PDA

View Full Version : De meest allrounde PRS???



groovieguitarguus
18 januari 2008, 17:32
Ik ben mij de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in een PRS.
Nu vraag ik mij af wat volgens de kenners de meest allrounde PRS is die er is.
Ik speel in een Coverband, dus (heavy) metal is geen uitganspunt.
Zelf denk ik aan een 22 frets (stabielere hals). Met tremelo.
Maar moet ik nu echt zoeken voor een Pré Factory? Of zijn dit voor een deel fabels???


gr. Guus

Harm
18 januari 2008, 17:36
Ik ben mij de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in een PRS.
Nu vraag ik mij af wat volgens de kenners de meest allrounde PRS is die er is.
Ik speel in een Coverband, dus (heavy) metal is geen uitganspunt.
Zelf denk ik aan een 22 frets (stabielere hals). Met tremelo.
Maar moet ik nu echt zoeken voor een Pré Factory? Of zijn dit voor een deel fabels???


gr. Guus


Ik doe zelf veel met de Single Cut trem, ook vanwege makkelijk gebruik van de coil tap en de lekkere sound in het hals element... Maar ik hoor ook veel mensen klagen (amerikaanse forum) over de elementen in de SCT... Heb ik niet zoveel last van...

Een vriend van me speelt erg veel met customs 24, bevalt hem erg goed...

Harm

Orpheo
18 januari 2008, 17:45
ik zou gaan voor de swamp ash special. met gesplitte elementen heb je echt een strat-geluid, helemaal in combinatie met het middenelement.

De SCT vind ik minder; veel te veel 'sg' like, maar goed, dat heeft te maken met mijn idee 'singlecutgitaar moet in de lijn liggen van een les paul'.

De mccarty met rosewood hals vind ik persoonlijk het lekkerst en het meest veelzijdig.

Herman
18 januari 2008, 19:03
Nou heb ik hem niet in handen gehad, maar volgens mij moest de nieuwe Mira ook vrij veelzijdig zijn (heeft standaard ook al coilsplit). Misschien is dit wat? Ik weet niet of het uit maakt, maar ik denk niet dat die al snel op marktplaats voorbij komen trouwens..

Orpheo
18 januari 2008, 19:06
Nou heb ik hem niet in handen gehad, maar volgens mij moest de nieuwe Mira ook vrij veelzijdig zijn (heeft standaard ook al coilsplit). Misschien is dit wat? Ik weet niet of het uit maakt, maar ik denk niet dat die al snel op marktplaats voorbij komen trouwens..


tja, het is een sg qua specs, dus ik zou eerder een sg kopen. imo authentieker dan de mira.

PGR
18 januari 2008, 19:08
De 513 wordt aangeprezen als de meest veelzijdige PRS qua geluiden (13 geluiden) maar dan heb je het wel over een fors prijskaartje.

Ik heb zelf twee Custom 22's, een 2001 (http://peter.groen-online.nl/modules.php?set_albumName=album19&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php) en een 1994 (http://peter.groen-online.nl/modules.php?set_albumName=album25&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php) pre-factory, en de verschillen zijn het geluid (verschillende pick-ups) en de kortere hiel van de pre-factory. De 1994 heb ik pas kort, dus ik heb nog niet echt veel kunnen vergelijken, maar de 1994 klinkt wat helderder. De kortere hiel heb je niet echt veel voordeel van, tenzij je regelmatig op de hogere regionen speelt. Beiden geven trouwens ook een behoorlijk gevarieerd aantal geluiden.

Zelf wil ik nog wel eens een Custom 24 proberen, vanwege de andere elementen en zowiezo nog eens een Custom 22/24 met trem. De 513 staat ook nog op mijn verlanglijst, maar ja, de prijs.........

Les Paul R8
18 januari 2008, 19:50
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de CE22.

Coil Split hebben vrijwel alle PRS-en. Dat maakt dus niet het verschil.
Ik heb zelf een Custom 22 Brazilian en een CE 22. De Custom is vergelijkbaar met een Les Paul, maar mist toch net de ballen daarvan. En de Single Coil sounds vind ik niet echt geweldig. De CE 22 is een veelzijdige gitaar met prima humbucker sounds, maar ook de single coil sounds klinken erg goed. Over het algemeen klinkt de CE wat helderder dan de Custom.

Om 2 redenen heb ik de 22 frets modellen. Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van 24 frets gitaren. Volgens Chris Winsemius ligt dat aan de 7e harmonische, die bij 22 frets gitaren vaak precies boven de neck pickup ligt.
2e reden is de pickup zelf. De 24 frets modellen van de CE en de Cu hebben de HFS pick-ups, de 22 frets modellen de Vintage pick-ups. Ik vind die laatste dus beter.

McCarthy is overigens ook een mooie PRS, maar die is standaard niet met tremolo te koop. De SC trem kan ook interessant zijn, maar ik vind zelf de CE22 wat veelzijdiger en meer karakter hebben.

imlikeajungle
19 januari 2008, 00:30
En om er nog wat aan toe te voegen: ik hou van mijn CE24, weliswaar een alder body. In feite een vettere strat met 2 humbuckers dus. Erg veelzijdig met de 5-standen, en ik heb er al een tele, enkele SGs waaronder een '70s Gibson SG Custom en een LP voor verkocht. Ik blijf zoeken naar een betere gitaar, maar ik kom er geen tegen... Gezien de consistentie van PRS zou ik blind durven kopen in de States, met de lage dollar en de gekke tweedehandsprijzen heb je voor ietsje meer dan 1000 euro inclusief alle kosten al een mooie CE. Bevalt ze niet, ben je ze zo kwijt met enkele euro's winst en plus.

Zo, nu hebben we ze allemaal gehad... :)
Succes!

Harm
19 januari 2008, 11:26
En om er nog wat aan toe te voegen: ik hou van mijn CE24, weliswaar een alder body. In feite een vettere strat met 2 humbuckers dus. Erg veelzijdig met de 5-standen, en ik heb er al een tele, enkele SGs waaronder een '70s Gibson SG Custom en een LP voor verkocht. Ik blijf zoeken naar een betere gitaar, maar ik kom er geen tegen... Gezien de consistentie van PRS zou ik blind durven kopen in de States, met de lage dollar en de gekke tweedehandsprijzen heb je voor ietsje meer dan 1000 euro inclusief alle kosten al een mooie CE. Bevalt ze niet, ben je ze zo kwijt met enkele euro's winst en plus.

Zo, nu hebben we ze allemaal gehad... :)
Succes!

Daarom ben ik nog altijd zo nieuwsgierig naar een old CE24! Ik hoor daar veel goede verhalen over!

Harm

Chris Winsemius
19 januari 2008, 11:34
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de CE22.


Om 2 redenen heb ik de 22 frets modellen. Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van 24 frets gitaren. Volgens Chris Winsemius ligt dat aan de 7e harmonische, die bij 22 frets gitaren vaak precies boven de neck pickup ligt.

Die CE22 van jou vond ik zeer ok, niet helaaml "mijn ding" maar behoorlijk veelzijdig en goed bespeelbaar.

Wat die neck-pu-plaatsing betreft:
ik zou niet weten welke harmonsche het is maar als de pooltjes v/e hals-element onder de virtuele 24e fret zitten ben ik blij :)
Dichter naar de brug toe verlies je "ballen" wat bij veel 24 frets gitaren het geval is en dichter richting hals maakt het vaak zeer jazzy (zie bijvoorbeeld Tele hals element).

imlikeajungle
19 januari 2008, 12:31
Daarom ben ik nog altijd zo nieuwsgierig naar een old CE24! Ik hoor daar veel goede verhalen over!

Harm

Ik heb wel een buitenbeentje natuurlijk, gezien de houtsoort, maar ze hebben veel karakter, die gitaren!
De mijne is van '89. PRS Vintage dus :chicken:

Wicked Willy
19 januari 2008, 17:01
Ik speel zelf op de CU22 en SC. De CU22 is super allround (het is ook mijn nummer 1 gitaar), van blues, rock, jazz, metal. Alles is er (in combinatie met de juiste gear) uit te halen. Bovendien speelt ie super comfortabel en zit er een stabiele tremelo op. Wil je wat meer de vintage kant op dan is een Mccarthy wat voor je.