PDA

View Full Version : John Mayer/ David Gilmour



Lourens
18 januari 2008, 12:23
Zucht, alweer een thread over de aanschaf van een nieuwe amp.
Het probleem is dat ik niets heb kunnen vinden met de zoekoptie wat antwoord geeft op mijn vraag.

Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe amp (goh) en ga daarbij van Rock/Metal naar Jazz/Funk/Pop...
Ben daarvoor op zoek naar een John Mayer/David Gilmour sound..
en ja, die zijn heel verschillend.
Daarom zoek ik een vrij diverse, tweedehandse versterker met:
- een clean en crunch kanaal
- een uitschakelbare effectsloop
- een wattage rond de 50 watt, liefst iets hoger
- de eigenschap goed op pedalen te reageren

Ik heb hiervoor al een Fender Blues Deluxe, een Vox AC30 CC2, een Fender Vibrolux reissue, een Fender Reverb Deluxe en nog wat kleinere amps geprobeerd.
De AC30 klonk erg lekker en ik ben erg benieuwd naar de versie met de Blue Alnico's.
Ik vond de Blues Deluxe leuk klinken, maar niet speciaal.
De Vibroluk Reissue klonk fantastisch, maar die kostte ook veel te veel.
Budget: rond de 1000 euro.

Een amp met een lekker clean kanaal en een goede overdrive is ook prima.
Voor de David Gilmour-sound wil ik namelijk ook nog wel een goed overdrive/dist. pedaal aanschaffen.

Suggesties?

arjanb01
18 januari 2008, 12:41
Check eens een Mesa Boogie F50, Blue Angel of iets in die richting.
Of ga anders voor een tweedehandse Koch Multitone.

Verder, testen, testen en nog es testen.

Squier4ever
18 januari 2008, 12:58
Zucht, alweer een thread over de aanschaf van een nieuwe amp.
Het probleem is dat ik niets heb kunnen vinden met de zoekoptie wat antwoord geeft op mijn vraag.

Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe amp (goh) en ga daarbij van Rock/Metal naar Jazz/Funk/Pop...
Ben daarvoor op zoek naar een John Mayer/David Gilmour sound..
en ja, die zijn heel verschillend.
Daarom zoek ik een vrij diverse, tweedehandse versterker met:
- een clean en crunch kanaal
- een uitschakelbare effectsloop
- een wattage rond de 50 watt, liefst iets hoger
- de eigenschap goed op pedalen te reageren

Ik heb hiervoor al een Fender Blues Deluxe, een Vox AC30 CC2, een Fender Vibrolux reissue, een Fender Reverb Deluxe en nog wat kleinere amps geprobeerd.
De AC30 klonk erg lekker en ik ben erg benieuwd naar de versie met de Blue Alnico's.
Ik vond de Blues Deluxe leuk klinken, maar niet speciaal.
De Vibroluk Reissue klonk fantastisch, maar die kostte ook veel te veel.
Budget: rond de 1000 euro.

Een amp met een lekker clean kanaal en een goede overdrive is ook prima.
Voor de David Gilmour-sound wil ik namelijk ook nog wel een goed overdrive/dist. pedaal aanschaffen.

Suggesties?

HiWatt Hi-Gain series, 2x12 combo kost precies 999€

almarvk
18 januari 2008, 13:14
Of ga voor een Roost. Instand Gilmour sound!

maar goed; Als je voor Hiwatt gaat zou ik wel voor een originele gaan en niet de nieuwe serie. Toch wat mindere verhalen over gehoord.

Ook veel goeds gehoord over Ceriatone versterkers.

Squier4ever
18 januari 2008, 13:16
Of ga voor een Roost. Instand Gilmour sound!

SPAM!

http://www.appscout.com/images/spam%20boy.jpg

.......

MarkV
18 januari 2008, 13:55
HiWatt Hi-Gain series, 2x12 combo kost precies 999€

Dit is de nieuwe Hi-gain serie, gemaakt in Azie toch?

Waar kan je die vinden? Feedback heeft nog steeds de UK versie's, die beduidend duurder zijn.

Squier4ever
18 januari 2008, 14:53
misschien via de importeurs ofzo?

Lourens
18 januari 2008, 18:03
Bedankt voor zover!
Had het idee dat de Hiwatt's een stuk duurder zouden zijn, maar dat valt dus nog mee :satisfie:
En die Mesa's zal ik ook eens testen. Zit wel veel gain in..(ff op YouTube gekeken).

Ik ga ze dus sowieso allemaal testen, maar het probleem was dat ik niet thuis ben in dit gebied van versterkers. Moest een paar suggesties hebben.

Bedankt!

Dirkdewaard
18 januari 2008, 18:55
Fender silverface, fantastische versterkers. Pedaaltje erbij en klaar.

hagfan
19 januari 2008, 10:55
hoi

ikzelf heb een blues deluxe waar ik heel blij mee ben.
erg mooi soundje richting john mayer.tot op hoog volume fender clean maar als je schakelt naar het drive kanaal dan kan hij ook lekker bluesen.nadeel is wel dat ze samen de EQ delen waardoor het drive kanaal 'iets' scherper klinkt maar prikt dan ook weer beter door de mix heen.het is geen higain amp
maar met een od pedaal ervoor kun je ook flink rocken .
nog een groot voordeel vind ik het gewicht.hij is niet zo lomp groot.en 40 watt is echt plenty....gaat echt knalhard zonder dat hij onrustig klinkt. grote podiums is echt geen probleem.ik moet wel zeggen dat ik een amerikaanse uitvoering heb uit 93... ik weet niet of de mexicaanse uitvoeringen van nu ook zo goed zijn.
ik heb ook een twin staan maar die staat nu meer thuis als wat anders.

hoop dat je hier iets aan hebt

greets

steph
19 januari 2008, 12:30
Check eens een Mesa Boogie F50, Blue Angel of iets in die richting.
Of ga anders voor een tweedehandse Koch Multitone.

Verder, testen, testen en nog es testen.
Tja, en die zou ik nou net lekker laten staan...

rickert
19 januari 2008, 13:02
Ja inderdaad, zeker voor Gilmour/Mayer sound. Ik zou ook naar Fenderbakken kijken, speelde JM zelf ook op voordat hij TwoRock ontdekte!

zjanke
19 januari 2008, 13:20
En die Mesa's zal ik ook eens testen. Zit wel veel gain in..(ff op YouTube gekeken).

Een F50 en een Blue angel zijn twee totaal lverschillende versterkers. Als er iets is wat een Blue angel niet heeft is het veel gain. Verder kan het wel een heel goede keus zijn als het geluid is wat je zoekt.












de mijne valt ook binnen jouw budget

Lourens
19 januari 2008, 13:29
Ja, dat kan wel kloppen.
Dat gainverhaal ging ook over de F-50.
Heb van die Blue Angel geen fatsoenlijk filmpje/fatsoenlijke soundclip kunnen vinden.

Heb jij er misschien een voor me?

zjanke
19 januari 2008, 13:31
Ja, dat kan wel kloppen.
Dat gainverhaal ging ook over de F-50.
Heb van die Blue Angel geen fatsoenlijk filmpje/fatsoenlijke soundclip kunnen vinden.

Heb jij er misschien een voor me?

Nee en ik heb mijn amp ook niet thuis staan. Effe een clipje opnemen wordt lastig...

ErikE
19 januari 2008, 14:33
Fender's Supersonic blijft ook een aanrader...

H.G. Kaufman
20 januari 2008, 11:56
hoi

ikzelf heb een blues deluxe waar ik heel blij mee ben.
erg mooi soundje richting john mayer.tot op hoog volume fender clean maar als je schakelt naar het drive kanaal dan kan hij ook lekker bluesen.nadeel is wel dat ze samen de EQ delen waardoor het drive kanaal 'iets' scherper klinkt maar prikt dan ook weer beter door de mix heen.het is geen higain amp
maar met een od pedaal ervoor kun je ook flink rocken .
nog een groot voordeel vind ik het gewicht.hij is niet zo lomp groot.en 40 watt is echt plenty....gaat echt knalhard zonder dat hij onrustig klinkt. grote podiums is echt geen probleem.ik moet wel zeggen dat ik een amerikaanse uitvoering heb uit 93... ik weet niet of de mexicaanse uitvoeringen van nu ook zo goed zijn.
ik heb ook een twin staan maar die staat nu meer thuis als wat anders.

hoop dat je hier iets aan hebt

greets

+1 voor de blues deluxe, met wat pedaaltjes ervoor kun je die sound aardig benaderen

tillens
20 januari 2008, 13:30
Ook ondergewaardeerd; de jtm 60 van marshall. On marshall achtig clean, en het gain kanaal is bluesy, maar met een goed drive pedaal ervoor, kan ie ook naar total overdrive gaan! Is 60 watt, goed draagbaar, en goed inzetbaar.
Ik heb er twee staan, de combo 212 en de top, als je wil kan je ze een keer komen beluisteren!
Gr Peter

E-J
20 januari 2008, 17:16
Ik zal ten eerste zeggen dat ik een groot Gilmour fan ben en Mayer's geluid ook erg mooi vind :).

Voor Gilmour moet je in ieder geval voor een Brits gevoiced versterker gaan. De Fender Blues Deluxe is een mooie versterker maar qua overdrive blinkt hij niet uit, je koopt een Fender dan ook voor het cleane geluid.

Hiwatt zal ik niet doen, a) een goede is heel duur (de Higain lijken nauwelijks op de oude Hiwatts die Gilmour en andere bekende artiesten gebruiken) en b) ze zijn niet veelzijdig. Je krijgt er een mooi HIFI clean geluid uit, perfect voor pedalen dat wel, maar meer ook niet. Als je naast Gilmour nog meer 'helden' hebt zou ik niet voor een Hiwatt gaan.

Mijn eigen mening:
Ik heb een tijd een Fender Blues Deluxe gehad en het is een versterker die op het eerste gezicht goed op pedalen reageerde. Hij klinkt warm maar ik vond hem in bandsituatie niet goed. De versterker heeft veel bas en treble, maar weinig mid. Gilmour is juist een pervent gebruiker van veel middentonen. Ook scheen mijn Blues Deluxe niet goed op pedalen als een Fuzzface, Big Muff en andere pedalen met veel oversturing te reageren. De pedalen verloren kracht, en vooral de Big Muff klonk er voor mij niet lekker op. Hij mistte ook nog eens een bruikbaar overdrivekanaal... maar nogmaals, Fenders koop je om hun clean, en dat is gewoon prima!

Ik heb de versterker dus verkocht en na een tijdje kon ik aan een Sound City 50 Plus komen, de voorloper van Hiwatt en qua klank leek hij daar dan ook heel veel op. Machtig apparaat, snoeihard (met zijn 50 watt te hard eigenlijk), en clean clean en clean. Ik had van veel mensen gehoord dat ik er een redelijke overdrive uit kon halen (het is een eenkanaals zonder master volume) maar kwam toch min of meer bedrogen uit. Pas op heel hoog volume, wanneer de rest van de band al pijnlijke oren begint te krijgen, begint hij (met een Les Paul met Seymour Duncan JB) langzaam een randje te krijgen. Met een Strat bleef hij clean. Reageerde wel super op pedalen, het is een vrij neutraal klinkende versterker... maar wel een podiumbeest... pas op echt hoge volumes klinkt hij goed. Niet echt handig of veelzijdig dus.

Daar ik ook hardrock speel (met de Les Paul) en meer oversturing en veelzijdig heid nodig had moest ik toch maar weer op zoek gaan naar een andere versterker. Na veelvuldig getest kwam ik uit bij de Hughes & Kettner Statesman Dual EL84, met zijn 20 watt hard zat en twee zeer bruikbare kanalen (clean en overdrive). Mijn Big Muff uit '73 en Fuzzface klinken super op deze versterker en de Statesman is ook nog eens erg dynamisch, zowel de Strat als de Les Paul komen goed tot hun recht. Hij heeft een schakelbare effectloop (mits je een tweede pedaal in de achterkant van de amp prikt of het bijgeleverde niet gebruikt om de kanalen te schakelen maar de reverb en de effectsloop).

Dit bericht is niet alleen een zwanenzang voor de H&K Statesman, maar ook om uit te leggen dat je vooral moet gaan testen. Ik heb dat twee keer niet goed gedaan, en kwam er tot twee keer toe achter dat ik toch iets anders zocht.

Als je Gilmours geluid dichter wil benaderen d.m.v, moet je even kijken welke periode van hem je het mooiste vind klinken. Is het 1968-1972, 1972 t/m 1975, 1976-1982, 1984, 1987-1994 of het geluid wat hij nu heeft :)

Lourens
20 januari 2008, 21:39
Zo, dat is een bruikbaar verhaal! :strat:

Ik zit ook nog met het probleem dat ik hem niet in bandsituatie kan testen...
Maar hier heb ik wel veel aan.
Ben sowieso van plan te testen en heb dus ook een aantal getest.
Daar komt nog bij dat ik of vrienden ook wel versterkers hebben gehad waardoor ik een aardig beeld heb.
Ik zal die Statesman op m'n lijstje zetten en alles testen wat ik verder ook tegen kom.

jaspie
21 januari 2008, 12:31
+1 voor de blues deluxe, met wat pedaaltjes ervoor kun je die sound aardig benaderen
daarnaast zijn er echt zat mods waarmee je de amp nog verder kan opkrikken. Ik heb zelf een blues jr, maar die is geloof ik wel vergelijkbaar en daarmee krijg ik echt wel een john mayer sound.