PDA

View Full Version : action kan niet lager...



k3nny
19 januari 2008, 19:01
Hey ik heb sinds een aantal weken een nieuwe gitaar nl. een Cort X-6
Nou kwam dat ding dus helemaal onafgesteld de fabriek uit en bijgevolg kletterden de snaren tegen de fretten enz... De hals stond een beetje krom...
Nu ben ik er voor de zekerheid eens afgebleven en ben naar de muziekwinkel gegaan met de opdracht: Zet de action zo laag mogelijk zonder kletteren.
Nu haal ik hem af en zie ik dus totaal geen verschil, de hoogte van de snaren onderaan de gitaar(bij de hoge noten) is maar liefst 0.6 cm hoog voor de dikste snaar en niet veel lager voor de dunste...
Ik las voordat ik deze gitaar kocht op internet dat dit een gitaar is met een goede bespeelbaarheid en dus niet zo een hoge action. Zlef heb ik er ook al aan geklungeld maar zonder verbetering, zodra ik de snaren lager zet klettert hij weer... hals is rechtgezet dus dit is het probleem niet... Kan er iemand me helpen?
Mvg K3nny

Ibanez666
19 januari 2008, 19:11
Hey ik heb sinds een aantal weken een nieuwe gitaar nl. een Cort X-6
Nou kwam dat ding dus helemaal onafgesteld de fabriek uit en bijgevolg kletterden de snaren tegen de fretten enz... De hals stond een beetje krom...
Nu ben ik er voor de zekerheid eens afgebleven en ben naar de muziekwinkel gegaan met de opdracht: Zet de action zo laag mogelijk zonder kletteren.
Nu haal ik hem af en zie ik dus totaal geen verschil, de hoogte van de snaren onderaan de gitaar(bij de hoge noten) is maar liefst 0.6 cm hoog voor de dikste snaar en niet veel lager voor de dunste...
Ik las voordat ik deze gitaar kocht op internet dat dit een gitaar is met een goede bespeelbaarheid en dus niet zo een hoge action. Zlef heb ik er ook al aan geklungeld maar zonder verbetering, zodra ik de snaren lager zet klettert hij weer... hals is rechtgezet dus dit is het probleem niet... Kan er iemand me helpen?
Mvg K3nny

misschien is de hals op een stukje niet recht maar wat bol, dan kun je dit ook krijgen.

k3nny
19 januari 2008, 20:18
Dat zou een optie zijn maar dit is toch niet waarschijnlijk denk ik... ik zie er geen oneffenheden in de hals en bovendien is de gitaar nieuw...?
Nog enige oplossingen?

pasqual
19 januari 2008, 20:18
zou je eens willen zeggen wat je betaalt hebt voor die cort? van een adonis of phoenix kan je niet veel verwachten omdat de nieuwprijs onder de 100 euro ligt, maar als je al een goedkope ibanez koopt zit de bespeelbaarheid in het algemeen wel goed. van een cort weet ik het niet, maar als jij al een prijs hebt betaalt van 250 + euroos mag je van de winkel verwachten dat het ding behoorlijk af te stellen is. als de actie nog steeds zo rond de 0,6 cm ligt en de snaren kletteren nog steeds is naar mijn mening de hals niet goed gesteld. kunnen ze hier verder niets aan doen, zou ik toch om een andere gitaar vragen want dit kan niet de bedoeling zijn ( afhankelijk van de nieuwprijs ).

groeten Pasqual.

k3nny
19 januari 2008, 21:14
ja heb hem idd net 250 betaald maar het is zeker een supergitaar waarbij je eens niet voor het merk betaalt... Volgens mij kon die kerel van de winkel er gewoon niet veel van want hij vond het maar normaal :noob: .
Als ik het zelf probeer is het wel wat beter maar nog lang niet goed... ik zie wel dat de hals vastgemaakt is aan de body met 4 schroeven, als je de gitaar van opzij bekijkt steekt de hals er nog een paar mm uit... Weet niet goed hoe ik het moet verwoorden maar als je de schroeven vaster zou kunnen draaien dat de hals nog naar onderen tegen de body word getrokken. Zou dit kunnen of is dit bij elke gitaar?
Mvg k3nny

nevyn292
19 januari 2008, 21:18
ja heb hem idd net 250 betaald maar het is zeker een supergitaar waarbij je eens niet voor het merk betaalt... Volgens mij kon die kerel van de winkel er gewoon niet veel van want hij vond het maar normaal :noob: .
Als ik het zelf probeer is het wel wat beter maar nog lang niet goed... ik zie wel dat de hals vastgemaakt is aan de body met 4 schroeven, als je de gitaar van opzij bekijkt steekt de hals er nog een paar mm uit... Weet niet goed hoe ik het moet verwoorden maar als je de schroeven vaster zou kunnen draaien dat de hals nog naar onderen tegen de body word getrokken. Zou dit kunnen of is dit bij elke gitaar?
Mvg k3nny

dat kan niet, dat hoort zo!!

maarre, staat je hals onder een hoek t.o.v. de body of niet?

k3nny
19 januari 2008, 21:26
nee hij staat perfect recht... het viel me op nadat ik de fender strat van mijn vriend zag, die action stond zo ongelofelijk laag en hij kletterde toch niet... Daarom ben ik eens gaan kijken maar helaas krij ik hem niet lager...

barno
19 januari 2008, 21:33
k snap je schroeven verhaal niet helemaal maar laat het duidelijk zijn: die schroeven moeten de hals helemaal tegen de body trekken, daar mag geen haar tussen te krijgen zijn. Dus eventueel wat vaster draaien

nevyn292
19 januari 2008, 21:36
nee, hij wil zijn hals zijn pocket indraaien van wat ik volg. en die enkele mm die hij ziet zijn volgens mij het fretboard.

en als het een up-right neck model is, dan moet de actie inderdaad zonder problemen vrij laag af te stellen zijn

pasqual
19 januari 2008, 21:38
bedoel je dat de hals t.o.v. de body een zichtbare opening heeft in de neckpocket???? dat kan toch niet? zo ja: snaren van de spanning af en de schroeven aandraaien. wat is dat voor een budzaak waar je die gitaar hebt gekocht? die knul weet gewoon niet hoe een gitaar in elkaar steekt en dat noemt zich een verkoper. als je wil kan je ff duidelijk omschrijven hoe de hals is bevestigt t.o.v. de body of nog beter: een foto. anders geef ik je misschien verkeerd advies!!

succes, Pasqual.

k3nny
19 januari 2008, 21:45
http://img341.imageshack.us/img341/3613/dsc00325ot5.th.jpg (http://img341.imageshack.us/my.php?image=dsc00325ot5.jpg)
Op deze foto zie je mijn vraag eogenlijk wel --> de spleet tussen de hals en de body.

barno
19 januari 2008, 21:53
nog niet echt duidelijk op die kleine foto, meen idd een spleet te zien tussen hals en bodie. Maar zoals ik al zei, er mag geen schaamhaar tussen kunnen, snaren wat ontspannen en aandraaien die handel, nu! :) heb indruk dat je hals nu een hoek maakt en dat mag bij deze gitaar zeker niet.

bass blom
19 januari 2008, 21:58
die spleet lijkt me heel gewoon, de brug lijkt te hoog te staan voorzover het op dat mini fotootje te zien is.

k3nny
19 januari 2008, 22:02
sorry voor de onduidelijkheid maar foto is gemaakt met gsm camera aangezien mijn digitale naar de hemel is... Hier even een grotere foto: (klik om groter)http://img215.imageshack.us/img215/2447/dsc00325zs8.th.jpg (http://img215.imageshack.us/my.php?image=dsc00325zs8.jpg)
De brug staat idd heel hoog omdat hij anders gewoon over de meeste frets klettert...

bass blom
19 januari 2008, 22:04
sorry voor de onduidelijkheid maar foto is gemaakt met gsm camera aangezien mijn digitale naar de hemel is... Hier even een grotere foto: (klik om groter)http://img215.imageshack.us/img215/2447/dsc00325zs8.th.jpg (http://img215.imageshack.us/my.php?image=dsc00325zs8.jpg)
De brug staat idd heel hoog omdat hij anders gewoon over de meeste frets klettert...

als de snaren gaan kletteren met de brug lager staat de hals te recht of zelfs bol.
een hals hoort een klein beetje hol te staan.

barno
19 januari 2008, 22:23
ga maar gewoon terug naar die winkel, vertel erbij dat je gehoord hebt dat dit onaanvaardbaar is voor een nieuwe gitaar en dat dit moet opgelost worden - beetje assertief zijn, daar hebben jullie Nederlanders normaal toch geen probleem mee :)

k3nny
19 januari 2008, 22:28
haha ja nu ben ik toevallig wel een belg en kom ook uit Limburg :p
ik heb het net nog eens geprobeert maar tevergeefs het lukt me gewoon niet... Wat moet deze gitaar zoal halen van hoogte volgens jullie? Als het echt niet wil zal ik nog eens terug naar de winkel gaan.

EricSw
19 januari 2008, 22:56
Ik kan uit je verhaal niet opmaken hoe je precies de snaarhoogte hebt gemeten.
Als je de afstand tussen bovenkant van de snaar en het fretboard (ipv bovenkant frets) meet is 6 mm niet zo erg hoog.

Kijk eens op deze site:
http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html

Als je op die methode uitkomt op een snaarhoogte van 6 mm heb je geen gitaar gekocht maar een handboog. :)

TimmU
19 januari 2008, 23:00
Misschien ligt het aan je topkam? Probeer is een andere topkam, en zet je brug dan is laag. Misschien zijn je brugzadels wel helemaal verkeerd afgesteld ?
Als je nu niet precies voor je kan zien wat ik bedoel, raad ik je aan om die gitaar in de tas te doen, met een noodgang en een stoere blik de gitaarwinkel binnen te stormen ,en te zeggen dat dit niet acceptabel is voor een nieuw afgeleverde gitaar:)
Succes!

barno
19 januari 2008, 23:26
haha ja nu ben ik toevallig wel een belg en kom ook uit Limburg :p
ik heb het net nog eens geprobeert maar tevergeefs het lukt me gewoon niet... Wat moet deze gitaar zoal halen van hoogte volgens jullie? Als het echt niet wil zal ik nog eens terug naar de winkel gaan.

Waar heb je die gitaar gekocht?

bert k
20 januari 2008, 00:32
Nee, is niet de topkam. Topkam is alleen van invloed op de eerste positie.

Hals lijkt er goed in te zitten. Ik denk dat hij te recht staat, dan gaat ie kletteren. Trussrod moet een stukje losser, dan gaat het wel goed komen.