PDA

View Full Version : Gibson nu Deens????



Orgasmocaster
19 januari 2008, 03:52
Gibson wordt overgenomen door TC Group uit Denemarken!
Het is een merger, maar TC is de 'dominante' partij.
Ben benieuwd wat did gaat opleveren.
ik zie het al voor me op het gitaarnet forum in 2020: een TC Gibson is Kudt! Je kunt beter een Norlin hebben! :)


http://www.forbes.com/prnewswire/feeds/prnewswire/2008/01/18/prnewswire200801181333PR_NEWS_USPR_____LAF066.html

dimitri
19 januari 2008, 09:02
Zal weer heel wat ove gepalaverd worden hier?
Is nu iedereen zijn "usa" gibson dan ineens een collector :-)?

zjanke
19 januari 2008, 09:05
Ik zie er wel wat in, twee sterke merken die krachten bundelen om verder te komen. Beter dan dat een gevestigde naam kleine innovatieve nieuwkomers opkoopt om concurrentie tegen te houden.
Maar waar leidt je uit af dat TC de dominante partij zou zijn? Ik lees alleen dat er nog geen details bekend zijn gemaakt buiten het feit dat de CEO in Denemarken blijft zitten.

Gibsøn™? Vroeger had je al Gibsuns, maar Gibson da's de echte shit :rockon:

guitartub
19 januari 2008, 09:19
TC electronics lijkt mij ook geen verkeerde partij, alleen denk ik dat dit geen budget instrumenten op zal leveren.

almarvk
19 januari 2008, 10:17
Ach, Orville Gibson heeft z'n zaak in de begintijd ook al absurd snel verkocht.

Neals
19 januari 2008, 14:15
TC electronics lijkt mij ook geen verkeerde partij, alleen denk ik dat dit geen budget instrumenten op zal leveren.

Als ik de rack-gear fora doorlees dan zal het ook geen kwaliteit zijn.

iwamoto
19 januari 2008, 14:28
hmmm, Gibsøn of Gibsön ?

bass blom
19 januari 2008, 15:06
hmmm, Gibsøn of Gibsön ?

precies, gibsun dus :D

Krokvlez
19 januari 2008, 17:38
Dan kunnen we de gibsons aan spotprijzen gaan halen binnen Europa misschien. :satisfie:

Spitfire
19 januari 2008, 17:57
Een overname betekent niet dat het merk compleet gaat veranderen... Sterker nog, ik denk dat je er helemaal niks van gaat merken op wat voor manier dan ook.

Tho
19 januari 2008, 17:59
hmmm, Gibsøn of Gibsön ?

Hey! Da's best een leuk grapje Iwa :D

thekid
19 januari 2008, 19:34
Word gibson dan niet meer in amerika gebouwd of hoe moeten we dit voor de toekomst zien. mss komen er uiterlijke veranderingen ofzo

Dirkdewaard
19 januari 2008, 19:44
Een overname betekent niet dat het merk compleet gaat veranderen... Sterker nog, ik denk dat je er helemaal niks van gaat merken op wat voor manier dan ook.

+1, niet meer dan normaal. Misschien op langere temijn.

stefke_m
19 januari 2008, 20:33
Al het hout wordt gewoon vervangen door fineer en samengeperste vezels van berken etc.

Of we gaan allemaal met legoblokes mogen spelen?
http://thegamergene.com/wp-content/uploads/2007/08/lego-guitar-hero.jpg

Orgasmocaster
19 januari 2008, 22:46
ik verwacht dat er niks gaat veranderen.
het ergste wat er kan gebeuren is dat ze (nog) meer winst willen maken en bezuinigen op materiaal, constructie of labour

Arvoitus
20 januari 2008, 19:40
Uhm, kijk maar wat er gebeurt is met Jackson toen fender het heeft overgenomen.

Ik vrees voor gibson.

Spitfire
20 januari 2008, 19:48
Uhm, kijk maar wat er gebeurt is met Jackson toen fender het heeft overgenomen.

Leg mij dan eens uit wat er met Jackson is gebeurt door Fender.

drap
20 januari 2008, 19:51
Dat wil ik ook wel eens weten. Eigenlijk alle bedrijven die door Fender zijn overgenomen de laatste jaren hebben het beter gedaan en produceren als klapper op de vuurpijl beter betaalbare instrumenten. Gretsch is daar nog wel het mooiste voorbeeld van.

Orpheo
20 januari 2008, 20:03
volgens de hardcore fans is de kwaliteit 'drastisch' achteruit gegaan, en zijn de leuke dingen (finishes vooral) toebehouden aan de customshop. tja, daar is 't een customshop voor he? Ik wil een les paul met long neck tennon, massieve back en xx en xx en xx, en dat is de customshop, balen toch? ik vind van niet. het is gewoon de markt. Jackson is nu weer een merk dat goed loopt, en wellicht winstgevend is (denk 't wel, hoe betalen ze anders het opnieuw uitproberen van een hoop shit, denk aan het ontwikkelen van die nieuwe signatures).

De overname van gibson door TCE lijkt me geen probleem. het is een bedrijf dat ook in de muziek zit, en gibson snapt. Nou ja...de oorsprong erkent en begrijpt, en snapt wat het betekent voor de rest van de muzikanten om zich heen. Norlin snapte er de balle van, en daarom ging gibson toen ook bijna failliet.

thekid
20 januari 2008, 20:04
dus de usa worden nu ineens veel geld waard. GAS GAS

Arvoitus
20 januari 2008, 20:12
Leg mij dan eens uit wat er met Jackson is gebeurt door Fender.

Dat wil ik ook wel eens weten. Eigenlijk alle bedrijven die door Fender zijn overgenomen de laatste jaren hebben het beter gedaan en produceren als klapper op de vuurpijl beter betaalbare instrumenten. Gretsch is daar nog wel het mooiste voorbeeld van.


* Productie van jackson/charvel is van Ontario (USA) naar Fender in Corona.
* Veel opties van de Custom shop werden verboden. Dat wil zeggen geen
copyrighted graphics, artiesten replica's, Gibson body's etc.
* Prijzen zijn verhoogd, in het begin rustig. Maar daarna zijn de CS prijzen gigantisch verhoogd.
* Tim Wilson ging weg.
* Veel problemen met CS shop. Veel fouten in de productie, wachttijden van een jaar voor een CS.
* Ze zijn veel endorsements kwijt geraakt, zijn vaak allemaal naar ESP gegaan.

Genoeg?

Squier4ever
20 januari 2008, 20:20
* Productie van jackson/charvel is van Ontario (USA) naar Fender in Corona.
* Veel opties van de Custom shop werden verboden. Dat wil zeggen geen
copyrighted graphics, artiesten replica's, Gibson body's etc.
* Prijzen zijn verhoogd, in het begin rustig. Maar daarna zijn de CS prijzen gigantisch verhoogd.
* Tim Wilson ging weg.
* Veel problemen met CS shop. Veel fouten in de productie, wachttijden van een jaar voor een CS.
* Ze zijn veel endorsements kwijt geraakt, zijn vaak allemaal naar ESP gegaan.

Genoeg?

lekker boeiend, nee dus.

Arvoitus
20 januari 2008, 20:27
lekker boeiend, nee dus.
Had ik jou iets gevraagd? Als je niks om jackson geeft, dan zeg astublieft ook niks.

Ik bedoel, met jackson zijn positieve dingen gebeurt. Maar ook veel negatieve dingen.
Custom shops van 5000+ euro, waar je een jaar op moet wachten is niet echt heel grappig.
Ook als je er na een half jaar achter komt dat je langverwachte gitaar verkeerde electronica en geen scalloping heeft.
Gewoon een voorbeeld.

Orpheo
20 januari 2008, 20:46
lekker boeiend, nee dus.

man, flikker toch op. ik word zo schijtziek van je gezeik over 'puntige gitaren'. Ik vind ze ook niet mooi, maar ik etaleer dat niet in ieder topic.



* Productie van jackson/charvel is van Ontario (USA) naar Fender in Corona.
oh wat erg. echt supererg, ik weet het. Wist je ook dat Wayne Charvel begon in Californie? Dus wat maakt het dan uit...? Geen fuck.

* Veel opties van de Custom shop werden verboden. Dat wil zeggen geen
copyrighted graphics, artiesten replica's, Gibson body's etc.
Over die graphics, artiestenreplics en gibson-bodies; dat is niet de schuld van jackson, maar de eigenaren van het octrooi of het copyright. Maar bij mijn weten maakte jackson geen gibsons na, alleen afgeleiden daarvan. Een explorer hebben ze nooit gemaakt, alleen iets wat erop leek, de Kelly...

* Prijzen zijn verhoogd, in het begin rustig. Maar daarna zijn de CS prijzen gigantisch verhoogd.

TJa, daar heeft niet alleen jackson last van. Eigenlijk iedere gitaarmaker met een cs doet dat.

* Tim Wilson ging weg.
start fuckin cryin'. wat maakt die vent nu uit. tuurlijk was het een 'visionairrrr' maar nou en? er komt wel eens iemand anders. Kijk maar naar gibson en norlin.

1 Veel problemen met CS shop. Veel fouten in de productie, wachttijden van een jaar voor een CS.
2 Ze zijn veel endorsements kwijt geraakt, zijn vaak allemaal naar ESP gegaan.

2 is een gevolg van 1. En dat lijkt me logisch! Fender heeft jackson opgekocht, en is de hele zooi gaan zitten herstuctureren, en dan kan je niet verwachten dat het van een leien dakje loopt. Toen henri jusckiewitsj (of hoe hij ook heten mag!) Gibson kocht, waren de problemen toch ook niet in een dag voorbij? Het duurde bijna TIEN JAAR voordat het enigszins liep.



Ik vind dat de jackson-fans zich aanstellen, en eens in het verleden moeten kijken, hoe het toen ging met overnames en herinrichtingen van een bedrijf. Ik vind dat fender het zeker niet slecht doet!


PS: die tim wilson ging ZELF weg. niet ontslagen ofzo.

Madcow
20 januari 2008, 20:49
Daarom pwnen pre fender jacksons. Elke artiest die verstand heeft ging naar esp, Heel mooi verhaal is alexi laiho van Children of bodom: Zijn gitaren werden gejat midden in een tour wat hun doorbraak ging worden, hij leende de gitaar van een bandlid, brak de nek en zat zonder fatsoendelijke gitaren. wachttijden bij jackson waren een half a heel jaar, veel te lang. toen kwam esp om het hoekje kijken, binnen 2 weken had alexi nieuwe gitaren... Sindsdien is hij nietmeer weg gegaan bij esp. jeff hanneman van slayer zat ook eerst bij jackson en nu bij esp

Orpheo
20 januari 2008, 20:51
hoezo is dat ownen? Ik vind het nogal zinloos om te spreken van ownen. Als die gitaar nu beter is van na dan voor fenders overname, snap ik het helemaal niet meer. Is 't dan stoer om te zeggen 'ja, de jouwe klinkt beter, maar de mijne is PRE FENDER!!". flauwekul.

Arvoitus
20 januari 2008, 21:05
Daarom pwnen pre fender jacksons. Elke artiest die verstand heeft ging naar esp, Heel mooi verhaal is alexi laiho van Children of bodom: Zijn gitaren werden gejat midden in een tour wat hun doorbraak ging worden, hij leende de gitaar van een bandlid, brak de nek en zat zonder fatsoendelijke gitaren. wachttijden bij jackson waren een half a heel jaar, veel te lang. toen kwam esp om het hoekje kijken, binnen 2 weken had alexi nieuwe gitaren... Sindsdien is hij nietmeer weg gegaan bij esp. jeff hanneman van slayer zat ook eerst bij jackson en nu bij esp
Leuk feitje over Alexi laiho:

Fenrir: Ok, here's a slightly off topic question...I know now...it's an endorsement question, I figured I'd get an equipment question in...I know you're endorsed by ESP...if Jackson ever offered you a really sweet deal, would you ever go back to them?

Alexi: They did. They did like 3 times already .

Fenrir: Really?

Alexi: Yeah. They did. You know? the thing is, when that whole thing happened, when my guitars were stolen, they didn't give a fuck. Ok, I was never really endorsed by them...like I have done so much stuff for Jackson, you know...promoting for free, saying 'I play Jackson guitars', on the album covers. I just got discounts from the shop, in Helsinki, were importing Jackson at that time. But anyway, when Jackson changed owners to Fender, they didn't give a fuck, and you know ESP, they just hooked me up like that. And then, it was a funny thing, when I got my ESP guitars, a guy from Jackson called me up and was like "yeah, I heard what happened, you want us to make guitars for you?" I'm like-it's too fucking late right now. You didn't give a shit back then, so fuck you.

Arvoitus
20 januari 2008, 21:26
Over die graphics, artiestenreplics en gibson-bodies; dat is niet de schuld van jackson, maar de eigenaren van het octrooi of het copyright. Maar bij mijn weten maakte jackson geen gibsons na, alleen afgeleiden daarvan. Een explorer hebben ze nooit gemaakt, alleen iets wat erop leek, de Kelly...De Explorer (http://www.theshredzone.com/images/guitar101/explorer_custom.jpg), de Firebird (http://hometown.aol.com/thesteiger/images/firebird3.jpg), en de reversed Firebird hebben ze onder andere gehad.
Jackson heeft het altijd nog aangeboden als een optie, maar na fender mocht het ineens niet meer.


Tja, daar heeft niet alleen jackson last van. Eigenlijk iedere gitaarmaker met een cs doet dat.
Natuurlijk doet iedere gitaarmaker dat, maar fender kwam -> herstructuren en meteen een hoop geld erop. Terwijl er fouten worden gemaakt op een gitaar van 5000 euro.
Herstructuren of niet, maar nemen ze niet meer de moeite om even in 1 minuutje even te kijken of er alles op zit wat de klant besteld heeft.


2 is een gevolg van 1. En dat lijkt me logisch! Fender heeft jackson opgekocht, en is de hele zooi gaan zitten herstuctureren, en dan kan je niet verwachten dat het van een leien dakje loopt. Toen henri jusckiewitsj (of hoe hij ook heten mag!) Gibson kocht, waren de problemen toch ook niet in een dag voorbij? Het duurde bijna TIEN JAAR voordat het enigszins liep.
Waarom zouden ze het in hemelsnaam herstructureren, en als je het doet zorg dan tenminste dat je artiesten blijven. Want die zijn toch je belangrijkste bron van reclame.


Ik vind dat de jackson-fans zich aanstellen, en eens in het verleden moeten kijken, hoe het toen ging met overnames en herinrichtingen van een bedrijf. Ik vind dat fender het zeker niet slecht doet!
Er zijn veel positieve verandering, maar ook veel negatieve verandering. Die negatieve zullen ook (logischergewijs) wel meer aandacht krijgen dan de positieve;)

Orpheo
20 januari 2008, 21:40
ik wist niet dat ze die maakten, en no offence, maar ze zijn afschuwelijk. die headstock past er niet bij. Maar dat heeft denk ik iets te maken heeft met de eeuwige strijd tussen fender en gibson.

over het oncharmante optreden van jackson tegen laiho, en alle andere endorsers. Is wel waar, dat weet ik ook wel, maar als je net een bedrijf overneemt, dan doe je dat omdat er met het eerste bedrijf iets mis is, en er dus iets aangepast moet worden. Ik kan me voorstellen dat dat niet eenvoudig kan gebeuren, en het doorgeven van customorders is niet zo eenvoudig als dat 't lijkt :)

je artiesten zijn belangrijk, maar jackson heeft nog steeds naam, en een aantal andere endorsers, en een eigen huisstijl.

zjanke
20 januari 2008, 21:50
maar als je net een bedrijf overneemt, dan doe je dat omdat er met het eerste bedrijf iets mis is, en er dus iets aangepast moet worden. Ik denk niet dat Fender al die bedrijven overneemt omdat er iets mis is. Ze kopen de concurrentie op waardoor ze zelf meer kunnen verdienen. Wat een ander verdient zit niet in jouw zakken.


Ik kan me voorstellen dat dat niet eenvoudig kan gebeuren, en het doorgeven van customorders is niet zo eenvoudig als dat 't lijkt :)

Als dat zo lastig is, maak je gitaren dan 20 dollar duurder en zorg dat je een half uur besteed aan het checken van een lijst....

Arvoitus
20 januari 2008, 21:54
ik wist niet dat ze die maakten, en no offence, maar ze zijn afschuwelijk. die headstock past er niet bij. Maar dat heeft denk ik iets te maken heeft met de eeuwige strijd tussen fender en gibson.
Agree, ze zijn spuuglelijk ;)


je artiesten zijn belangrijk, maar jackson heeft nog steeds naam, en een aantal andere endorsers, en een eigen huisstijl.
Ze bestaan gelukkig nog steeds, maar wat had ik toch graag een paar gitaren van voor die tijd gehad.

LP_CL
20 januari 2008, 22:13
Die explorer valt nog mee, buiten het kleur dan.

Nielsje
20 januari 2008, 22:24
Volgens mij ging het over Gibson in Denemarken, toch niet over Jacksons & Fenders?!?

anyway, ik denk niet dat we er veel van zullen merken. In wat voor zin dan ook, positief of negatief..

vidar
21 januari 2008, 10:30
Ik denk ook dat het met veranderingen wel mee zal vallen.
De overname van Gibson door TC is niet goed te vergelijken met die van Jackson door Fender: TC heeft zelf geen fabrieken om de productie naartoe te verplaatsen ofzo waar Fender dat wel had. Ik denk dat Gibson gewoon geproduceerd blijft worden waar het nu ook al wordt geproduceert: in the USA.
Ze zouden ook wel dom zijn om dat niet te doen, anders verliezen ze een hele boel patriotistiche gitaristen in de USA :D

TimmU
21 januari 2008, 10:45
Ik denk ook dat het met veranderingen wel mee zal vallen.
De overname van Gibson door TC is niet goed te vergelijken met die van Jackson door Fender: TC heeft zelf geen fabrieken om de productie naartoe te verplaatsen ofzo waar Fender dat wel had. Ik denk dat Gibson gewoon geproduceerd blijft worden waar het nu ook al wordt geproduceert: in the USA.
Ze zouden ook wel dom zijn om dat niet te doen, anders verliezen ze een hele boel patriotistiche gitaristen in de USA :D
Gibson word toch in China gebouwd? unsung toch?

Tho
21 januari 2008, 10:59
wat er met Jackson is gebeurd?

Ooit speelde vrijwel ELKE hardrock/metal artiest op Jackson. Ik hoef jullie niet te vertellen dat je er tegenwoordig heel weinig voorbij ziet komen. Jackson wordt kortgehouden. De prijzen zijn inderdaad belachelijk hoog, en niet alleen van de Customshop. Om maar over de CS te zwijgen trouwens. De meest drastische fouten komen daar op het moment voor.

Voor de Japanse Jacksons interesseer ik me toch weinig (behalve de RR24), dus ik, als USA liefhebber, heb er zelfs last van. Gelukkig is de kwaliteit van de USA niet achteruit gegaan, maar damn.. kijk eens in een catalogus van 7 of 8 jaar terug. WAT een keuze aan prachtige Jacksons. Alles was mogelijk.

Bedankt Fender

drap
21 januari 2008, 11:05
wat er met Jackson is gebeurd?

Ooit speelde vrijwel ELKE hardrock/metal artiest op Jackson. Ik hoef jullie niet te vertellen dat je er tegenwoordig heel weinig voorbij ziet komen. Jackson wordt kortgehouden. De prijzen zijn inderdaad belachelijk hoog, en niet alleen van de Customshop. Om maar over de CS te zwijgen trouwens. De meest drastische fouten komen daar op het moment voor.

Voor de Japanse Jacksons interesseer ik me toch weinig (behalve de RR24), dus ik, als USA liefhebber, heb er zelfs last van. Gelukkig is de kwaliteit van de USA niet achteruit gegaan, maar damn.. kijk eens in een catalogus van 7 of 8 jaar terug. WAT een keuze aan prachtige Jacksons. Alles was mogelijk.

Bedankt Fender

Ik denk dat het er eerder aan ligt dat men tegenwoordig weer erg teruggrijpt naar de standaard modellen (strat, Les Paul, you know what I mean). En of het terecht is of niet, maar Jackson heeft denk ik ook een beetje het image van de eighties en dat is niet populair. En ze beperken zich behoorlijk tot de metalkant, althans, dat is ook weer dat image wat ze hebben.

Zonder Fender zou Jackson misschien wel kapot zijn geweest btw.

Tho
21 januari 2008, 11:12
Ik denk dat het er eerder aan ligt dat men tegenwoordig weer erg teruggrijpt naar de standaard modellen (strat, Les Paul, you know what I mean). En of het terecht is of niet, maar Jackson heeft denk ik ook een beetje het image van de eighties en dat is niet populair. En ze beperken zich behoorlijk tot de metalkant, althans, dat is ook weer dat image wat ze hebben.

Zonder Fender zou Jackson misschien wel kapot zijn geweest btw.

Heb je ook een punt. Maar zelfs veel metalgitaristen kiezen voornamelijk voor ESP. Kijk eens naar hoeveel endorsee's ESP heeft. Dat Jackson dat niet heeft, ligt wel degelijk aan Fender.