PDA

View Full Version : houtworm en Essen



jan jansen
18 januari 2008, 16:37
Vandaag eindelijk mn hout gevlakt en op maat gemaakt voor mn bas project.Blijkt dat er in het essen een 3 tot 4 gaatjes van een houtworm zitten.Heb ik zelf nog niet gezien in Essen,iemand anders er als eens last van gehad?

JJ :rockon:

no 1 hops
18 januari 2008, 16:43
houtworm gif, naald en spuit bij de apotheek en inspuiten.
vaak kun je dan ook zien of ergens anders het vocht te zien is en of het verder vertakt is.

Mattia
18 januari 2008, 17:45
Als het gedroogd hout is, zijn het waarschijnlijk gewoon oude gaatjes die je over het hoofd heb gezien. Heb wel eens stukken Essen gehad met kleine beetjes houtworm erin, swamp ash zeker wel.

Ziet het er vers uit? Schaafsels? Troep erin? Of gewoon mooie, ronde, schone gaatjes, niks te zien?

jan jansen
18 januari 2008, 17:52
Als het gedroogd hout is, zijn het waarschijnlijk gewoon oude gaatjes die je over het hoofd heb gezien. Heb wel eens stukken Essen gehad met kleine beetjes houtworm erin, swamp ash zeker wel.

Ziet het er vers uit? Schaafsels? Troep erin? Of gewoon mooie, ronde, schone gaatjes, niks te zien?

tja,heb de plank vandaag 10 mm smaller gemaakt,van 55 mm naar 45 en gekantrecht.(mooi patroon/motief onder vandaan gekomen)Het zijn strakke gaten,zal voor de zekerheid maar behandelen met middel.De plank heeft meer dan 10 jaar gelegen onder een afdak bij de zagerij.Zal morgen wel een foto maken.

gewicht valt tegen....loodzwaar,(geen swamp ash..boom is ooit in limburg ergens gezaagd)maar eens kijken wat daar van overblijft als de body er uit is gehaald,

JJ

barno
18 januari 2008, 18:12
Als het gedroogd hout is, zijn het waarschijnlijk gewoon oude gaatjes die je over het hoofd heb gezien. Heb wel eens stukken Essen gehad met kleine beetjes houtworm erin, swamp ash zeker wel.

Ziet het er vers uit? Schaafsels? Troep erin? Of gewoon mooie, ronde, schone gaatjes, niks te zien?

Oei. Ik heb dat bij mijn zelfbouw hals gehad: hij was al bijna helemaal in shape, enkel overgang naar de headstock achterkant moest nog wat dunner: schrapen dus en plots gaatje. Eerst dacht ik nog dat ik te diep was gegaan bij het uitfrezen trussrod channel, maar dat was het niet, kwam heel wat troep uit. kon mijn minivijl er wel 1.5 cm in steken. Heb het helemaal leeggemaakt en dan dichtgemaakt met mengsel zaagsel houtlijm, wist niet dat dit met speciaal middel eerst moest. Kan het nu zij dat die houtworm nog niet vernietigd is?

Trouwens hoe kan zo'n houtworm helemaal in het midden van een stuk hout geraken en daar pas beginnen destroyen?

Mattia
18 januari 2008, 19:14
kan het niet. Ergens heb je een gat over het hoofd gezien, of je bent gewoon een pitch/sap pocket gevonden.

Enra
18 januari 2008, 19:33
Ja, pitch of sappockets kan heel goed. Maar er zijn talloze insecten die bij leven van de boom in de bast en het spint van de boom huizen. Het zijn niet altijd 'houtwormen'. Ebben heeft ook niet zelden kleine insectengaatjes; insecten zitten er echter niet meer in. In de meeste gevallen gewoon opvullen en vergeten.

pasqual
18 januari 2008, 21:51
hoi JJ,

kijk eens in dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97715

essen is inderdaad redelijk zwaar, maar je krijgt er ook een goede sound voor terug. mijn strat is ongeveer 0,5 kg zwaarder als een fender strat.
misschien kun je het zo uitkienen met verlijmen, dat de wormgaatjes ergens onder de slagplaat vallen of in de pupcavaties ofzo. het zal voor het geluid weinig uitmaken, alleen cosmetisch.

groeten en succes met de bouw, Pasqual.

jan jansen
18 januari 2008, 22:49
hoi JJ,

kijk eens in dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97715

essen is inderdaad redelijk zwaar, maar je krijgt er ook een goede sound voor terug. mijn strat is ongeveer 0,5 kg zwaarder als een fender strat.
misschien kun je het zo uitkienen met verlijmen, dat de wormgaatjes ergens onder de slagplaat vallen of in de pupcavaties ofzo. het zal voor het geluid weinig uitmaken, alleen cosmetisch.

groeten en succes met de bouw, Pasqual.


Net even de mal van de telebas over het hout gehaald en idd heb ik genoeg over om geen last van de gaatjes te hebben,echter zitten ze wel in het deel met de beste tekening.Ik denk dat ik ze maar negeer en wel zie waar ze terechtkomen,kan het altijd dichtmaken met e.e.a.In het beste geval komen ze onder de slagplaat

Orgasmocaster
19 januari 2008, 00:02
Dat zijn Toneworms! mooi laten zitten, anders verknal je je hele toon!

Saf
19 januari 2008, 00:18
je gaat een telecasterbas maken? Ben benieuwd