PDA

View Full Version : Yamaha Cpx 900



Simoon
20 januari 2008, 22:49
Hay Iedereen

Ik ben opzoek naar een akoustische gitaar van echt degelijk materiaal!
Ik was in het begin aan het zoeken tussen de taylors en de martins maar dat lag toch wel wat boven mijn budget!
Mijn vriend heef een yamaha fgx 720, hij heeft hem gekocht voor 400 euro wat bijna niets is en deze gitaar klinkt Fantastisch voor zijn prijs.
Nu, Ik wou wel wat duurder gaan en ontdekte de CPX 900, zijn klank is Prachtig!
Maar heeft er iemand misschien ervaring met de CPX 900?
Wat zijn de minpunten ?
Pluspunten?
Graag Antwoord. :speed:

Simon

hansies
24 januari 2008, 11:58
kopen die gitaar, zeer goed, ikzelf speel op FGX730 , niets op aan te merken
Dat is typisch Yamahakwaliteit,

greetz
Hansies

Riste
24 januari 2008, 13:29
Zeker het proberen waard voor je budget zijn de Yamaha LL6 en de Yamaha LL16.

Simoon
30 januari 2008, 19:41
Hoi Iedereen!
Bedankt al voor de reacties.
Zijn er misschien nog mensen die ervaring hebben met deze CPX-Series?
Of LL-Series?
Alles wat jullie weten over de cpx-900 vertel het me aub!
http://aycu36.webshots.com/image/43595/2003262723659966219_th.jpg (http://allyoucanupload.webshots.com/v/2003262723659966219)

Joshiii-Kun
30 januari 2008, 19:57
Haai Simoon,

Ik heb zelf geen ervaring met de CPX900, maar ik weet wel dat Yamaha gitaren over het algemeen heel goed zijn, zelfs goedkopere modellen zijn goed voor hun prijs.

In deze video wordt een APX gitaar en de CPX900 gedemonstreerd. Echt een prachtig geluid komt er uit die CPX900.
http://www.youtube.com/watch?v=GUEzZEEa3bs&feature=related

Maar je moet er vooral zelf eens op spelen :) Zo kun je écht beslissen of je die gitaar wilt hebben.

Fingerpick
30 januari 2008, 22:18
Heb zelf een Yamaha CPX 15A gehad als stagegitaar : zowel versterkt als gewoon akoestisch prima qua klank en warmte. Goed instelbare blender piezo/interne microfoon.
Ik heb ze echter moeten ruilen voor een Takamine EF 508C omdat ik de Yamaha hals té smal vond.
BTW : die Takamine kan puur akoestisch niet op tegen de Yamaha, maar het is wel een betrouwbaar werkpaard voor repetities en optredens.

LaurentB
30 januari 2008, 22:43
Haai Simoon,

Ik heb zelf geen ervaring met de CPX900, maar ik weet wel dat Yamaha gitaren over het algemeen heel goed zijn, zelfs goedkopere modellen zijn goed voor hun prijs.

In deze video wordt een APX gitaar en de CPX900 gedemonstreerd. Echt een prachtig geluid komt er uit die CPX900.
http://www.youtube.com/watch?v=GUEzZEEa3bs&feature=related

Maar je moet er vooral zelf eens op spelen :) Zo kun je écht beslissen of je die gitaar wilt hebben.

Nou, akoestisch klinken die APX-modellen niet zo goed, vind ik. Maar goed, ze zijn wellicht ook vooral voor versterkt gebruik bedoeld, net als de ondiepe Ovations.

Otje
31 januari 2008, 12:27
Nou, akoestisch klinken die APX-modellen niet zo goed, vind ik. Maar goed, ze zijn wellicht ook vooral voor versterkt gebruik bedoeld, net als de ondiepe Ovations.Mee eens. Versterkt zijn ze niet verkeerd, maaaarrrrr....

.....er gaat volgens mij he-le-maal niks boven het geluid van een goed klinkende, onversterkte akoustische gitaar. Ik heb 's een concert in een theater gezien van een klassieke gitarist. Die man komt op met zijn nylonsnarige gitaar, gaat zitten en begint te spelen. Geen snoertjes, geen pre-amps, zelfs geen microfoon. Gewoon een goede gitaar, een goede gitarist en een zaal met een goede akoustiek (oh ja, en 'n publiek dat z'n kop houdt :satisfie: ).

Kortom, ik geef niks om "akoustische" gitaren die vol toeters en bellen zitten. Als het har dmoet dan pak ik wel mijn Les Paul of een Nashville Telecaster met piezos of zoiets.

LaurentB
31 januari 2008, 12:31
Mee eens. En er gaat volgens mij he-le-maal niks boven het geluid van een goed klinkende, onversterkte akoustische gitaar. Ik heb 's een concert in een theater gezien van een klassieke gitarist. Die man komt op met zijn nylonsnarige gitaar, gaat zitten en begint te spelen. Geen snoertjes, geen pre-amps, zelfs geen microfoon. Gewoon een goede gitaar, een goede gitarist en een zaal met een goede akoustiek (oh ja, en 'n publiek dat z'n kop houdt :satisfie: ).

Kortom, ik geef niks om "akoustische" gitaren die vol toeters en bellen zitten. Als het har dmoet dan pak ik wel mijn Les Paul of een Nashville Telecaster met piezos of zoiets.

Nou... als je in een band speelt heb je soms wel gewoon de klank van een akoestische gitaar nodig op volume, en dan gebruik ik ook mijn element hoor. Dat klinkt niet zo mooi als akoestisch, maar het kan dan moeilijk anders.
Ik wou alleen even aangeven dat die APX niet ontworpen lijkt te zijn met de akoestische kwaliteit als belangrijkste punt.

Harald
31 januari 2008, 13:52
Mee eens. Versterkt zijn ze niet verkeerd, maaaarrrrr....

.....er gaat volgens mij he-le-maal niks boven het geluid van een goed klinkende, onversterkte akoustische gitaar. Ik heb 's een concert in een theater gezien van een klassieke gitarist. Die man komt op met zijn nylonsnarige gitaar, gaat zitten en begint te spelen. Geen snoertjes, geen pre-amps, zelfs geen microfoon. Gewoon een goede gitaar, een goede gitarist en een zaal met een goede akoustiek (oh ja, en 'n publiek dat z'n kop houdt :satisfie: ).

Kortom, ik geef niks om "akoustische" gitaren die vol toeters en bellen zitten. Als het har dmoet dan pak ik wel mijn Les Paul of een Nashville Telecaster met piezos of zoiets.

Goede akoestiek en stil, heel stil publiek zijn een must. Dat maken we allemaal natuurlijk ook weer keer op keer mee op het podium... :( Volgende vraag is wat die gitaar waar hij op speelde dan gekost heeft... met een goedkope klassieke gitaar is dat toch een heel ander verhaal dan met een echt mooie, goed gebouwde concertgitaar. Maar daar zit wel de nodige duizenden Euro prijsverschil tussen waarschijnlijk. Zeker als het een gerenommeerd bouwer is. (wel handig voor de performer, scheelt een hoop sleepwerk... lui zijn ze, die klassieke muzikanten :angry: ;) )

Een tele met piezo is toch nog steeds wat anders dan een akoestische gitaar met een goede pickup trouwens.

Otje
31 januari 2008, 16:50
Ik weet 't, ik weet 't. Ik ben gewoon een hopeloze purist als het op akoustisch aankomt.

Simoon
31 januari 2008, 17:41
Ok Bedankt voor de reacties!
Ik zal miss nog wat duidelijker zijn in welk genre ik speel.
Ik heb namelijk een groep en treed nu op met een Akoustische Fender waar ik niet tevreden over ben. Fender is Akoustisch niet wat het zou moeten zijn.
Als je wil weten welke stijl: Het is een bossa sound à la kooks en Dire STraits!
Als je daar niet akkoord mee gaat plak dan je eigen interpretatie erop =)

www.myspace.com/breathethesound (http://www.myspace.com/breathethesound)

Dit is de myspace van mijn band
Graag wat meer informatie of de gitaar goed zou zijn voor deze stijl.
Of als er andere merken zijn ook graag melden.

Alvast bedankt

Simoon

barno
31 januari 2008, 18:19
ik vind die Yamaha gitaren absoluut niks. Ze zijn heel goed gemaakt, spelen als boter en versterkt krijg je er een heel proper geluid uit dat bijna wetenschappelijk correct is uitgebalanceerd maar het heeft quasi niks te maken met een mooi houten acoustisch geluid. Typisch een gitaar die de overgang van electrisch naar acoustisch wat makkelijker wil maken. Onversterkt klinken die dingen niet, geen volume, geen mid, no body in de sound. The Kooks, Knopfler... i don't think so ... tenzij je tevreden bent met de supermarktversie

Otje
31 januari 2008, 19:28
ik vind die Yamaha gitaren absoluut niks. Ze zijn heel goed gemaakt, spelen als boter en versterkt krijg je er een heel proper geluid uit dat bijna wetenschappelijk correct is uitgebalanceerd maar het heeft quasi niks te maken met een mooi houten acoustisch geluid.Kijk, dat bedoel ik nou. Helemaal mee eens.

LaurentB
31 januari 2008, 20:10
Ja ho: er zijn wel degelijk Yamaha's die goed klinken, maar niet die compacte APX-modellen. Dat is gewoon niet het doel geweest van die gitaren.
DADGAD heeft een Yamaha dreadnought (maar ik ben dus het type kwijt) die wel degelijk mooi klinkt.
Ik weet ook niet hoe het met de CPX-moedellen staat, ik wil alleen maar zeggen: vaar niet blind op een merk.

barno
31 januari 2008, 21:25
ik weet dat yamaha hele goede, echte acoustische gitaren heeft. dit type echter valt daar niet onder.

Simoon
31 januari 2008, 21:45
OK bedankt !
Welke Gitaren zouden Jullie mij dan aanraden?
Welk Merk?
Ook liefst onder de 1000 euro
Seagull? Takamine? ,..

Grtz

Simon

LaurentB
31 januari 2008, 21:53
Ik weet uit eigen ervaring wel dat Seagull, Art & Lutherie en Simon & Patrick (allemaal van de Godinstal) heel goed klinkende gitaren maken.

barno
1 februari 2008, 21:25
Blueridge 140/160

Martin DM

Simoon
1 februari 2008, 23:02
Blueridge 140/160

Martin DM
Is er bij deze gitaren een Input?
Ik zoek graag een gitaar voor op te treden dus met Input en evt. Equalizer on board.
Is dat op deze Blueridge of Martin aanwezig?

northernlake
2 februari 2008, 00:27
De Yamaha Lotus series die je noemt (de LS, LL en LJ's) zijn absolute aanraders in die prijsklasse. De twee lijnen (Lotus en *px) nogal verschillend en niet echt te vergelijken.

barno
2 februari 2008, 01:45
Is er bij deze gitaren een Input?
Ik zoek graag een gitaar voor op te treden dus met Input en evt. Equalizer on board.
Is dat op deze Blueridge of Martin aanwezig?

neen, maar ik denk dat dit niet het criterium mag zijn bij aankoop van een goede acoustische gitaar. Die dingen zijn allemaal in te bouwen (maar komen idd nog es bovenop de prijs van de gitaar).

hansies
2 februari 2008, 23:03
ik vind die Yamaha gitaren absoluut niks. Ze zijn heel goed gemaakt, spelen als boter en versterkt krijg je er een heel proper geluid uit dat bijna wetenschappelijk correct is uitgebalanceerd maar het heeft quasi niks te maken met een mooi houten acoustisch geluid. Typisch een gitaar die de overgang van electrisch naar acoustisch wat makkelijker wil maken. Onversterkt klinken die dingen niet, geen volume, geen mid, no body in de sound. The Kooks, Knopfler... i don't think so ... tenzij je tevreden bent met de supermarktversie

Ooit al op een goede Yamaha gespeeld, of scheelt er iets aan mijn of uw oren.

barno
3 februari 2008, 18:40
Ooit al op een goede Yamaha gespeeld, of scheelt er iets aan mijn of uw oren.

Again tssss... Lees dit forum door voor je reageert aub: Mijn reactie gaat over de gitaar waar de TS naar verwijst (zo gaat dat in een forum). Heb hier al gezegd dat ik weet dat er zeer goede Yamaha's zijn. Deze behoort daar niet toe.

Simoon
3 februari 2008, 22:08
Again tssss... Lees dit forum door voor je reageert aub: Mijn reactie gaat over de gitaar waar de TS naar verwijst (zo gaat dat in een forum). Heb hier al gezegd dat ik weet dat er zeer goede Yamaha's zijn. Deze behoort daar niet toe.
Welke Yamaha zou je me dan aanraden?

barno
4 februari 2008, 16:11
hey Simoon, ga gerust voor die cpx, heb alleen gezegd dat ik het absoluut niks vind, maar laat je dat niet tegenhouden. mss toch eerst es een echte acoustische gitaar bespelen en vergelijken (Lseries van Yamaha, Martins, Blueridge, Larrivees, Taylor, ...)

Simoon
4 februari 2008, 19:10
hey Simoon, ga gerust voor die cpx, heb alleen gezegd dat ik het absoluut niks vind, maar laat je dat niet tegenhouden. mss toch eerst es een echte acoustische gitaar bespelen en vergelijken (Lseries van Yamaha, Martins, Blueridge, Larrivees, Taylor, ...)
Ik ben vandaag de CPX-900 gaan testen!
Het is een Prachtbeest!!
Echt de afwerking is subliem, de body prachtig de stemknoppen zeer mooi in het goud al bij al een super mooie gitaar!
De sound daarentegen sloeg wat tegen.
Vooral dan de akoustische sound zonder versterking was zeer zacht en niet vol.
Als je hem in een amp plugde klonk hij dan weer zeer vol.
Ik had wel een groot nadeel ik speel qua stijl zowat the kooks.
Als jullie die groep kennen dan weten jullie dat die vaak hun toetsen afdempen of zo slagen als je weet wat ik bedoel.
zo die Tsjak na een akkoord.
Wel als je dat dus deed kwam het zeer hard door de box, harder dan dat je de akkoorden speelt.
Ineens BOF telkens als je het deed.
Ik denk dat dat komt door het A.R.T pickup systeem die zich onder de bridge bevind.
Dat is de plaats waar je op slaagt

GRTZ

LaurentB
4 februari 2008, 19:48
Ik ben vandaag de CPX-900 gaan testen!
Het is een Prachtbeest!!
Echt de afwerking is subliem, de body prachtig de stemknoppen zeer mooi in het goud al bij al een super mooie gitaar!
De sound daarentegen sloeg wat tegen.
Vooral dan de akoustische sound zonder versterking was zeer zacht en niet vol.
Als je hem in een amp plugde klonk hij dan weer zeer vol.
GRTZ

Ja, dat is dus precies wat ik, en enkele anderen hier, ook vinden van die apx- en cpx-modellen. Ze zijn er in feite vooral op gemaakt om versterkt te bespelen. Als dat je doel is: prima. Maar als je ook akoestisch een mooi geluid wil moet je een ander type gitaar hebben (die ook door Yamaha gemaakt worden). Zie adviezen in de vorige mails.

hansies
4 februari 2008, 22:43
Again tssss... Lees dit forum door voor je reageert aub: Mijn reactie gaat over de gitaar waar de TS naar verwijst (zo gaat dat in een forum). Heb hier al gezegd dat ik weet dat er zeer goede Yamaha's zijn. Deze behoort daar niet toe.
Hoi, ik weet hoe het er in een forum aan toegaat, dat komt ook omdat ik er al jaren aan meedoe !

Laser
5 februari 2008, 09:28
Ik ben vandaag de CPX-900 gaan testen!
Het is een Prachtbeest!!
Echt de afwerking is subliem, de body prachtig de stemknoppen zeer mooi in het goud al bij al een super mooie gitaar!
De sound daarentegen sloeg wat tegen.
Vooral dan de akoustische sound zonder versterking was zeer zacht en niet vol.
Als je hem in een amp plugde klonk hij dan weer zeer vol.
Ik had wel een groot nadeel ik speel qua stijl zowat the kooks.
Als jullie die groep kennen dan weten jullie dat die vaak hun toetsen afdempen of zo slagen als je weet wat ik bedoel.
zo die Tsjak na een akkoord.
Wel als je dat dus deed kwam het zeer hard door de box, harder dan dat je de akkoorden speelt.
Ineens BOF telkens als je het deed.
Ik denk dat dat komt door het A.R.T pickup systeem die zich onder de bridge bevind.
Dat is de plaats waar je op slaagt

GRTZ

Ik had ooit een APX8, schitterend om versterkt mee te spelen.
Maar ik heb ze van de hand gedaan omdat ze onversterkt niet je dàt was. Ook een voor mij te smalle hals, maar dat is voor iedereen anders.

De 'toemp' bij het slaan in de buurt van de brug kan je vermijden door minder hard te slaan, of verder van de pick-up. Probeer hiermee te experimenteren, want elke plaats op de body heeft zo zijn eigen geluid. Je kan hiermee creatief omgaan; luister maar eens naar Tommy Emmanuel in Initiation.
Gebruik ook de equaliser om de lage tonen wat minder te versterken, ook daarmee speel je best wat om de juiste klank te vinden.