PDA

View Full Version : Soldano Hotrod 50



Grave Fillé
20 januari 2008, 01:12
Ik heb nu zo ongeveer 2 jaar mijn Mesa Recoverb 50 head. Ik heb het altijd een geweldige top gevonden die het goed deed binnen de band waarin ik speelde(moderne metal). Tegenwoordig zit in een andere band die meer jaren 80 hardrock/metal speelt. Ik zit stiekem toch een beetje te zoeken naar een wat ander geluid. Het gebeurd me ook steeds vaker dat ik op een een of andere manier niet tevreden ben met het geluid wat er uit komt. Nu ben ik zo hier en daar een beetje aan het speuren en testen geslagen.

Nu vond ik dit op het net: Soldano Hotrod 50 (http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3Dsoldano+hotrod+50+%26meta%3 D&url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/141720859-soldano-hot-rod-50-voor-ruil.html%3Fxref%3D1)

Ik heb veel goeds over deze versterker gehoord. Ik heb hem jammer genoeg niet kunnen testen omdat je ze niet vaak tegen komt. Ik ben wel zeker benieuwd naar de amp! Toch ben ik eerst wel benieuwd of hier op het forum mensen zijn die ervaring met deze versterker hebben. Is dit wellicht wat voor mij? In hoeverre is hij te vergelijken met de top die ik nu heb? Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij het testen van deze amp?

(Ik speel over een Fame 212 cab met V30's)

Grtz,

Robin

AART
20 januari 2008, 02:15
De verkoper(Thomas a.k.a. Epicenturiesaway) zit hier op het forum.
Ik kan je er verder weinig over vertellen, behalve dat het een soort van marshall met meer gainkarakter amp is. Misschien een afspraak maken en eens testen?

Ratdawg
20 januari 2008, 03:09
Ik heb hem. Voor een 80ies hardrock sound zit je wel snor.

In directe vergelijking met m'n 2203: meer gain, een meer amerikaans karakter m.a.w. wat beschaafder, subtieler dan de marshall die gewoon bruter is. De soldano zit ook niet zo dominant in de mix maar zal zich eerder door z'n klankkleur profileren. Qua laag is het niet direct een eerlijke vergelijking, 100 vs 50 watt. De marshall heeft wat meer chunk met een pedaaltje ervoor.

Kortom, je kan stellen dat het een geHOTRODde JCM800 is.

AART
20 januari 2008, 10:40
Vergeleken met je mesa zal hij strakker zijn en iets minder gain. Darnaast heeft ie maar een kanaal met high en low inputs.

casper innosence
20 januari 2008, 16:16
ik heb de broer van de Hotrod 50, de Soldano Avenger, heb hiervoor een triple recto gehad. En nog geen minuut spijt van mijn aankoop gehad. De sound van de Soldano is veel opener en geartikuleerder als die van de recto.

Kwa gain zal het wellicht minder zijn dan n recto, maar nog steeds meeeeer dan voldoende. Ik maak hardcore punk, gebruik een SD- Duncan Custom als brug element en heb mn gain op 4 staan, bij de recto was t dikwels 5.

Soldano staat bekend om dat ze niet dat Massieve laag wat moderne metalbands willen tegenwoordig (ik zeg daar heb je bassist voor..). Maar hebben wel n dikke sound. Maar op dit moment word ie wel in de studio bij Human Demise (clevo metalcore) gebruikt omdat "ie zo'n vet geluid heeft".
En dat laag is volgens mij de reden dat Thomas ehm weg doet.

Als je naar www.myspace.com/1000milesahead gaat, die nummers zijn opgenomen met de Avenger door een v30 marshall cab op de rechter speaker (de meeste leads dus..)

Maar ik zeg als 1 kanaal genoeg is, dan zeker deze een kans geven!

Ratdawg
20 januari 2008, 19:59
Trouwens, net bezig in de studio met de hotrod. Eens zien of ik al niks kan posten ofzo.

Humedo
21 januari 2008, 08:05
Maar ik zeg als 1 kanaal genoeg is, dan zeker deze een kans geven!
En anders heb je ook nog de HotRod 50+, die wel 2 kanalen heeft en waar ikzelf tegenwoordig over speel. En dan komende vanaf een Diezel VH-4, ook niet echt de minste versterker zou ik zeggen. Maar ik wil nooit meer terug :).

Ben het op zich wel eens met de beschrijving van de "over the top" Marshall (JCM 800 dan wel, er zijn zoveel verschillende...), vooral om je een idee te geven hoe de Soldano ongeveer klinkt. Maar de Soldano is beduidend beter van kwaliteit, zowel bouwkwaliteit als kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Dat zie je dan ook terug in de prijs. Laag en hoog zijn veel strakker dan bij de JCM en het geheel is veel beter uitgebalanceerd. Hij klinkt inderdaad amerikaanser (lees: minder rauw). En ook niet onbelangrijk: hij klinkt op laag volume goed, terwijl als ik een beetje geluid wil hebben uit mijn Marshall, toch het volume flink openmoet. Ik vind ook het crunch-kanaal erg goed (clean kan niet of nauwelijks) en beide kanalen reageren erg goed op pedaaltjes, vooral het crunch-kanaal.

Verder haalt de Soldano veel en veel meer uit je speakerkast (ik gebruik een 4x12 met Celestion Greenbacks) dan een JCM. Klinkt beetje raar, weet ook niet hoe'k dat precies moet omschrijven, maar het lijkt erop alsof de Soldano de speakers beter aanstuurt, het volle potentieel benut. Trafo kwaliteitsverschil?

Voor mij is er maar 1 nadeel aan deze amp en dat is dat je voor een beetje sustain solo's een pedaaltje nodig hebt. Hoe dik en vet de akkoorden ook mogen klinken, zelfs bij low gain, wanneer je gaat soleren lijkt de versterker nauwelijks sustain te hebben. Een beetje raar wel. Maar dat heb ik opgelost met een overdrive ervoor.

Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee en pm me gerust als je meer wilt weten.

Bij de weg, ik gebruik de Soldano i.c.m. een Orange AD30 in een Stone Temple Pilots coverband tegenwoordig.

Grave Fillé
21 januari 2008, 13:08
Ok bedankt voor de reacties dudes. :D Ik denk dat ik hem zelf maar eens moet gaan testen. :D

Uitgaande van jullie reacties denk wel dat dit een versterker is waar ik wat mee kan. Ik zoek idd iets strakkers en veel laag heb ik op het moment niet echt nodig. Dat laat ik idd maar aan de bassist over. Ook heeft mijn Mesa zeer veel gain, iets minder kan wel. Ik heb hier en daar wat soundsamples gehoord, incl die van 1000 miles ahead. ;) Ben wel over het geluid te spreken. Pedaaltjes heb ik zelf ook. Ik heb nu bij mijn Mesa ook een Maxon OD 808 nodig om er een dik lead geluid uit te krijgen. Een beetje delay erachter, wat ik nu ook heb, geeft in mijn ogen ook verbetering. Het enige nadeel is dat deze Soldano maar een kanaal heeft. Een echt clean geluid kan je er niet uit halen las ik? Dat is opzich wel jammer, die heb ik namelijk wel zo nu en dan nodig.

Ik lees veel over de vergelijking tussen de Soldano en de Jcm 800. Dat helpt opzich wel een beeld te vormen. Ik heb namelijk wel eens Jcm 800 heb gepeeld. Dat was toch wat andere koek dan mijn Mesa. Ik vond hem minder Daarom heb ik die laatste uiteindelijk ook gekocht.

Zouden jullie misschien wat meer kunnen vertellen over de vergelijking tussen de rectoverb en de soldano?

Nogmaals bedankt.

Punkrockerke
21 januari 2008, 14:47
Hier nog een Hotrod-gebruiker :) (Toen ik 'm kocht, vond je ze nergens, nu duiken ze overal op... :D)
Ik kom van Marshalls en wil niet meer terug. Ik heb er een Mesa 4x12 onder staan, zo heb ik meer dan genoeg bas. Soldano klinkt veel gearticuleerder dan Marshalls. Bruter zou ik een JCM800 zeker niet noemen. Ik heb mijn amp genoeg naast de JCM800 gehad (die Ratdawg nu heeft) en velen vonden hem rauwer en vetter klinken. Een 800 klinkt simpelweg rauw op een andere manier.
Met m'n strat haal ik er clean uit, maar met m'n LP's zit er minimum een randje aan (wat ik persoonlijk mooier vind).

Hier kan je 2 nrs. beluisteren: http://www.myspace.com/standbyhorizon.
Links is JCM800 (ondertussen dus van Ratdawg), rechts Soldano HR50+, beide door een Bogner V30 4x12.
Opnames zijn wel DIY., dus kwaliteit is beperkt.

Humedo
21 januari 2008, 14:58
De HotRod 50 heeft 1 kanaal, de HotRod 50+ heeft er 2, een crunch en lead kanaal.

Het crunch kanaal kan wel clean hoor door je gain laag te houden en het volume omhoog (allebei de kanalen hebben een eigen volume), maar echt veel headroom heb je niet. Clean met een randje gaat al veel beter en klinkt ook veel beter, doordat het geluid veel voller wordt, door de opgeschroefde gain. Met de gain vol open op het crunch-kanaal zit je op een soort AC/DC sound.

Het lead-kanaal is voor de scheur, oplopend van zeg maar AC/DC tot zwaar metaal. Veel meer gain dan een JCM hoor. Maar ook met de gain vol open mis je sustain voor solo's. En je slaggeluid wordt er ook niet echt beter op, minder strak. Maar dat is denk altijd wel zo met hi-gain bakken. Het wordt echter nooit blubber.

Ik kan me voorstellen dat je een JCM 800 niet zo vond. Je hebt daar namelijk ook weer erg veel verschillende types van, die onderling behoorlijk verschillen. Zelfs dezelfde types JCM 800 kunnen anders klinken. Laat ik het zo zeggen, ik heb hele goede en hele slechte gehoord.

Overigens, de vergelijking met een JCM 800 wordt vaak gemaakt om het "soort" geluid van een Soldano te omschrijven; ze klinken echt wel anders :)

Met de specifieke Mesa die jij hebt kan ik geen vergelijking maken, ik heb wel wat geklooid op Rectifiers, zowel Dual als Triple. Grootste verschil in klank is de voicing, een Rectifier heeft een typische klank waar je van moet houden. Ik vind de HotRod in ieder geval warmer klinken. Zet ze gewoon es naast elkaar zou ik zeggen, neem je eigen bak mee en ga testen.

guhlenn
21 januari 2008, 15:41
Ik wil je rectoverb wel kopen... veel meer flexibiliteit. En oh, je fame cabinet laat niet echt de kwaliteit van je mesa horen, als je het mij vraagt., zo;n amp verdient potverdorie wel beter hoor ! Ja, dit is een oorveeg! ;)

Die hot rod's klinken trouwens gewoon erg goed. Maar weinig bass en geen mogelijkheden zeggen; hou die mesa nou. of, dioe hem weg voor een prikkie. Je weet me te vinden... ;)

EpiCenturiesAWAy
21 januari 2008, 18:18
Hey! Het is mijn hot rodje dat hier staat.. :)

Is een goeie amp, opgebouwd uit super onderdelen!
Over dat clean, je gebruikt je volumeknop (op je gitar), en pats daar komt de clean!

Ik zou hem wel over een vintage 30 cabinetje bespelen, over een standaard (bv.) marshall cab klinkt het net wat minder vet..
EN ja, hij heeft minder bass dan marshall versterkers, maar da komt hem dan weer tengoede in de bandmix..

casper innosence
21 januari 2008, 21:10
Ok bedankt voor de reacties dudes. :D Ik denk dat ik hem zelf maar eens moet gaan testen. :D

Uitgaande van jullie reacties denk wel dat dit een versterker is waar ik wat mee kan. Ik zoek idd iets strakkers en veel laag heb ik op het moment niet echt nodig. Dat laat ik idd maar aan de bassist over. Ook heeft mijn Mesa zeer veel gain, iets minder kan wel. Ik heb hier en daar wat soundsamples gehoord, incl die van 1000 miles ahead. ;) Ben wel over het geluid te spreken. Pedaaltjes heb ik zelf ook. Ik heb nu bij mijn Mesa ook een Maxon OD 808 nodig om er een dik lead geluid uit te krijgen. Een beetje delay erachter, wat ik nu ook heb, geeft in mijn ogen ook verbetering. Het enige nadeel is dat deze Soldano maar een kanaal heeft. Een echt clean geluid kan je er niet uit halen las ik? Dat is opzich wel jammer, die heb ik namelijk wel zo nu en dan nodig.

Ik lees veel over de vergelijking tussen de Soldano en de Jcm 800. Dat helpt opzich wel een beeld te vormen. Ik heb namelijk wel eens Jcm 800 heb gepeeld. Dat was toch wat andere koek dan mijn Mesa. Ik vond hem minder Daarom heb ik die laatste uiteindelijk ook gekocht.

Zouden jullie misschien wat meer kunnen vertellen over de vergelijking tussen de rectoverb en de soldano?

Nogmaals bedankt.

Denk er wel aan dat dit t Broertje van de Hotrod is.. maar ik denk dat het kwa karakteristiek best te doen is.

En als je met pedalen werkt.. dan kun je m ook op de low input in prikken, kun je redelijk clean spelen (gitaar volume werkt als n dolle op de ze amp), zeker afhankelijk van je aanslag, en middels pedaaltjes kunde m de sporen geven.

Trouwens, ik kan met mijn Avenger en mn ESP Viper met Sd's ook prima clean spelen...(doe het alleen nooit). Komt dat door de 100 watt tegen over de 50 van Hotrod?

Ratdawg
21 januari 2008, 21:13
De 50 watt'er krijgt sneller een randje eens je die wat open zet, maar het is ook geen amp om clean op te spelen e.

EpiCenturiesAWAy
21 januari 2008, 21:13
Denk er wel aan dat dit t Broertje van de Hotrod is.. maar ik denk dat het kwa karakteristiek best te doen is.

En als je met pedalen werkt.. dan kun je m ook op de low input in prikken, kun je redelijk clean spelen (gitaar volume werkt als n dolle op de ze amp), zeker afhankelijk van je aanslag, en middels pedaaltjes kunde m de sporen geven.

Trouwens, ik kan met mijn Avenger en mn ESP Viper met Sd's ook prima clean spelen...(doe het alleen nooit). Komt dat door de 100 watt tegen over de 50 van Hotrod?

Dat clean denk ik niet, ik kan ook perfect clean spelen met mij volumeknop casper ;)

guhlenn
22 januari 2008, 08:22
dat een 50 watter niet clean zou kunnen is onzin. :)

Humedo
22 januari 2008, 14:52
dat een 50 watter niet clean zou kunnen is onzin. :)
Dat heeft niks te maken met het feit dat het een 50 watter is...

Het kan wel, maar dan moet je hem vrij extreem instellen, het 1e kanaal van de 50+ is gewoon niet bedoeld voor clean, laat staan het enige kanaal van de 50 zonder +. Beste manier is de volumepot van de gitaar gebruiken zoals al vaker vermeld hier.

guhlenn
23 januari 2008, 11:38
JE gitaar volume terug draaien is extreem instellen ? De jeugd van tegenwoordig toch ;)

HEb wel eens op zo;n kreng mogen spelen, vind hem heerlijk responsief en zeer dynamisch (=reageerd goed op gitaar volume). Als je een drie kanaals bak inruilt voor een 1 kanaals neem ik aan dat je begrijpt dat je dingen anders moet gaan aanpakken. :)

Humedo
23 januari 2008, 12:53
JE gitaar volume terug draaien is extreem instellen ? De jeugd van tegenwoordig toch ;)

HEb wel eens op zo;n kreng mogen spelen, vind hem heerlijk responsief en zeer dynamisch (=reageerd goed op gitaar volume). Als je een drie kanaals bak inruilt voor een 1 kanaals neem ik aan dat je begrijpt dat je dingen anders moet gaan aanpakken. :)

Jeugd? Dank je, er zijn er in mijn omgeving die er anders over denken :P.

Ik bedoelde de gain/volume-instellingen van de versterker.

guhlenn
23 januari 2008, 12:56
was een geintje. Maar had zelf geen last avn andere instellingen. jij wel? Wat moest drastisch anders dan?

Humedo
23 januari 2008, 13:04
Ik gebruik geen cleane instellingen, speel altijd met randje over crunch kanaal en met een goed slaggeluid over het lead kanaal. Die regel ik dan qua volumes goed op elkaar af en voor solo's gebruik ik een extra overdrive.

Daarnaast stuur ik ook nog een Orange AD30 (ook 2 kanaals) aan, waarbij ik het kanaalswitchen van de 2 versterkers in 1 pedaal heb geďntegreerd. Tegelijkertijd switch ik ook de fase 180 graden om de standaard fasedraaing van de Soldano bij het switchen te compenseren.

En dat alles met 1 pedaaltje :).

Overigens gebruik ik de Orange alleen om een wat viezer karakterrandje aan het geluid te geven.

guhlenn
23 januari 2008, 13:08
netjes. en ej hebt smaak. vond de AD30 net als de hot rod erg lekker. Welke pedaal gebruik je om je ssignaal te splitten?

Humedo
24 januari 2008, 10:16
Een zelfgebouwd pedaal met als basis de Lehle P-Split passieve splitter/fasedraaier. Ik heb de fasedraaier losgemaakt, een extra schakel- en signaalsignaal toegevoegd en de fasedraaier aan 1 van de 2 schakelsignalen toegevoegd. Verder nog ledje erbij geprikt zodat ik kan zien in welke stand de schakelaar staat. Zoiets :)