PDA

View Full Version : hoe krijg ik een supervet geluid?



josszee
18 januari 2008, 10:53
Halo ik heb thuis een vox ac 50 staan een vintage amp van ondertussen 30 jaar oud!! Maar ik krijg er maar geen supervet geluid uit. Ik heb nochtans een epiphone les paul en een gibson melody maker.

Mischien komt dit omdat de vox maar 2(clean) kanalen heeft met beide maar 3 controls.De controls zijn: volume,bass,treble dus ik heb maar 6 controls.
Mijn effecten-pedaaltje is een digitech RP 80 ik zou graag een nieuw effect kopen welk zou ik moeten kopen om een vette distortion te bekomen. Of hoe moet ik men controls zetten. :hippie:

alvast bedankt!!

Squier4ever
18 januari 2008, 10:55
een ac 50 is al supervet. RP 80 eruit is een must. ik weet niet watvoor muziek je maakt, lijkt me iig geen metalbak die je hebt.

almarvk
18 januari 2008, 10:55
Dit gaat naar Effectpedalen.

Rutger
18 januari 2008, 10:58
Het werkt waarschijnlijk het beste met een goeie overdrive/boost voor je pre-amp al of niet icm een attenuator. Tenminste, zo doe ik t :)

josszee
18 januari 2008, 11:00
de muziek die ik maak vette rock 'n roll zoals motorhead,el guapo stuntteam,flexx bronco,.... ik weet echter niet hoe ik dat genre moet omschrijven? ik zou zeggen vette rock 'n roll met wat blues met een dikke distortion.

dat is zowat de sound die ik zoek...

(ik vind de RP 80 maar niets je hebt geen contol een je effectpaneeltje zelf!!)

Swan
18 januari 2008, 11:38
digitech in de prullenbak, en n goeie dist/fuzz/drive zoeken; gewoon een dagje naar een grote gitaarzaak gaan en vanalles inpluggen.

josszee
18 januari 2008, 11:53
digitech in de prullenbak, en n goeie dist/fuzz/drive zoeken; gewoon een dagje naar een grote gitaarzaak gaan en vanalles inpluggen.

wat raad je me dan aan dat ik zeker moet proberen ?

Nielsje
18 januari 2008, 11:56
Mjah, ik ken de Vox AC50 niet zo heel goed, maar volgens mij zou die best willen met wat pedalen.

Wat is je budget? Probeer voor de grap gewoon eens wat klassiekers, zoals een Boss ds-1, Iba ts-808 of ts-09. Kijken of dat wat voor je werkt.
Denk het haast wel :).
Dan gaan vette blues wel lukken.

Tupelo
18 januari 2008, 12:49
Mijn AC30cc2 uit 2006 o.i.d. boost ik i.i.g. met een Visual Sound Jekyll & Hyde, de Jekyll kant is - verneem ik - een TS-9 kloon en zorgt voor een mooie boost met - indien gewenst - een randje.
De Hyde kant van het pedaal ben ik minder over te spreken.
Voor een echt goede scheur heb ik besloten om maar gewoon een Vox Dual Drive aan te schaffen.
Dat samen met mijn Fender Blender moet de truck doen.

Zou i.i.g. die nieuwere Vox pedalen eens uitproberen.
Dingen kunnen redelijk over de top gaan.

Marc Oblivian
18 januari 2008, 12:55
Is dat pedaaltje (Eindhoven ofzoiets) dat de zanger/gitarist van Peter Pan Speedrock gebruikt nix voor jou? Ligt in ieder geval in het straatje van muziek dat je noemt. Daarvóór gebruikte hij geloof ik een door Keeley gemodde SD-1 van Boss.
Om een lekkere buizendrive te krijgen gebruik is meestal een Boss EQ-7 met daarachter een SD-1. EQ met een "flauwe omgekeerde glimlach net boven de 0-positie"...iets meer mid dus.., level iets boven standaardstand. SD-1 level op 10, drive bijna op 0. Werkt lekker. Je kan iets meer drive in de SD draaien voor wat meer distortion. Je amp op lichte drive zetten en de pedalen daarna intrappen werkt ook.

Ash ketchum
18 januari 2008, 12:57
Wat voor muziek wil je ermee maken. Kijk vervolgens naar de mensen die ook deze muziek maken en wat zij voor spullen gebruiken. Van daaruit is het copy paste. Helaas is het 9 v/d 10 het geluid uit je vingers :(

J-sus Rulez
18 januari 2008, 18:33
Ik ben er ook naar op zoek en mijn voorkeur gaat persoonlijk naar de BOSS OS 2

Lexvandoef
18 januari 2008, 19:11
Ik ben er ook naar op zoek en mijn voorkeur gaat persoonlijk naar de BOSS OS 2

Ik zou die niet kopen, ik heb hem ook gehad omdat ik iets veelzijdigs wilde hebben, maar de overdrive is nogal dun, heeft geen body en de distortion is nogal krasserig en alweer zonder body. Voor dat geld kan je beter kijken naar een nieuwe OD-3 of zelf een digitech bad monkey.

Ibanez666
18 januari 2008, 19:28
Halo ik heb thuis een vox ac 50 staan een vintage amp van ondertussen 30 jaar oud!! Maar ik krijg er maar geen supervet geluid uit. Ik heb nochtans een epiphone les paul en een gibson melody maker.

Mischien komt dit omdat de vox maar 2(clean) kanalen heeft met beide maar 3 controls.De controls zijn: volume,bass,treble dus ik heb maar 6 controls.
Mijn effecten-pedaaltje is een digitech RP 80 ik zou graag een nieuw effect kopen welk zou ik moeten kopen om een vette distortion te bekomen. Of hoe moet ik men controls zetten. :hippie:

alvast bedankt!!

wil je vet klinken als je alleen speelt of wil je vet klinken als je met een band speelt, want dat zijn twee totaal verschillende dingen..

josszee
18 januari 2008, 20:13
Bwa eigenlijk alletwee... eigenlijk liefst vet alleen want als je vet alleen klinkt dan kun je volgens mij niet veraf zijn van vet klinken met je band.Niet ??

MattellicA
18 januari 2008, 20:20
Je kan ook zelf een Tube Screamer of MXR Disto + bouwen... Zo moeilijk is dit toch niet? Of wel? :cooler:

Ibanez666
18 januari 2008, 20:24
Bwa eigenlijk alletwee... eigenlijk liefst vet alleen want als je vet alleen klinkt dan kun je volgens mij niet veraf zijn van vet klinken met je band.Niet ??

Das dus een misvatting zoals ik het zie. Als je vaak in een studio komt dan merk je dat "vetheid" gemaakt wordt door de hele band. Dit betekend dat als je de veel gebruikte bass boost- mid cut -high boost gebruikt (de v -vorm), die als je alleen speelt erg vet klinkt, je in de frequenties van de bas en drum zit.
Ik had een vriend van me die jaren heeft lopen klooien met de sound in zijn band. Ik zei toen tegen hem: gebruik de omgekeerde v vorm in de band. Dan heb je dus weinig bas, weinig hoog en veel mid. Mid is waar je wilt zitten als gitarist. Dan laat je de bas over aan de bas (duh) en de highs aan de drum (bekkens, snare). er ging een wereld voor hem open!

Speel je in de band dus met de vette v vorm, dan zit je in elkaars frequentie. Das niet allen vervelend, maar klinkt ook niet....

Het is grappig om te horen hoe iel een gitaar vaak klinkt als je hem uit de vette mix haalt...maar het gaat uiteindelijk om de mix als je in een band speelt

zjanke
18 januari 2008, 21:21
+1, ik hoor mezelf vaak ook beter als ik er meer mid bij draai. Meer volume schiet vaak niet echt op omdat er veeeeel bij moet om echt resultaat te krijgen

Chris Winsemius
18 januari 2008, 21:28
Probeer iig. dit:

- treble onder de 5 en bass naar smaak (regelaars beïnvloeden elkaar sowieso zeer sterk dus gewoon wat tijd nemen om je favoriete standen uit te zoeken)
- je kan de kanalen ook doorlussen; gitaar op 1 kanaal inpluggen en dan 'n kabel v/d ingang daaronder naar 1 v/d ingangen v/h andere kanaal
- "normal" kanaal is ip. het "vetste" v/d 2

Als het voor "vetheid" (oversturing?) thuis te hard gaat zijn er wat mogelijkheden als je geen pedalen gebruikt of wilt gebruiken;
- mastervolume in laten bouwen
- powersoak gebruiken
- speakers met veel lager rendement gebruiken (maar da's meestal nog vrij hard thuis)

Succes!

EuroCinema
18 januari 2008, 22:00
Met zulke fijne gear zou ik er eerst eens een clean boost tussen mieteren om de buizen aan het zwoegen te krijgen, een MXR micro amp bijvoorbeeld.

Yannicks
18 januari 2008, 22:35
Met zulke fijne gear zou ik er eerst eens een clean boost tussen mieteren om de buizen aan het zwoegen te krijgen, een MXR micro amp bijvoorbeeld.

en niet anders :) .

zjanke
18 januari 2008, 22:54
Wel anders, volumeknop open...

JazzBass
19 januari 2008, 09:34
hoe vaak heb ik wel niet "vet" voorbij horen komen.. gooi dan een frituurpan tussen je versterker en je gitaar..

En zoals Zappa zei; "tone is in your head"..
Je kunt nog zoveel doen met pedaaltjes etc, maar het moet toch echt grotendeels uit je hoofd en je vingers komen..

EuroCinema
19 januari 2008, 14:48
Ja JazzBass, daar heb je natuurlijk een punt. Maar het verschil tussen clean en heftige oversturing zit dan weer niet in je vingers.

Rude Perception
19 januari 2008, 15:19
hoe vaak heb ik wel niet "vet" voorbij horen komen.. gooi dan een frituurpan tussen je versterker en je gitaar..

En zoals Zappa zei; "tone is in your head"..
Je kunt nog zoveel doen met pedaaltjes etc, maar het moet toch echt grotendeels uit je hoofd en je vingers komen..

En toch kan het wel helpen om behoorlijke spullen te hebben.

josszee
19 januari 2008, 15:42
Ik wil inderdaad wel wat degelijke spullen kopen. Laten we het daarover hebben . Jullie weten nu wel ongeveer welk geluid ik zoek. Welke spullen heb ik hier voor nodig of welke raden julie mij aan? :hippie:

EuroCinema
19 januari 2008, 21:36
Je hebt prima spullen! Behalve dat effect dan, en daar hebben we genoeg tips voor gegeven inmiddels.

Aimé
20 januari 2008, 10:05
Fulltone 70' fuzzerrrr, fulltone ultimate octave, jim dunlop fuzzface, zvex fuzzfactory, electro harmonix big muff of double muff of little big muff of metal muff, Boss bd2, ds2, ml2, fz5, ...

Probleem lijkt me dat je dan wel de artiest kan nadoen, die zullen wss al compleet andere versterkers hebben. Probeer er vooral een sound uit te halen die je zelf kickass vindt.

JazzBass
20 januari 2008, 12:42
tuurlijk kan het helpen om een pedaal te hebben met "jouw" geluid. Maar wat ik meer bedoel is dat je eerst moet zorgen dat je elke toon die je speelt kunt spelen zoals jij hem wilt, want dit maakt ook enorm veel uit.
Ik heb zelf wel een multieffectje liggen, maar die gebruik ik al tijden niet meer omdat ik zelf van een mooi clean geluid houd. Dit wel als bassist dan he ( hoewel ik een mooie volle, cleane gitaar ook erg mooi vind ). :hippie:

JazzBass
20 januari 2008, 12:45
en dan nog even ontopic;

Ik heb gemerkt dat ik pedalen (bijna) nooit gebruik waarvoor ze bedoelt zijn. Ik speel wel eens in winkels wat met pedalen, maar ik haal vaak andere geluiden uit pedalen dan waar ze voor bedoelt zijn. Soms kun je uit een fuzz een heel ander geluid krijgen, maar wat je toch enorm mooi vind.

Daarom dus; gewoon een dagje naar een (grote) winkel gaan met je gitaar, en alles uitproberen.

fredv
24 januari 2008, 22:02
Roger Mayer Mongoose Fuzz:

behoorlijk vette scheur, en vrijwel niemand gebruikt ze dus kun je je mee onderscheiden.

Hebben een heel eigen geluid: van een lichte scheur tot zware distortion (het is een fuzz, maar deze heeft geen zaagtand, eerder een behoorlijke fuzzy distortion)

In een tijdschrift stond ooit als beschrijving: "Big Stadium Rock".

Misschien is dat wat je zoekt?