PDA

View Full Version : Harmonieleer en Jazz licks



Bishop
19 januari 2008, 12:47
Beste forumgebruikers,

Ik wil boeken gaan aanschaffen over de volgende onderwerpen: Harmonieleer en Jazz licks.

Hebben jullie nog aanbevelingen?
Alvast bedankt

Little Jay
19 januari 2008, 15:26
Ik heb zelf "Patterns for Jazz" van Jerry Coker, bijna 200 pagina's scales en harmonieleer, waarin ook wordt uitgelgd hoe je je eigen licks kunt construeren. Een standaardwerk onder jazz-gitaristen.

Een hele leuke vind ik zelf is "jazz riffs for guitar" door Yoichi Arakawa, waarin hij allerlei licks heeft genoteerd (in de stijl) van bekende jazzgitaristen, en bebop-runs, turn-arounds, II-V-I licks etc, etc.

Begonnen ben ik met "guitar technique" van Rich Severson", ook erg goed voor je techniek.

Enne..... zoek eens met Limewire of ander downloadprogramma, van de eerste 2 weet ik in ieder geval dat ze down te loaden zijn.....

Little Jay
19 januari 2008, 15:27
oh ja en deze site vind ik erg goed: http://www.jazzguitar.be/

EuroCinema
19 januari 2008, 20:44
http://images.guitarcenter.com/products/full/REH/632866312957452352.jpg

Dit (linear expressions van Pat Martino) is zonder twijfel het allernuttigste jazgitaarboek dat ik ooit heb gelezen. Het is vreemd van opzet, tamelijk dun, behoorlijk pittig en je kunt er een enorme tijd mee vooruit. De vijf basis"activities" (lange licks in 1 positie) waaromheen het boek is ingedeeld kun je met wat doorzetten zeker leren, het is zuiver een kwestie van oefenen. Maar als je ze eenmaal kent, kun je aan de hand daarvan leren hoe mooie jazzfrases in elkaar zitten, hoe je mineurlicks kunt gebruiken tegen andere akkoorden en hoe je tegen elk akkoord in elke positie over de hele hals kunt spelen aan de hand van vijf posities gekoppeld aan vijf akkoordvormen. Plus dat het geweldige vingeroefeningen zijn voor beide handen. Een onmisbaar boek, wat mij betreft.

Bishop
20 januari 2008, 12:02
ok cool. heb inmiddels de eerste 2 gevonden van Little Jay.
Linear expressions klinkt zeker ook interessant, zal eens kijken of ik die ergens vandaan kan halen. thx. (hmm, ik zie nu dat deze alleen standaardnotatie heeft en geen tab, beetje jammer aangezien ik geen noten kan lezen...toch maar eens gaan leren dan)

Op het gebied van harmonieleer nog aanraders?

Guitarmania
20 januari 2008, 19:06
The Jazz Theory Book van Mark Levine (Sher Music Co.).

EuroCinema
21 januari 2008, 14:42
Linear expressions klinkt zeker ook interessant, zal eens kijken of ik die ergens vandaan kan halen. thx. (hmm, ik zie nu dat deze alleen standaardnotatie heeft en geen tab, beetje jammer aangezien ik geen noten kan lezen...toch maar eens gaan leren dan)

Geen tab inderdaad, maar de belangrijkste licks staan wel in een vreemd maar best handig soort nummertjessysteem aangegeven voor wie geen noten leest...

erwin_ve
21 januari 2008, 14:48
http://images.guitarcenter.com/products/full/REH/632866312957452352.jpg

Dit (linear expressions van Pat Martino) is zonder twijfel het allernuttigste jazgitaarboek dat ik ooit heb gelezen.

Idem... sommige licks vind ik zo goed dat ik ze nog steeds gebruik

Bishop
22 januari 2008, 09:58
Nou wederom bedankt voor de tips. Heb de bovenste 2 inmiddels binnen en die zien er goed uit. Linear expressions ook maar bestellen dan, voor die $10 hoef je het niet te laten. De theory of Jazz lijkt me ook mooi, maar dan moet ik toch eerst noten gaan lezen, vrees ik. (zo moelijk kan dat nou toch ook weer niet zijn)

mvg

piet elektron
25 januari 2008, 22:51
Hoi Bishop, even over noten leren lezen: ik heb het zo'n 20 jaar uitgesteld, (op wat keertjes pianoles in m'n vroeg jeugd na), omdat ik het echt lastig vond.

Ik leer het nu met guitarpro 5 en dat gaat best handig (ook al is het programma op bepaalde punten onvolledig; zie ook mijn post hogerop).

Om theorie echt goed te begrijpen is het denk ik ook wel beter als je noten kan lezen, maar je moet wel even door de zure appel heen happen. Probeer ezelsbruggen als FACE en de kwintencirkel te gebruiken.

Ik onthoud de kwintencirkel zo:

(tab) 00001X (dus: EADGC-)

En dan heeft (van hoog naar laag, dus c tot e):

C heeft 0 kruizen
G heeft 1 kruis (en dat is nog vies ook ;) )
D heeft er 2
A heeft er 3
E heeft er 4

en dan :

(tab)9999XX (dus: Cis Fis B E)

weer van hoog naar laag:

E heeft er dus 4
B heeft er 5
Fis heeft er 6
Cis heeft er 7

Voor de mollen werkt het eigenlijk het zelfde, maar dan de andere kant op..(zoek dat maar zelf uit :sneaky: )

Succes!