PDA

View Full Version : Four on Six



Voidhead
20 januari 2008, 15:23
Klassiekertje van de grote Wes Montgomery, geen makkelijk schema om op te soleren maar toch een poging:

http://media.putfile.com/Four-on-Six

Af en toe een beetje wazige timing, komt denk ik ook door de brakke zondag;) en mn eigen onkunnen, maar goed, reacties/tips zijn welkom!



Edit: nog een nummertje erbij, Mr. PC, deze heb ik vandaag opgenomen, vind deze persoonlijk lekkerder gaan (wel vaag af en toe), alleen deze heeft weinig opbouw, 5 minuten solo is ook veels te lang!

http://media.putfile.com/Mr-Pc-97

Voidhead
24 januari 2008, 21:45
Bump, nieuw nummer erbij... Iemand reactie...?

johantipker
24 januari 2008, 22:41
Klassiekertje van de grote Wes Montgomery, geen makkelijk schema om op te soleren maar toch een poging:

http://media.putfile.com/Four-on-Six

Af en toe een beetje wazige timing, komt denk ik ook door de brakke zondag;) en mn eigen onkunnen, maar goed, reacties/tips zijn welkom!



Edit: nog een nummertje erbij, Mr. PC, deze heb ik vandaag opgenomen, vind deze persoonlijk lekkerder gaan (wel vaag af en toe), alleen deze heeft weinig opbouw, 5 minuten solo is ook veels te lang!

http://media.putfile.com/Mr-Pc-97

ik ken Four on six ook van Pat Martino! AAnrader!!!

Ik vind het zowiezo te gek dat je hiermee bezig bent, dat je lekker aan het jazzen bent, dat hoor je niet vaak hier... en ik vind dat je daar echt mee doormoet gaan!

En qua spelen zit je harstikke op het goeie spoor!!!!!!!!!!!

In welk jaar zit je?

peter_heijnen
25 januari 2008, 08:59
En een mooie sound ook!

Je hebt nog de neiging om naar het einde van een lange frase het overzicht wat te verliezen en daardoor je timing kwijt te raken. Mss voor jou net zo'n wondermiddel als ooit voor mij van Peter Tiehuis: niet uitgaan van harmonie/melodie, maar alleen vanuit timing, de rest volgt daarna vanzelf.

Bouke
25 januari 2008, 09:24
Klinkt lekker! Kan niet beoordelen of het jazz-technisch allemaal klopt, maar het klinkt mij lekker in de oren en daar gaat het om.

Inderdaad tof om hier wat jazz-dingen te horen. Heb je de backings ergens gevonden of zelf gemaakt? Die klinken ook lekker.

Cool!

Bouke

Voidhead
25 januari 2008, 10:11
Thanks guys!

@ Johan: Die van Pat Martino ken ik uiteraard, die gast is een en al vuur! Ik zit nu in het eerste jaar... ongeveer anderhalf jaar echt bezig met jazz spelen, en sinds ik op het cons zit heb ik echt het gevoel dat ik heel veel progressie boek in korte tijd.

@ Peter: Goede tip inderdaad, ik ben me er ook bewust van dat ik de timing/controle af en toe verlies, ga ik zeker aan werken :)

@ Bouke: Jazz-technisch... ach, je zegt zelf al, als het klinkt is het goed. Die backings zijn van de Aebersold series, die heeft zowat van alle jazz standards tig backingtracks, zitten ook een hele hoop blues dingen tussen, dus je moet er zeker eens naar kijken!

johantipker
25 januari 2008, 12:46
Thanks guys!

@ Johan: Die van Pat Martino ken ik uiteraard, die gast is een en al vuur! Ik zit nu in het eerste jaar... ongeveer anderhalf jaar echt bezig met jazz spelen, en sinds ik op het cons zit heb ik echt het gevoel dat ik heel veel progressie boek in korte tijd.




Dan ben je hard gegaan in anderhalf jaar!!! Keep it up!Voor een eerstejaars vind ik je zowiezo al heel ver...

meul
25 januari 2008, 14:16
Ja, dit is best fijn vind ik, destemeer omdat ik dit zelf helemaal niet beheers.
een echt kenners oordeel kan ik dan ook niet geven. lijkt me erg cool als je dit lekker weg kan spelen. tof!

johantipker
26 januari 2008, 13:00
En een mooie sound ook!

Je hebt nog de neiging om naar het einde van een lange frase het overzicht wat te verliezen en daardoor je timing kwijt te raken. Mss voor jou net zo'n wondermiddel als ooit voor mij van Peter Tiehuis: niet uitgaan van harmonie/melodie, maar alleen vanuit timing, de rest volgt daarna vanzelf.

dat is idd wel een te gek uitgangspunt!

Als je George Benson hoort, of zelfs die Ronny Jordan.... ze blijven gewoon timen wat er ook gebeurt...

check:

http://www.youtube.com/watch?v=Tn27IcAapPI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=YGMauW4AUKA

Rinze
26 januari 2008, 13:22
Knap om dit zo te spelen, ik zou echt totaal verzuipen, ban dan ook geen jazzfan. Het klinkt als het goed is altijd of het zo gemakkelijk gaat, maar ik snap het gewoon niet. Lekker geluid ook, hoe heb je het opgenomen?

Voidhead
26 januari 2008, 13:34
Die Benson... damn! Shred :P maar die nootkeuzes, die runs, echt moddervet gewoon. En ze blijven beide inderdaad retestrak. Ronny Jordan vind ik dan wat minder, vind dat hij wat te 'gelikt' en braaf speelt, speelt nauwelijks spannende noten en daar hou ik juist zo van.

johantipker
26 januari 2008, 14:26
Die Benson... damn! Shred :P maar die nootkeuzes, die runs, echt moddervet gewoon. En ze blijven beide inderdaad retestrak. Ronny Jordan vind ik dan wat minder, vind dat hij wat te 'gelikt' en braaf speelt, speelt nauwelijks spannende noten en daar hou ik juist zo van.

klopt, benson is natuurlijk the man en jordan hobbelt er wat achteraan, maar hij blijft wel timen, bij wat ie ook doet, en daarom poste ik toch maar die link!

Scofield blijft ook altijd timen....

jaspie
26 januari 2008, 19:15
wauw gaaf gedaan lekkere track, ik ben four on six nu zelf ook aan het leren.
Werk je voornamelijk met arpggios voor die turnaround telkens? ben zelf nog aan het oefenen goed over deze track te kunnen improviseren.

Voidhead
26 januari 2008, 19:38
Thanks :) Soms wel arpeggios natuurlijk, maar niet echt bewust. De turnaround is eigenlijk gewoon een ii-V-I in G mineur, dus G harmonisch mineur werkt... maar ook Eb melodisch mineur over de D7 (is gelijk aan D gealtereerd) kan vette klanken geven mits goed gebruikt.
Eigenlijk denk ik er niet zo over na wat ik speel, ik probeer de theorie erachter te beheersen, maar zodra ik ga spelen gaat het vanzelf en denk ik niet van "Oh en nu een m7b5 arpeggio bla bla..."

De kunst is denk ik om al de theoretische mogelijkheden helemaal in je op te nemen zodat het als een tweede natuur wordt, en je muziek kunt maken met dit scala aan kleuren. Als je het echt kent dan komen die dingen er onbewust uit, als muziek. Ik merk ook dat als ik nieuwe mogelijkheden tegenkom die ik nog niet goed beheers het meer als een trucje gebruik en het er dus bijvoorbeeld tijdens een optreden niet uit zal gaan komen. Het komt er pas uit als een betekenisvolle frase als het echt in mn systeem zit, kortom ik heb nog veel te studeren :P

meul
27 januari 2008, 14:25
Ik merk ook dat als ik nieuwe mogelijkheden tegenkom die ik nog niet goed beheers het meer als een trucje gebruik en het er dus bijvoorbeeld tijdens een optreden niet uit zal gaan komen. Het komt er pas uit als een betekenisvolle frase als het echt in mn systeem zit, kortom ik heb nog veel te studeren :P

Jep, herken dat goed, er kan bijhoorlijk veel tijd zitten tussen het beginnen met een nieuwe techniek of lick en het moeiteloos toepassen in muziek.

jaspie
29 januari 2008, 18:45
haha ja cker, ik moet me echt een beetje op arpeggios baseren in dat : Cm7 F7 Bm7 Eb7 Am7 D7 Ebm7 Ab7(zonder alteraties en extentie dan ff) stukje

naja ik blijf gewoon doordrillen:P hehe

duckman
31 januari 2008, 16:14
Wow, lekker gespeeld, mooi nummer ook.

Voidhead
31 januari 2008, 21:37
Thanks :)

@ Jaspie: das het lastige stukje ja, toch denk ik vaak best linear daar, dan zie ik gewoon de noten van die mineur akkoorden liggen, dan zit je wel goed. Ook leuk is om een mol 9 of #11 op een van die dominanten te spelen, maarja dat is bij mij ook vaak wijsheid achteraf, het gaat zo snel voorbij weer :D

EuroCinema
6 februari 2008, 09:48
Te gek! Ik ben ook een beetje met dit nummer bezig. Het Cm7-F7/Bbm7-Eb7 etc etc gedeelte is idd de grootste uitdaging. Wes maakt daar heel mooie, soepele lijntjes over de ii-V's heen en da's nog niet zo makkelijk. Als het lukt zal ik ook eens een versie posten.

johantipker
6 februari 2008, 12:58
Te gek! Ik ben ook een beetje met dit nummer bezig. Het Cm7-F7/Bbm7-Eb7 etc etc gedeelte is idd de grootste uitdaging. Wes maakt daar heel mooie, soepele lijntjes over de ii-V's heen en da's nog niet zo makkelijk. Als het lukt zal ik ook eens een versie posten.

denk eens Cm7 Bm7 :sssh: Bbm7....

Bosch
7 februari 2008, 10:43
Mooi gedaan!

Je hebt het geluid en de speelstijl van WM ook best goed benaderd.

Meer van dit!

Voidhead
7 februari 2008, 13:49
Thanks voor de reacties weer! Had niet verwacht er nog zo veel te krijgen. Al kies ik er niet bewust voor om de speelstijl van Wes te benaderen, vat het toch als compliment op :)
Ik zal binnenkort nog wel eens een standard opnemen, misschien een ballad, Blue in Green ofzo.

jaspie
7 februari 2008, 18:57
denk eens Cm7 Bm7 :sssh: Bbm7....
of B7, tritone substitutie stijl

johantipker
7 februari 2008, 21:40
of B7, tritone substitutie stijl

ja maar daar was ie vast zelf al opgekomen.... ik dacht, doe es iets geks, maar wel goed.... Pat Metheny heeft wel van dat soort rare fratsen in z'n truckendoos...

EuroCinema
9 februari 2008, 13:12
Ik heb ook een versietje opgenomen. Hij staat [edit: heb hem weggehaald

Voidhead
12 februari 2008, 10:25
Hoor duidelijk dat je Grant Green tof vind inderdaad. Ik heb al gezegd vind dat je een lekkere feel hebt.. Je herhaald wel veel over die twee vijfjes, maar daar is opzich ook niks mis mee, doet Wes zelf ook vaak. Net als mijn versie is de solo niet echt opbouwend, jij hebt ook nog eens de volle track volgesoleerd, ik had er al eerder een punt achter gezet omdat het gewoon verdomd moeilijk is om niet in herhaling te vallen na 6 minuten. Anyway, super tof om een mede jazzer ontdenkt te hebben op 't forum :D, zie je helaas veel te weinig onder de gitaristen ;)

Harald
12 februari 2008, 11:16
dat is idd wel een te gek uitgangspunt!

Als je George Benson hoort, of zelfs die Ronny Jordan.... ze blijven gewoon timen wat er ook gebeurt...

check:

http://www.youtube.com/watch?v=Tn27IcAapPI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=YGMauW4AUKA

Tussen Benson en Jordan zitten toch wel een paar trapjes nivoverschil... Benson verknalt het thema even, maar zit er dan ook helemaal op. Jordan lijkt de hele tijd op safe te spelen, en zijn chorusjes thuis uitgewerkt te hebben. Voorzover ik geluisterd heb iig, Bij snel verder zetten leek het twee tellen leuk, maar toen ging hij weer snel terug naar bekend territorium. Benson improviseert gewoon geweldig hier. Benson maakt muziek, Jordan komt hier niet veel verder dan een geleerd kunstje laten zien. OP een of ander manier mist het intensiteit, die heeft Benson wel. Kan natuurlijk aan deze video liggen. En had hij hier geen hitje mee? Montgomery liep er al snel tegenaan dat toen hij hits gehad had, mensen klaagden als hij live improviseerde, en niet de plaat naspeelde. Dat zou natuurlijk bij Jordan ook kunnen meespelen.

Maar ook een Benson heeft een paar van die signature licks. Die sweepachtige dingen over octaven doet hij behoorlijk vaak bv. Denk dat geen enkele muzikant daarom heen komt. Zoek 5 of 6 goed gekozen riedels van iemand uit en je kunt bij de meeste gitaristen de indruk wekken dat je hun stijl tot in de puntjes beheerst. Voor het gros van je publiek zal het werken. Kenners weten beter, maar dat zijn er niet zo veel.

EuroCinema
12 februari 2008, 14:51
Tnx Voidhead! Same here!

Over Benson en Jordan: Benson is een veel betere improvisator. Live hoor je Jordan af en toe wel iets meer uitpakken dan in dit voorbeeld, al blijft-ie binnen zijn eigen meer afgeperkte idioom. Maar met zijn timing, sound en feel mag Jordan van mij twee uur Vader Jacob staan spelen en dan zou ik er nog een kaartje voor kopen. :)

johantipker
14 februari 2008, 20:51
Tussen Benson en Jordan zitten toch wel een paar trapjes nivoverschil... Benson verknalt het thema even, maar zit er dan ook helemaal op. Jordan lijkt de hele tijd op safe te spelen, en zijn chorusjes thuis uitgewerkt te hebben. Voorzover ik geluisterd heb iig, Bij snel verder zetten leek het twee tellen leuk, maar toen ging hij weer snel terug naar bekend territorium. Benson improviseert gewoon geweldig hier. Benson maakt muziek, Jordan komt hier niet veel verder dan een geleerd kunstje laten zien. OP een of ander manier mist het intensiteit, die heeft Benson wel. Kan natuurlijk aan deze video liggen. En had hij hier geen hitje mee? Montgomery liep er al snel tegenaan dat toen hij hits gehad had, mensen klaagden als hij live improviseerde, en niet de plaat naspeelde. Dat zou natuurlijk bij Jordan ook kunnen meespelen.

Maar ook een Benson heeft een paar van die signature licks. Die sweepachtige dingen over octaven doet hij behoorlijk vaak bv. Denk dat geen enkele muzikant daarom heen komt. Zoek 5 of 6 goed gekozen riedels van iemand uit en je kunt bij de meeste gitaristen de indruk wekken dat je hun stijl tot in de puntjes beheerst. Voor het gros van je publiek zal het werken. Kenners weten beter, maar dat zijn er niet zo veel.

Jordan is natuurlijk ook wat meer het jazzdance figuur, hij maakte vroeger eigenlijk dancemuziek met een jazzy flavour...

dan zou ik ook gaan voor lange thema's met veel regelmaat, niet te ver outside en te springerig eigenlijk een commercieel soort muziek geschikt voor de dance club...met toch die jazz gitaar, ga er maar aan staan.. en Benson; dat is natuurlijk the truly master...

signaturelicks?

ik hoor ze idd bij iedereen wel, na vaak luisteren, martino, metheny zelfs, benson idd.. en veel te veel bij mezelf!!! :D
hee harald, jij woont vlak bij mij!

johantipker
14 februari 2008, 20:52
Tnx Voidhead! Same here!

Over Benson en Jordan: Benson is een veel betere improvisator. Live hoor je Jordan af en toe wel iets meer uitpakken dan in dit voorbeeld, al blijft-ie binnen zijn eigen meer afgeperkte idioom. Maar met zijn timing, sound en feel mag Jordan van mij twee uur Vader Jacob staan spelen en dan zou ik er nog een kaartje voor kopen. :)

leuke oefening.. de tijd gaat Nu in... :D

johantipker
14 februari 2008, 20:58
Ik heb ook een versietje opgenomen. Hij staat hier (http://www.euro-cinema.com/4on6-tim(eurocinema).mp3) (rechter muisknop, doel opslaan als).

Hee Euro,

lekker hoor! je grooved lekker!! En die vuige sound van je...En dat vind ik mooi!

heb je die playalong van 4on6 voor me?

EuroCinema
15 februari 2008, 10:11
Tnx!! En je hebt PM.

jaspie
15 februari 2008, 16:34
wauw cker een relaxte versie..je pakt de sfeer van het nummer goed. Zou ik die backing ook mogen trouwens?