PDA

View Full Version : Oefenen met of zonder plectrum ??



Student
19 januari 2008, 16:40
Ik ben heftig mijn toonladders en simpele rifjes aan het oefenen.

Nou lukken de ladders en de rifjes beter (minder fouten) zonder plectrum.
Als ik mijn plectrum gebruik zit ik af en toe op de verkeerde snaar te plukken en raak dan ff in de war.

Wat is wijsheid ??

Eerst zonder plectrum oefenen en later de plectrum erbij pakken ??
of nu de plectrum blijven gebruiken ??

BrianMay
19 januari 2008, 16:41
Doe wat je zelf het prettigst vind. Er zijn ook genoeg electrische gitaristen die nooit een plectrum gebruiken. Kijk maar naar Mark Knopfler.
Dus als jij het zonder plectrum het prettigst vind, waarom zou je dan een plectrum gaan gebruiken?

Ibanez666
19 januari 2008, 18:16
Doe wat je zelf het prettigst vind. Er zijn ook genoeg electrische gitaristen die nooit een plectrum gebruiken. Kijk maar naar Mark Knopfler.
Dus als jij het zonder plectrum het prettigst vind, waarom zou je dan een plectrum gaan gebruiken?

Ik ben hulpeloos zonder plectrum. Het is dus geen probleem om een voorkeur te hebben dat je het meeste gebruikt, maar verwaarloos het ander niet..ander eindig je net zoals ik ;-)

Makor1966
19 januari 2008, 18:17
Ik ben hulpeloos zonder plectrum. Het is dus geen probleem om een voorkeur te hebben dat je het meeste gebruikt, maar verwaarloos het ander niet..ander eindig je net zoals ik ;-)
Met twee linker plectrum's :D

Ibanez666
19 januari 2008, 18:41
Met twee linker plectrum's :D


en ik ben rechts... :o

BrianMay
19 januari 2008, 18:50
Ik ben hulpeloos zonder plectrum. Het is dus geen probleem om een voorkeur te hebben dat je het meeste gebruikt, maar verwaarloos het ander niet..ander eindig je net zoals ik ;-)

Lijkt mij dat het juist veel beter is om je te richten op de stijl die je het meeste ligt :P

ExRxIxC
19 januari 2008, 19:04
Doe wat je zelf wil, maar een universeel beste manier is er geloof ik niet.

Ibanez666
19 januari 2008, 19:42
Lijkt mij dat het juist veel beter is om je te richten op de stijl die je het meeste ligt :P


Ja dat zou je denken, maar dat is dus niet zo. Ik speel vanaf mijn 14e of zo metal/rock met plectrum. Nu ben ik (veel) ouder en houd inmiddels ook van allerlei andere stijlen en sounds en nou zit ik dus lekker met mijn powerakkoord achtergrond te worstelen met vinger-tokkelen en open akkoorden....Ik denk dat je je best ergens op kunt focussen en ook de andere mogelijkheden erbij te blijven oefenen. Mijn ervaring is dus dat het heel erg belangrijk is om je zo min mogelijk tot 1 ding te beperken, omdat je nooit weet wat de toekomst biedt.

EuroCinema
19 januari 2008, 20:34
Knopfler idd, en ook Jeff Beck, Joe Perry en Wes Montgomery hebben bewezen dat je zonder plectrum te gek kunt klinken. Maar je moet het natuurlijk niet om het gemak doen, alleen omdat je echt die sound wilt.

barno
19 januari 2008, 21:46
Leer spelen zonder plectrum! (met plectrum kan je later nog doen, die overschakeling is niet zo moeilijk als andersom)
De jongens met een grote tone spelen vaak zonder plectrum: jimmie vaughan, albert collins ... the sound of flesh is gewoon veel dikker, de attack veel punchier.
Bovendien kan je met je vingers alles spelen wat je met plectrum kan (ok in speedmetal lijkt een plectrum me ook wel handig). Andersom is dat zeker niet zo.

Student
19 januari 2008, 22:42
Oke het kan dus geen kwaad om voorlopig de plectrum ff te laten voor wat het is.

Ik wil het wel graag leren want door alternate picking ben je een stuk sneller dan je ooit met je duim kan zijn.

Maar voor nu laat ik het even bij.

THX !!

barno
20 januari 2008, 09:54
best of both worlds: speel met een duimplectrum. Je kan het gebruiken als gewoon flatpick maar ook in combinatie met andere vingers. countryguitaristen doen dat en halen zo al "tokkelend" duizelingwekkende snelheden ... omdat ze eigenlijk met 5 plectrums tegelijk spelen

Student
20 januari 2008, 18:12
Zal ik ook 's naar kijken.

THX

humbucker
22 januari 2008, 12:53
best of both worlds: speel met een duimplectrum. Je kan het gebruiken als gewoon flatpick maar ook in combinatie met andere vingers. countryguitaristen doen dat en halen zo al "tokkelend" duizelingwekkende snelheden ... omdat ze eigenlijk met 5 plectrums tegelijk spelen

is toch juist tzelfde als met je vingers spelen? zo'n duimplectrum (is mij verteld) kan je gebruiken als je weinig nagel hebt ofzo... of niet soms?


greetings

Humbucker

barno
23 januari 2008, 17:30
is toch juist tzelfde als met je vingers spelen? zo'n duimplectrum (is mij verteld) kan je gebruiken als je weinig nagel hebt ofzo... of niet soms?


greetings

Humbucker

nope, duimplectrum gebruik je ev. in combinatie met fingerpicks, maar veel gitarisen gebruiken enkel duimplectrum voor de bassnaren, omdat die, aangeslagen met blote duim, minder doorkomt dan de andere snaren.

Klassieke gitaristen gebruiken vingernagels (of kunstnagels) maar op ijzeren snaren zal je nagel het niet lang houden

Nevaratoiel
23 januari 2008, 20:14
Ik zou het gewoon om en om. Ik bedoel, dat doe ik. Ik oefen dan bijvoorbeeld een paar accoorden (of een rifje, o.i.d.) met plectrum en dan weer met de vingers. Ik zou zeggen dat afwisseling de beste remedie is.

Nou dat zeg ik nou wel, maar sommige stukjes/riffjes die klinken gewoon het beste met plectrum. Beetje aanvoelen dus...



nope, duimplectrum gebruik je ev. in combinatie met fingerpicks, maar veel gitarisen gebruiken enkel duimplectrum voor de bassnaren, omdat die, aangeslagen met blote duim, minder doorkomt dan de andere snaren.

Klassieke gitaristen gebruiken vingernagels (of kunstnagels) maar op ijzeren snaren zal je nagel het niet lang houdenDat probleem heb ik dus. Mijn nagel is er al helemaal aan. Misschien dus een idee om zo'n duim plectrum te kopen dan?

barno
24 januari 2008, 23:50
[QUOTE=

Dat probleem heb ik dus. Mijn nagel is er al helemaal aan. Misschien dus een idee om zo'n duim plectrum te kopen dan?[/QUOTE]

of kunstnagel plakken. een duimplectrum vergt andere speeltechniek, het plectrum komt zijdelings vanonder je duim, al is die aanpassing ook niet echt moeilijk.

Nevaratoiel
25 januari 2008, 12:55
of kunstnagel plakken. een duimplectrum vergt andere speeltechniek, het plectrum komt zijdelings vanonder je duim, al is die aanpassing ook niet echt moeilijk.Zie je het al voor je, één kunstnagel? Dat is toch geen porem... Ik ga wel een keer naar de winkel om te kijken wat dat nou is zo'n duimplectrum.

bassej
15 februari 2008, 21:00
ik heb ook het probleem met de verkeerde snaren aanslaan :eek: niet zo fijn, duimplectrum heeft denk ik niet zo veel nut (of wel natuurlijk, is gewoon mijn mening) , ik denk dat het gewoon komt dat je de snaren aanraakt van een afstand, met een plectrum ertussen(zowel bij gewoon plectrum als duim) mr zonder plectrum zit je gewoon met je vingers bij de snaren. Een bal vangen met je hand is makkelijk ,maar als je een bakje net zo groot als je hand aan een stok hebt is het toch wat moeilijker, ok beetje vaag voorwerp. :hippie: