PDA

View Full Version : Framus - Any good?



Autumnkid
18 januari 2008, 19:04
Hoi iedereen

Ik kreeg van een vriend een oude Framus 12-string. Na wat rond te hebben geneusd op internet, kwam ik erachter dat het om de Framus 5/297 (http://fr.audiofanzine.com/commun/window.php?lien=/img/produits/audiofanet/normal/9/5/95846.jpg) gaat. Zou ergens mid-'70 moeten gemaakt zijn.

Zag ook dat John Lennon ooit een Framus had, etc... maar de prijs van die gitaren viel vroeger érg mee, was dik budget toen.

Ik vraag me af of het de moeite is om de gitaar op punt te laten zetten? Is (was) Framus een merk dat goede gitaren maakte?

Groeten

Koen

LaurentB
18 januari 2008, 20:33
Ik dacht dat ze zo'n beetje in de betere middenklasse opereerden, op den duur. Op electrisch gebied dan. Akoestisch weet ik zo niet precies.

Saf
18 januari 2008, 20:53
wat bedoel je precies met op punt zetten? Ik heb een akoestische framus gehad een klein modelletje. Speelde en klonk erg goed.

Autumnkid
18 januari 2008, 21:30
Met op punt stellen bedoel ik :

Nek vastzetten : schroeven zitten los (& draaien los).
Barstje in zijkant opvullen.
Nieuwe spangaten voor snaren.
Nieuwe stemdraaiers.
Nieuwe snaren.

Zal wel rond de €75 denk ik.

LaurentB
18 januari 2008, 21:39
Hihi, ik blijf dat toch leuk vinden, die verschillen tussen Nederlands en Vlaams. Dezelfde taal, en toch begrijp je elkaar vaak maar half.

Wat bedoel je met spangaten voor snaren?

Autumnkid
18 januari 2008, 22:34
Wel, onderaan, waar je de basis van de snaar vastmaakt.

Logisch, toch :hippie:

LaurentB
18 januari 2008, 23:02
Wel, onderaan, waar je de basis van de snaar vastmaakt.

Logisch, toch :hippie:

Maar ik begrijp niet hoe je nieuwe gaten kunt aanschaffen?

Saf
18 januari 2008, 23:03
ha ha, met de basis bedoel de balend.

Ik begrijpt je wel, maar vind inderdaad de verschillen erg leuk. Tsja of de gitaar het waard is. Goede vraag ik denk dat puur zakelijk gaat kijken waarde technisch niet. Ik den kdat de waarde nu of als hij helemaal op en top is niet erg zal verschillen.

Zoek je echter een leuke, net wat andere 12 string zeg ik ja.

zoon van Piet
21 januari 2008, 16:01
Framus was een grote producent, ooit naar eigen zeggen de grootste van europa. Dus maakten ze vanalles, van duur naar goedkoop. De akoestische framussen uit de 70's waren vrij goedkoop en zijn geen geweldige gitaren qua klank, maar ze zijn wel degelijk en betrouwbaar. Bijna onverwoestbaar door de gelamineerde constructie en de geschroefde uit duizendeneen reepjes opgebouwde hals.
Hierdoor is de jouwe tegen niet teveel kosten nog op punt te zetten - wat echt niet voor alle 12stringers van die leeftijd geldt.

wwlos
3 juli 2008, 18:39
Ik had ooit een Framus SG, inderdaad met zo'n hals met heel veel reepjes esdoorn (heel stabiel) en een prachtige ebben toets, met mooie inleg en, naar ik meen me te mogen herinneren, mini humbuckers. Dat was, zoals zo dikwijls, achteraf gezien een erg goed ding, maar ik moest en zou zo nodig een Gibson en heb hem toen voor veel te weingi ingeruild... Ik kijk er al een tijdje naar uit, maar je ziet ze nooit meer. Niet wegdoen, opknappen!!

Willem

budje
3 juli 2008, 20:46
het is vaak wel zo dat (zal t vast slecht uitleggen door gebrek aan technische kennis) dat een wat oudere gitaar wel beter klinkt en vaak stemvast is doordat (denk ik? help me!) het hout minder hard werkt.

en als ik t fout heb dan vette pech, ik heb meerdere oudjes die niet duur waren maar nu op leeftijd niet slecht klinken. Dus ook al was het een budgetgitaar, wie weet is ie het wel waard.

Javaca
4 juli 2008, 12:01
Met op punt stellen bedoel ik :

Nek vastzetten : schroeven zitten los (& draaien los).
Barstje in zijkant opvullen.
Nieuwe spangaten voor snaren.
Nieuwe stemdraaiers.
Nieuwe snaren.

Zal wel rond de €75 denk ik.

Waar baseer je die 75 euro op?
Reken maar op meer. Of is dat het maximale wat je er aan wil geven?

Dat barstje in de zijkant is dat een scheur, of een gat? Is het enkel in de lak of door de hele zijkant.

Voor een goed stel nieuwe mechanieken zit je al snel aan de 75 euro.

Wat is er mis met de gaten die in de kam zitten? Zijn ze te ruim geworden?
Gaten opvullen en opnieuw boren+ruimen.

Hals: gaten opvullen en opnieuw boren.