PDA

View Full Version : tikkende geluid



Wokkie
20 januari 2008, 16:23
Hoi,

Ik kan ben bezig met een fingerpicking song en ken hem al bijna, maar het lukt maar niet om die slaande/tikkende geluiden te maken

Kijk maar naar dit filmpje in het begin

http://www.tomipaldanius.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=33

Hoe krijg je dat voor elkaar? gaat dit met je handpalm? Of met de duim?Ik kan wel het geluid maken, maar dan moet ik met de platte hand (gestrekte vingers) op de snaren slaan, maar dat is denk ik niet de manier

Hoop dat iemand mij verder kan helpen

gr wokkie

jbjoost
20 januari 2008, 16:41
je weet het wel, dat iritante getik als iemand verveus op een tavel.

je gaat met je nagels op en neer op de tavel dan krijg je tiktiktiktiktik.
presies het zelfde kun jij doen op je gitaar :satisfie:

--=HANS=--
20 januari 2008, 17:03
Volgens mij is het gewoon een gedempte slag.

Groet, Hans

jbjoost
20 januari 2008, 17:16
als hij stopt en begint uitteleggen is met je nagels in het lied gewoon op je snaren slaan( niet al tehard natuurlijk :satisfie: )

LaurentB
20 januari 2008, 17:54
als hij stopt en begint uitteleggen is met je nagels in het lied gewoon op je snaren slaan( niet al tehard natuurlijk :satisfie: )

Hoe zegt u?

Makor1966
20 januari 2008, 18:12
Bedoel je het slappen op de snaren? Dat doe je voor zover ik weet met je duim & muis van je hand, met een klein beetje naar de snaren draaiende beweging. De snaren raken dan de frets waardoor het tikkende geluid ontstaat.
Ik heb er geen echt goed filmpje (http://nl.youtube.com/watch?v=CosYNQn7R7g) van kunnen vinden, en heb ook een paar andere variaties gezien. Je moet maar gewoon wat proberen om het juiste geluid te krijgen.
In het nummer "More then words" van Extreme (http://nl.youtube.com/watch?v=3Kw7XEBYbpI) wordt deze techniek ook gebruikt.

jbjoost
20 januari 2008, 19:13
Hoe zegt u?
moest even snel typen nu ff duidelijk.

tussen het lied door slaat hij met zijn duim en handpalm op de snaren.
op het eind met zijn nagels op de klankkast ( zoals je soms op een tavel doed.)

LaurentB
20 januari 2008, 19:49
moest even snel typen nu ff duidelijk.

tussen het lied door slaat hij met zijn duim en handpalm op de snaren.
op het eind met zijn nagels op de klankkast ( zoals je soms op een tavel doed.)

Aaah, nou begrijp ik het :)

Met die nagels op de klankkast: als je dat op een gewone gitaar doet beschadig je hem wel snel. Doorgaans doet men dat met flamencogitaren, die er speciale, beschermende slagplaten voor hebben.

jbjoost
20 januari 2008, 19:57
mijn gitaar is er niet doorbeschadigd hoor :satisfie:

--=HANS=--
20 januari 2008, 20:05
Het is een gewone gedempte slag. Je slaat de snaren aan zoals je gewoonlijk zou doen maar dempt direct het geluid met de zijkant van je hand zodat je alleen het tikken van je nagels over de snaren hoort.
Wat er in more than words gebeurt is iets anders. Hier laat je nagels min of meer tegelijk op de snaren landen en laat ze daar staan voor het volgende akkoord. Omdat je ze laat staan hoor je alleen het tikken/landen op de naren en niet de toon van de snaar.

Groet, Hans

p.s. wat hij op het laatst met zijn nagels doet is niet zoals je gebruikelijk op een tafel trommelt. Hij beweegt zijn vingers als het ware van zich af zodat de nagels er overheen strijken in de lengte en er niet als beitels op landen.