PDA

View Full Version : Vetta II doorlussen naar een andere combo?



eddewien3
20 januari 2008, 18:40
Hellup!

Wie kan mij vertellen of ik een combo (Peavey stereochorus) kan aansluiten op mijn Line6 vetta II combo. Ik wil die Peavey dan gebruiken ipv een extension cabinet van line6.

Alvast bedankt!

Gr. Edwin

Lexvandoef
20 januari 2008, 19:15
Als de standaard speaker in je peavey vast zit aan je dmv een jack aansluiting in het chassis, kan je die jack er uit halen en in een van de speaker outputs van je vetta gooien.
Wel rekening houden met de impedantie van de speaker, dat staat als het goed is op de achterkant van je speaker.

Nocki
20 januari 2008, 22:39
Vertel even wat je ervan vind als je het hebt gedaan. Ook ik heb een vetta en wil m nog eens proberen over mn 2x12 mesa cabs en over wat andere zooi maar het komt er maar niet van he :-)

eddewien3
21 januari 2008, 17:30
Bedankt voor je snelle reactie maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt... Zou je je antwoord iets uitvoeriger of op een manier dat ik, niet echt een techniman, er iets mee kan?

Gr. Edwin

Lexvandoef
21 januari 2008, 22:26
okie no problem, ik leg ook vaak iets uit in 'gitaristentaal' :satisfie:

Allereerst, hoe zit de speaker van je peavey aan je versterker vast? dmv een vaste draadverbinding aan je versterker of dmv een stekker die je los kan halen?
Zittie vast met een draadje, dan kan je het al vergeten, maar zittie vast met een stekker (jack) dan is het mogelijk.

Dan stap 2, aan de achterkant van je vetta zitten een aantal in en uitgangen waar je stekkers in kan doen, jack in- en out-puts. Boven een aantal staat er dan waarschijnlijk speaker out. In een van die moet dan sowieso die stekker van de speaker van je peavey.

Stap 3, impedantie controleren. Op de achterkant van de speaker op je peavey staat waarschijnlijk wat geschreven over het aantall watts dattie produceert en aankan, en over de impedantie. Die impedantie is in de meesta gevallen 4/8/16 ohm. Lees af welke van de 3, en onthoud dat.

Stap 4, bij de speakeroutputs op je vetta staan diezelfde getallen, nu is het een kwestie van, bv, de 8 ohm speaker van je peavey in het 8 ohm gat van je vetta te duwen.

En klaar ben je!

Succes.

eddewien3
23 januari 2008, 09:24
lastig om te formuleren wat ik nou niet begrijp...
Dit zijn de 4 ingangen die ik achter op mijn peavey heb staan. Van links naar rechts:

poweram in2
pre amp outmix/2
poweramp in 1
pre amp out dry 1

Dan staat er nog vermeld: 130 watt rms 23 volt rms, 4 ohms min. load each channel.

Van de boxen gaan er een aantal draden richting de unit. Daar zit geen jack aan vast.

Dus mijn vraag is:
Kan ik een uitgang van de vetta in één van deze ingangen proppen en zo ja welke? En hoe zit het dan precies met het ohms verhaal?
In de studio staan namelijk ook een paar cabinets maar ik weet dan ook niet zeker of ik de vetta daar zomaar op aan kan sluiten. En dan is er ook de mogelijkheid om twee snoeren aan te sluiten (stereobeeld?).
Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mij dit eens precies uit te leggen want ik snap er werkelijk geen bal van. (graag in jip en janneke taal) :)

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Edwin

TimmU
23 januari 2008, 09:44
lastig om te formuleren wat ik nou niet begrijp...
Dit zijn de 4 ingangen die ik achter op mijn peavey heb staan. Van links naar rechts:

poweram in2
pre amp outmix/2
poweramp in 1
pre amp out dry 1

Dan staat er nog vermeld: 130 watt rms 23 volt rms, 4 ohms min. load each channel.

Van de boxen gaan er een aantal draden richting de unit. Daar zit geen jack aan vast.

Dus mijn vraag is:
Kan ik een uitgang van de vetta in één van deze ingangen proppen en zo ja welke? En hoe zit het dan precies met het ohms verhaal?
In de studio staan namelijk ook een paar cabinets maar ik weet dan ook niet zeker of ik de vetta daar zomaar op aan kan sluiten. En dan is er ook de mogelijkheid om twee snoeren aan te sluiten (stereobeeld?).
Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mij dit eens precies uit te leggen want ik snap er werkelijk geen bal van. (graag in jip en janneke taal) :)

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Edwin
de uitgang van je Vetta ( line out, geen out met een stroomtekentje) gaat naar de power amp in op de Peavey.
Wil je een stereo set up gebruiken , zou je beter 2 speakers op je vetta aan kunnen sluiten, op de powered(die met het stroomtekentje) uitgangen van je vetta.

eddewien3
24 januari 2008, 07:38
Ik had gehoopt op een wat uitvoeriger antwoord. Hier kan ik helaas niet zoveel mee.

Wie o wie?

Lexvandoef
24 januari 2008, 13:28
hmmm, tis nogal lastig om hier nog uitvoeriger op te antwoorden.

Ik zal het nogmaals proberen. :)

Achter op je Vetta zit een jackuitgang waarboven lineout staat. Verbind die met een gitaarkabel (kan je kopen, jack to jack moet je dan hebben) naar de poweramp in van je peavey.

Zet je vetta aan, zet je peavey aan, en je speelt via beide.


Echt uitgebreider antwoorden kan echt niet, ik heb ook het idee dat je je amp niet echt begrijpt. Heb je de handleiding erbij? Daar staat het ook in.

Kim Wilson
24 januari 2008, 13:34
hmmm, tis nogal lastig om hier nog uitvoeriger op te antwoorden.

Ik zal het nogmaals proberen. :)

Achter op je Vetta zit een jackuitgang waarboven lineout staat. Verbind die met een speakerkabel (kan je kopen, jack to jack moet je dan hebben) naar de poweramp in van je peavey.

Zet je vetta aan, zet je peavey aan, en je speelt via beide.


Echt uitgebreider antwoorden kan echt niet, ik heb ook het idee dat je je amp niet echt begrijpt. Heb je de handleiding erbij? Daar staat het ook in.
Moet dat niet met een gewone signaalkabel? Er gaat lijnsignaal doorheen, dus IMO moet daar een instrumentkabel tussen.

Lexvandoef
24 januari 2008, 13:38
Moet dat niet met een gewone signaalkabel? Er gaat lijnsignaal doorheen, dus IMO moet daar een instrumentkabel tussen.

oh crap je hebt gelijk, ik zal het ff editten.

Ben net wakker, en lig nog in bed :D

eddewien3
24 januari 2008, 13:43
Uuuh.... ik heb eerder het gevoel dat jullie niet begrijpen wat ik bedoel of dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest natuulijk.... :)

Het gaat mij niet om hóe ik de boel moet aansluiten. Dat lukt me wel maar waar ik bang voor ben is dat de vetta oververhit raakt.
Dat gedoe met die ohms snap ik niet. Wat kan ik nou wel aansluiten en wat niet.

Gr. Edwin

Kim Wilson
24 januari 2008, 13:44
Een Vetta heeft toch geen buizen? Niks aan de hand dus, aansluiten die handel!

Lexvandoef
24 januari 2008, 13:45
Uuuh.... ik heb eerder het gevoel dat jullie niet begrijpen wat ik bedoel of dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest natuulijk.... :)

Het gaat mij niet om hóe ik de boel moet aansluiten. Dat lukt me wel maar waar ik bang voor ben is dat de vetta oververhit raakt.
Dat gedoe met die ohms snap ik niet. Wat kan ik nou wel aansluiten en wat niet.

Gr. Edwin

Dan hebben we idd niet begrepen wat je zei omdat je niet duidelijk genoeg was :satisfie:

Dat gedoe met ohms kan je helemaal vergeten als je die peavey via de lineout aan sluit. Punt.

En je vetta kan niet oververhit raken als je er een extra poweramp aan hangt, de versterker wordt wel warm, maar dat hoort.

eddewien3
24 januari 2008, 14:14
Dat is duidelijke taal! Bedankt hiervoor maar dat geldt zeker niet als ik de vetta in een speakerkast die in de studio staat wil steken... Waar moet ik dan op letten?

Kim Wilson
24 januari 2008, 14:19
Dat is duidelijke taal! Bedankt hiervoor maar dat geldt zeker niet als ik de vetta in een speakerkast die in de studio staat wil steken... Waar moet ik dan op letten?
Dat je hem niet door de conus douwt. En hij moet groot genoeg zijn, een Vetta is vrij groot...



Nee, serieus: je moet alleen opletten dat het aantal ohms van de speakerkast niet minder is dan wat op de Vetta staat. Dus als de Vetta een 8 ohm uitgang heeft, en de speaker 4 ohm is, kan het niet. Andersom is geen probleem.

Lexvandoef
24 januari 2008, 14:24
en het beste is natuurlijk gewoon om de ohm's te matchen, 8 ohm speaker in een 8 ohm ingang etc.

Kim Wilson
24 januari 2008, 14:25
Dat klopt ook, dan kun je helemaal nooit misgaan. :)

eddewien3
24 januari 2008, 14:32
En dat geldt per speaker of per cab? Dus maakt het uit of er 1, 2 of 4 speakers van 4 of 8 ohms in zitten? (en dan heb ik het over de cab die ik aansluit op de vetta...

Lexvandoef
24 januari 2008, 14:51
op de achterkant van je cabinet (wat voor een is het?) staat het totale ohmage van dat ding. Als er 8 op staat, steek je hem in de 8 ohm ingang van je amp.

eddewien3
24 januari 2008, 14:57
Het zijn volgens mij cabinets van Randall en staat er, uit mijn hoofd, op elke speaker in die kast, en dat zijn er vier, 4 ohms.

Lexvandoef
24 januari 2008, 15:10
Wat staat er achter op de cab?

met 4 speakers van 4 ohm krijg je in serie namelijk 16 ohm (goed mogelijk) en parallel 4 ohm (ook goed mogelijk)

eddewien3
24 januari 2008, 15:31
Dus als ik het goed begrijp moet ik de speakers bij elkaar optellen, komt dat boven de 4 of 8 dan is het altijd goed?

Kim Wilson
24 januari 2008, 15:32
Nee, dat hoeft dus niet. Die cab kan 4 of 16 ohm zijn. Wat is de uitgang van je Vetta?

eddewien3
24 januari 2008, 18:35
Ik kan schakelen tussen 4 of 8 ohms. Bij de 8 ohms functie gaan er twee snoeren van en naar de cabinet wat dan een stereobeeld zou moeten geven.

eddewien3
29 januari 2008, 09:48
snik... reageert er niemand meer?