PDA

View Full Version : de eerste zelfbouw



danielw
20 januari 2008, 14:06
hoi hoi allemaal

ik ga nu toch echt eindelijk beginnen met m'n eerste gitaar.

ben gister naar arnhem geweest om hout te halen, de prijs vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen maar toch maar om s rond te kijken.
ik heb heb een balk esdoorn met wenge voor de hals meegenomen
en eenpaar mooie stukken padoek voor een top maar das voor een ander project.

mijn plan is om 3 soorten hout te verlijmen voor de body waaronder wenge voor en mooie donker lijn, maar als ik dat in arnhem zou kopen was ik nu failliet.
dus ik naar een plaatselijke houthandel en nu heb ik een groot stuk wenge voor 30 euro waar ik meer dan genoeg aan heb.
de bedoeling is om de kern van kersen daar op( boven en onder) wenge van 1.5 mm en daarop(ook boven en onder) esdoorn 3 mm.
ik heb geen idee wat het geluid gaat doen maar dat zien we dan wel wer
het geet mij erom dat ik diet s een keer doe en als het bevalt dan ga ik er mee door.
gisteren ben ik begonnen met het maken van houten modellen.

zodra er foto's zijn zal ik ze plaatsen, als ik weet hoe het moet hahah

groet daniel

grizzly
20 januari 2008, 15:00
Ik ben benieuwd naar de manier waarop die combinatie van houtsoorten gaat klinken.
had je er bepaalde reden i.v.m. geluid voor je hout keuze, of is het voornamelijk ingegeven door kleur en tekening.

danielw
20 januari 2008, 15:07
ik heb het bedacht alleen om de kleur
wat ik al zei, geen idee wat de klank gaat doen
een gitaar bouwer raadde mij het af toen ik zei dat het een gitaar werd
hij dacht dat het een bas moest worden, hij adveseerde ook maar gelijk om bij hem een body te kopen..... not :)
ik zie wel wat het word, hij kan altijd nog aan de muur hangen toch?

ff nog een vraagje over foto's plaatsen
ik krijg het niet voor elkaar, hoe moet ik dat doen??????
kan iemand mij helpen?

groet daniel

danielw
20 januari 2008, 15:30
ik ben trouwens ook van plan om zelf eenbrug te maken van rvs
maar de wel uit een stuk zodat het de sustain ten goede komt( heb ik me laten vertellen)

G.G.
20 januari 2008, 20:17
ok tis ff een test :)

http://s275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/?action=view&current=foto002.jpg



WHAHAHAH,in jouw photobucket album kom ik een foto tegen van mijn vloer en mijn knip en plakwerk:

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/p1000072gx8.jpg

Lexvandoef
20 januari 2008, 20:21
haha cool, GG wordt bekend :D

G.G.
20 januari 2008, 20:27
niet erg toch hoop ik???

Nee, tuurlijk niet, anders had ik ze toch niet op het internet gezet.

grizzly
20 januari 2008, 20:45
En dit is jouw foto MET gebruik van de gele vierkantje :)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/foto002.jpg

ernieman
21 januari 2008, 19:04
direct Link aanklikken
dan plaatje toevoegen in je reageer op onderwerp schermpje
klik op:
Shift insert: url naar plaatje pasten. Klik op antwoord verwerken et Voila
Graag voortaan dit soort dingen via PM's Daarom zijn de berichten dan ook verwijderd omdat ze niet echt relevant zijn aan het topic. Gewoon om de boel wat ovezichtelijk te houden

niekb
22 januari 2008, 10:45
Ga je nu zelf een ontwerp maken of wordt het een bestaand model?

Gewoon lekker aan de slag idd en kijken wat het allemaal doet qua sound.

Suc6

Grtz

danielw
23 januari 2008, 20:47
dr zijn niet zo heel veel modellen die ik echt mooi vind,
dus ga ik voor een strat model
de brug wil ik zelf maken van rvs, voor een goede sustain
en (ik moet me er nog ff in verdiepen) de truss rod, als het te doen is
ik maak 2 losse delen (hals en body) maar ik ga niet schroeven, ik ga lijmen.
een kennis van mij heft een bas gebouwd en heeft ook gelijmd en dan heb je dus niet zo'n dik blok aan de achterkant.

groet daniel

danielw
24 januari 2008, 07:24
vraagje, ik wil mijn truss rod zelf maken endaarvoor heb ik een doorsnede tek van de binnenkant nodig om de weking goed te kunnen zien. dan bedoel ik een truss rod die bijde kanten op werkt.
ik heb wel gezocht maar kan alleen maar plaatjes vinden van de buitenkant.
of kan iemand een schetsje maken misschien?

groet daniel

G.G.
24 januari 2008, 10:44
Google is je vriend:


http://cumberlandacoustic.com/db4/00399/cumberlandacoustic.com/_uimages/trussrodsmall.jpg

http://www.stewmac.com/shop/Truss_rods/Adjustable_truss_rods/2/Hot_Rod_Truss_Rods/Specs.html#details

danielw
24 januari 2008, 18:12
he bedankt zeg, die had ik nog niet gevonden,
daar kan ik wl wat mee

groet daniel

barno
24 januari 2008, 18:16
ofwel is die truss rod op foto voor iets shortscale achtigs, ofwel voor een mega dikke hals, lijkt me dat je om dit te monteren wel erg diepe sleuf moet frezen.

G.G.
24 januari 2008, 19:58
ofwel is die truss rod op foto voor iets shortscale achtigs, ofwel voor een mega dikke hals, lijkt me dat je om dit te monteren wel erg diepe sleuf moet frezen.

Plaatje is denk ik alleen bedoeld om te laten zien hoe zo'n ding werkt zonderdat je een xxl breedbeeldscherm nodig hebt.

danielw
25 januari 2008, 00:05
@ g.g.
is het zwarte gedeelte in het midden een ssort bevestiging of isolatie, of is het juist flexibel om te kunnen bewegen?

groet daniel

barno
25 januari 2008, 00:45
@ g.g.
is het zwarte gedeelte in het midden een ssort bevestiging of isolatie, of is het juist flexibel om te kunnen bewegen?

groet daniel

normaal lopen die draadstangen daarin door maar in dit voorbeeld zijn het idd precies buigzame delen?

oknarb180
25 januari 2008, 14:18
vraagje, ik wil mijn truss rod zelf maken endaarvoor heb ik een doorsnede tek van de binnenkant nodig om de weking goed te kunnen zien. dan bedoel ik een truss rod die bijde kanten op werkt.
ik heb wel gezocht maar kan alleen maar plaatjes vinden van de buitenkant.
of kan iemand een schetsje maken misschien?

groet daniel

Hey Danielw,

Waarom zou je de trussrod zelf 1 maken? Een dual action is gewoon te koop voor een eurootje of 9-10. Als je 2 stangetjes bij de bouwmarkt haalt om ze zelf te tappen, dan ben je al de helft kwijt! Misschien leuk om zelf te maken, maar niet echt lonend.

vr.gr.

Branko

G.G.
25 januari 2008, 15:36
Hey Danielw,

Waarom zou je de trussrod zelf 1 maken? Een dual action is gewoon te koop voor een eurootje of 9-10. Als je 2 stangetjes bij de bouwmarkt haalt om ze zelf te tappen, dan ben je al de helft kwijt! Misschien leuk om zelf te maken, maar niet echt lonend.

vr.gr.

Branko

precies. Ik heb mijn laatste halspen hier besteld:

http://www.guitarsupplies.nl/Hals-onderdelen-N_grp_27-1.php

Je hebt al een prima dual action halspen voor €5,50 en daar kan je hem zelf niet voor maken, tenzij je er een stuk of 1000 maakt om de kosten te drukken.

danielw
25 januari 2008, 17:46
als het al zo goed koop is is het idd zonde van de tijd
ik wil mijn brug ook zelf maken van rvs dus ik dacht de truss rod ook maar
maar ik denk idd dat het beter is om te bestellen

dank jullie voor de info
groet daniel

danielw
13 februari 2008, 22:52
he hallo allemaal

na enige tijd niks gedaan te hebben ben ik begonnen aan mijn brug
ik maak m van rvs zoals eerder gemeld maar dan wel een stukje dikker
dan "normaal".
het blok las ik vast aan de plaat zodat ik een betere sustain krijg.
het word een 2 punts bevestiging
ik heb ook ff een foto gemaakthttp://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar012.jpg http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar015.jpg
het is nu nog d ruwe versie en ik moet alles nog boren en in vorm slijpen maar uiteindelijk wordt het mooi....hoop ik haha
ik zal later nog wat foto's plaatsen

groet daniel

pasqual
13 februari 2008, 23:42
volgens mij ben je de eerste die zelf een tremelo gaat maken. goed hoor!
ik ga 'm volgen.

groeten Pasqual.

danielw
14 februari 2008, 07:21
dank je

zou het echt de sustain ten goede komen?
het is mij gezegd door iemand die al eeuwen gitaren maakt/repareerd dus ik denk wel dat hij dr iets van weet.
wil graag ff wetenhoe jullie erover denken.

groet daniel

KoenB
14 februari 2008, 09:52
dank je

zou het echt de sustain ten goede komen?
het is mij gezegd door iemand die al eeuwen gitaren maakt/repareerd dus ik denk wel dat hij dr iets van weet.
wil graag ff wetenhoe jullie erover denken.

groet daniel

Hoe meer contactoppervlak hoe meer klank er wordt overgedragen. Dat is ook de rede dat een setneck of een neckthru meer sustain levert dan een bolt-on neck. Het zelfde geld voor je rvs brug. Door de 2 delen met schroeven of popnagels vast ze zetten krijg je toch dat de boel nog enigzins losjes zit en dat dempt trillingen. Hoe vaster en hoe meer solide, hoe meer sustaaaaaaaaaaaaaaaaaainnnnnn

Mattia
14 februari 2008, 17:24
Hoe meer contactoppervlak hoe meer klank er wordt overgedragen. Dat is ook de rede dat een setneck of een neckthru meer sustain levert dan een bolt-on neck.

Allemaal leuk en aardig, in theorie, maar echt het enige experiment dat ik op dit niveau ooit heb gezien (recente publicatie in het GAL magazine - Guild of American Lutherie) zegt juist dat de bolt on het meeste sustain heeft in een testopstelling. Gemeten, dan. Subjectief is er nauwelijks verschil.

Dat de klank anders is, zeker. Maar dat massa = sustain, daar trap ik niet zo in. Genoeg lightweight gitaartjes gespeeld (ook met alu brug) die meer dan genoeg sustain hadden.

danielw
14 februari 2008, 18:27
dank voor de reacties,

het was mij ook maar verteld en ik heb er geen verstand van dus geloof ik alles haha
voor mij is het zeker de kick om zo'n ding s te maken, kan ik altijd zeggen dat ie echt van mij is.
misschien klinkt het uiteindelijk helemaal nergens naar maar dan heb ik het toch geprobeerd

groet daniel

bassej
19 februari 2008, 19:24
ok mischien lul ik nu bull-shit, maar met sustain is het dus de bedoeling dat het na-trilt, toch. Da's ook resonantie , ok dan nu mijn verhaal.
stel je body is hetzelfde, máar heeft een ander gewicht(het voorwerp maakt eigenlijk niet uit ) . dan gaat het om de lengte(blijft gelijk) in vergelijking tot het gewicht, wat de eigentrillingwaarde is. en dit verander dus. niet van kracht, maar van hoge of lage tonen. K kan de officiele formule niet in mn binas vinden, maar ik heb ze op school gehad.
Dit heeft een beetje betrekking toch:P

P.S. Voor degenen die niet weten wat resonantie is, denk aan zo'n brug die door de wind inzakt. De wind geeft steeds een 'stootje'tegen de brug en de brug gaat hierdoor sneller bewegen, Máar in dezelfde frequentie, dezelfde als de wind, die doorgaat met 'stootjes' geven. Tot alles boem zegt :rockon:

rinaldo
19 februari 2008, 21:24
dus als ik het goed begrijp moet de resonantie van een gitaar dus ook weer niet te groot zijn, want voor je het in de gaten hebt zakt je hele gitaar in elkaar :D

danielw
19 februari 2008, 21:27
wat jij zegt klinkt miss wel logisch maar zover denk ik er niet overna haha
ik heb er nooit formules voor gehad en ik zie wel wat het word
wat ik hier meestal lees en wat ik er dus uit begrepen hebt is dat als je 1 geheel hebt en massa dat je dat meer sustain krijgt, met een gitaar dan.
of het zo met een brug is ga ik vanzelf horen
als ie af is moteer ik m op mijn strat om te kijken/horen of het verschil maakt
ik maak m op de zelfde maten dus kan ik m zo uitwisselen

bedankt weer voor de reacties

groet daniel

rinaldo
19 februari 2008, 23:28
nou, eerlijk gezegd denk ik dat het soort materiaal ook van invloed is op de sustain, ik heb zelf nl. ook zon expiriment gedaan een tijdje geleden.

ik heb dus voor een strat een massief stalen blok gemaakt voor de tremolo, en die er netjes aan geschroefd, maar kwam tot de conclusie dat ik niks meer sustain had als daarvoor, hij klonk minder levendig zal ik maar zeggen

ik had het idee dat het massief stalen blok de resonantie eerder blokkeerde dan dat het er beter van werd.

dus de invloed van het gebruikte mat. is volgens mij wel van belang, als je die massieve blokken van bv. fender bekijkt dan zijn dat een soort aluminium legeringen als je het mij vraagt, dus lichter en daardoor waarschijnlijk ook beter resonerend.

maar ja dat was mijn bevinding, het kan best zijn dat anderen daar hele andere ideeen over hebben.

danielw
20 februari 2008, 07:27
alu heeft wel "klank" als ik uit ervaring spreek.
ik heb jaren trug een percussie instrument gemaakt met van die staafjes.
heb ik ook alu voor gebruikt maar dat was wel een legering met brons.dat ding klinkt echt glashelder
miss dat fender ook wel zo'n legering gebruikt.
in vergelijking met alu heef rvs denk ik niet zo'n helder klank, ik denk zelfs bijna niet net als staal. miss toch een idee om 2 bruggen te maken, 1 met rvs blok en 1 zonder waar ik een alu onder kan schroeven en dan maar ondervinden wat het doet.

groet daniel

bassej
20 februari 2008, 19:58
:confused:
wat jij zegt klinkt miss wel logisch maar zover denk ik er niet overna haha
ik heb er nooit formules voor gehad en ik zie wel wat het word
wat ik hier meestal lees en wat ik er dus uit begrepen hebt is dat als je 1 geheel hebt en massa dat je dat meer sustain krijgt, met een gitaar dan.
of het zo met een brug is ga ik vanzelf horen
als ie af is moteer ik m op mijn strat om te kijken/horen of het verschil maakt
ik maak m op de zelfde maten dus kan ik m zo uitwisselen

bedankt weer voor de reacties

groet daniel
ehh nouja meer sustain :confused: je hebt ee strat model lijkt me, dus de lengte is hetzelfde als een fender. Hij resoneert mee in verlengde van de snaren (denk ik in ieder geval, lijkt me nogal logisch) . maar as je dus ander materiaal ( lees ook ander gewicht) hebt, dan resoneert hij beter met hoge of lage tonen ( volgens mij hoe zwaarder hoe meer hoge tonen) . De hals en body moet samen resoneren en moet dus stevig verbonden zijn.

P.S. volgens mij ga ik steeds meer van het ondurwerp weg en is het nutteloze (half gegokte) info :hippie:

danielw
24 februari 2008, 17:05
he hallo allemaal

na een klein tijdje niks gedaan te hebben ben ik vorige week weer s verder gegaan met mijn brug.
ik ben overnieuw begonnen omdat het niet naar mijn zin was.
het plaatje van 4 mm dik had ik gezet/gekant met als gevolg dat je een grote radius krijgt en dat wil ik eigenlijk niet.
maar door een reactie van "flappie" in een andere topic heb ik het uit een koker gehaald en heb nu een scherpe radius

ik heb er alweer gaatjes in geboord, blok vast gehecht, en alvast een stukkie geslepen om een idee te krijgen hoe het gaat worden.hij moet nog gepolijst worden dus de krasjes die je ziet zijn niet echt krasjes maar die verdwijnen met polijsten
trots als ik was kwam ik ermee thuis en ging m ff vergelijken met mijn orginele brug.
tot mijn verbazing kom ik tot de ontdekking dat ie te breed is, ondanks ik er een hele mooie autocad tekening van heb die dus wel klopt....bummer
het is maar 7 mm maar te veel om mee door te gaan.

conclusie, ik begin wederom opnieuw en heb er veel van geleerd haha

hier wat foto's van mijn brughttp://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar020.jpg http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar018.jpg

als ik weer wat gedaan heb hou ik jullie weer op de hoogte

groet daniel

pueblo
24 februari 2008, 17:29
ziet er prachtig uit die brug
hoe plooi je het? of koop je het al met een hoek erin

danielw
24 februari 2008, 18:21
hoi pueblo

met plooien bedoel je zetten of kanten.
daar hebben we grote machines voor om dat te doen
maar met die machines krijg je een grote ronde "hoek"
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar015.jpg zoals op deze foto.

dat vond ik niet mooi dus heb ik de nieuwe uit een koker gehaald, die heeft n.l. wel scherpe hoeken en hoef je dus zelf niks aan te kanten.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar016.jpg
uit de koker slijpen gaten er in en klaar.
j kijkt dus als het ware op de binnekant van de koker.

groet daniel

flappie
24 februari 2008, 20:34
hoi daniel,
ik heb mn brug uit 3mm rvs. bij mij komt de hoek wel aardig uit.
de gaten om de zadels te bevestigen zijn mbv een malletje geboord omdat ze net aan de rand van de ronding zaten

ziet er strak uit zo, mooie rondingen!
vr gr flappie
http://i159.photobucket.com/albums/t124/harigeveenman/brug3.jpg

danielw
24 februari 2008, 20:41
hoi flappie,

bij 3 mm is de zethoek idd kleiner,n.l. 0.8 x de dikte.
dan krijg je een onderbalk van 24 mm en wordt je hoek vrij strak
bij 4 mm krijg je een onderbalk van 32 mm dus word ie al weer groter
met gewoon metaal deed ik 4mm nog wel s zetten met een kleiner onderbalk maar met rvs kan dat niet, is veel taaier.
jou idee van die koker vond ik echt super, was ik zelf nog niet op gekomen

alleen jammer dat het geheel nog niet naar mijn zin is

de jouwe is ook erg mooi, ik wil zadels gebruiken waar de stelschroeven niet in de midden zitten.

groet daniel

pueblo
24 februari 2008, 20:56
hoi pueblo

met plooien bedoel je zetten of kanten.
daar hebben we grote machines voor om dat te doen
maar met die machines krijg je een grote ronde "hoek"
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar015.jpg zoals op deze foto.

dat vond ik niet mooi dus heb ik de nieuwe uit een koker gehaald, die heeft n.l. wel scherpe hoeken en hoef je dus zelf niks aan te kanten.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar016.jpg
uit de koker slijpen gaten er in en klaar.
j kijkt dus als het ware op de binnekant van de koker.

groet daniel

bedankt

Pueblo aka Jan

danielw
7 maart 2008, 22:16
he hallo allemaal, ff een update van mijn brug

ik ben vorige week op nieuw begonnen omdat de vorige te breed was en de gaten door blok zaten scheef, net niet naar mijn zin dus want het moet wel gelijk goed.

ik heb m nu bijna af, ik moet er nog wat rondingen aan maken, ik moet nog draad tappen voor de tremmelo arm en helemaal glad maken en polijsten

hier wat foto'shttp://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar028.jpg http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar027.jpg http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar023.jpg http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/fotosgitaar026.jpg

sorry voor het slechte licht op de foto's maar ik moet het er maar mee doen

ik heb de achterkant van de brug een ronding gegeven van ong. 15 inch
de gaatjes voor de zadels lopen daar in mee zodat het mooi in een lijn loopt.
ik ben er ook achter gekomen dat de vorm van de plaat, die ik aangepast heb, ook invloed gaat hebben op de vorm van mijn slagplaat.
ik had er nog niet zo over nagedacht maar het heeft allemaal heel veel betrekking op elkaar.
op zich wel leuk om daar nu al achter te komen en niet wanneer ik aan het zagen ben :-)


binnekort ga ik mijn hout zagen om daar weer mee verder te gaan

groet daniel

no 1 hops
7 maart 2008, 23:27
moet zeggen dat ik het een prachtig werkstuk vind.
klasse
ben bang dat je bestookt kan worden met vragen voor het maken van meer. ;-)

KoenB
8 maart 2008, 13:18
Prachtig! mooie rondingen, geeft een heel eigen tintje aan de brug

danielw
11 maart 2008, 19:17
bedankt voor de reacties

ben dr idd erg blij mee, vandaag nog wat scherpe kanten glag gemaakt.
morgen ga ik he draad tappen voor de tremmelo arm.
wordt nog spannend want ik tap m5 en met rvs is dat niet echt meekelijk omdat het zo hard is. de tap kan makkelijk breken dus ik moet er echt heel lang over doen.

heb net de bestelde spullen van guitar supplies binnen gehad,
een toets, rosrwood
een vrees met bovenlager
een grapftech topkam
studs
en een dual action trussrod.

mijn vraag gaat over de laatste:

aangezien de site van hun eruit ligt vraag ik het hier maar, de trussrod die ik gekregen heb die maar een kant op werkt is helemaal verroest,
is dat normaal als je zoiets besteld?

en dual action werkt toch 2 kanten op? deze heeft een vaste kant met schroefdraad en een strip die buigt, maar een kant op dus

heb ik het nu niet echt door of hebben ze me een verkeerde geleverd?

groet daniel

G.G.
11 maart 2008, 19:23
de trussrod die ik gekregen heb die maar een kant op werkt is helemaal verroest,
is dat normaal als je zoiets besteld?

en dual action werkt toch 2 kanten op? deze heeft een vaste kant met schroefdraad en een strip die buigt, maar een kant op dus

heb ik het nu niet echt door of hebben ze me een verkeerde geleverd?

groet daniel

Roest is normaal. Ligt alleen op het oppervlak. Is staal met een hoog koolstofgehalte zodat het lekker sterk is. Denk maar aan die oude zakmessen van Opinel, roest als een gek, maar blijft eeuwig scherp.

Draai eens de andere kant op met die bout, als het goed is moet ie twee kanten op werken hoor.

Heb je anders een fotootje. Heb ook eens een dual action trussrod bij Guitarsupplies besteld en die was echt prima.

barno
11 maart 2008, 20:08
naar één kant draaien bij zo'n dual, dan zie je een stuk al vlug bol buigen, omdat nu geen weerstand van hout. als je naar andere kant draait, heeft ie de weerstand van de truss rod zelf, dus je moet wat harder draaien eer je het verschil ziet.

danielw
11 maart 2008, 21:02
idd barno,

ik heb er ff een imbus in gezet en hij gaat idd ook de andere kant op.
alle heisa voor niks hahah
maar de roest haal ik er eerst wel ff af voordat ie er in gaat, t is een doorn in mij oog.
ik maak m zo gelijk ff schoon.

bedankt voor de hulp

groet daniel

Cocobolo
11 maart 2008, 21:06
He Daniel,
Ik zie dat je intussen je nieuwe brug klaar hebt? Ziet er weer geweldig uit hoor! Ik ben nog niet toe aan het werken met het RVS dat ik van je gekocht heb, maar zodar het zover is, stuur ik je foto's :)

danielw
11 maart 2008, 21:12
he marco,

ik ben nog niet helemaal klaar, moet nog ff stoeien met de studs, hoe ik de bevestiging goed krijg maar daar kom ik wel uit
zodra ik weer wat verder ben maak ik weer foto's

ben idd wel erg benieuwd naar jou foto's, als ik ff trug kijk naar je gitaar word het erg mooi en vakwerk natuurlijk!!

helaas kan ik 1 juni niet naar bunnik, had graag gewilt.
volgend jaar beter.

groet daniel

danielw
12 maart 2008, 23:14
he hallo,

zoals eerder gemeld ben ik vanochtend begonnen met het gat tappen voor de tremmelo.
het is een m5 gat en met rvs gaat dat best moeilijk omdat de tap makkelijk kan breken.

en jawel, waar ik dus heel bang voor was is dus gebeurd.......gvr@$#&*@@$&*d.... de tap brak.

wat een ongelofelijke K zooi zeg, morgen probeer ik m eruit te krijgen
tis miss niet echt handig van mij om nu pas te tappen nu dat ik het al gelast en geslepen heb, maar goed ik heb nu een probleem

als het niet lukt kan ik miss het gat dichtlassen en er een moer op lassen,
s niet echt mooi maar het werkt wel.

groet daniel

KoenB
13 maart 2008, 12:31
Nooooo niet de tap :nervous:

Fucking zonde gek. En die tappen zijn hard staal dus ook zo goed als niet uit te boren...

Misschien een plaatje van ong 5 mm dik maken, daar een gat in boren, tappen (van tevoren) en dan er op lassen ipv een moertje? Dan kun je het nog een beetje een mooie vorm geven die bij de rest past, ipv zon lelijk zeskantig onding

danielw
14 maart 2008, 07:21
hoi koen,

ik ben begonnen met het uithakken van de tap. ben al een mm of 5/6 op weg.
maar idd een moer is niet echt mooi duswordt het een busje met draad, die kan ik ook weer mooi glad maken.
ik probeer de tap zo ver mogelijk weg te halen en dan het gat iets uit te boren of vrezen.

met heel veel geduld komt het goed.

groet daniel

KoenB
14 maart 2008, 14:44
Gelukkig gaat hij er nog (deels) uit !

Hopelijk weet je er nog iets moois van te maken. Gezien wat je tot nu toe gemaakt hebt moet dat geen probleem zijn ;)

Kun je wat foto's posten misschien, ookal is het een beetje ego-killing om je blunders te posten :chicken:
Ik had er een tijdje geleden een topic over opgericht trouwens, maar die is na een aantal pagina's weer naar beneden gezakt, niemand maakte meer fouten blijkbaar

danielw
15 maart 2008, 10:20
hoi koen,

zal van de week ff een foto maken en plaatsen.
de schade valt op zich wel mee en ik prober m er zo ver mogelijk uit te krijgen maar ik ben bang dat ik niet verder kom dan een mm of 6/7.
dus wordt het idd een draad busje ofzoiets. het is wel bepalend voor de gehele looks. dus wat ik er van maak moet dan ook weer naar mijn zin zijn en passen in het geheel.

groet daniel

danielw
8 april 2008, 19:11
he hallo,

na een tijdje heb ik mijn tremmelo brug mar weer s opgepakt
was ff heel druk met wat anders en had gen tijd om een foto te maken.
maar ik zat dus met het probleem dat mij tap gebroken was, voor het gat van de tremmelo arm, en ik heb er toch ff goed over na gedacht wat i er mee aan moest.
gister wilde ik al vernietigen omdat het niet lukte maar vannacht kreeg ik een idee.
ik kan het gat niet meer gebruiken omdat de tasp er nog in zit en krijg m er ook niet meer uit.
toen dacht ik een nieuw blok te kaken maar dat is weer zoveel werk.
ander idee was on er een draad bus op te lassen maar daar heb ik niet echt de ruimte voor ivm de zadels.
maar het super idee.... ik heb het stuk blok waar de tap in zit weggeslepen.
het tapje is weg en ik kan het oude gat in de plaat repareren en in een draad busje eronder lassen.
zie je uiteindelijk niks van.
ik zal morgen ff een foto maken dan word het wat duidelijker.

groet daniel

danielw
9 april 2008, 22:51
he hallo

ik heb wat foto's van de brug gemaakthttp://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/fotosgitaar036.jpg waar het stuk blok gezeten heeft
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/fotosgitaar038.jpg het stukje blok waar de tap nog in zit
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/fotosgitaar042.jpg hier is de tap nog goed te zien

groet daniel

danielw
30 september 2008, 22:49
hoi hoi, voor de gene die het interesseerd :) hier weer wat foto's van de rvs brug.http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/Fotosgitaarbrug30-09-08004.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/Fotosgitaarbrug30-09-08005.jpg
het stuk waar de vorige tap zat,zit nu een nieuw stuk met draadgat en is ook alweer glad gemaakt
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/Fotosgitaarbrug30-09-08003.jpg
de ronding in de bovenplaat voor het scharnieren zit er ook aan, moet alleen nog scherpe hoeken aan de onderkant van de studgaten maken zodat ze mooi centreren op de studs en dan is ie klaar om gepolijst te worden.
gaatjes voor de veren heb ik iets schuin geboord zodat de veren er niet uit kunnen schieten.

sorry voor de wat onduidelijke foto's, ik hoop dat het toch goed over komt

groet daniel

no 1 hops
1 oktober 2008, 08:23
ziet er maar perfect uit, klasse!

pueblo
1 oktober 2008, 18:56
hoe heb jij dat zo prachtig gemaakt?

danielw
1 oktober 2008, 19:18
hoe heb jij dat zo prachtig gemaakt?

als het je werk is om met rvs te werken is het niet zo heel moeilijk. :)
gewoon de juiste las en slijp spullen bij de hand hebben op je werk.
als ie gepolijst is zijn al die "vlekken" er uit en glimt ie mooi.

bedankt voor de reacties

danielw
12 februari 2010, 19:59
hallo people,

het heeft ff geduurd( 2 jaar ofzo) maar dan heb je ook wat.
mijn brug is eindlijk klaar.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_1903.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_1905.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_1906.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_1908.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_1910.jpg

hij is gepolijst en ik heb er een tremmelo arm bijgemaakt.
het gat m5 wat mis was gegaan heb ik opgetapt naar m6, alleen ben ik bijna door de achterkant heengegaan.
zie je niks van maar ik denk dat als ie onder spanning staat dat ik het schroefdraad erdoor druk.
moet maar ff een plaatje op gelast worden of gewoon niet gebruiken.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_1906met.jpg
ik ben dr blij mee en ik hoop dat ik de gewenste klank krijg.

gr danielw

McVenco
13 februari 2010, 00:02
Oh ja, die had je bij je op de meeting. Wat een zwaar blok was dat zeg - het zal in ieder geval niet slecht zijn voor de sustainnnnnnnnnn :)

oigun
13 februari 2010, 00:13
Mooi man.:cheerup::cheerup::cheerup:

danielw
13 februari 2010, 09:11
dank jullie!!

Robdop
13 februari 2010, 13:31
prachtig, ik zou zeggen een guttlin met een custom made Danielw brug en gun pickups:grouphug:

keep up the good work:)

Woml
14 februari 2010, 15:16
Ziet er keurig uit! :ok:

danielw
14 februari 2010, 18:56
prachtig, ik zou zeggen een guttlin met een custom made Danielw brug en gun pickups:grouphug:

keep up the good work:)

haha zo komt er nog s een gitaar met het gitaarnet merk.

groeten daniel

barno
14 februari 2010, 23:43
had deze gemist

waw: kunst hoor! echt heel mooi

aaronstonebeat
15 februari 2010, 12:19
Ik had deze ook gemist; zie 't nu net door het topic van Oigun.
Fantastisch :ok:

danielw
15 februari 2010, 19:18
dank je, het liefst zou ik pick ups van rvs bouwen maar daar weet ik helemaal niks van.
die alumitone pickups zou een leuk project zijn maar ik denk niet dat het werkt.
rvs heeft een andere dichtheid dan alu en ik weet niet of het wel als een spoel zou kunnen werken.

gr daniel

aaronstonebeat
15 februari 2010, 19:29
Tuurlijk wel. RVS geleidt omdat er vrije elektronen zijn, net als aluminium, koper, messing, ijzer, nikkel etc. Dat is de allerbelangrijkste vereiste.

danielw
15 februari 2010, 20:13
Tuurlijk wel. RVS geleidt omdat er vrije elektronen zijn, net als aluminium, koper, messing, ijzer, nikkel etc. Dat is de allerbelangrijkste vereiste.



das natuurlijk ook de reden dat ik het kan lassen duhh, dat ik dat zelf niet bedacht heb zeg.
ik ging eraan twijfelen omdat het niet machnetisch is maar dat maakt hiervoor niet uit.
het geleid natuurlijk wel en goed ook.
dus als jij nou s uitpluist hoe ze in elkaar zitten dan maak ik de frames haha. t zou wel leuk zijn om zelfgebouwde pickups te gebruiken. ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

danielw

niekb
15 februari 2010, 20:18
Daar is ie al mee bezig haha
Ik wil ook een alumitone achtige pup maken (Zie 8 snaar topic)
ASB is ook al druk aan het pluizen.

danielw
15 februari 2010, 20:22
haha vandaar dat ik het ook zei idd

danielw
3 april 2010, 21:00
hoi hoi,

ik heb eindelijk een begin gemaakt aan het hout van mijn gitaar.
ik heb samen met de drummer, is een timmerman, de body van kersen op dikte gemaakt n.l. 35 mm.
we hebben stroken van maple gezaagd voor de hals.
de stroken maple zijn verlijmd met stroken wenge en staat in de lijmtangen.
het plan was eerst om er nog fineer tussen te lijmen maar ik heb er toch voor gekozen om dat niet te doen, das voor de volgende.
ik maak 2 topjes, 1 boven en 1 onder, die worden ook van maple en wenge.
de maple delen zijn ook gelijmd en de wenge delen moeten nog. dan kunnen ze op elkaar gelijmd worden.
ik heb nog geen foto's gemaakt, doe ik van de week wel ff.
de schuurwals zat een gebruikte rol op en daardoor was mijn hout niet vlak.
ik heb met een schuurklos alles vlak geschuurd, mijn god wat een werk zeg.
de lijm naden zitten op sommige stukken niet helemaal aan, zit hier en daar wat ruimte op maar dat schuur ik dicht en dan zie je het niet meer.

groetjes daniel

Cocobolo
3 april 2010, 21:27
Spannend! :) Doe maar snel een paar leuke foto's :ok:

danielw
3 april 2010, 22:24
he marco,

t zullen niet heel veel foto's zijn hoor,
wat valt dat tegen om wenge en maple met de hand vlak te krijgen zeg.
ik dacht dat het net zo snel zou werken als vuren maarja..wat verwacht je van hardmaple. haha
ik vond het wel spannend om aan te beginnen en ik weet zeker dat er dingen niet "goed"gaan maar het zijn wel dingen die ik op kan lossen( denk ik).
gaat vast goed komen

groeten daniel

Jilles
5 april 2010, 17:06
Wenge is een bocht om te vijlen/grof vorm te geven maar laat zich wel heel netjes glad schuren..

danielw
12 juli 2010, 18:57
hoi hoi,

hier dan eindelijk de foto's van het begin van de bouw!!!.
als eerste een van de brug met zadels, die heb ik eindelijk!!http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/brug.jpg
door ruimte gebrek, schuur gebrek en gereedschap gebrek bevind ik me met bouwen in een zeer luxe positie door gebruik te kunnen maken van de werkplaats en het gereedschap van cocobolo.
tis geeft een gerust gevoel dat er iemand bij is die er toch een hoop van weet, ik ben echt een leek haha.
ik heb in mijn goed in mijn hoofd zitten hoe ik het hebben wil maar het moet ook nog maar s kunnen toch.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/wengetop1.jpg
wenge top met een maple fineertje ertussen.http://http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/mapletop2.jpg
maple top met fineer.http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/mapletop2.jpg
hier worden de wenge en maple top op elkaar verlijmd.http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/wengeenmapleverlijmd.jpg
dit is dan ongeveer het idee.tis niet heel goed te zien maargoed..
valt trouwens niet mee om een grote oppervlakte te lijmen en op z'n plek te houden
het resultaat valt hoop ik niet te veel tegen haha.
tot zover ff de foto's.

gr daniel

danielw
29 september 2010, 21:26
hey hallo.

ik heb een tijdje terug weer wat aan de gitaar gedaan!
ik besef dat de vorige post niet erg duidelijk is als je niet snap wat ik aan het maken ben haha.
dit is de bedoeling met de body,
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/bottommidtopcopleet2.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/bottommidtopcopleet.jpg
hij bestaat uit 3 houtsoorten n.l., kersen, wenge en maple.
het middelste gedeelte is het kersen en daar hebben we pas aan gewerkt.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/DSC03684.jpg
hier het aftekenen, ik ben pietje precies haha
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/DSC03687.jpg
body onder/door de lintzaag
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/DSC03693.jpg
de vorm is alweer te zien
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/DSC03698.jpg
de eerste kant die gevreest is.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/DSC03703.jpg
de ruimte voor de hals is al te zien, word een hele lange neckpocket.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/DSC03715.jpg
en hier is ie zoals ie nu nog is.

de toplaag van wenge en maple die ook aan de achterkant komt hebben we al op elkaar verlijmd met de strookjes fineer ertussen om wat contrast te krijgen.

de volgende keer gaan we met de hals verder.

groetjes daniel

McVenco
29 september 2010, 21:34
Hardlopers zijn doodlopers zeggen ze toch wel eens? :D (en ik maar denken dat IK niet opschoot). Maar die computertekening belooft heel wat, erg nieuwsgierig hoe het eruit gaat zien als de topjes erop zitten.

Wordt dat kersen trouwens nog donkerder door/bij het lakken? Zoals het op deze foto's eruit ziet geeft het (nog) niet heel veel contrast met die maple tussenlaag....

danielw
29 september 2010, 23:17
ik denk wel dat het kersen wat roder word,
ik test het eerst voordat ik m definitief lak en eventueel kan ik het kersen ook nog heel licht kleuren om het effect te krijgen.
we zien het vanzelf.

haast heb ik idd niet haha. de weg naar het eindresultaat is minstens miss nog wel belangrijker voor mij.ik vind het geweldig als er weer iets "zover"is en kan daar heel lang van genieten voor ik verder ga.zo weet ik ook dat ik geen overhaaste beslissingen neem.
de body ligt nu al een paar weken op de tafel en elke dag kijk ik er ff na.
als het kan doe ik wat en zo niet heb ik weer tijd voor ander klusjes.

groet daniel

Cocobolo
30 september 2010, 12:11
ik denk wel dat het kersen wat roder word,
ik test het eerst voordat ik m definitief lak en eventueel kan ik het kersen ook nog heel licht kleuren om het effect te krijgen.
we zien het vanzelf.


Normaal gesproken zou ik het kersen ook rood kleuren, maar.....omdat de top maple is en daaronder wenge, moet je daar denk ik voor oppassen: de kans bestaat dat het daardoor te dicht op de wenge-kleur komt en het contrast tussen kersen en wenge klein zal zijn. En dat is (lijkt me) niet de bedoeling (?). Hoewel ik zelf wel hou van een warme rode body kleur met aan weerszijden een maple top/back!

danielw
18 oktober 2010, 21:14
hoi hoi,

zaterdag zijn we weer s verder gegaan met de gitaar.
de hals stond op het menu en ben daar vol overtuiging aan begonnen.
na een uur overleggen, nadenken waren we er uit hoe en waar de kam, trussrod etc komen.
ik ben begonnen met de sleuf voor de trussrod
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/IMG_2355.jpg
dat ging erg goed en hij past als.. ja als wat eigenlijk hahah, gewoon erg goed.
daarna heb ik de sleuven voor de carbonstaven gevreesd.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/IMG_2359.jpg
dat was al wat lastiger omdat ik 5 mm breed moest zijn en de vrees was 4 mm.
toch erg goed gelukt!.

toen was het toch echt de tijd voor de vorm van de hals...spannend!!
mijn angst was dat ik uit zou schieten met de vrees in de hals waar het niet zou moeten.
met volle moed begonnen en het zag er al snel goed uit.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/IMG_2363.jpg

maarja.. dan krijg je toch het moment dat het bijna te goed gaat.....
ik had de vreessteun niet goed vast gedraaid en die ging tijdens het vrezen omhoog, gloeiende gloeiende.
dr is gelukkig maar een klein "hapje "uit haha
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/IMG_2368.jpg.

bijna had ik zin om helemaal overnieuw te beginnen maar marco heeft me toch overtuigd dat het best goed komt met een stukje erin verlijmd.
zogezegd zo gedaan.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/IMG_2376.jpg
heel miss blijf ik het zien maar ik denk maar zo, ik heb het zelf gedaan en dr is niks aan te veranderen.
t zal voor de klank niks gaan uitmaken en voor de bespeelbaarheid ook niet.
het meeste valt weg en vanaf nu hoort het bij deze gitaar.

ook heb ik de pocket kant helemaal pas gemaakt en ik moet zeggen dat dat echt heel goed gelukt is
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/IMG_2367.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/gitaarbouw/IMG_2371.jpg
voorkant en achterkant.
het jammere is dat het eigenlijk helemaal wevalt maar het idee dat het goed zit maakt me blij haha.

de volgende keer maken we de hals verder af en kan ie miss al in de body gelijmd worden.
het begint hu eindelijk ergens op te lijken gelukkig.

groetjes daniel

aaronstonebeat
18 oktober 2010, 21:51
Bepaald een jaloersmakende eerste zelfbouw :ok:

Deskundige hulp erbij lijkt me ook erg tof.
Het gaat niet zo snel, maar volgens mij wel erg goed (oeps-momentje daargelaten ;))

Ik ben heel erg benieuwd hoe die zelfgemaakte brug gaat bevallen.

danielw
18 oktober 2010, 22:19
bedankt!!,

ik geloof wel dat het goed komt ja maar jaloersmakend toch niet?
tis niet echt heel bijzonder hoe ik het wil.
de deskundige hulp is mijn redding haha. ik doe alles zoveel mogelijk zelf maar kan gelukkig mijn vragen en twijfels kwijt bij marco.
das erg fijn zeker na zo'n oeps moment.

ik hoop dat de brug me gaat geven wat ik er van verwacht.
een hoop sustain.
over de pickups heb ik ook overnagedacht.
ik denk dat ik er emg's in wil. zowel actief als passief.
ik weet niet of die versie ook te krijgen is als humbugger maar dat op elkaar.
dat zou ik graag willen want ik wil niet te veel slagplaat kwijt.

groetjes daniel

aaronstonebeat
19 oktober 2010, 00:12
Nou, ik vind zo'n gelamineerde hals er altijd exclusief uitzien en het geheel ziet er sowieso goed strak gemaakt uit.

Ik zit net eens op de site van EMG te neuzen; ze hebben wel single coils, maar zo te zien geen stacked humbuckers. Maar ik denk dat je met een actieve laag-impedante single coil heel weinig last van brom zult hebben.

Voor zover ik kan zien, zijn EMG-elementen of passief of actief. Hoe zie je de combinatie actief/passief dan? Ik heb er wel eens over nagedacht en het lijkt me een enorm gedoe gezien de uiteenlopende impedanties; dan zou ik eerder denken aan passieve elementen en een voorversterker met mogelijkheid tot bypass.

danielw
19 oktober 2010, 07:20
op de gitaarbeurs stond er een man naast marco met een paar gitaren.
hij vertelde dat hij ze in een van die gitaren had zitten.
ze waren actief en als de batterij uitviel kon je ze gewoon passief gebruiken.
of ik heb me wat op de mouw laten spelden of het is niet waar.
maakt ook niet uit, emg was toch al de keuze.

bedankt voor het kijken,

gr daniel

jimihattricks
19 oktober 2010, 11:34
hoi daniel, mooi project
waar haal jij die carbonstrips vandaan?
gr. J

danielw
19 oktober 2010, 20:04
hoi jimi,

bedank ik ben er wel trots op, ondanks de goede hulp

die heb ik over genomen maar volgens mij kun je die bij stewmac krijgen. miss wel guitar supplies.

gr daniel

oigun
19 oktober 2010, 20:17
Ziet er goed uit allemaal, carbonstrips hebben ze ook bij Voxhumana dacht ik.

charlotte
19 oktober 2010, 22:53
+1

ziet er prima uit,ga zo door... .

groetjes Charlotte :lp:

jimihattricks
20 oktober 2010, 02:08
Ziet er goed uit allemaal, carbonstrips hebben ze ook bij Voxhumana dacht ik.

checkt...

nou, geen carbon strips, wel grafiet
maakt het in de praktijk wat uit? zoja, wat..?

danielw
26 oktober 2010, 07:24
bedankt voor de goede reacties,
voel me wel vereerd dat ik die krijg van goede bouwers.

@jimi, ik denk dat het helemaal niks uitmaakt. tis allebij hard en daar gaat het om.

groetjes daniel

superfly
9 april 2011, 18:05
Danielw en Cocobolo aan het klussen aan Daniels superstrat (let op het Hilko shirt)

http://farm6.static.flickr.com/5227/5603363467_372b4efdf5_z.jpg
http://flic.kr/p/9x6zWthttp://flic.kr/p/9x6zWt

Cocobolo
10 april 2011, 10:16
Daniel heeft met zijn 'topje-met-ingefreesde-slagplaat' gekozen voor een niet alledaagse oplossing: daar gaan de nodige uurtjes in zitten om het goed te maken maar hij is gisteren de hele dag bezig geweest en behoorlijk opgeschoten. Ook is hij gestart aan het rond maken van de hals en dat ziet er direct goed uit als dat niet meer een rechte plank is. Helaas zijn er gisteren (behalve door Wim/Superfly die gezellig langs kwam) geen foto's gemaakt van de vorderingen, maar het gaat heel goed! Daniel is bang dat hij hem niet af krijgt voor de DGBM beurs in oktober, maar dat komt zeker goed. Wie weet post hij nog een update van dit topic binnenkort :) (Daniel?)

@Wim : nou heb ik gisteren wel die mooie Pau Ferro plankjes van je gezien, maar ik ben vergeten welk model je er precies mee gaat bouwen? Binnenkort een nieuw topic? :crazyhappy:

Yoshida
10 april 2011, 10:25
Net werk.
Heel even dorheen gegrasduint: ik zie dat je een hals maakt met 2 strips donkere houtsoort waar je na het lijmen een hap uit hebt gehaald. Dit is puur mijn logica maar was het niet slimmer geweest om die hap er van tevoren al uit te zagen? Meer dan een trussrod heb ik trouwens nooit in een hals verwerkt dus gewoon een vraag...

Je hebt de hulp van Coco en de zegen van Charlotte! Kan bijna niet meer misgaan :)

danielw
11 april 2011, 20:25
hey!!! er is weer leven in mijn topic en niet eens door mijzelf haha.
ik zie het nu pas, schandalig zeg!!
ik ben niet zo van het posten maar nu ik weer reactie heb doet me dat toch goed en is het mijn beurt weer voor een update.

@wim, bedank voor het posten van de foto, ik sta heel erg druk mijn top vast te houden hahah.

de vorige keer dat ik aan het vrezen was kwam er een stuk hout los in de body waardoor de freesmachine een heerlijke puinhoop in mij body aangericht heeft. sindsdien heb ik heel veel respect voor de frees haha en omdat ik een beetje bang was dat het weer fout zou gaan heeft marco het ff voor me gedaan.

@marco, ik ben blij dat jij er wel vertrouwen in hebt haha, met mijn tmpo haal ik 2013 wel haha.
nee ik denk ook wel dat het gaat lukken. het allergrootste werk is nu gedaan.
de topjes , onder en boven, neemt gewoon heel veel tijd in beslag maar nu ik/we weten hoe het "moet" zie ik het einde al wat dichtebij komen.

het idee van mij is erg leuk maar met veel 5en en 6en gelukkig wel uitvoerbaar.
ik ben heel blij dat marco mij helpt, ik probeer het meeste zelf te doen.
de constructie en het uiterlijk heb ik zelf bedacht.
daar ben ik denk ik een paar jaar mee bezig geweest over wat ik nu precies wilde.
gelukkig zegt marco mij ook als het niks is of als het gewoon weg niet uitvoerbaar is of als het makkelijker kan.

de bedoeling is idd dat de slagplaat verdiept in de top ligt.
de top is van wenge en maple en daar is de slagplaat uitgezaagd.
er zit een tussenruimte van een mm of 3 en de zijkanten worden aangeschuind zodat je het kersen weer ziet.

@yoshida, het was idd makkelijker geweest maar ik was al met de hals begonnen voordat ik hulp kreeg van marco.
de wenge strips waren nl 1.5/2 mm lager lager dan het maple.
ze waren ook niet helamaal recht en vlak verlijmd.
of het het idee van marco was of de mijne weet ik niet maar het kwma best goed uit om de carbon strips daar te maken.
ze zijn net zo breed als het wenge.

hier wat fotos van hoe ie er nu bij staat/ligt haha.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_2850.jpg
de toets moet aan de kant van de body nog rond gemaakt worden.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_2852.jpg
de hals komt al een beetje in zicht
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_2860.jpg
wat op de body ligt is het enige at ik van de top kan laten zien.
ik het midden een strook maple met daar tegen aan 2 donkere fineertjes en daar weer maple tegen aan.
daaronde zit het wenge met een licht fineertje.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_2856.jpg
zo gaat het er van de achterkant uit zien..
het is jammer van de spint maar meer kon er niet uit.

ik hoop ddat spoedig de top er op zit, dat heeft ie de look die ik wil.

bedankt voor de reacties, groetjes daniel

Cocobolo
11 april 2011, 21:38
....ik ben heel blij dat marco mij helpt, ik probeer het meeste zelf te doen...

Voor de duidelijkheid: de gitaar is volledig gebouwd door Daniel hoor, alle eer gaat naar hem. Ik doe hooguit een enkele keer een stukje voor maar verder sta ik er maar wat bij te kletsen, koffie te drinken of zoals afgelopen zaterdag in de zon te zitten terwijl Daniel werkt :seriousf: En zo hoort het natuurlijk, ik ben slechts in de buurt voor het beantwoorden van vragen enzo...

Daniel neemt elke keer de gitaar mee naar huis, maar het topje-met-verzonken-slagplaat (die echt erg mooi is met die funne fineerstreepjes) ligt bij mij tussen de klemmen zodat hij niet intussen krom trekt. Daarom helaas daarvan nog geen foto, maar volgende keer als Daniel bouwt, zal ik wel wat actie foto's maken ;)

Thiez
11 april 2011, 21:54
Het is wel een erg mooi gitaartje aan het worden! Ziet er echt goed uit. De bouw gaat niet snel maar erg netjes ;)

danielw
12 april 2011, 07:36
dankje voor de complimenten!

voor mijn werk moet ik op de kleinste details letten dus dat ben ik wel gewend.
dit is idd wel ff wat anders maar ik ben nou eenmaal pietje precies haha.
t gaat idd niet snel maar ik kan thuis niet echt veel doen helaas.
ik moet het hebben van de zaterdagen bij marco.
som dan kunnen we weer snel plannen maar soms zit er zo weer 1,5 maand tussen.

de hals kan ik bij mijn ouders verder shapen in de tuin, die hoop ik voor de volgende bouwdag klaar te hebben.
aan de kant van de body kan dat helaas nog niet want ook daar komt zo'n topje op de onderkant.
de bedoeling is dat ik de hals vloeiend uit de body laat komen.

gr daniel

danielw
24 april 2011, 20:29
he hallo,

ik heb een vraagje,
ik heb helemaal geen verstand van electronica en weet oook niet wat er te krijgen is en wat er mogenlijk is.

idee: volume + push pull om de halspickup in fase te laten draaien.
tone + push/pull voor de middelste pickup
5 way draai schakelaar+ push/pull voor de brug pichup.

mijn vraag is of dat mogelijk is om dat voor elkaar te krijgen en of en uberhaubt een 5way draaischakelaar met push/pull bestaat.

met de 5waydraai wil ik net als een strat 5way de pichup's kunnen schakelen
en door de push/pull die op ale de draaiknoppen zit wil ik de pichups in fase laten draaien.

ik heb al een hele tijd nagedacht wat ik zou willen en daar is dit uitgekomen.
ik hoor de reacties wel. gr daniel

aaronstonebeat
24 april 2011, 20:45
Of zo'n draaischakelaar bestaat weet ik niet; gewone draaischakelaars wel.

Maar die heb je niet nodig. Als je de normale strat-standen doorloopt, volstaat het als je van het middelste element de fase om kunt draaien; één push/pull-potmeter is voldoende.

Weet je zeker dat je een draaischakelaar wil om tussen de elementen te schakelen? Je hebt er minstens twee vingers voor nodig, je moet 'm vastpakken; een standaard schakelaar kun je met één vinger in een andere stand wippen.

danielw
27 april 2011, 19:30
ff kijken of ik het nu snap haha,

stel je hebt een gitaar met1 pickup maakt het dus geen zak uit hoe je m aansluit en hoor je geen verschil?
de fase verdraaing gaat dus alleen op als je een humbugger of 2 pickup's hebt?
dus met alleen de hals pickup heb ik geen ander resultaat als de signal en 0 omgedraait wordt?

zo leer ik weer s wat haha, bedankt alvast

aaronstonebeat
27 april 2011, 21:05
Ja, er kan alleen sprake zijn van 'in of uit fase' bij twee of meer elementen.

Toch wil ik nog steeds eens proberen of het mogelijk is het signaal van slechts één element met zichzelf uit fase te zetten door het enerzijds door een condensator te voeren en anderzijds, parallel daaraan, via een directe leiding (misschien met een weerstandje erin zodat het signaal aan beide kanten wat weerstand 'ziet') te voeren.
Heel simpel uit te proberen, maar het is er nog steeds niet van gekomen.

aaronstonebeat
27 april 2011, 23:31
Er verscheen hier net een reactie die ook alweer is verwijderd; ik vermoed omdat het punt van kritiek reeds in mijn vorige post werd weerlegd (mogelijk, ik twijfel zelf). Ik zal natuurlijk de reactie hier niet alsnog plaatsen maar ze heeft me wel aan het denken gezet; er werd namelijk wel degelijk een vinger op de zere plek gelegd.

Het idee van een element dat uit fase staat met zichzelf via een passief circuit houdt me al een tijdje bezig. De inspiratie van zojuist is de volgende:

Een condensator draait de spanning om; als die aan de ene kant omhoog gaat, gaat die aan de andere kant omlaag. Daarnaast kun je condensatoren combineren op net de omgekeerde manier als weerstanden: als je ze parallel zet, mag je ze bij elkaar optellen, als je ze in serie zet, is het omgekeerde van het resultaat de som van de omgekeerden van de samenstellende delen.

Als ik nu één lijn maak met één condensator en een andere met twee van de dubbele waarde, dan zou de capacitieve reactantie die het signaal ziet in beide gevallen hetzelfde zijn maar de ene poot zou uit fase staan met de andere (ik besef dat dat in mijn schema niet exact het geval is maar het is een grove schets met makkelijk te verkrijgen onderdelen):

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VJFNYMNI.jpg

Het risico lijkt me dat het of perfect werkt en er helemaal geen signaal overblijft of dat toch de wet van de laagste weerstand het signaal voor de éne of de andere kant doet kiezen en het effect verwaarloosbaar is.
Maar het is voor mij geen situatie waarin een gedachte-experiment kan volstaan; ik zal het moeten proberen.

Als het zover is, doe ik er verslag van; hier of elders.
Excuus voor deze topic-kaping ;)

ESP LTD
27 april 2011, 23:34
Heel mooi / professioneel gemaakt zeg! Echt PRACHTIG!

broeder6x6
29 april 2011, 20:17
he wat flauw dat mijn doorslaggevende comment verwijderd is :seriousf: (srry dat ie zwaar offtopic was en ik jullie extra werk bezorg MOD's :makeup:)

maar om weer offtopic te gaan: dat kan inderdaad werken als je caps precies die weerstand hebben die je hier aangeeft (wat in de praktijk vrijwel nooit voorkomt :soinnocent:)

ONTOPIC: zijn er nog vorderingen in de bouw/elektronica :???:
en wat wil je hebben: 3 pickups --> humbucker/ singlecoil
hoeveel knoppen --> X-aantal volume/ X-aantal tone

danielw
30 april 2011, 20:46
bedankt voor de reacties allemaal,

een pickup met faseverdraaing zou echt te gek zijn!
ik hoop dat het lukt.

mijn idee is toch om er 3 singlecoiles in te zetten maar helemaal zeker ben ik er niet meer van haha.
als het lpan van aaron werkt wil ik er wel singlecoiles in zetten.
anders ga ik miss toch voor humbuggers.

ik wil graag weer verder bouwen maar ik moet eerst ff op vakantie haha
moet ook gebeuren toch?

groetjes daniel

aaronstonebeat
1 mei 2011, 00:05
Daniel, ik heb n.a.v. je laatste bericht maar meteen eens wat geprobeerd. Het heeft geen enkel effect; althans niet dat ik kan horen. Ik had wat gezocht in mijn onderdelenbak en uiteindelijk een reeks condensatoren gevonden waarmee ik twee takken van 142 a 143 uF kon maken (ik heb er een metertje voor); twee in serie, twee parallel en die twee sets weer parallel met elkaar.

Toen heb ik dat experiment maar gelaten voor wat het was en ben verschillende condensatoren, één per keer, in het circuit gaan zetten om te proberen een dunner geluid te krijgen. Dat lukte uiteindelijk maar wat me verbaasde was dat ik pas duidelijk effect begon te horen toen ik naar een waarde van 1 nF was gezakt (normaal tref je op toonregelingen 22 of 47nF aan, en die staan dan parallel met de elementen; als je toonregeling dicht staat, hoor je a.h.w. de lage frequenties die niet door de condensator naar de aarde gaan).

Qua effect lijkt dat eigenlijk best op het parallel zetten van een spoel, zoals ik nu heb gedaan op de gitaar die ik voor mijn zoon bouw om een verlaging van de impedantie in te kunnen schakelen; en het kan met veel kleinere componenten. Als de condensator maar klein genoeg is, kan ik me voorstellen dat je tegenfase-achtig geluid krijgt, ook met maar één element.

danielw
13 juni 2011, 23:57
hey mensen!

ik ben zaterdag weer s verder gegaan met mijn gitaar.
de ruimtes voor de puckups en de elctronica zitten er in.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/DSC04363.jpg
de input komt ergens aan de zij/onderkant want een fender input vind ik niet mooi.
de top die er op komt is ook bijna klaar! de randen zijn 60 graden gefreesd maar moeten nog netjes geschuurd worden.
dat valt niet mee want het schuursel van het wenge blijft in het maple zitten dus ik moet dat heel voorzichtig gaan doen.
hier nog wat foto's van hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/DSC04356.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/DSC04369.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/DSC04372.jpg.

de volgende stap is om de studs te gaan plaatsen, de ruimte voor de brugveren te frezen en om de top/bottom aan de onderkant te maken.
het afdek plaatje voor de brugveren word net zoals wat i kbij de slagplaatheb gedaan.
ik weet nog niet zeker of ik een armrest en bellycut maak, dat bekijk ik als alles erop zit.

groetjes daniel

barno
14 juni 2011, 00:33
magnifique! die slagplaat inleggen in de top, had ik nog nooit gezien: superidee

RS-Rik
14 juni 2011, 10:36
hoi hoi allemaal

ik ga nu toch echt eindelijk beginnen met m'n eerste gitaar.

ben gister naar arnhem geweest om hout te halen, de prijs vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen maar toch maar om s rond te kijken.
ik heb heb een balk esdoorn met wenge voor de hals meegenomen
en eenpaar mooie stukken padoek voor een top maar das voor een ander project.

mijn plan is om 3 soorten hout te verlijmen voor de body waaronder wenge voor en mooie donker lijn, maar als ik dat in arnhem zou kopen was ik nu failliet.



Ja dat vond ik ook

broeder6x6
14 juni 2011, 20:22
Ja dat vond ik ook

:???: :???: wat is dit nou weer ??? :???: :???:

pueblo
14 juni 2011, 20:24
waarschijnlijk gaat het over de prijs :p

espike
14 juni 2011, 21:49
mooi wordt ie zeg, krijg al weer zin om een nieuw project te beginnen als ik dit zie. Houd je nou de elementen onder de slagplaat?

danielw
15 juni 2011, 07:18
bedankt voor de reacties zeg!

ik ga de pickups niet onder de slagplaat houden,heb ik wel over gedacht maar de ruimte tussen de plaat en de snaren is daar te groot voor.
ze komen er gewoon doorheen.
ik besef dat ik mijn keuze goed moet overdenken maar das weer een uitdaging toch?

gr daniel

danielw
21 augustus 2011, 19:21
hey hallo,

ik ben weer s bezig geweest en heb wat vorderingen gemaakt met mijn gitaar.
ik heb het kanaal voor d input geboord, nu is het nog een gewoon gat maar ik maak een mooi coverplaatje van rvs.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3207.jpg
de studs zitten erin, vond ik toch een spannend moment.
na een tijd rekenen en meten toch de stoute schoenen aangetrokken en ze erin geboord.http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3206.jpg
ook gaatjes in mijn top gemaakt voor de schroeven van de busjes.
ziet er helemaal perfect uit
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3208.jpg
..........alleen ff vergeten het center van de gaatjes te nemen ipv de zijkant.
m.a.w. de studs zitten 2.5 mm te ver naar achter.
ik ga eerst s verder bouwen en alles afmaken, daarna zie ik wel hoe ik dit ga oplossen maar er zijn wat mogelijkheden.
ik kan langere schroefjes in mijn zadeltjes doen, ik kan de gaatjes van de brug uitvijlen, als dat echt niet genoeg is kan ik er een andere brug opzetten.
komt goed!
verder ben ik ook met de hals verder gegaan en daar komt al mooi vorm in.
hier en daar nog aan de dikke kant maar dat komt ook wel goed.
ik heb geen malletjes ofzo, ik doe het op gevoel.
als ik denk dat het fijn en lekker voelt dan is ie goed.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3209.jpg

de top is er nog niet opgelijmd omdat de achterkant nog gefreesd moet worden. zuo zonde zijn als de bovenkant beschadigd.

nou dit wat het weer ff, gr daniel

muziekschuur
21 augustus 2011, 19:52
Prachtig. Ik ben een bureau aan het maken voor mijn DAW. En ik heb houten zijkanten die ik vanaf van binnen vast wil zetten. Die bronzen/messing busjes in M4/5/6 zouden heel handig zijn. Hoe heten die dingen en waar kan ik ze kopen?

Dank je.

Ik vind dit draadje erg leuk en origineel. Suc6.

danielw
21 augustus 2011, 20:32
dank je,

ik g niet zo snel met bouwn hoor maar leuk om te horen dat het gewardeerd wordt

uhhh ze heten bronzen busjes met schroefdraad....denk ik?.
geen idee of er een naam voor is.
deze zijn van fender, die komen uit usa.
ik weet dat ze ook voor de "bouw" bestaan maar hoe ze heten en waar te koop weet ik niet.
miss gamma ofzo? bouwmaterialenhandel miss?
volgens mij heb ik er wel s wat bij ons op het werk zien zwerver, ik kan s kijken van welk merk ze zijn, als ze er nog zijn

gr daniel

G.G.
21 augustus 2011, 21:02
Heel het topic weer eens bekeken en wat blijft dat ding geniaal. Die hals/bodyverbinding is schitterend. Respect dat je het geduld hebt om zo precies en zo langzaam te werken. Bouwen is vaak meer plezier dan spelen op het eindproduct (voor mij dan)

adrinalino
21 augustus 2011, 21:41
Goed je bent er al een behoorlijk tijdje mee bezig maar het wordt dan ook een hele mooie gitaar. Succes ermee.

Hoi,

Aad.

sebashoning
21 augustus 2011, 22:03
Hey Daniel!

Wordt een mooi ding!

Eerst zat ik wat rond te kijken naar die foto's, maar die kwartjes vielen pas toen ik je voornaam, Woerden en de zelf gefabriceerde tremolo zag! Die heb je weleens aan me laten zien (Sebas, dat langharige joch dat altijd bij Van Vliet rondhing). Erg tof om te zien hoe ver gevorderd het al is!

Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat!

danielw
22 augustus 2011, 22:37
@gg en aad, dank jullie, voor de complimenten! ik heb er idd erg veel geduld mee.
maar het is ook gewoon zo leuk om te bouwen ontdanks dat ik er thuis niet zo veel aan kan doen. ik denk idd dat het bouwen mij mee voldoening geeft als het uiteindelijke resultaat.
al moet ik wel zeggen dat ik toch wel graag wil dat ie af is hoor haha.

@sebas, ik ben betrapt haha, zelf op het forum vinden ze me nog haha.ik ken jou idd wel ja. jij speelt toch kees in de band?
hoe erg gevorderd valt nog wel mee als je ziet hoelang ik er mee bezig ben haha.

ik heb op het werk vandaag een proefje gedaan om een jack input plaatje te maken.
een soort kommetje met een plaatje eraan dat ik op de gitaar schroef.
best leuk gelukt al zeg ik het zelf
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3211.jpg
alleen moet ie nog wat kleiner en dieper, gaatjes er in, vormpje er aan , polijsten en klaar.
ook ben ik met mijn hals verder gegaan, ben ik erg blij mee.....alleen mijn vrouw niet haha.
ik heb in de huiskamer staan vijlen en schuren bij gebrek aan een schuur.
ach, heeft ze weer een reden om schoon te maken hahah( hopen dat ze dit niet leest)
maar het begint al best wat te worden, ik ben bijna op het punt waar ik wezen wil. hijis nog iets te dik naar mijn zin maar das voor de volgende keer.
ook moet ik van rvs 3mm lasdraad nog positie stipjes maken voor in de zijkant van de hals, en die stipjes komen ook op de toets. lekker subtiel.
ik ga de kopse kant polijsten en dan een mm of 3/4 afzagen, dan weer polijsten enz tot ik er genoeg heb.
als dat erin zit kan ik gaan fretten!!.

gr daniel

sebashoning
23 augustus 2011, 21:22
@Daniel: Nee ik zit niet meer bij Kees in de band. Begin 2009 ben ik ermee gestopt omdat mijn toenmalige andere (eigen werk) band goed begon te lopen. Daar ben ik diezelfde zomer nog mee gestopt, haha!

Hoe traag het ook gaat, ik heb zeer veel waardering voor jouw geduld! Ik raffel het net iets te makkelijk af waarder ik steeds gitaartjes heb die net niet zijn. Dat is dan weer het andere uiterste...

danielw
24 augustus 2011, 21:58
ook al raffel je het af zien ze er best goed uit wat ik heb kunnen zien of de foto's.
ik heb niet zo'n haast maar soms dan zou ik willen dat ie af is haha.

ok dus met kees was snel over, leuk dat je je eigen ding doet.wij makenook ons eigen ding.

gr daniel

danielw
31 augustus 2011, 22:49
hoi hoi,

ik ben ff bezig geweest met de input.
ik heb een plaatje op een dikke strip gelegd waar een gat van 20 mm in zit.
daar heb ik een moertje m8 opgelegd en met de pers erin gedrukthttp://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/FxCam_1314277591535-1.jpg
daarna een gaatje erin geboord.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/FxCam_1314277610449.jpg
van d week heb ik m in vorm geslepen en gebogen.
en natuurlijk gepolijst.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/FxCam_1314818859950.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/FxCam_1314819087389.jpg
ik moet nog wat aanpssen en ook aan de gitaar voordat het helemaal goed is.
ik vind eigenlijk nog te groot, te massaal.
miss dat ik een kleinere ga maken, dat moet ik wel beslissen voor dat ik deze helemaal pas maak anders wordt het gat in mijn gitaar te groot voor de nieuwe.

tot zover, daniel

danielw
15 november 2011, 22:02
hallo luitjes!.

tis alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb.
net voor de gitaarbouw beurs hebben we nog best veel kunnen doen.
de top zit erop, de ruimte voor de veren aan de achterkant zit erin, de gaten voor de stemmechanieken zitten erin.
en na de beurs heb ik me bezig gehouden met het verweideren van lijmresten tussen de body en de top.wat een kutwerk zeg!
ik heb het met de beitel van mijn spokeschaaf zitten doen.
ik had er b.v ook gereedschap voor kunnen kopen maarja ik heb een geld uitgeef allergie haha.ik heb nog wat dingen geschuurd en ik heb getwijfeld of ik de pickups wel zelf zou maken.

hier wat foto's,

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3475.jpg

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3471.jpg

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3472.jpg

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3473.jpg

de bovenkant is best al ver op de rand na. daar wil ik een ronding aan geven zodat je vanaf de bovenkant de houtsoorten ook ziet.
de gaten voor de pup's en potmeters gaan er als laatste in en miss maak ik daar nog wel een proefslagplaatje voor.

de achterkant moet nog wel wat aan gebeuren. de "top/bottom" moet er nog op gelijmd worden. das zo'n zelfde laag als van de top.
ik had in gedachte om het zelfde truukje uit te halen met het plaatje voor de veren als dat ik met de slagplaat had gedaan.... lukt niet helaas.
door dat de basis van de body 36 mm is en de lagen zijn 5 mm (totaal straks 46mm) had ik mij wat verrekend met het maken van b.v. de brug.
omdat de basis maar 36 is is het brugblok te lang en heb ik niet genoeg diepte voor de veren door dat de studs "dieper"in de body zitten.
oplossing, dan maar geen kapje op de veren en openhouden.
ook best mooi denk ik, en ik hoef de brug niet in te korten.

en ik heb een dikke kop... de mooie stemmechanieken passen niet.
dr moet nog zo'n 2 mm zeker van de kop af om op de goede dikte te komen.
dat ga ik denk ik doen met een slijptol en een lamelleschijf, komt ook goed.
de hals is ook al best ver, mis nog wat te dik en de hiel kan ik nog niet afmaken.
dr moeten ook nog dot's in, ik denk dat er maple ik gaat ipv rvs.
en dan kunnen de frets er in.
de kam moet ik ook nog maken maar dat kan nog heel f wachten

verder ben ik ook met pickup's bezig geweest.

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3466.jpg

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3467.jpg

ik heb wat zitten tekenen en heb wat laten snijden en daar maak ik ze van.
de plaatjes n het kapje( moet ik nog maken ) zijn van rvs en de staafjes van staal.
tis een begin en miss wordt het nog wel wat.
( uhh dit is geloof ik een crosspost of zoiets, staat ook in electrische gitaren bij pickup's)

ook heb ik weer een nieuwe input gemaakt maar die is nog niet helemaal klaar.

uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat ik met de gitaarverkiezing 4de ben geworden op de beurs, 5 stemmen.
dat stemt mij erg blij en trots.

gr daniel

Thiez
15 november 2011, 22:39
Ziet er goed uit daniel! Wordt een prachtig gitaartje, dat is een ding wat zeker is.

De headstock had ik hetzelfde probleem mee. Had zelfde dikte aangehouden als mijn yamaha strat maar de lockingtuners waren iets korter dus was de headstock te dik.

Succes verder!

G.G.
15 november 2011, 22:47
Je kan ook het moertje aan de voorzijde 2 mm verzinken, dan maken de snaren gelijk een mooiere hoek en zijn stringtrees mogelijk overbodig.

sebashoning
17 november 2011, 16:05
Super gaaf Daniel!

Ben heel benieuwd naar die pickups, zou wel eens erg goed kunnen worden...

Geggroet,
Sebas.

niekb
18 november 2011, 10:01
Wat een gaaf idee dit. Ziet er mooi strak uit.
Dit kan ik zeer zeker waarderen, die hals constructie, verzonken slagplaat maar het blijft een strat he :lp:
Zonder gekheid, doe zo voort want het wordt (is) een mooi ding.

danielw
18 november 2011, 19:12
Dank u, Dank u,
Ik ga bijna nog denken dat ie echt mooi word haha
Ik ben er heel blij mee Hoe ie nu is en word. Tis tot nu bijna zoals ik in mijn hoofd heb/had haha.
Ik dat het idee met de slagplaat nog niet eerder gedaan is. Tenminste. Ik heb het nog niet gezien.
Ik hoop snel de achterkant erop te kunnen lijmen.

Gr Daniel

oigun
18 november 2011, 21:37
Cool Daniel! Vooral je matal-skilzz zijn erg inspirerend!!!

pasqual
18 november 2011, 23:24
Ik vind je idee van de verzonken slagplaat is erg orgineel en mooi. Of het uniek is weet ik niet, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien! Wordt/is mooi!

KoenB
21 november 2011, 00:09
Ik vind je idee van de verzonken slagplaat is erg orgineel en mooi. Of het uniek is weet ik niet, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien! Wordt/is mooi!

+1!

Heel vet bedacht, en het ziet er naar mijn mening waanzinnig goed uit.

Respect ook dat je onderdelen zelf maakt die veel mensen gewoon zouden kopen. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden!

danielw
15 januari 2012, 22:11
hey,

hier weer ff een klein update-je.
ik ben op het moment bezig om de sperzel tuners op mijn gitaar te krijgen.
dat was nogal een dingetje omdat mijn kop de dik is.
na lang denken, wat ik altijd doe helaas, ben ik tot een oplossing gekomen.
ik heb besoten om een soort kamer te maken waar de tuners in liggen
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3542.jpg

maar eerst moest ik nog wat bedenken voor de gaatjes die ik moest boren voor de pas pennen.
ik heb wel een mooi malletje gezien maar dat kost weer geld en aangezien ik daar allergies voor ben heb ik m zelf maar gemaakt.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3544.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3545.jpg

de kamer is nog niet diep genoeg helaas maar ik ben met de beitel van mijn spokeschaaf bezig om m wat dieper te maken.
zo heb ik het beter in de hand.

verder zit er nog een knoest in de achterkant en die hebt ik opgevuld met houtlijm.
er komt nog een laag hout overheen dus dat zie je nooit meer.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3543.jpg
alleen met schoonmaken van de knoest kwam ik in het gat uit waar de input komt.
geheel toevallig zitten die boven elkaar maar tis geen probleem.
zo heb ik nog meer punten wat opgevuld en als het helemaal uitgehard is kan ik het schuren voor het hout erop komt.

tot zover weer ff d update

gr daniel

danielw
16 januari 2012, 21:51
'lo,

hier weer ff een 2de update.
na heel veel inspiratie heb ik ff doorgezet en de halskop afgemaakt...
met resultaat!! de tuners zitter er eindelijk op.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3547.jpg
ik heb de kamer nog wat dieper gemaakt mijn beitel.
ik heb er bijna de blaren van op mijn handen staan hahah watje dat ik ben.
de tuners zitten nog niet helemaal naar wens maar ik vind het acceptabel.
de snaren kunnen er goed doorheen en dr zit niks in de weg.
ik kan later alsnog besluiten om de kamer wat dieper te maken.
en natuurlijk!... de eerste snaar.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3548.jpg.

ik is erg blij daarmee.
ik had nog een probleem, n.l. dat de studs te ver naar achter zitten.
dat zou betekenen dat de intonatie niet goed zou zijn.
nu ik er een snaar opgehad heb en op stemming heb gehad leek het alsof het octaaf best in de buurt zat.
ik al nog niet te vroeg gaan staan juichen maar ik heb er vertrouwen in.
met 2 weken gaan we wee verder met bouwen.
dan gaan de achterkant erop, kan het gat erin voor de veren en de brug, kan ik de "hiel" afmaken, zijkanten rondfrezen/vijlen en me bezig gaan houden met de pickup's.

gr daniel

KoenB
17 januari 2012, 00:11
Ligt de gitaar nou op je mal? Anders wordt ie wel heul dik ;)

Ik vind m echt gaaf! En ik hoop dat het meevalt met de brug, het zou zonde zijn als je nog dingen moet corrigeren.

danielw
17 januari 2012, 18:23
he koen,

tis idd de mal die eronder ligt haha. dr komt nog wel een laag op maar die is maar 5 mm.
totaal is ie dan 46 mm dik, normale dikte geloof ik.
ik hoop idd dat het meevalt, anders zal ik toch wat moeten veranderen.
tis op zich net zo'n heel groot probleem maar tis ff afwachten.

gr daniel

Tabula Rasa
17 januari 2012, 18:31
46 mm is ietsjes dikker dan normaal (44.5 mm) maakt dus niet heel veel uit. Je zal er heus niet je tremelorouting aan de achterkant dieper voor moeten maken ofzo (tenzij je je trem ook nog eens hoog boven de body laat zweven. In dat geval eerst ff uitmeten voordat je gaat lakken).

sebashoning
17 januari 2012, 19:37
Dikke gitaren zijn voor echte mannen! ;-)

Mooi man! Ik ben nu alweer heel benieuwd naar het vervolg hierop...

Gegroet,
Sebas.

danielw
28 januari 2012, 19:16
hey hallo maar weer,

vandaag weer lekker bezig geweest met de gitaar.
het laatste grote "ding" is gedaan, n.l. de achterkant zit er op!
na eerst de achterkant gevlakt te hebben op de drumsander heb ik de vorm wat groter uit gezaagt op de figuurzaag.
toen was het tijd om m er eindelijk op te lijmen.
ik vond het minder spannend als de voorkant maar ben toch bij dat het klaar is.
hier wat fotos,
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3554.jpg
tis niet te zien geloof ik maar dr staat een vorm op het wenge.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3556.jpg
na het uitzagen ff passen en meten
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3557.jpg
daar het moment van de lijm en klemmen
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3562.jpg
en nog een stukkie van de hiel na het lijmen.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3560.jpg
gat voor de veren en brug.
dit blijft open door wat rekenfouten. ik wilde eerst het kapje daarvoor ook verzinken maar dan komt de brug niet meer uit, en de veren.
nu komt er geen kapje op, vind ik best wel stoer zo en je kan gelijk de brug zien.


de rondingen aan de randen ga ik met de hand eraan schuren.
met de frees kan ook wel mar ik vind het gewoon mooi om te doen.
daarna de hiel afmaken, slagplaat vast zetten, input afmaken, pickups erin maken, enz.
al met al nog een hoop te doen maar het vordert gelukkig.
ik ben blij dat het wordt zoals ik in mijn hoofd heb en dat er zo'n contrast is tussen de houtsoorten.

wordt vervolgd!

Ike57
28 januari 2012, 19:25
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3557.jpg

OMG, daar hangt voor een kapitaal aan lijmklemmen !
Allemaal Bessey?

Wel mooi die contrasten met de wengé :ok:

barno
28 januari 2012, 19:31
ziet er allemaal strak uit hoor! knap werk

Thiez
28 januari 2012, 20:03
De bouw gaat niet snel, maar het wordt wel een ongelooflijk meesterwerk! Prachtige gitaar.

Koeloe
28 januari 2012, 20:09
Op weg naar mooiste van 2012 :ok:

iesiediesie74
28 januari 2012, 20:16
Wat is dat voor een blingbling topkam?

pueblo
28 januari 2012, 20:24
Wat is dat voor een blingbling topkam?

zelfgemaakt vermoed ik


ziet er goed uit! :)

danielw
29 januari 2012, 22:04
bedankt voor de reacties,

het gaat idd niet erg snel, maar dat vind ik niet zo heel erg.
maar nu ie zover is wil ik m eigenlijk wel af hebben:)

de blingbling topkam heb ik niet zelf gemaakt helaas.
ik ben nu op het punt dat ik liever dingen koop als zelf mar.
zelf maken is geen probleem maar het duurt weel langer, waar ik geen zin in heb.
net als dat ik de pickups zelf wilde maken.
ik heb heel lang op spullen gewacht en kwam erachter dat ik er een fout mee gemaakt heb, das behoorlijk balen maar voor ik nieuwe spullen heb ben ik weer maanden verder.
ik heb nu besloten de pickup's toch te kopen en miss alleen de kapjes wel te maken.
ik kan na verloop van tijd altijd nog verder met de topkam en pickup's.
eerst maar s zorgen dat ie af komt!

gr daniel

danielw
31 januari 2012, 21:58
ik heb lekker de gang met veilen en schuren!
ik ben bezig met de hiel en het word best mooi al zeg ik het zelf.
de kop en de kop zij wat mijn aangaat klaar aan de achterkant qua vorm en die heb ik geschuurd met korrel 180.
de hiel komt al in de buurt, het valt niet mee om uit "vrije"vormen op de hals uit te komen.
de bocht bij de lang hoorn moet nog wat ronder worden en het lijkt op foto 3 of er een knik in de hals zit naar de hiel toe.
dat komt door de foto wat hij loopt best rond.
ik ben ook begonnen om de zij kanten van de body af te "ronden".
helemaal rond wordt ie niet. de hoek moet een beetje passen bij wat ik aan de slagplaat gefreest heb.
ik kon het niet laten om het met korrel 180 te schuren, echt gaaf gewoon.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3564.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3565.jpg
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3566.jpg

groetje daniel

danielw
28 oktober 2012, 20:32
hey mede bouwers!!

ik heb de laatste tijd niet heel veel gedaan aan mijn gitaar, ik baal daarvan want ik had m graag gister op de beurs gehad.
wat ik wel heb gedaan is wat materiaal verzameld! zoals schroefjes voor de slagplaat. dat zijn rvs parkers geworden die ik uiteraard gepolijst heb! verder heb ik bij taylor een loaded pickguard gekocht. lekker makkelijk want alles zit er op en is aangesloten.
dus de spullen van de een afschroeven en het op de ander vastzetten.....dacht ik.
de potmeters en de 5way switch zitten doormiddel van een plaatje aan elkaar vast. bij de 5 way zie je dus geen schroefjes zitten.
maar nu zijn die afstanden te groot voor mijn gitaar dus moet ik dat plaatje opnieuw maken.
kan ook wel zonder maar dan moet ik de 5way wel met schroefjes door de slagplaat vastzetten en ik vind het nu juist zo mooi dat je die niet ziet.
het blijkt nu dat de pick-up's niet in mijn gitaar passen doordat er een te groot plaatje onder zit

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/pick-upoud.jpg
oude situatie

gelukkig kan ik hem eraf schroeven en er wat anders voor maken. maar ook kwam het idee om de pick-up's zo vast te zetten dat je ook geen schroefjes ziet. en omdat ik toch wat anders moet maken komt dat mooi uit!
dus heb ik een idee wat denk ik wel gaat werken!

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/pick-upplan1.jpg

de onderplaat met draadeindjes worden in de ruimtes van mijn gitaar gelijmd en ik kan nog steeds mijn pick-up in hoogte verstellen!

verder heb ik nog wel een hoop geschuurd aan de hiel en hals! die zijn zo goed als klaar en zo glad dat er bijna geen filler meer in hoeft. de body moet nog glad worden.
zo dit was het weer voor even!

groetjes daniel

Cocobolo
28 oktober 2012, 20:56
Even een foto van die mooie hielovergang meenemen naar deze pagina


....
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/IMG_3564.jpg


Ziet er allemaal er goed uit, leuk dat je met de elementen bezig gaat en mooi dat het zonder schroefjes kan! Je bent heel dicht bij de eindstreep, hou vol :)

D3nnis
28 oktober 2012, 21:30
Kun je dat onderplaatje niet net zo goed in de pickup cavity schroeven ipv lijmen?

En zijn die moertjes nog wel te verstellen zonder eerst het hele element uit de gitaar te halen?

danielw
29 oktober 2012, 07:34
@marco, de hiel overgang is inmiddels al wel mooier dan op die foto :) mooiere rondingen, klopt nu beter vind ik!
ik heb weer wat bouw energie gekregen, dus het komt zeker goed!!

@d3nnis, ik heb geen idee, kan ik trouwens wel meten, hoe dik het hout is van de cavity.
aan de andere kant zit ruimte voor de tremmelo veren.
vandaar dat ik niet voor schroefjes kies, miss meet ik het nog wel ff goed op, dan kan het altijd nog.
het heeft niet echt heel veel te houden.

idd ik ben me er van bewust dat ik telkens het element eraf moet halen om te verstellen maar dat is dan maar niet anders!
dr komen denk ik borgmoertjes opzodat het niet gaat verlopen.

gr daniel

Koeloe
29 oktober 2012, 20:06
Hoe ga het precies oplossen? Want kan me voorstellen dat als je rekening houdt met algemeen gereedschap (bijv. een dop), dat je veel ruimte rondom de moer nodig hebt om deze los of vast te draaien.

Mooi project btw!;)

barno
29 oktober 2012, 20:23
mooi

ik bedenk me wel dat het niet makkelijk zal zijn om de pu's op die manier perfect te plaatsen, de pu gaten in zo'n strat slagplaat geven niet veel ruimte tot speling. Met één pu bv bij een tele, valt dat mee, maar met 3 wordt dat lastiger, denk ik. maar moeilijk kan ook :)

(bij oude tele's zitten de stelschroeven van de hals pu ook onder de slagplaat. de pu wordt in het hout geschroefd en is met rubbertjes rond de schroefjes nog verstelbaar in hoogte)

KoenB
29 oktober 2012, 20:33
Misschien kun je het boutje + 2 moeren systeem vervangen door een veertje en een schroefje. Maar in plaat van dat de schroef door de slagplaat gaat en dan door de pickup, schroef je hem door de pickup en dan in het hout, met een veertje ertussen. Eigenlijk het bestaande systeem, maar dan omgekeerd. Maakt het verstellen een stuk makkelijker (je slagplaat moet er nog steeds af, dat wel)

aaronstonebeat
29 oktober 2012, 22:50
Het idee van KoenB lijkt me goed en praktisch. Je zou ook boutjes vanaf de achterkant door de gitaar kunnen laten gaan.

D3nnis
29 oktober 2012, 23:10
Je zou ook boutjes vanaf de achterkant door de gitaar kunnen laten gaan.

Ja, deze +10!

danielw
4 november 2012, 20:23
ik heb nog s nagedacht over jullie sugesties en ik denk dat ik de oplossing heb,
heel simpel

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/pick-upplan2.jpg

gewoon idd veertjes eronder en klaar!

schroefjes door de gitaar zie ik niet zitten, dan kan ik ze net zo goed door de slaplaat maken.
ik wil juist nergens schroefjes zien haha

groetjes daniel

danielw
29 januari 2013, 18:40
alweer een tijdje geleden maar het er zit toch een heel klein beetje vooruitgang in.
mijn vorige idee om de pick-up's vast te zetten gaat niet door!
ik heb een andere oplossing gevonden, n.l.: ik heb steuntjes bedacht om ze vast te zetten.
cocobolo heeft ze voor me gefreest van hdpe (snijplank materiaal).
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/hdpe1_zpsa06e5d3e.jpg

daar kunnen de pick-up's heel mooi in en ik kan er gewoon M3 in tappen.
mijn collega gaat M3 erin tappen omdat ie een mooie kolomboor heeft staan en hij vind het leuk om te doen!
op tekening heb ik er nog moertjes in getekend maar die blijven weg.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/hdpe3_zpsbd404f7c.jpg

verder heb ik een proef slagplaat gemaakt van hardboard omdat ik geen fouten wil maken in de orginele.
ik heb daar de pick-up holes in gemaakt en het komt aardig uit. niet helemaal 100% maar dat kan ik nog corrigeren.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-01-28201610_zps100020a5.jpg

en hier met pick-up
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-01-28201812_zps115bd403.jpg.

nu is het wachten op de steuntjes en dan kan ik ze in de proefslagplaat monteren om te kijken of het echt klopt wat ik doe haha.
als dat het geval is ga ik met het zweet in mijn handen de orginele onder handen nemen.
dan schiet het al aardig op, op nog heel veel schuurwerk na.

groetjes daniel

danielw
6 mei 2013, 21:48
hallo mede bouwers!

het is wederom alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb maar de bouw gaat gestaagd door!
ik heb inmiddels het pick-up dilemma opgelost op de manier zoals ik hierboven gepost heb.
er zijn kunststof (hdpe) steuntjes gemaakt met behulp van marco en een collega van mij.
de pick-up's passen er perfect op dus missie geslaagd!
een tijdje trug heb ik de input gemaakt en die zit er inmiddels ook op.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-05-06202045_zpsd4a44a9e.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-05-06202045_zpsd4a44a9e.jpg.html)

toen verder met de pick-up gaten! hart in mijn keel maaja het loet toch een keer.
ik heb voor een simpel figuurzaagje gekozen om de gaten er in te maken.
klinkt suf maar dat gaat zeker niet te hard dus uitschieten komt niet voor.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-05-03164931_zpscf1bcff2.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-05-03164931_zpscf1bcff2.jpg.html)

vanavond bezig geweest om de 5-way switch en de knoppen erin te maken.
wederom eerst goed uitmeten en een keertje proef gezaagd.
deze keer heb ik dat met een transparant vel gedaan, ideaal!
toen gelijk maar de gaten in de slagplaat gemaakt en alles erin geschroefd!
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-05-06183804_zps01e1eb67.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-05-06183804_zps01e1eb67.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-05-06200452_zps79060d6b.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-05-06200452_zps79060d6b.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-05-06201845_zps702c2b3e.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-05-06201845_zps702c2b3e.jpg.html)

nu nog een klein beugeltje maken voor de veren van de tremmelo, alle draadjes van de pick-up's vastzeten met een dun lasdraadje. dat kun je vormen en er dan een kripkous omheen doen. dan blijft het op z'n plek zitten. dan de input aansluiten. gaatje boren voor het aarde draadje. brug erop.tuners erop, snaren erop en testen!!

MyGreenLady
6 mei 2013, 21:57
ZOMG. Dat ding is sexy.

danielw
6 mei 2013, 22:18
dank je!! altijd leuk om te horen toch!!

Cocobolo
6 mei 2013, 22:35
Ik heb deze al meerdere malen in het echt gezien en hij(zij) blijft mooi :)
strak gleufje voor de 5-weg schakelaar hoor!
En de jack-input vind ik nog steeds erg "gezellig"!

loose-fur
7 mei 2013, 00:07
Ik lijk deze een beetje gemist te hebben in het verleden.. Zonde.

Smaakvol geheel en schitterende afwerking!


Tee.

Duhsjaak
7 mei 2013, 10:17
Ik had m niet gemist. Omdat je niet mist wat je niet hebt of zo.
Ik vind dit een heerlijk eigenzinnige take on een platgetreden pad. Poepchique!!!
3 of 5 standen schakelaar?
Vreselijk mooi. De eerste nieuwe voor de mooiste van 2013. Ik hoop je dat mee gaat doen.
Je zult verbaasd zijn!
Vriendelijke groet, Gus

1971Ad
7 mei 2013, 11:53
Wat een ontzettende vette gitaar wordt dit zeg. Hulde voor het vakmanschap en het geduld. Prachtig!!!!

muziekschuur
8 mei 2013, 15:49
Ik kan het niet goed zien. Bolt on of neck tru.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

danielw
8 mei 2013, 18:20
dank jullie voor de complimenten!! ik heb niet door dat andere het zo mooi vinden. voor mijn is het gewoon..mijn gitaar haha.
die input was jou idee marco! is idd leuk en is net ff niet strak maar wat speelser.
@Gus, het is een 5 way-switch!.
en het is een semi neck tru. de neck loopt tot aan de brug, die staat met de stud's nog in de brug.
ik heb er alleen een top en bottom op gelijmd zodat je de neck tru niet meer ziet!
dr staan nog wel foto's van hoe het in elkaar zit!

groetjes daniel

danielw
8 mei 2013, 23:41
ik heb ff een tekening gemaakt van hoe het haakje voor de tremmelo veren ga maken.
ik maak een beugeltje die in de ruimte van mijn gitaar valt en die schroef ik vast.
normaal zit zo'n haakje vast met 2 lange schroeven maar daar ben ik niet zo erg gecharmeerd van.
ik maak 2 M3 draad eindjes op het beugeltje en kan het haakje met moertjes stellen!
het haakje is al een keer gemaakt maar miss maak ik wel een een nieuwe!
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/Image_zps58579039.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/Image_zps58579039.png.html)

danielw
25 juli 2013, 18:33
ben weer een beetje actief met de bouw!

binnenkort ga ik weer naar marco en gaan we fretten en de inlay dots doen!
ik heb heel lang getwijfeld over wat de inlay nou is moest gaan worden.
uiteindelijk wilde ik streepjes die je ok aan de zijkant ziet, 2 in 1 eigenlijk.

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/Image_zpsbbc1da5f.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/Image_zpsbbc1da5f.png.html)

maar omdat de toets er al op zit is het niet echt handig om te maken. wel als ie er nog niet op zit.
dus heb ik toch maar vor de makkelijkere weg gekozen en komen er kleine dots in. veel rustiger bij het geheel.

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-07-25171403_zps498b00b0.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-07-25171403_zps498b00b0.jpg.html)

aan de achterkant ga ik een soort bakje maken van rvs ( uiteraard :) ) waar de veren voor de tremmelo aan zitten.
dan is het ook gelijk mooi afgewerkt!

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-07-25171131_zps1030a121.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-07-25171131_zps1030a121.jpg.html)

omdat de lasersnij machine geen randje van 3mm uit een dikte van 15 kan snijden moet ik 3 van deze frame-pjes op elkaar lassen.
miss maak ik er ook een 0.8mm plaatje onder zodat het een echt bakje is. dan zijn ook de gaatjes van de studs weggewerkt.

als dat gebeurd is dat kan ie gelakt worden!
toch wel een mooi moment vind ik. net of je werk verzegeld gaat worden!
tot zover de ontwikkelingen.

groetjes daniel

Cocobolo
25 juli 2013, 19:32
ik heb ff een tekening gemaakt van hoe het haakje voor de tremmelo veren ga maken.
ik maak een beugeltje die in de ruimte van mijn gitaar valt en die schroef ik vast.
normaal zit zo'n haakje vast met 2 lange schroeven maar daar ben ik niet zo erg gecharmeerd van.
ik maak 2 M3 draad eindjes op het beugeltje en kan het haakje met moertjes stellen!
het haakje is al een keer gemaakt maar miss maak ik wel een een nieuwe!
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/Image_zps58579039.png (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/Image_zps58579039.png.html)

ik dacht even dat ik mij op het SM forum had aangemeld (ik heet daar ook cocobolo :D ;) )

Leuke oplossing voor de tremolo veren!

danielw
25 juli 2013, 22:14
oh zie je, ben jij het toch hahaha
dacht al dat niemand er wat in zag haha, had de schroeven niet moeten tekenen.
die u wordt nu helemaal in de vorm!

Ike57
25 juli 2013, 22:28
Mooie oplossing en een prachtige tekening :ok:

barno
25 juli 2013, 22:47
straffe bouw ! en idd knappe renders

danielw
26 juli 2013, 18:14
dank u voor de complimenten!

ik hoop dat ie er in de lak nog strakker uit ziet. dat de houtsoorten goed scherp overkomen!

de tekeningen zijn niet zo bijzonder hoor, ik pruts maar wat haha

ik heb nu 3 frame's en die ga ik op elkaar lassen en polijsten.
dan kan ik de draadeindjes er op maken, gaatje boren voor de schroefjes en klaar.

groetjes daniel

danielw
5 augustus 2013, 20:45
vandaag weer lekker bezig geweest!

eerst hebben we de positie dots en de side dots in de toets gemaakt!
pecies werk want het moet uitgelijnd worden.
ik had van te voren er al wat snaren op gezet om te kijken of ik wel tussen de snaren zou zitten!
uiteindelijk toch boren en lijmen!
de side dots gaan maar tot de 12de fred omdat de toets al op de body zit.
vond ik toch lastig om er bij te komen en heb besloten om de laatste niet te doen.
ik moet toegeven dat ik er erg blij mee ben, het geeft rust in het geheel.

IMG]http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-08-05105158_zps98dc1376.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-08-05105158_zps98dc1376.jpg.html)[/IMG]

later het rotste werk van de hele gitaar gedaan, iets waar ik al 3 jaar tegen op zie... fretten!
het bleek uiteindeljik erg mee te vallen en nog best leuk ook!
na 1,5 uur vond ik het eigenlijk erg goed en was het klaar!

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-08-05132031_zps6b3ab537.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-08-05132031_zps6b3ab537.jpg.html)

verder is de topkam nog netjes op zn plaats gezet, en is het gat voor de aarde draad geboord!
ik ben erg blij met dit resultaat! het maakt de gitaar echt af en het lak moment komt steeds dichterbij!

groeten daniel!

gerte1991
8 augustus 2013, 15:41
Wat een bouwproject zeg!
Echt een heel erg mooie gitaar! (ben stikjaloers haha):soinnocent:
zit echt veel tijd en geld in zo te zien.

Wens je veel succes met de bouw en ik zal je in te gaten houden!:)
Ben benieuwd naar het resultaat.

danielw
5 september 2013, 18:25
he mensen!!

er zijn weer wat ontwikkelingen met mijn gitaar. het begint nu echt op zn eind te lopen.
het grote bouwen is voorbij en het is tijd dat al dat werk verzegeld gaat worden met een mooie strakke laklaag!
afgelopen zondag ben ik naar Fred Dons afgereisd en mijn bloed zweet en tranen in vol vertrouwen bij hem achter gelaten!
in volle verwondering door het mooie aantal gitaren van fred weer naar huis gereden.
ik had altijd wel een beeld in mijn hoofd van hoe ie zou moeten kunnen worden.....tot ik de eerste foto's zag....
tis nog mooier dan dat ik me ooit had kunnen voorstellen.
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1174639_661981670481336_1184239243_n_zps1e01407b.j pg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1174639_661981670481336_1184239243_n_zps1e01407b.j pg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1185564_661981597148010_997097757_n_zps600ac47c.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1185564_661981597148010_997097757_n_zps600ac47c.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1044703_662406867105483_491037764_n_zps0b143a6b.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1044703_662406867105483_491037764_n_zps0b143a6b.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1185571_661981763814660_164261195_n_zps12036549.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1185571_661981763814660_164261195_n_zps12036549.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1234958_661981740481329_276430495_n_zps206c7a60.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1234958_661981740481329_276430495_n_zps206c7a60.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1185574_662406853772151_1979417984_n_zps8bb46cb8.j pg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1185574_662406853772151_1979417984_n_zps8bb46cb8.j pg.html)

het duurt nog ongeveer 4/5 weken tot ie helemaal uitgehard is en gepolijst kan worden!
het beestje moet toch een naam hebben dus vind ik dit erg mooi!
voelt wel bijzonder om je eigen naam er op te hebben!

tot zover maar weer!

RS-Rik
5 september 2013, 20:03
Mooi met een dikke M



Of dat tremoloveerschroefsysteembeugelding veel toevoegt betwijfel is maar het is verzorgder/ netter dan normaal.

Thiez
6 september 2013, 17:04
Het duurt wel even, maar dan heb je ook wat! Wat een prachtig dingetje zeg, stukje vakmanschap.

Rickenbender
7 september 2013, 12:25
Dacht dat ik lang bezig was geweest met m'n eerste zelfbouw, maar ik denk dat jij het record hebt.
Heb hem nog is even van begin tot eind doorgelezen, wat een geweldig project. Is een geweldig mooie gitaar geworden. Kun je trots op wezen en ik hoop hem dit jaar te kunnen bewonderen op de meeting.

Martin_
7 september 2013, 15:47
he mensen!!

er zijn weer wat ontwikkelingen met mijn gitaar. het begint nu echt op zn eind te lopen.
het grote bouwen is voorbij en het is tijd dat al dat werk verzegeld gaat worden met een mooie strakke laklaag!
afgelopen zondag ben ik naar Fred Dons afgereisd en mijn bloed zweet en tranen in vol vertrouwen bij hem achter gelaten!
in volle verwondering door het mooie aantal gitaren van fred weer naar huis gereden.
ik had altijd wel een beeld in mijn hoofd van hoe ie zou moeten kunnen worden.....tot ik de eerste foto's zag....
tis nog mooier dan dat ik me ooit had kunnen voorstellen.

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1185571_661981763814660_164261195_n_zps12036549.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1185571_661981763814660_164261195_n_zps12036549.jp g.html)[/IMG]


Die zijkanten komen mooi uit, zo.

danielw
18 september 2013, 19:32
ja s gaaf he! tis een soort binding en door de ronding van de zijkant zie je m van boven af ook!

stijnkenens
18 september 2013, 23:46
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1174639_661981670481336_1184239243_n_zps1e01407b.j pg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1174639_661981670481336_1184239243_n_zps1e01407b.j pg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1185564_661981597148010_997097757_n_zps600ac47c.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1185564_661981597148010_997097757_n_zps600ac47c.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1044703_662406867105483_491037764_n_zps0b143a6b.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1044703_662406867105483_491037764_n_zps0b143a6b.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1185571_661981763814660_164261195_n_zps12036549.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1185571_661981763814660_164261195_n_zps12036549.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1234958_661981740481329_276430495_n_zps206c7a60.jp g (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1234958_661981740481329_276430495_n_zps206c7a60.jp g.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/1185574_662406853772151_1979417984_n_zps8bb46cb8.j pg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/1185574_662406853772151_1979417984_n_zps8bb46cb8.j pg.html)

Miljaar ...


s.

danielw
20 september 2013, 13:29
:)......

nog ongeveer een week en ik kan mijn gitaar bij fred ophalen. helemaal blij!!!
ik heb nu vakantie dus komt dat mooi uit.
kan ik m mooi in elkaar zetten. ik heb nog wel wat spullen besteld dus ik krijg m niet 100% af maar ik probeer m spelend te krijgen!
dan is ie klaar voor de beurs!!!! me happy!!! :)

danielw
7 oktober 2013, 19:21
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-07174801_zps571c99fa.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-07174801_zps571c99fa.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-07174819_zps35bc43b3.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-07174819_zps35bc43b3.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-07174904_zpsa3e7d4e0.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-07174904_zpsa3e7d4e0.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-07174955_zps75f6e6fc.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-07174955_zps75f6e6fc.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-07175009_zpsc57e7cb4.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-07175009_zpsc57e7cb4.jpg.html)


jeeej!!!! eindelijk is ie dan weer thuis!!!
na 5 weken vol verwachting wachten heb ik zondag mijn gitaar bij fred opgehaald!
wat is ie gaaf geworden!!! toen ik m vast had had ik een smile van oor tot oor haha
nu oppassen dat er geen krassen op komen natuurlijk maar voorkomen lukt denk ik niet!
nu is het een kwestie van alles wat past er op/in te schroeven en wat nog niet past...pas te maken.
hoop werk nog en ik hoop dat ik m helemaal klaar heb voor de beurs. zowiezo met snaren.
ik ga de tremmelo voor de beurs iig vast zetten omdat ik er nog niet uit ben hoe ik mijn veren vast zet.(ja ik weet het, ik blijf een denker/twijfelaar haha)

tot zover maar weer!!! wordt vervolgd......

teunallica
7 oktober 2013, 21:07
Mooi zeg! cool idee zo met die slagplaat

danielw
8 oktober 2013, 18:34
s idd leuk maar ik had er geen rekening mee gehouden dat de body eigenlijk dunner wordt!.
de 2 lagen op het kersen zijn allebij een mm of 5 dus blijft er maar 36 mm over om wat mee te doen.
ik had me niet gerealiseerd dat dat gevolgen heeft voor bv de pick=up's brug e.d. daarom moet ik sommige dingen aanpassen om het goed te krijgen! komt goed!

Rizz
8 oktober 2013, 18:36
Ongelooflijk mooi! En dat aanpassen, ach, al doende leert men en dit is wel een erg leuk begin! :ok:

danielw
8 oktober 2013, 21:07
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-08195345_zps250bf6cd.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-08195345_zps250bf6cd.jpg.html)

jeej het begin is er! nu de rest nog!
dat aanpassen moest ik met de mechaniken idd doen. de headstock is aan de dikke kant en ik kon kiezen om hem in zn geheel dunner te maken of alleen het gedeelte waar ze komen. dat laatste heb ik gedaan!

groetjes daniel

danielw
10 oktober 2013, 22:18
zo weer een klein stukje verder met de puzzel!
vanavond wilde ik geleiding voor de draadjes van mijn pick-up's maken maar omdat het wenge zo lekker donkerbruin is kun je daar gen stift of zien.
dus heb ik gelijk de slagplaat maar voorzien van alutape en als voordeel..je kunt er op kleuren! :)
als de pickups er in zitten dan maak ik de geleiding met krimpkousjes aan de snoertjes vast.
dat s echt nodig want anders moet ik alles onder de plaat proppen.
en het ziet er wat netter uit!


http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-10200516_zps20ae12c4.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-10200516_zps20ae12c4.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-10200527_zps15787934.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-10200527_zps15787934.jpg.html)

groetjes daniel

danielw
11 oktober 2013, 23:13
weer een stapje verder!
vanavond heb ik de pick-up's in de slagplaat gezet, 5 way switch en de tone en volome knop!
morgen ga ik de draadgeleiding aan de pick-up draadjes zetten om het mooi strak in elkaar te kunnen zetten.
alles past zoals ik in gedachte had, altijd spannend!
verder had ik het "probleem" met mijn topkam.
ik heb een schaller rollernut maar die is net ff te groot voor de ruimte die er is. plus nog s een keer de hoogte!
ik vind zoiets altijd wel moeilijk, zit nog niet echt goed in mijn hoofd hoe het moet zijn.
dus heb ik de topkam maar ff op zn jan boeren fluitjes uit gevuld met wat plaatjes.
ik kwam uit op 3,6mm. met die hoogte denk ik dat de snaren op een redelijke hoogte zitten!
ik ga een rvs vulplaatje maken van die dikte met de groote van de topkam.
ik denk alleen dat ik iemand met een freesbank s ff aardig moet vragen of ie zon plaatje op dikte wil frezen haha!
maar ik ben blij dat het nual zo ver is!


http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-11211116_zps923fecc5.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-11211116_zps923fecc5.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-11211239_zps0702c9cf.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-11211239_zps0702c9cf.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-11214221_zpsb5e8ac33.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-11214221_zpsb5e8ac33.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-11214229_zps4eac97f6.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-11214229_zps4eac97f6.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-11214242_zps8f55a325.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-11214242_zps8f55a325.jpg.html)

danielw
14 oktober 2013, 23:22
vanavond kon ik het niet laten door te gaan met mijn gitaar.
ik heb er snaren opgezet maar moest de topkam provisorisch vastzetten met vulplaatjes en dubbelzijdig tape!
morgen krijg ik en pakketje thuis met het "orginele" vulplaatje en dan kan ik de topkam vast schroeven.
das wel nodig wat hij hangt nu een soort van achterover haha.
ook de brug heb ik ff vast gezet.

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-14195430_zps406a5593.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-14195430_zps406a5593.jpg.html)

ik vond het wel erg spannend om de snaren op spanning te draaien, zweet in mijn handen en nog meer plekken haha.
maar toen was het moment daar. de eerste tonen en akkoorden!
wow wat een geluid zeg! had het niet niet beter kunnen wensen! je voelt de resonantie door de hele gitaar heen!
dr is een filmpje van maar die krijg ik hier ff niet op haha sorry!

ik ben blij met dit resultaat!

RS-Rik
15 oktober 2013, 00:16
Hartverwarmend gevoel niet?

Didnt happen without filmpje btw!
(ken je'm niet hosten op youtube? [ video ] url [ /video ] maar dan zonder spaties tussen de brackets)

Cocobolo
15 oktober 2013, 00:22
Super, Daniel! Erg mooi geworden, filmpje (op facebook) ziet er goed uit.

muziekschuur
15 oktober 2013, 13:26
Wat een compliment aan het stratocaster design. Ik zou een paar foto's naar fender sturen. Die zullen je vast feliciteren. Wat een bjoetie!

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

almarvk
15 oktober 2013, 17:06
Mooi 'clean' design. Heb met plezier je bouwproces gevolgd!

Kim Wilson
15 oktober 2013, 17:16
Eén van de meest creatieve strats ooit gezien! Wat een fantastische build!

Ike57
15 oktober 2013, 18:36
Had hem al even op FB gezien, maar nogmaals TOP :ok: (misschien kom ik op de meeting nog met meer superlatieven :D)

danielw
15 oktober 2013, 18:54
wow wat een leuke reacties! echt te gek! en dat op maar gewoon mijn gitaar.
ik had niet verwacht zoveel mooie reacties te krijgen, ik voel me zeer vereerd!
ik hoop op de beurs nog meer mooie gitaren te zien!
vanavond mag ie mee naar de band repetitie en dan gaat ie ff lekker over mijn fender super 60 en marshall!
zal ff vragen of ze een geluidsopname maken! ben echt heul benieuwd!

groetjes daniel

Martin_
15 oktober 2013, 20:24
vanavond kon ik het niet laten door te gaan met mijn gitaar.
ik heb er snaren opgezet maar moest de topkam provisorisch vastzetten met vulplaatjes en dubbelzijdig tape!
morgen krijg ik en pakketje thuis met het "orginele" vulplaatje en dan kan ik de topkam vast schroeven.
das wel nodig wat hij hangt nu een soort van achterover haha.
ook de brug heb ik ff vast gezet.

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2013-10-14195430_zps406a5593.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2013-10-14195430_zps406a5593.jpg.html)

ik vond het wel erg spannend om de snaren op spanning te draaien, zweet in mijn handen en nog meer plekken haha.
maar toen was het moment daar. de eerste tonen en akkoorden!
wow wat een geluid zeg! had het niet niet beter kunnen wensen! je voelt de resonantie door de hele gitaar heen!
dr is een filmpje van maar die krijg ik hier ff niet op haha sorry!

ik ben blij met dit resultaat!
Mooi hoor. De puzzelstukjes vallen op hun plaats. :D

Rickenbender
15 oktober 2013, 23:16
Is een prachtige gitaar geworden, erg origineel die slagplaat.
Ga hem bewonderen in het echt in Barneveld.:ok:

danielw
17 oktober 2013, 18:43
dank je, ik zal daar zeker met trots staan haha

danielw
10 februari 2014, 21:16
zo, ben weer aan het sleutelen aan mijn gitaar.
er moest nog het een en ander gebeuren maar zoals dat bij mij altijd gaat....komt wel een keer.
ik heb voor de tremmelo veren een shur claw gekocht alleen de schroefjes komen in mijn pick-up ruimte uit!.
de ruimte tussen de pick-up en de onderkant van de kamer is ongeveer 3.5 mm.
ik ga morgen ff kijken of ik het met M3 boutjes op kan lossen als de kopjes niet dikker dan 3 zijn.
anders moet ik verzonkekop schroeven nemen en dan vanuit de pick-up ruimte verzinken.
zelfborgend moertje erop en klaar!
verder moet ik bij te topkam nog wat doen. het vlak vlak maken waar de topkam op komt.!
ik moet daar nog ff wat op verzinnen maar ook dat komt wel goed! I know, foto's zeggen meer!!
ik moet ook de fretten nog veel beter afwerken, dat had ik een beetje laten zitten voor de beurs maar moet toch echt.
ook de hals moet een stuk dunner. dat vind ik nogal eng om te doen.
te veel eraf is toch echt te veel eraf...en daar zal ik behoorlijk ziek van zijn.
dus ik twijfel of ik dat zelf doe of door een ervaren gitaarbouwer.

als ik fut heb maak ik ff foto's!

groetjes daniel

Tabula Rasa
10 februari 2014, 21:19
Zelf doen! Die hals dunner maken mag best in 10 stappen, dat geeft niets.

Thiez
10 februari 2014, 22:07
inderdaad gewoon zelfs doen. Zelf kun je het beste voelen waar en hoeveel eraf moet.
Ik heb bij mijn zelfbouw ook eerst een perfect symetrisch halsprofiel gemaakt. Uiteindelijk last hij niet lekker in mijn handen, aan de onderkant van de hals was hij te dik naar mijn zin. Hier heb ik telkens wat afgehaald en weer even gespeeld. Resultaat is nu een asymetisch halsprofiel wat perfect in mijn hand ligt, voor andere zal hij misschien weer minder lekker spelen hierdoor. Maar het is uiteindelijk jou gitaar en het voordeel aan zelfbouw is dat je hem helemaal naar je eigen hand kan zetten.

Stefan16384
10 februari 2014, 23:10
Inderdaad gewoon zelf die hals doen! Gewoon in hele kleine stukjes, tussendoor voelen, genoeg schuurpapier, weer voelen etc. Het bouwen van mijn eerste hals vond ik ook eng. Achteraf bleek dit heel erg mee te vallen. En dat is de ervaring die de meesten hebben... En je kunt hem dan inderdaad helemaal naar je eigen had zetten! Dat laatste is het allermooiste aan het zelf bouwen :)

En verder wil ik vooral melden: Wat een waanzinnige gitaar is dit geworden!

danielw
10 februari 2014, 23:26
ja miss moet ik het ook zelf doen.de stoute schoenen aantrekken ofzo
miss met een andere gitaar ernaast die ik lekker vind spelen!
klopt dat je dan idd alles naar je hand kan zetten, en das idd ook het leukste. iets hebben wat een ander niet heeft!!
ben alleen nog best ver van het eindelijke afstellen. de hals doet nu ook echt niks. mede door de extra staven die er in zitten, ben ff de naam kwijt!
uiteindelijk nog een hoop werk maar dit soort dingen komen miss wel voort uit mijn onervarenheid.
bij de volgende pak ik de dingen toch anders aan. maarja dat doet iedereen haha.
al met al ben ik toch erg blij hoe ie gelukt is!

@stefan, thx! ben er best trots op, maar ik kon het zeker niet zonder marco die me geadviseerd heeft!
@de rest!! thx voor de support! het maakt de drempel iig iets kleiner hahah

groetjes daniel

danielw
12 februari 2014, 18:30
ben weer ff bezig geweest met de shur claw.
zoals eerde vermeld kwamen de schroefjes daarvan uit in de pick-up ruimte.
ik heb de gaatjes opgeboord naar 4 mm en er 2 M4 vezonkenkop imbus boutjes in gezet en aan de achterkan met 2 borgmoertjes vast gezet!http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2014-02-12172303_zps3fd106e9.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2014-02-12172303_zps3fd106e9.jpg.html)

http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/2014-02-12172330_zps27397553.jpg (http://s275.photobucket.com/user/danielwouters/media/2014-02-12172330_zps27397553.jpg.html)

hij zit op de foto best scheef maar dat komt door het hout van de hals waar ie op staat.

zo weer een dingetje klaar!

Tabula Rasa
10 september 2015, 16:48
Volgende keer naar Zwolle. Masave Hout.

verstuurd vanaf mijn gare crap-ass Sony Z-nogiets.