PDA

View Full Version : hoe speel ik bass via mijn pc?



cedicol
18 januari 2008, 13:14
Hallo bass vrienden.
Ik ben nieuw hier en heb dan ook meteen een vraag voor jullie. Ik heb een kindje van 1.5 jaar en daarom zou ik willen dat ik kan spelen via mijn pc, zodanig dat ik ook nog kan meespelen met mijn favoriete muziek en alles dan door mijn hoofdtelefoon kan laten gaan.

Nu de vraag. Hoe doe ik dit? ik heb een amp met een phones uitgang en een pre-out. Tevens speel ik met een Ibanez sr500 Actieve bass.

Help me hieruit A.U.B.

thanks. :rockon:

ACSlater
18 januari 2008, 15:28
Een Line 6 Toneport o.i.d. Staat genoeg over geschreven in het recording forum op gitaarnet.

Robert H
18 januari 2008, 15:39
Kan ook wel zonder die kunstgrepen hoor...

Gewoon via de line-in van je geluidskaart. Je kunt je basversterker via de lineout (of headphone-out, niet te hard zetten) middels een verloopkabeltje aansluiten. Het kan echter nog simpeler, namelijk zoals ik het thuis al jaren doe:

Bas > Verloopkabeltje jack naar mini-jack (3,5 mm) > Line-in geluidskaart.

Beetje knutselen met het ingangsniveau en volume van je geluidskaart via de standaard Windows-volumeregeling en klaar is Kees. Werkt prima. Het klinkt uiteraard niet als een Ampeg buizenstack op 10, maar daar is het mij uiteindelijk ook niet om begonnen. Zeker in combinatie met een goeie hoofdtelefoon of (zoals ik) inear-oortjes kun je je uren vermaken. Sterker nog, ik speel zelfs regelmatig over mijn PC-subwoofersetje van een paar tientjes. Alles beter dan acoustisch!

musicmaestro
18 januari 2008, 23:39
Kan ook wel zonder die kunstgrepen hoor...

... Alles beter dan acoustisch!

ik doe het gewoon met een acoustische bas, voor mij werkt het goed zo

cedicol
19 januari 2008, 07:48
accoustisch is geen oplossing voor mij. Als mijn kindje ligt te slapen kan ik niet echt beginnen tokkelen op een accoustische bas hé.

cedicol
19 januari 2008, 08:05
Als ik het goed voor heb kan ik Bv. een line6 toneport gx kopen welk me ongeveer 65eur kost en mijn probleem is opgelost. Want ik heb dit enkel nodig als mijn kingje ligt te slapen, anders blijf ik gewoon via mijn combo spelen.

Robert H
19 januari 2008, 15:55
(...) ongeveer 65eur kost en mijn probleem is opgelost (...)

Waarom zou je 65 euro uitgeven als het ook voor niks kan? Die Toneport is ook niks anders dan een geluidskaart hoor... Okee, je kunt met de bijbehorende software van zo'n ding kiezen uit 20.000 verschillende versterkers en speakerkasten. Tevens kun je ongetwijfeld tientallen parameters en meer van dat soort ongein instellen. Maar ging het in eerste instantie niet gewoon om een beetje pingelen terwijl je kind ligt te slapen?

Henkie spenkie
19 januari 2008, 16:18
voordeel van zo'n toneport is wel dat er een gewone jackplug in kan als ik het goed zie. ik heb zelf ook wel eens via een verloop mijn bas ingeplugt in de geluidskaart maar vond dat best iritant. Ten eerste moet je vaak bij de achterkant van je pc zijn, wat het inpluggen al vervelend maakt. Maar ik moet ook zeggen dat het geluid me erg tegen viel! (geen idee of dat met zo'n toneport beter is hoor) maar als je veel speelt dan lijkt het me voor dat kleine beetje geld het proberen (in de winkel) toch wel waard.. Het is tenslotte niet iets tijdels toch? Dat kind dat blijft nog wel even jong, en ligt waarschijnlijk nogwel vroeg te slapen de komende jaren

Dribbel_
19 januari 2008, 16:21
Hou er ook rekening mee dat als je niet een supergoeie geluidskaart hebt ofzo je ook erg last krijgt van vertraging, en als iets het onmogelijk maakt om lekker te spelen is dat het wel.
Ik zou gewoon gaan voor zo'n toneport is het echt helemaal waard voor dat geld :chicken:

HaroldA
19 januari 2008, 16:37
Actieve bas en direct op koptelefoon? Voor gitaar heb ik ook wel eens van die 'belt pack' versterkertjes gezien met koptelefoon uitgang ten grootte van een sigaretten pakje...


voordeel van zo'n toneport is wel dat er een gewone jackplug in kan als ik het goed zie. ik heb zelf ook wel eens via een verloop mijn bas ingeplugt in de geluidskaart maar vond dat best iritant. Ten eerste moet je vaak bij de achterkant van je pc zijn, wat het inpluggen al vervelend maakt.
Dan leg je standaard toch een male/female verlengsnoertje op je bureau?

Henkie spenkie
19 januari 2008, 16:55
Actieve bas en direct op koptelefoon? Voor gitaar heb ik ook wel eens van die 'belt pack' versterkertjes gezien met koptelefoon uitgang ten grootte van een sigaretten pakje...


Dan leg je standaard toch een male/female verlengsnoertje op je bureau?
jah mijn kabeltje is daar zoiezo niet lang genoeg voor en mijn normaal gesproken zit er al iets anders op aangesloten...maar anders zou dat idd wel kunnen.

maar het geluid bij mij blijft kut

cedicol
19 januari 2008, 17:17
Ik heb op mijn pc wel een mic. Ingang langs de voorkant zou dat ook lukken of is dat ijdele hoop? Alvast ben ik wel hard aan het denken om zo een toneport aan te schaffen. Voor dat geld hoef ik het niet te laten. toch?

Zijn er anders nog andere merken die ik kan gebruiken buiten line6? Ik neem aan dat er nog andere moeten zijn.

O ja, Ik zou mijn bass wel eerst door mijn zoom BFX 708 laten gaan zodat ik toch al heel wat effekten kan gebruiken. Of is er iemand dat mij dit zou afraden?

ACSlater
19 januari 2008, 17:40
Er zijn wel meerdere merken maar dan praat je over Behringer (rotzooi!) of Native Instruments Guitar Rig (duur en toegespitst op recording) Voor de rest zijn er wel meer apparaten om een gitaar in te pluggen maar over het algemeen worden die zonder versterker simulatie geleverd.
Ik heb zelf de Toneport UX1 die ik gebruik voor opnames. De simulaties zijn oké maar ik neem liever op met een microfoon voor de speaker.

ACSlater
19 januari 2008, 18:00
O ja, Ik zou mijn bass wel eerst door mijn zoom BFX 708 laten gaan zodat ik toch al heel wat effekten kan gebruiken. Of is er iemand dat mij dit zou afraden?

Dan moet je niet een mic-ingang gebruiken maar een line-ingang. Op de BFX 708 zit toch ook versterkermodeling/simulatie?

Robert H
19 januari 2008, 19:28
O ja, Ik zou mijn bass wel eerst door mijn zoom BFX 708 laten gaan zodat ik toch al heel wat effekten kan gebruiken. Of is er iemand dat mij dit zou afraden?

Afraden? Integendeel!!! aansluiten dat ding! Die Zoom heeft wat dingetjes aan boord (ampsimulatie) om je geluid te tweaken en je kunt ook nog je favoriete effecten gebruiken. Da's toch ideaal!

cedicol
20 januari 2008, 16:25
Ik denk dat ik het zo eens ga proberen, dus via mijn zoom naar mijn line in. Als het dan nog slecht klinkt kan ik nog altijd een toneport gaan kopen. Alvast heel hard bedankt aan iedereen om me de nodige info te geven. :gitarist: