PDA

View Full Version : Electriciteit en lampenversterker



Anti
18 januari 2008, 17:26
Hoi,

Ik woon erg dicht bij een electriciteitskast waardoor we (soms) wat hogere electriciteitwaardes hebben dan anderen. Zo gaan lampen (licht:)) minder lang mee, router is al een keer of 10 stuk gegaan,... Nu ben ik sinds een maand in het bezit van een lampenversterker en nu vraag ik mij dus af of dit eventueel schadelijk zou kunnen voor mijn versterker en zoja wat ik hieraan kan doen?

Mvg,

Anti

Squier4ever
18 januari 2008, 17:28
je zou een zgn power conditioner kunnen kopen, die ervoor zorgt dat er altijd evenveel stroom door je amp gaat. dit werkt iig wel met af en toe wegvallende stroom, weet niet of dat ook voor te hoge stromen geldt. m.a.w. als het volgens de techneuten kan is dit een optie.

AART
18 januari 2008, 17:38
Das wel weer belgisch he:D

Ik woon naast een trafohuisje en nergens last van(behalve franse banlieujongeren die gaan bbq-en).

jacky
18 januari 2008, 18:16
een router is wel wat gevoeliger dan een buizen amp

denk niet dat het kwaad kan

iWishmaster
18 januari 2008, 20:27
ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een buizenversterker zo gevoelig is dat je hier last van hebt.

Mocht je het echt zeker willen weten kun je een Surge Protector (http://en.wikipedia.org/wiki/Surge_protector) aanschaffen.
Zoals deze:
klik (http://www.mycom.nl/Products/View/102154.aspx)
Verkopen ze bij elke electronica zaak wel denk ik, waarschijnlijk ook wel goedkoper als deze. Kan nooit kwaad, ik gebruik 'em zelf voor mijn computer omdat ooit is een keer na een onweersbui mn harde schijf gesneuveld is ...
(ik probeer geen reclame voor mycom te maken, maar dit is de eerste link die naar boven komt op google)

Tapirdier
18 januari 2008, 21:37
Ik denk dat je vaker dan gebruikelijk een nieuwe zekering zal moeten plaatsen maar voor de rest denk ik dat je geen verschil zult merken.

Chris Winsemius
18 januari 2008, 21:42
Halfgeleiders zijn meestal gevoeliger dan buizen voor spanningswisselingen en pieken. Bij veel moderne buizenversterkers zitten er ook wat chipjes en/of transistors in, dat gedeelte zou dan wat gevoeliger zijn.

Er zijn wat elektronische truuks mogelijk om de invloed van spanningspieken wat te beperken.

Kapotte zekeringen duiden bijna altijd op ellende, ff zekering vervangen en daarna weer tig keer duidt echt op problemen.

Nashville6120
18 januari 2008, 22:32
je zou een zgn power conditioner kunnen kopen, die ervoor zorgt dat er altijd evenveel stroom door je amp gaat. dit werkt iig wel met af en toe wegvallende stroom, weet niet of dat ook voor te hoge stromen geldt. m.a.w. als het volgens de techneuten kan is dit een optie.
sorry maar dan moet ik onmiddellijk hier aan denken: http://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs
"electricity is 50% of the sound!"
"230 all the time"

Robin.ke
18 januari 2008, 23:27
De oplossingen die worden genoemd zullen voor een constante te hoge spanning absoluut niet helpen. Het verhaal van de klok en de klepel.
Als je dicht bij de verdeeltrafo woont kan de netspanning inderdaad structureel hoger zijn dan wanneer je aan het eind van de kabel woont. Je kunt dit alleen controleren door over een langere periode de netspanning te meten/monitoren. Van invloed hierop is ook de stroomafname van de rest van de gebruikers op de zelfde trafo-aftakking. De spanning mag echter nooit boven de 230 V uitkomen aangezien dit de aangesloten apperatuur kan beschadigen (het ene app. is er gevoeliger voor dan het andere). Ook een buizenversterker vind een te hoge voedingsspanning zeker over een langere periode niet fijn. Meet over een aantal dagen op verschillende tijdstippen je spanning. Komt deze af en toe boven de 230V, neem dan kontact op met je energieleverancier.

Tapirdier
18 januari 2008, 23:33
Halfgeleiders zijn meestal gevoeliger dan buizen voor spanningswisselingen en pieken. Bij veel moderne buizenversterkers zitten er ook wat chipjes en/of transistors in, dat gedeelte zou dan wat gevoeliger zijn.

Er zijn wat elektronische truuks mogelijk om de invloed van spanningspieken wat te beperken.

Kapotte zekeringen duiden bijna altijd op ellende, ff zekering vervangen en daarna weer tig keer duidt echt op problemen.
Ja maar als je ipv bijv ééns per jaar tweemaal per jaar als gevolg van piekspanning een zekering vervangen moet worden lijkt het me niet echt problematisch. Ik zou hem er gewoon aanhangen, de kans dat je versterker naar de knoppen gaat is miniem, anders zouden er veel meer versterkers overlijden door zulke oorzaken.

Robin.ke
19 januari 2008, 15:09
Zekeringen gaan niet defect door piekspanningen, maar door kortsluiting en of overbelasting.

bass blom
19 januari 2008, 15:14
sorry maar dan moet ik onmiddellijk hier aan denken: http://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs
"electricity is 50% of the sound!"
"230 all the time"

hahaa, wat een stakkers :D

Rude Perception
19 januari 2008, 15:22
Zekeringen gaan niet defect door piekspanningen, maar door kortsluiting en of overbelasting.

uhm even heel simpel hoor.. Maar zekering brandt door bij een bepaald amperage. DE weerstand blijft gelijk, spanning gaat omhoog, amperage gaat omhoog. Als de spanning maar hoog genoeg komt gaat de zekering doorbranden.
Ik zou voor de zekerheid zo'n apparaatje ertussen zetten dat zorgt dat je precies 230 naar je versterker stuurt. Weet je zeker dat je versterker optimaal werkt en klinkt.

caliban
19 januari 2008, 16:13
Das wel weer belgisch he:D

Ik woon naast een trafohuisje en nergens last van(behalve franse banlieujongeren die gaan bbq-en).
Iets tegen op belgen precies mannen.
Ik zal de biervoorraad naar nederland toe afsluiten als dat zo doorgaat :D:D.

Squier4ever
19 januari 2008, 16:22
Iets tegen op belgen precies mannen.
Ik zal de biervoorraad naar nederland toe afsluiten als dat zo doorgaat :D:D.

je doet maar dat is toch niet te zuipen :chicken:

















dat was een geintje hè

AART
19 januari 2008, 16:43
Iets tegen op belgen precies mannen.
Ik zal de biervoorraad naar nederland toe afsluiten als dat zo doorgaat :D:D.


Ik heb niets tegen belgen hoor, maar het is zo grappig omdat ze zo makkelijk op de stang te jagen zijn.

Zeg, psst, verkoop je halfback eens aan mij! Ik heb een mooie amp te ruil!

Robin.ke
19 januari 2008, 17:05
uhm even heel simpel hoor.. Maar zekering brandt door bij een bepaald amperage. DE weerstand blijft gelijk, spanning gaat omhoog, amperage gaat omhoog. Als de spanning maar hoog genoeg komt gaat de zekering doorbranden.
Ik zou voor de zekerheid zo'n apparaatje ertussen zetten dat zorgt dat je precies 230 naar je versterker stuurt. Weet je zeker dat je versterker optimaal werkt en klinkt.

Terug naar het begin; Topicstarter zegt bang te zijn voor schade aan zijn amp omdat hij dicht bij een verdeeltrafo woont. Dit kan idd. een zorgen voor een constant hogere netspanning en dus schade aan apparatuur. Dit is totaal iets anders dan piekspanningen die worden meestal veroorzaakt door het afschakelen van inductieve lasten. Het apparaatje waar jij over spreekt is een netspannings filter. Deze filtert alleen piekspanningen uit je net, maar helpt niet tegen een constant te hoge netspanning.

jacky
19 januari 2008, 19:42
Iets tegen op belgen precies mannen.
Ik zal de biervoorraad naar nederland toe afsluiten als dat zo doorgaat :D:D.

Ho HO HOOOOOO

geen terroristische aanslagen als de bierkraan dicht he

Daar raak je me mee in mijn hart

Geen la chouffe meer mannnnnnnnn ik voel de blues al op komen

caliban
19 januari 2008, 22:04
Ik heb niets tegen belgen hoor, maar het is zo grappig omdat ze zo makkelijk op de stang te jagen zijn.

Zeg, psst, verkoop je halfback eens aan mij! Ik heb een mooie amp te ruil!
Dan heb ik geen cab meer, en die klinkt toch echt wel vet hoor, ik heb er ook superlang op gegast echt.
Sorry dude.

caliban
19 januari 2008, 22:08
Ho HO HOOOOOO

geen terroristische aanslagen als de bierkraan dicht he

Daar raak je me mee in mijn hart

Geen la chouffe meer mannnnnnnnn ik voel de blues al op komen
Geen schrik, dat wil ik niemand aandoen hoor. Bier is zo heerlijk. Voor mijn kerstmis hier thuis superveel bieren gekregen. Dingen waar ik nog nooit van gehoord had zelfs ertussen. En we hebben hier in de frigo nog westvletere staan
Lekker stukje kaas bij en genieten!!

caliban
19 januari 2008, 22:11
je doet maar dat is toch niet te zuipen :chicken:

















dat was een geintje hè

Ik had het geintje pas door toen ik wilde quoten.



En back on topic

Ik heb hier thuis ook een tijdje getik op mijn geluid gehad. Kwam denk ik ook van iets uit het stroomnet ofzo. Is na een tijd gewoon gestopt. Te hoge pieken denk ik niet dat we hier snel gaan hebben. Beetje the middle of nowhere hier.

EricSw
19 januari 2008, 23:19
Vroeger hadden we 220 volt.
Dat is in de loop der jaren verhoogd naar 230 volt.
Die 10 volt is waarschijnlijk geen probleem anders hadden we veel meer klagende bezitters gehad van opgerookte vintage versterkers.

Hoe hoog is de spanning bij jou?

Mocht je last hebben van grote spanningspieken zou ik eerst contact opnemen met de leverancier van je stroom.
Volgens mij zijn hun verantwoordelijk voor het leveren van een redelijke constante spanning.

Ik kan me voorstellen dat het energiebedrijf dit niet voor elkaar kan krijgen als je midden een industriegebied zit waar zware machines worden gebruikt.
Die kunnen nogal wat storing veroorzaken.
Maar in een woonwijk zou het niet mogen.

Anti
19 januari 2008, 23:44
Dank voor de antwoorden. Ik ga verschillende suggesties proberen.

AART
20 januari 2008, 02:13
Gewoon een mesa zoeken, de meeste zijn gewired voor 240 V :D

@Caliban: I know, ik wist toch wel dat je het ding niet verkocht. Maar ik wil er zo graag eeen!!!!

chocorookie
20 januari 2008, 10:11
Ik spring d'r ook ff in.

Als je vlak na een distributietrafo zit 10kV naar 380V F-F dan is het goed mogelijk dat je zelfs 230V tot 238V op je stopcontact terug vindt.

Zit je achteraan (bij een uitloper-/ staart) dan kun je wel eens 220 tot 217V terug vinden.

Oftewel je hebt spanningsval in je net, je energieleverancier probeerd steeds de gulden middenweg te zoeken door metingen.

Om de spanning een beetje constant te houden zit er weer een trafo boven deze distributietrafo('s).
Deze is voorzien van een regelschakelaar welke de 10kV zo constant mogelijk probeert te houden.

Wat kan kwaad is de vraag;

Nou ten eerste is de spanning uit je stopcontact constant?
Is ie altijd 235V(constant), geen probleem je apparatuur went er aan en zal gewoon blijven werken.(geen schommelingen)
Stront komt aan de knikker wanneer je grootverbuikers of wisselend verbuik op diezelfde trafo hebt zitten(fabriek, kassen, etc)
Dan kan je spanning flink gaan schommelen en krijgt je apparatuur steeds te maken met een spanningsval.
Je apparatuur krijgt reeds een kleine klap.
De bovenliggende trafo(regel) probeert dit natuurlijk te compenseren maar dit geschiedt niet alla minuut.
Sprongen van 15V +en- zijn niet ongebruikelijk.

Dan de grootste boesdoender, en wanneer je dit weet als ie bij je langsdenderd is een compounder-/ netfilter niet eens een gek idee;

Trams, metro, treinen.
Deze komen langs, pikken ze de prik op van de bewuste trafo op in het gebied waar ie rijdt en schakelt weer af wanneer deze zover gereden heeft dat een andere trafo de gevraagde vermogen oppikt.
Je kunt begrijpen wat er met je spanning gebeurd.
Ik praat nog niet eens over over optrekken EN remmen.

Nog een verschijnsel zijn de harmonischen welke het net worden opgedrukt(smerige spanningen)
Deze worden gegenereerd door het gebruik van hedendaagse thyristoren en frequentieregelaars voor tractie(aansnijden van de sinus en bijvoorbeeld 30% gebruiken, een lichtdimmer is hiervan een voorbeeld, alleen denk dan veel groter)
Sommige harmonischen hebben een DC karakter (hogere natuurkunde) welke schadelijk kunnen zijn, andere komen mee in je hoorbare segment.

Het meeste wordt weggefilterd door je filtercircuit van je app., maar sommige komen gewoon mee.



Voor jongens welke een studio hebben moeten eens goed gaan nadenken na dit verhaal en de spanning eens gaan monitoren de dag door, daarnaast eens gaan meten hoeveel rimpel op de 50HZ zit en of er uitschieters bijzit.

caliban
20 januari 2008, 10:40
Ik spring d'r ook ff in.

Als je vlak na een distributietrafo zit 10kV naar 380V F-F dan is het goed mogelijk dat je zelfs 230V tot 238V op je stopcontact terug vindt.

Zit je achteraan (bij een uitloper-/ staart) dan kun je wel eens 220 tot 217V terug vinden.

Oftewel je hebt spanningsval in je net, je energieleverancier probeerd steeds de gulden middenweg te zoeken door metingen.

Om de spanning een beetje constant te houden zit er weer een trafo boven deze distributietrafo('s).
Deze is voorzien van een regelschakelaar welke de 10kV zo constant mogelijk probeert te houden.

Wat kan kwaad is de vraag;

Nou ten eerste is de spanning uit je stopcontact constant?
Is ie altijd 235V(constant), geen probleem je apparatuur went er aan en zal gewoon blijven werken.(geen schommelingen)
Stront komt aan de knikker wanneer je grootverbuikers of wisselend verbuik op diezelfde trafo hebt zitten(fabriek, kassen, etc)
Dan kan je spanning flink gaan schommelen en krijgt je apparatuur steeds te maken met een spanningsval.
Je apparatuur krijgt reeds een kleine klap.
De bovenliggende trafo(regel) probeert dit natuurlijk te compenseren maar dit geschiedt niet alla minuut.
Sprongen van 15V +en- zijn niet ongebruikelijk.

Dan de grootste boesdoender, en wanneer je dit weet als ie bij je langsdenderd is een compounder-/ netfilter niet eens een gek idee;

Trams, metro, treinen.
Deze komen langs, pikken ze de prik op van de bewuste trafo op in het gebied waar ie rijdt en schakelt weer af wanneer deze zover gereden heeft dat een andere trafo de gevraagde vermogen oppikt.
Je kunt begrijpen wat er met je spanning gebeurd.
Ik praat nog niet eens over over optrekken EN remmen.

Nog een verschijnsel zijn de harmonischen welke het net worden opgedrukt(smerige spanningen)
Deze worden gegenereerd door het gebruik van hedendaagse thyristoren en frequentieregelaars voor tractie(aansnijden van de sinus en bijvoorbeeld 30% gebruiken, een lichtdimmer is hiervan een voorbeeld, alleen denk dan veel groter)
Sommige harmonischen hebben een DC karakter (hogere natuurkunde) welke schadelijk kunnen zijn, andere komen mee in je hoorbare segment.

Het meeste wordt weggefilterd door je filtercircuit van je app., maar sommige komen gewoon mee.



Voor jongens welke een studio hebben moeten eens goed gaan nadenken na dit verhaal en de spanning eens gaan monitoren de dag door, daarnaast eens gaan meten hoeveel rimpel op de 50HZ zit en of er uitschieters bijzit.
We hebben hier een fysicus in ons midden. Zeer interessant.

AART
20 januari 2008, 11:16
Inderdaad interessant verhaal. Mooi dus dat hier nog dieseltreinen rijden :satisfie:

Net even gemeten btw, hier komt 223V uit het stopcontact, en we zitten naast een transformatorhuisje :???:

Anti
20 januari 2008, 11:44
Gewoon een mesa zoeken, de meeste zijn gewired voor 240 V :D

@Caliban: I know, ik wist toch wel dat je het ding niet verkocht. Maar ik wil er zo graag eeen!!!!
Ik heb een mesa f30...