepiet over gazonnetjes die strak en onberispelijk moeten blijven.. lol

bluegate
3 februari 2008, 16:39
Zo, net mijn order geplaatst bij Nik voor de Overtone Special.
Ik heb besteld de "Package 2", dit zijn alle onderdelen behalve de buizen en
de houten behuizing.
Als de kit gebouwd is wil ik via TubeTown een 1x12" combo behuizing laten
bouwen.
Deze moet dan met blauwe tolex worden bekleed en salt&peper speakerdoek.
Lijkt mij wel een bluegate tintje... :seriousf:

Ik heb Nik gevraagd hoe lang het duurt, hij heeft gezegd 1 week na betaling
kan hij de Overtone kit verzenden.
Betaling heb ik zojuist via Paypal geregeld.
Hopelijk doet DHL er niet te lang over om mijn huis te vinden...

Voor paypal heb je trouwens geen creditcard meer nodig, kan nu ook met je
bankrekening.

Nu het vervelendste gedeelte... wachten...

prs
3 februari 2008, 16:45
Zo, net mijn order geplaatst bij Nik voor de Overtone Special.
Ik heb besteld de "Package 2", dit zijn alle onderdelen behalve de buizen en
de houten behuizing.
Als de kit gebouwd is wil ik via TubeTown een 1x12" combo behuizing laten
bouwen.
Deze moet dan met blauwe tolex worden bekleed en salt&peper speakerdoek.
Lijkt mij wel een bluegate tintje... :seriousf:

Ik heb Nik gevraagd hoe lang het duurt, hij heeft gezegd 1 week na betaling
kan hij de Overtone kit verzenden.
Betaling heb ik zojuist via Paypal geregeld.
Hopelijk doet DHL er niet te lang over om mijn huis te vinden...

Voor paypal heb je trouwens geen creditcard meer nodig, kan nu ook met je
bankrekening.

Nu het vervelendste gedeelte... wachten...

Gefeliciteerd met je aankoop!! Hopelijk voldoet hij aan je verwachtingen.
Package 2 moet je overigens wel nog zelf in elkaar zetten he! Package 3 is een afgebouwde kit zonder buizen etc. Bij package 2 krijg je alleen de assembled boards al gesoldeerd. Maar goed, waarschijnlijk weet je dat wel....ik denk zeg het ff voor de zekerheid:)

En de wachttijd is nog niks vergeleken met hoe lang ik op de versterke heb gewacht. 14 weken na betaling ;).

We horen graag als ie is aangekomen!

bluegate
3 februari 2008, 17:01
Ja, weet dat ik 'm zelf moet afbouwen.

Dat is voor mij juist het leuke ervan.
Ik heb al een goed werkende versterker dus kan ik rustig aan doen.
Dit is mijn eerste versterker die ik ga bouwen, een oude ILP niet meegerekend.
Lang geleden heb ik elektronica gedaan dus hopelijk herinner ik me er iets van.

prs
3 februari 2008, 17:22
Ja, weet dat ik 'm zelf moet afbouwen.

Dat is voor mij juist het leuke ervan.
Ik heb al een goed werkende versterker dus kan ik rustig aan doen.
Dit is mijn eerste versterker die ik ga bouwen, een oude ILP niet meegerekend.
Lang geleden heb ik elektronica gedaan dus hopelijk herinner ik me er iets van.

Ben heel benieuwd! Succes.

bluegate
3 februari 2008, 17:31
Als de kit binnen is zal ik een post aanmaken in de Werkbank, hierbij
zal ik foto's plaatsen van het bouw process en zo.

The_Cure
3 februari 2008, 20:17
Als de kit binnen is zal ik een post aanmaken in de Werkbank, hierbij
zal ik foto's plaatsen van het bouw process en zo.


Super, ook ik zal dat topic met interesse gaan volgen! (eveneens benieuwd naar het volledig clean van de versterker (Staat nergens een sample op internet, althans kan niks vinden))

prs
3 februari 2008, 21:10
Super, ook ik zal dat topic met interesse gaan volgen! (eveneens benieuwd naar het volledig clean van de versterker (Staat nergens een sample op internet, althans kan niks vinden))

Er zijn er inmiddels een paar, alleen naar mijn mening heeft degene die deze gemaakt heeft wat weinig bass in zijn geluid. Erg schel hoog...

Edit: ik heb overal gezocht maar kom ze nu niet meer tegen :S......Voglens mij stonden ze op Youtube. Als ik ze weer tegenkom dan zal ik ze hier posten.

Lourens
3 februari 2008, 23:23
Ik heb de Overtone intussen ook besteld. Hij zou midden maart moeten aankomen.
Hoop dat het zelfs nog iets eerder is, want dat wachten duurt lang...

bluegate
4 februari 2008, 00:13
Ik heb de Overtone intussen ook besteld. Hij zou midden maart moeten aankomen.
Hoop dat het zelfs nog iets eerder is, want dat wachten duurt lang...

Heb jij een kit besteld of een compleet gebouwde Overtone?

Lourens
4 februari 2008, 09:38
Heb jij een kit besteld of een compleet gebouwde Overtone?

Ik heb de complete amp besteld. :satisfie:
Ben net begonnen met m'n kabels en wat pedaaltjes te solderen, dus ik waag me hier nog maar niet aan. :stop:

bluegate
4 februari 2008, 10:16
Nee, dan zou ik dat zeker niet doen.

Ik heb al menig versterker gemodificeerd dus lijkt het mij juist leuk om deze
stap te maken.

...rock...
4 februari 2008, 13:04
@prs:
op de site staat er 1150 euri voor de package 4 met head en cabinet, is dat al de prijs met die 200 dollar die hierbij kwam om moet dit hier nog bij worden geteld??

en gefeliciteerd natuurlijk!!!

diengeman
4 februari 2008, 13:35
Als je een lead & bass package 3 of 4 bestel, wat zit er dan al in elkaar?

Ik wil namelijk heel graag een kit kopen en liefst alles zelf in elkaar zetten (lijkt me heel leuk en interessant).
Het probleem is dat ik weinig apparatuur zoals meetapparatuur heb, en dat ik niet heel veel van electronica afweet.

-Als er een hele goede handleiding bijzit, dan zal dit wel gaan denk ik. maar zit deze er ook bij?

-En wat voor apparatuur moet ik dan nog allemaal kopen? Of kan het zonder apparatuur? Een soldeerbout, e.d. heb ik natuurlijk wel.

-En is het moeilijk en mogelijk om deze in elkaar te zetten zonder dat je erg veel van electronica afweet?

Puerco
4 februari 2008, 14:23
@prs:
op de site staat er 1150 euri voor de package 4 met head en cabinet, is dat al de prijs met die 200 dollar die hierbij kwam om moet dit hier nog bij worden geteld??

en gefeliciteerd natuurlijk!!!
Prijzen zijn in US Dollar, niet in euro.
Overtone compleet afgebouwd met head kost $1150 = €774.35
Komt voor 25 kilo met DHL nog $205 verzendkosten bij dus $1355 = €912.39.
Eventueel komt daar nog invoerrechten bij maar waarschijnlijk alleen nog btw. Dat laatste moet je bij aflevering aan de deur betalen.

prs
4 februari 2008, 15:50
Ik heb vandaag een zeer leerzame middag gehad samen met forumlid Erwin. We hebben mijn overtone met verschillende gitaren en pedalen getest en ik moet zeggen dat we voor het eerst een geluid uit het overdrive kanaal hebben gekregen dat me heel goed bevalt, zowel met humbuckers als met single coils! Het fuzzy karakter blijkt voornamelijk te ontstaan wanneer er teveel bass (of teveel boost) aan je geluid wordt toegevoegd. Nu is het zaak aan mij om toch af te wijken van de instellingen die ik tot nu toe altijd gebruikte (boost altijd aan) en toch nog veel meer te experimenteren.
We hebben ook de effect loop geprobeerd met een Replifex en dat klonk echt verassend goed!
Wellicht dat Erwin zijn mening over de Overtone nog wat uitgebreider op het forum zal laten horen.

bluegate
4 februari 2008, 17:16
Package 3 & 4 zijn gebouwde versterkers, hoef je niet meer in elkaar te zetten.
Behalve de buizen (zitten niet in 3) en de behuizing niet bij inbegrepen.

Voor het zelf inelkaar zetten heb je Package 2 nodig.
Ik weet zelf ook nog niet wat voor beschrijving erbij zit, maar aan de layout
heb ik in principe genoeg.

Zelf bouwen makkelijk?
Gezien het feit dat je geen meetapparatuur hebt en geen ervaring zou ik
eerst een paar effectpedalen in elkaar zetten.
Versterkers zijn een stuk gevaarlijker en indien je echt dom bezig bent dodelijk.

Als je een lead & bass package 3 of 4 bestel, wat zit er dan al in elkaar?


Ik wil namelijk heel graag een kit kopen en liefst alles zelf in elkaar zetten (lijkt me heel leuk en interessant).
Het probleem is dat ik weinig apparatuur zoals meetapparatuur heb, en dat ik niet heel veel van electronica afweet.

-Als er een hele goede handleiding bijzit, dan zal dit wel gaan denk ik. maar zit deze er ook bij?

-En wat voor apparatuur moet ik dan nog allemaal kopen? Of kan het zonder apparatuur? Een soldeerbout, e.d. heb ik natuurlijk wel.

-En is het moeilijk en mogelijk om deze in elkaar te zetten zonder dat je erg veel van electronica afweet?

erwin_ve
4 februari 2008, 17:34
Vandaag bij Prs langsgeweest voor een test van de Ceriatone Overtone Special.
Ik wilde de amp graag testen voor aanschaf. Heb 1 keer een amp aangeschaft zonder het te testen en daar heb ik nu nog spijt van... De overtone is:Geen talent booster! maar een mooie open klinkende amp met veel response op je spelen. (Kort samengevat).
Open met een mooie compressie maar geen high gain feel.
Het klankenpalet wat je tot je beschikking hebt is werkelijk fenomenaal. Even tweaken en ik had zo 4 bruikbare topsounds zowel clean als in overdrive mode. Funk , jazz, (old skool) rock, blues zijn de keywoorden. Als je hier niet een soort van eigen geluid kan krijgen, vergeet Robben Ford en John Mayer. Dit soort sounds zitten er in als je speelstijl dat level heeft. Maar de amp is te mooi om niet een andere sound te kiezen.
Als je spel ergens tussen Stevie Ray Vaughn, Robben Ford, Wes Montgomery zit, is dit ,denk ik, een hele geschikte amp.

johantipker
5 februari 2008, 00:05
Vandaag bij Prs langsgeweest voor een test van de Ceriatone Overtone Special.
Ik wilde de amp graag testen voor aanschaf. Heb 1 keer een amp aangeschaft zonder het te testen en daar heb ik nu nog spijt van... De overtone is:Geen talent booster! maar een mooie open klinkende amp met veel response op je spelen. (Kort samengevat).
Open met een mooie compressie maar geen high gain feel.
Het klankenpalet wat je tot je beschikking hebt is werkelijk fenomenaal. Even tweaken en ik had zo 4 bruikbare topsounds zowel clean als in overdrive mode. Funk , jazz, (old skool) rock, blues zijn de keywoorden. Als je hier niet een soort van eigen geluid kan krijgen, vergeet Robben Ford en John Mayer. Dit soort sounds zitten er in als je speelstijl dat level heeft. Maar de amp is te mooi om niet een andere sound te kiezen.
Als je spel ergens tussen Stevie Ray Vaughn, Robben Ford, Wes Montgomery zit, is dit ,denk ik, een hele geschikte amp.

Hee Erwin,

wat een smart move om even zo'n fieldtripje te maken! Ook gaaf van onze topicstarter Prs, om zo'n stuk gastvrijheid aan de medeforumers te verlenen.
Hoe is het met daar met de buren, dalen de huizenprijzen al in die straat? :D
Erwin, koop rustig zo'n kit/ amp, dan kom ik een week lang bij je testen!!!!