PDA

View Full Version : Strat tremolo en brug vraagje



Clox
19 januari 2008, 13:49
Ik was laatst even bezig nieuwe snaren op mn strat te zetten, (011 voor het eerst, kwam van 010 af) en had dus meteen even een nieuwe veer erbij gedaan omdat de brug anders gevaarlijk veel omhoog kwam. Nu staat de brug dus weer helemaal (mssn op halve mm na) tegen de body aan. Dat is dus net wat ik niet wil nl...wil wel lekker met mn tremolo kunnen klooien:P.

Vroeg ik me af of ik die schroeven achterin de body iets losser kan draaien. Ik heb deze nl al wel ooit een stuk vaster gedraaid om de brug weer wat 'rechter' te krijgen. Als ik dit doe, kan dat dan geen kwaad? Dwz is er dan geen risico dat die schroeven te los komen in het hout, met kans op losschieten?

Ander vraagje, iets waar ik me de laatste tijd nogal aan erger: Mijn tremolo heeft behoorlijk veel speling bij het spelen. Ik kan de tremoloarm goed 2 cm bewegen voordat hij echt 'grip' heeft op de brug en er iets gebeurt. Verder bungelt mn tremoloarm er ook altijd maar zo'n beetje los bij, tegen mn draad aan. Dit wil ik dus ook veranderen zodat ie ergens bijna vaststaat (zoals oa bij David Gilmour). Hoef ik niet te gaan zoeken naar mn tremolo als ik hem nodig heb.

Mn leraar had het al over een boutje om de arm draaien...heb dit geprobeerd maar dat heeft de arm geen grip meer op de schroefdraad.

Ja ik weet het, moet hem nog een keer laten afstellen vanwege die 011 snaren, maar dat van die tremolo wil ik graag al even opgelost hebben.

Clox
20 januari 2008, 13:05
niemand?

123456

Nielsje
20 januari 2008, 13:09
Pffff zoekfunctie beste kerel!


Ja, je kan gewoon de schroeven aandraaien/losdraaien en daarmee de klauw bijstellen zodat je gehele trem veranderd.

Wat voor gitaar heb je? Dat geneuzel met de speling in de trem arm hebben heel gitaren met goedkope trems. De goedkoopste oplossing is denk ik een Diego tremolo, kost je 42 euro, en dan heb je geen speling meer.
Dan kan je tevens met een boutje instellen hoe zwaar je arm gaat (en dus of hij blijft hangen of niet).

Bij deze trem zou je kunne proberen een balpen veertje (wel een stukje afknippen eerst) in het gat te drukken, en dan je arm er weer in stoppen, zodat je arm in de winding wordt gedrukt, door de weerstand blijft hij hangen, en bungelt hij niet.

Clox
20 januari 2008, 13:32
Had al gezocht, maar niets gevonden over tremolo's met speling. En dat van die schroeven ging alleen over vastdraaien, maar dat wist ik al.

Dat balpenveertje is opzich wel een goede tip, zal het eens proberen straks.

Nielsje
20 januari 2008, 14:29
Als je het al weet, waarom vraag je het dan?
Heb je ook gezocht binnen Zelfbouw? Daar zitten namelijk veel gitaarbouwers met veel oplossingen voor dit soort problemen.

Je hebt namelijk niet goed gezocht als je niets kon vinden over de speling met tremolohandles.

Puerco
20 januari 2008, 14:58
Die schroeven van je tremolo zijn speciaal om de speling af te stellen, als je ze niet teveel naar buiten draait zullen ze niet snel hun grip verliezen.
Die speling in je pookje kun je het beste opvangen door voordat je je pookje erin draait eerst wat teflon tape (dat witte niet plakkende tape dat gebruikt word bij geschroefde waterleidingen, verkrijgbaar bij ijzerwaren handel) om het schroefdraad van het pookje te wikkellen. Van speling en bungelen geen last meer :D Gebruik geen plaktape want dat maakt een bende.

RoelTM
23 januari 2008, 19:48
kun je niet gewoon die veer wat verder in je bodu draaien, met die schroef die achterin zit???

Gearjunkie
23 januari 2008, 19:53
Een prop watten in het gat waarin je je tremolo-hendel schroeft...