PDA

View Full Version : Mijn nieuwe schatje: Ceriatone JTM45



Puerco
20 januari 2008, 21:39
Even voorstellen, mijn nieuwe schatje, een Ceriatone JTM45
Van voren:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/100_0213.jpg

Totaalplaatje:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/100_0215.jpg

Achterkant:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/100_0219.jpg

De binnenkant, 3x 12AX7 2x KT66 en een GZ34 rectifier:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/100_0220.jpg

Heb dus heel lang getwijfeld of ik nou het Fender geluid of het Marshall geluid het mooiste vond, ik houd van blues (Fender) en rock (Marshall)met als grootste helden Jimi Hendrix, BB King, Muddy Waters etc. Moeilijk, moeilijk... Toen las ik het topic van morroow (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=6643) over zijn Ceriatone DC30 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100669) en op de site van Ceriatone (http://www.ceriatone.com) kreeg ik al heel snel GAS van die bluesbreaker clone (bedankt morroow, die grap heeft me weer een rib uit mijn lijf gekost, maarja was het wel waard). Ik wilde echter wel een top hebben en heb Nik gevraagd of dat kon, was geen probleem hij kon een custom cab leveren maar raadde me aan om voor de gewone standaard JTM45 top te gaan daar het enige verschil de tremolo van de bluesbreaker is.
Is dus de JTM45 geworden, het eerste model dan Marshall in 1962 op de markt bracht, maar wel met wat extra opties; een PPIMV master volume, een effects loop, een externe bias optie met testpunten en schakelbare impedantie (weet niet of dat laatste er standaard opzit maar ik heb me er dus van verzekerd dat dat erop gezet werd.
Op dezelfde dag als de JTM heb ik bij thomann een harley benton 412 cabinet met Celestion vintage30 speakers maar die kwam enkele dagen na de amp pas en dan nog de verkeerde ook, cabinet zonder v30's..... Inmiddels het juiste cabinet geleverd gekregen.
Het geluid... Het ding staat dus gewoon in de huiskamer en het gaat al heel snel heel erg hard en al heel snel beginnen de muren mee te trillen dus ik moet het een beetje tam houden helaas.
Clean klinkt echter al zeer lekker, beetje als een Fender maar met veel dieper laag. Is ook niet vreemd want de JTM45 heeft Jim Marshall destijds bijna compleet van de Fender Bassman gekopieerd alleen heeft de JTM dus KT66 buizen en 12AX7 in preamp voor meer gain.
Als ik het geluid echter flink open gooi en een beetje distortion krijg word het pas echt geweldig, een metal bak zal het (gelukkig) nooit worden, het komt het meest in de buurt van Cream's (clapton) "Sunshine of your love", heerlijke rauwe ouderwetse scheur dus. Fuzzje ervoor en Jimi's geluid komt al gauw in gedachten.
Er zitten vier inputs op, voor treble kanaal hoog en laag en normaal kanaal hoog en laag en deze kunnen gejumpered worden. Op een enkel kanaal is er best veel headroom maar met de kanalen gejumpered krijg je al snel een heerlijke scheur, perfect voor zowel blues als rock, met wat meer mids heerlijk bluesy en met wat meer bass en treble heerlijk ouderwets rockgeluidje.
Het heeft ook een heerlijke sustain met een enigzins "golvend" geluid bijna alsof er een tremolo effect aan staat maar dan heel licht en een enorme dynamiek. Door zachtjes te spelen krijg je zacht clean geluid maar sla ietsje harder aan en er komt heel snel een randje aan, ram op die snaren en de vloer gaat schudden, dat alles door alleen de speelstijl aan te passen, heerlijk zo hoort een amp te zijn!!!
Ben er dus erg tevreden over en erg blij mee, mijn vrouw minder want dat bakbeest staat gewoon in de huiskamer en de buren ook wat minder vermoed ik...
Ok we blijven Nederlander dus willen allemaal weten wat zo een geintje nou kost toch?
De complete amp inclusief head cabinet, afgebouwd en klaar om te spelen kost $805, daar komen de opties bij, $15 voor de PPIMV $20 voor externe bias en $20 voor effectsloop. Verzendkosten voor 25 kilo met DHL waren iets van $193 en kwam ik op een totaal van $1053. Dat was omgerekend iets van €733 inclusief verzenden.
Nik heeft op de invoice gezet "industrial demo parts" ofzoiets met een hele lage waarde en waarschijnlijk daardoor heb ik geen invoerrechten betaald alleen €46 BTW, ik had gerekend op iets van €200 ofzo dus dit viel reuze mee.
Ik ben dus iets meer dan de helft kwijt van wat de Marshall reissue kost maar de Ceriatone is in tegenstelling tot de reissue gebouwd zoals het hoort: point to point en met KT66 buizen precies het geluid dat ik zocht.
Vreemd genoeg is de Ceriatone ook 10 kilo zwaarder dan de Marshall en ik vermoed dan ook dat de Ceriatone dichter in de buurt komt van een orignele jaren 60 JTM45 dan die reissue van Marshall

Al met al ben ik er dolgelukkig mee en gaat deze bij me blijven tot de dood ons scheid, als de buren voortijdig mijn huis opblazen of in brand steken vraag ik Nik om precies zo eenzelfde voor me te maken...

Nashville6120
20 januari 2008, 21:48
€ 733 head + cabinet? :o
Dat lijk me een koopje.

Gefeliciteerd man!

Lexvandoef
20 januari 2008, 21:51
het cab is geloof ik een harley benton, tis 733 voor de head alleen.

Puerco
20 januari 2008, 21:56
€ 733 head + cabinet? :o
Dat lijk me een koopje.

Gefeliciteerd man!
Dat is head cabinet, niet te verwarren met speakercabinet....

btw, speaker cabinet (harley benton inderdaad) was €348 bij thomman

bass blom
20 januari 2008, 22:00
vet cool ampje :P

zjanke
20 januari 2008, 22:07
Mooi ding. Als mijn sig verkocht is ga ik voor eens serieus nadenken over een lead&bass..

johantipker
20 januari 2008, 22:09
ziet er schitterend uit uit!!!Zwaar gefeliciteerd!!!

imlikeajungle
20 januari 2008, 22:11
Proficiat, heel erg leuke amp zo te zien! Ik had een kopie van een JTM45 en die beviel me ook erg goed, dus ik kan me wel iets voorstellen bij het geluid.

Nielsje
20 januari 2008, 22:12
Ziet er netjes uit!

Waarom persé een Ceritone, en niet bijvoorbeeld een kit laten bouwen door Franc? (dat zijn toch ook ceriatone's?) of zijn die wezenlijk duurder?

Ik denk dat ik m'n LC top ook maar eens ga verkopen...

Lexvandoef
20 januari 2008, 22:15
En dan je dsl weg en dan ook zo'n topje erbij? Je gebruikt toch alleen maar je clean :rockon:

Edit: waarom wil je je LC trouwens weg doen? :chicken:

Puerco
20 januari 2008, 22:21
Bedankt allemaal :hippie:

Waarom persé een Ceritone, en niet bijvoorbeeld een kit laten bouwen door Franc? (dat zijn toch ook ceriatone's?) of zijn die wezenlijk duurder?
Geen idee, wie is Franc? Goedkoper kan haast niet, verschil tussen een kit en kant en klaar is heel klein bij Ceriatone. Ik wou eerst een kit kopen maar gezien het geringe verschil in prijs met een kant en klare heb ik maar voor zekerheid gekozen en het werk door een vakman laten doen.
Het in elkaar zetten lijkt me nog wel te doen maar in geval er een probleempje is kan het troubleshooten daarvan een nachtmerrie zijn.
Uit forums (of is het fora?) wereldwijd en diverse reviews had ik begrepen dat Ceriatone kwalitatief heel goed werk aflevert en ben daarin zeker niet teleurgesteld.

Lexvandoef
20 januari 2008, 22:23
Bedankt allemaal :hippie:

Geen idee, wie is Franc?

Franc Vernet van Vernetamp, hij zit hier ook op het forum, en steekt regelmatig een ceriatone ampje in elkaar voor anderen.

Puerco
20 januari 2008, 22:31
Oh ok, dat wist ik niet. Ik wist alleen dat Chris Winsemius zaken doet met Ceriatone, er staat ook een link naar de site van Chris Winsemius op de link pagina van Ceriatone.

Chris Winsemius
20 januari 2008, 22:49
Oh ok, dat wist ik niet. Ik wist alleen dat Chris Winsemius zaken doet met Ceriatone, er staat ook een link naar de site van Chris Winsemius op de link pagina van Ceriatone.

Ik gebruik kastjes, chassis, boards en panelen van Ceriatone die meestal op mijn specs zijn gemaakt (voor de rest: andere parts/trafo's en circuits) en verder doe ik ook modificaties aan bestaande Ceriatone versterkers.

Franc Vernet, hier ook op het forum, bouwt, zo ver ik weet, dmv. Ceriatone onderdelen/kits amps, zie: www.vernetamps.com (http://www.vernetamps.com)

Puerco
20 januari 2008, 22:59
Oh ok, die site kon ik helemaal niet. En ik dacht nog wel dat ik het hele internet al een keer op mijn scherm gehad had...
Ziet er goed uit btw.

Rormo
20 januari 2008, 23:23
vet vet vet, JTM 45 is echt super. Is het misschien mogelijk dat je nog een geluidsfragmentje post? Of 2 eentje clean, eentje distortion. Ben wel benieuwd of hij echt exact klinkt als een Marshall...

prs
20 januari 2008, 23:32
Fantastische versterker Puerco! Zo te lezen ben je er net zo blij mee als ik met mijn Overtone! Ben blij voor je dat alles met het cabinet nu is opgelost!
Bedankt voor de review!

Puerco
20 januari 2008, 23:53
Dank u, dank u
Geluidsampeltje... Dat was wel de bedoeling ja, vanmiddag hele huis door geweest op zoek naar mijn microfoon, bleek dus dat de kids die onherstelbaar gesloopt hadden... Geen alternatief in huis, de enige mogelijkheid was mijn fotocamera die van die korte filmpjes kan maken maar daarmee hoor je niet eens het verschil tussen een top versterker en een fischer price "my first radio":(

pol
21 januari 2008, 09:11
Zijn die standaard Ceriatone transfo's een beetje goed ? Ik wil al langer een plexi met mastervolume.

Nu zit er bij mij in de buurt wel iemand die zelf transfo's wikkeld voor Van Weelden, is misschien beter dan die stock ceriatone ?

Chris, was zijn jou bevindingen ?

Chris Winsemius
21 januari 2008, 12:13
Zijn die standaard Ceriatone transfo's een beetje goed ? Ik wil al langer een plexi met mastervolume.

Nu zit er bij mij in de buurt wel iemand die zelf transfo's wikkeld voor Van Weelden, is misschien beter dan die stock ceriatone ?

Chris, was zijn jou bevindingen ?

Imho: Voor het geld zijn die Ceriatone trafo's ok, met nadruk op "ok", in m'n eigen amps en voor veel mods gebruik ik zelf andere trafo's.

Mail me anders ff.