PDA

View Full Version : zoemende noise



hezz
17 januari 2008, 21:49
Hallo iedereen,

Ik had een paar weken terug besloten om mijn oude nep-strat naar de mallemoer te relic-en. Nadat het visuele proces klaar was ben ik mijn gitaartje dus weer in elkaar gaan zetten en heb ik voor het eerst ook eens een hardware-holte ge-shield met aluminium tape.

Vanavond heb ik 3 draden weer terug gesoldeerd, namelijk de 2 draden naar de jack-output (op correcte plaats!) en het draad naar het bitje bij de veren (weet niet wat de naam hiervan is, heeft haken waar de veren aan vastzitten).

Mijn stratje had voorheen geen last van gezoem, behalve wanneer ik vlakbij mijn monitor stond en televisie. Nu merkte ik echter meteen dat ik last van een zoemend geluid in de clean stand, zonder dat er verdere apparaten aan stonden. Het gezoem verdwijnt echter wanneer ik een metalen onderdeel aanraak van de gitaar: tuners, brug, output-plaat, tremelo-arm etc. edit: +omhulsel bij een metalen jackkabel.

Ook merk ik af en toe dat het een beetje kraakt, maar dit ligt waarschijnlijk aan de output, omdat het kraken praktisch weg is wanneer ik de kabel een beetje richting de body duw. De jack zit denk ik dus een beetje los?

Kan iemand mij helpen met deze twee problemen?

ps: ik heb de website over shielding bekeken die in het FAQ stond en ik snap er werkelijk de ballen van. Dit is ook pas de eerst keer dat ik in een gitaar ben gaan rommelen :chicken:

En mocht iemand het zich afvragen, ik ben zeer tevreden met zijn nieuwe look :rockon:

KoenB
18 januari 2008, 00:10
Hallo iedereen,

Ik had een paar weken terug besloten om mijn oude nep-strat naar de mallemoer te relic-en. Nadat het visuele proces klaar was ben ik mijn gitaartje dus weer in elkaar gaan zetten en heb ik voor het eerst ook eens een hardware-holte ge-shield met aluminium tape.

Vanavond heb ik 3 draden weer terug gesoldeerd, namelijk de 2 draden naar de jack-output (op correcte plaats!) en het draad naar het bitje bij de veren (weet niet wat de naam hiervan is, heeft haken waar de veren aan vastzitten).

Mijn stratje had voorheen geen last van gezoem, behalve wanneer ik vlakbij mijn monitor stond en televisie. Nu merkte ik echter meteen dat ik last van een zoemend geluid in de clean stand, zonder dat er verdere apparaten aan stonden. Het gezoem verdwijnt echter wanneer ik een metalen onderdeel aanraak van de gitaar: tuners, brug, output-plaat, tremelo-arm etc. edit: +omhulsel bij een metalen jackkabel.

Ook merk ik af en toe dat het een beetje kraakt, maar dit ligt waarschijnlijk aan de output, omdat het kraken praktisch weg is wanneer ik de kabel een beetje richting de body duw. De jack zit denk ik dus een beetje los?

Kan iemand mij helpen met deze twee problemen?

ps: ik heb de website over shielding bekeken die in het FAQ stond en ik snap er werkelijk de ballen van. Dit is ook pas de eerst keer dat ik in een gitaar ben gaan rommelen :chicken:

En mocht iemand het zich afvragen, ik ben zeer tevreden met zijn nieuwe look :rockon:

Bij je jack moet je ff die moertjes strak aandraaien dat is het vaak. Zo niet, even kijken of de draadjes netjes gesoldeerd zitten, en in het ergste geval moet je mss even de pootjes van de jack beetje bijbuigen omdat die mss verbogen zijn naar jaren in en uitpluggen ;)

En die zoem. Ik denk dat je draadje naar dat tremoloverending (heeft volgens mij geen specifieke naam?) niet goed zit. Kan zijn dat ik dit mis heb hoor, maar als je iets metaligs op je gitaar aanraakt ben jij aarde, en als dat niet het geval is zou dat draadje de aarde moeten zijn... tenzij het draadje niet goed zit.
Als je trouwens je stekker van je amp in een stopcontact doet zonder aarde heb je ook gelijk noise trouwens, maar ik neem aan dat dat niet het geval is.


En als jij een mooie stratrelic maakt, moet je natuurlijk een FOTO posten :D

hezz
18 januari 2008, 00:44
Ik vroeg me al af waar dat draadje voor zou dienen, grond dus? Ik zal er morgen nog even naar checken. Ik heb in de tussentijd een ander toevallige oplossing gevonden die het gezoem ook al sterk verminderde: een paar laagjes papier tussen de output-plate en body leggen!

Dat shielden heeft trouwens wel opeens voor een toename van sustain gezorgd zeg! Van niks naar... iets!!

Wat betreft foto's, maak je maar geen zorgen, het protocol is mij bekend :P

edit: vóór de mishandeling in prachtig zwartwit zodat de goedkope lak niet opvalt
http://farm3.static.flickr.com/2258/2063165199_539aba133e_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2174/2063165203_c5a4454a42.jpg

no 1 hops
18 januari 2008, 10:13
waarschijnlijk maakt ergens iets contakt.
zorg ervoor dat er onder de 'lugs' (de soldeerpunten aan de potmeters) geen stukjes draad/soldeersel etc de shield raken.
kun je evt voorkomen door er een stukje isolatietape onder te plakken.
als je de holte van de jack hebt geshield geldt dat dus ook daar.
kan zijn dat je ergens iets raakt wat niet zou moeten.
alleen de massa mag de shield raken.

omdat de klauw van de veren van de tremmolo nogal een grote metalen massa is duurt het wel even voordat het soldeer goed vloeit.
als dit niet gebeurd ligt er een kloder soldeersel op met slecht contact.
meeste brom problemen zijn vaak slechte massa verbindingen op de potmeter waar de centrale massa vast zit. meestal de volume pot


wat betreft de gitaar, phoenix?
speelt best lekker, zo ziet de mijne er nu uit
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/klaar1.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/detail.jpg

hezz
18 januari 2008, 13:13
Hey die heb ik eerder gezien! Grappige mod, bespeel je em nog vaak? De headstock lijkt alleen net wat minder puntig dan de mijne. Ik zal straks eventjes foto's maken wanneer de batterijen weer opgeladen zijn.

Gezoem is trouwens bijna weg, na het checken van eventueel contact met shielding. Ik denk dat het tussen leggen van papier ook in dat opzicht heeft geholpen. Thanks!

no 1 hops
18 januari 2008, 14:07
Hey die heb ik eerder gezien! Grappige mod, bespeel je em nog vaak? De headstock lijkt alleen net wat minder puntig dan de mijne. Ik zal straks eventjes foto's maken wanneer de batterijen weer opgeladen zijn.

Gezoem is trouwens bijna weg, na het checken van eventueel contact met shielding. Ik denk dat het tussen leggen van papier ook in dat opzicht heeft geholpen. Thanks!ja speel er regelmatig op.
zit een greasebucket tonepot op en verder niks.
frets gevlakt, is lekker licht en de toets mooi vlak en breed.
misschien als je het papier vervangt met isolatietape dat het ook helpt

hezz
18 januari 2008, 16:26
zal dat ooit doen wanneer het gezoem weer opduikt, ziet er nu best karakteristiek uit... :rockon:

wil er nog wel een mooi setje witte pups in zetten, iets wat lekker uit zichzelf al bijt.

http://farm3.static.flickr.com/2300/2201171495_3f4abee926.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2408/2201171499_ff9e4873e1.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2054/2201171503_c4b06de3b9.jpg

hezz
18 januari 2008, 16:27
nog een paar

http://farm3.static.flickr.com/2220/2201171505_ce700f4162.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2318/2201171511_b499b4024d.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2266/2201171517_2e669ded30.jpg

no 1 hops
18 januari 2008, 16:41
je hebt je er niet afgemaakt!
maar zou er een setje creme in zetten in plaats van wit.

hezz
18 januari 2008, 17:00
Dat zou inderdaad stukken beter zijn. Of ik moet zelf de kapjes bijwerken, maar daar heb ik tot nu toe nog geen goeie tutorials voor gevonden.

Heel spannend trouwens, een gitaar in vlam zetten!

no 1 hops
18 januari 2008, 18:44
of je kijkt even bij de zelfbouw topics van G.G waarin o.a ook kapjes veroudert worden.
nog even een tip
phoenix pups zijn minder breed qua pool spacing dan normale strats.
dus als je lukraak vervangers koopt kan het zijn dat de snaren niet over de pooltjes lopen.

KoenB
18 januari 2008, 18:48
Iemand had een keer zn slagplaats een weekje in koffie laten weken, en dat gaf een hele gelige verweerde kleur. Kun je met je pupcovers doen ;) Hij ziet er wel vet uit! Alleen een beetje jammer van het stukje rond de jack cover. Daar zijn precies de randjes verbrand, en verder niks

no 1 hops
18 januari 2008, 18:51
je kan natuurlijk met hobby verf van humbrol de zwarte pups ook eerst creme verven en dan verouderen

hezz
18 januari 2008, 19:13
of je kijkt even bij de zelfbouw topics van G.G waarin o.a ook kapjes veroudert worden.
nog even een tip
phoenix pups zijn minder breed qua pool spacing dan normale strats.
dus als je lukraak vervangers koopt kan het zijn dat de snaren niet over de pooltjes lopen.

Ik had een paar weken terug dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=103316) gezien. "transtint of colourtone" zou ook leuk werken.


Iemand had een keer zn slagplaats een weekje in koffie laten weken, en dat gaf een hele gelige verweerde kleur. Kun je met je pupcovers doen Hij ziet er wel vet uit! Alleen een beetje jammer van het stukje rond de jack cover. Daar zijn precies de randjes verbrand, en verder niks

Oh ik vind dat juist wel tof, hot output zullen maar zeggen. Maar had misschien ook leuk geleken met wat bloot hout idd. Ach zo'n relic (lees:marteling) is nooit klaar, ik kan er nog jaren mee doorgaan natuurlijk


je kan natuurlijk met hobby verf van humbrol de zwarte pups ook eerst creme verven en dan verouderen

Heeft dat geen effect op de sound? Niet dat dat zoveel uitmaakt bij deze pickups, maar toch :)

no 1 hops
18 januari 2008, 19:58
verf zal niks uitmaken mits er niks van metalen of aluminium in zit denk ik

JazzBass
19 januari 2008, 09:24
ziet der wel gaaf uit jah. Alleen het nadeel dat je als jong grut ( ik dus ) met zo'n relic gitaar alleen maar opmerkingen krijgt van oudere gitaristen over dat het nep is..
Die ouwelui van tegenwoordig ook.. no offence hoor ;)

no 1 hops
19 januari 2008, 11:04
vraag hun eens foto van hun jeugd jaren toen ze hun helden ontdekt hadden, zal mij niks verbazen dat ook zij er relic uitzagen ;-)

maar ontopic, het is leuk om zo wat te stoeien met materialen en er iets leuks van te maken
verry verry cheapocaster rule!

don't burn them, mod them!

hezz
19 januari 2008, 12:41
Verouderen was nooit echt de bedoeling van deze 'relic', ik vond het gewoon zonde dat mijn eerste elektrisch gitaartje stof aan het happen was. Het plankje moest gewoon weer een tof en interessanter uiterlijk krijgen, iets wat uitnodigend was om er weer op te spelen. Op een bepaalde manier vind ik het namlijk zielig wanneer inferieure instrumenten geen aandacht meer ontvangen, het is alsof je ze verlaat terwijl je er wel heel veel tijd mee heb doorgebracht.*

Dat 'ouwe lui' het nep vinden mag natuurlijk, aangezien het eigenlijk ook gewoon nep is. Maar dat maakt het voor mij niet minder bespeelbaar of tof om te hebben.

*edit: En hoe bedank ik ze, door ze martelen? :dontgeti:

KoenB
19 januari 2008, 15:10
don't burn them, mod them!

Hezz doet het allebei ;)

Ik had trouwens niet eens gezien dat dit een phoenix gitaartje was. Ik heb er ook zoeentje, die heb ik van top tot teen ondergestickerd met allerlei onzin