PDA

View Full Version : Vox AC30 CC2



stefke_m
17 januari 2008, 20:26
Hey iedereen! Ik heb zopas een nieuwe ac30 besteld. Het enige probleempje was de afstelling van de kanalen, want het clean en het drive kanaal zijn beide apart. Plus komt daar nog eens het verschil in volume (clean is zachter) dat opgelost zou moeten worden.

Iemand enig idee hoe ik dat best oplos? Ik had gedacht aan een Boss LS-2, maar er zijn misschien beter manieren om de schakeling en het volumeverschil op te lossen. Als iemand een suggestie heeft of enige ervaring met dit probleem...

JohnLord
17 januari 2008, 20:36
Ik zou zelf nooit een versterker bestellen als ik al het eerste probleem was tegengekomen. Er is zoveel keus dat verder zoeken dan imo beter is.

Mitch
17 januari 2008, 20:59
Volgens mij heb je de amp niet goed begrepen. Het is niet echt een tweekanaals amp zoals een Twintone bijvoorbeeld, of een Marshall DSL, met echt aparte pre amp kanalen, het zijn meer twee verschillende stukjes van dezelfde pre amp. Het Normal channel is wat aan de donkere kant, het Top Boost kanaal aan de scherpe kant. Deze kun je evt. apart gebruiken, maar je kan ze ook tegelijk gebruiken, daar zit zelfs op de CC-lijn een aparte schakelaar voor op. Naar mijn mening klinkt de amp dan ook pas op zjn best, maar goed, da's smaakgebonden.
Als je de kanalen apart gebruikt begrijp ik niet goed hoe je aan een volume verschil komt...beide kanalen hebben een volume regelaar en daarachter zit een master. Dan heb je dus alleen een volume verschil als je dat zelf inregelt.

Luister dus niet naar mijn bovenbuurman die zo maar wat oordeelt maar verdiep je wat meer in de versterker. Lees op de Vox site de gebruiksaanwijzing eens door, zal het je vast wat duidelijker worden.

stefke_m
17 januari 2008, 22:05
Bedankt Mitch. En inderdaad het bovenstaande is nogal onversneden.

Ik heb de versterker besteld en in de winkel kan je hem moeilijk binnenstebuiten keren. Testen beperkt zich tot max 1 à 2 uurtjes. Ik dacht wel dat helemaal clean niet mogelijk was in bepaalde instellingen. Het testen is dan ook al enkele maanden geleden.

Binnenkort heb ik mn amp, dan heb ik ook de kans om dit deftig uit te zoeken.
Als ik hem heb zal ik wel een paar geluidsfragmentjes e.d. posten voor wie het wil horen.

gothax
17 januari 2008, 23:37
Klopt dat clean op bepaalde instellingen niet mogelijk is... het kanaal op de Vox (topboost/normal/bright) gaat traploos van clean naar overdrive. De truc is om de preamp gain net zover in te stellen dat je een licht randje krijgt als je hard aanslaat en dat ie clean blijft als je zachter aanslaat en dan de overdrive "stages" te regelen met pedaaltjes. Volume regel je dan met de master. Als je dat eenmaal goed ingesteld hebt, dan is het geluid gewoon hemels 8)

Veel plezier ermee! :)

Mitch
18 januari 2008, 08:54
Klopt dat clean op bepaalde instellingen niet mogelijk is... het kanaal op de Vox (topboost/normal/bright) gaat traploos van clean naar overdrive. De truc is om de preamp gain net zover in te stellen dat je een licht randje krijgt als je hard aanslaat en dat ie clean blijft als je zachter aanslaat en dan de overdrive "stages" te regelen met pedaaltjes.
En een hele dikke +1.
Kanalen linken met het schakelaartje, Top Boost en Normal naar smaak open draaien en dan het volume regelen met de master: prima dynamisch soundje !

jazz studio
18 januari 2008, 20:10
over die ac30,
het zijn geweldige versterkers !
maar dat is blijkbaar het probleem. wat mischien wel kan helpen is een soort multieffect of gewone voetpedalen aan de versterker hangen waarmee ja het volume kan regelen. Ik had ook zo'n probleem met mijn vox en ik heb een boss ME-50 gekocht en nu is het opgelost :)

gothax
18 januari 2008, 20:58
ik heb een boss ME-50 gekocht en nu is het opgelost :)
:nervous:
geen last van tonesuck? :o
ik heb ooit een gitarist een EBS Multidrive (analoog baspedaaltje) laten proberen toen hij z'n Boss GT-6 vergeten was... hij had nog nooit zo'n vol, zuiver geluid gehad zei ie

jazz studio
19 januari 2008, 15:44
neen nog geen last van gehad , maar natuurlijk zijn de losse pedaaltjes beter als een multieffect! Ze zijn natuurlijk ook duurder :)

stefke_m
19 januari 2008, 21:51
Nu het even over losse effecten gaat dacht ik er net weer aan. Welke van de Tubescreamers die nu op de markt zijn zijn de betere? Ik heb er twee getest. Een reissue van de originele, en een versie met nog verschillende soorten distortion erop.

Voor het moment heb ik een Boss OS-2 pedaal. Deze klinkt wel ok, maar durft ook eens zwaar te feedbacken. Is een Tubescreamer beter op dit vlak?

Mitch
19 januari 2008, 22:41
Nou heb je met de OS2 ook wel één van de allerberoerdste Boss bakjes in handen, maar een tubescreamer en een AC... hangt erg af van je gitaar of dat samen gaat. Er zijn veel goede overdrives voor AC30's, maar de typische sound van de amp zorgt er wel voor dat een hoop voor de hand liggende pedalen niet altijd even lekker klinken. Een TS zorgt met zijn laag af en mid hump voor een versterking van de middy sound die een AC30 al kan hebben en is dus niet altijd even geschikt. Maar goed, die speakers in de CC2 zijn wel wat donkerder, misschien doen die het vrij aardig met wat extra laag-af.

jbjoost
19 januari 2008, 23:42
Ik heb hem nu ook net 2 weken en ik moet zeggen ik heb er echt wel even over gedaan de goede instellingen tevinden met mijn pedalen.
met de goede instelling voor het top boost kanaal ben ik nog steeds bezig, dan vind ik weer iets mooi maar de volgende dag niet meer :satisfie: )

RiffMeister
20 januari 2008, 13:21
Heb zelf ook een VOX AC30 staan. Die instelling van de top-boost samen met het clean is behoorlijk persoonsgebonden en redelijk veel uitproberen waard...
Ik heb zelf een Blackstar overdrive (OD-1) ervoor staan. Is voller en ronder dan een Tubescreamer, maar wel hetzelfde gevoiced. Goede combi imo ook door de "buis op buis" pre-amps :)

jbjoost
20 januari 2008, 13:51
blackstar :O heb er op gespeeld in oefenruimte ( ze hadden hem daar in het winkeltje staan mocht hem proberen) 't is echt een aanrader alleen wel prijzig, hij klinkt ook gewldig idd met vox ac30

RiffMeister
20 januari 2008, 14:00
blackstar :O heb er op gespeeld in oevenruimte ( ze hadden hem daar in het winkeltje staan mocht hem proberen) tis echt een aanrader alleen wel prijzig, hij klinkt ook gewldig idd met vox ac30

Prijzig, ja, misschien.. Maar het is het wel waard. (vinnik dan :cooler: )

beess
20 januari 2008, 14:21
Prijzig, ja, misschien.. Maar het is het wel waard. (vinnik dan :cooler: )
+1. Hier staat onderandere een blackstar HT dual voor de ac30cc2x en dat is goddelijk...

sietze
1 maart 2008, 21:36
Hoe kan dat?? Ik heb ook een blackstar voor mijn Vox....
In de Emulated output klinkt hij heeeeerlijk inderdaad.
Maar in de Normale output verliest hij al zijn laag en mid...Ronduit bah!

Klopt dit of mankeert er iets aan de Vox?? Send return aansluiten ook al geprobeerd, nog kutter :/

jonesd
2 maart 2008, 12:04
Ik heb nu sinds zo'n 2 jaar de cc2 en na lang tweaken zijn dit voor mij (met een tele) de ideale instellingen:

-kanalen gelinkt
-normal channel: bright switch af, volume op 12 uur
-top boost channel: volume klein beetje over 12 uur, bas op 3 uur, treble op 9 uur, eq switsch op normal
-cut: normaal op 12 uur (dit is wel wat afhankelijk van de zaal en van de leeftijd van de snaren)
-master: minimaal op een kwart, liefst iets hoger

Op deze wijze heb je bij zacht aanslaan een clean geluid en bij hard aanslaan een lichte crunch.
Om verder te boosten heb ik heel veel pedalen geprobeerd maar voor mij werkt een simpele en goedkope boss sd-1 (gain minimaal, volume maximaal en tone iets minder dan de helft) eigenlijk het beste.
Voor nog meer drive gebruik ik een tubescreamer en voor solo's en/of een meer distortiongeluid een emma reezafratzitz.

Ik hoop dat je iets aan deze instellingen hebt. Voor mij werkt dit het beste. Of het echt goed klinkt, kunnen de mensen beoordelen die op het gitaarnetfestival waren.

rickert
2 maart 2008, 12:20
Nou heb je met de OS2 ook wel één van de allerberoerdste Boss bakjes in handen, maar een tubescreamer en een AC... hangt erg af van je gitaar of dat samen gaat. Er zijn veel goede overdrives voor AC30's, maar de typische sound van de amp zorgt er wel voor dat een hoop voor de hand liggende pedalen niet altijd even lekker klinken. Een TS zorgt met zijn laag af en mid hump voor een versterking van de middy sound die een AC30 al kan hebben en is dus niet altijd even geschikt. Maar goed, die speakers in de CC2 zijn wel wat donkerder, misschien doen die het vrij aardig met wat extra laag-af.
Alle drive die je in getrhythm hoorde was de Tubescreamer door de ac30! Met een tele kan het dus blijkbaar wel.

Mitch
2 maart 2008, 13:35
Hoe kan dat?? Ik heb ook een blackstar voor mijn Vox....
In de Emulated output klinkt hij heeeeerlijk inderdaad.
Maar in de Normale output verliest hij al zijn laag en mid...Ronduit bah!


Je zou bijna denken dat de twee outputs verkeerd gelabeld zijn, heel vreemd. Maar goed, als het werkt...

johanb
2 maart 2008, 15:19
IK mis nog wat instellingen bij dhr Jonesd, Op de achterkant van de versterker kun je nog twee instellingen doen. Vintage - modern en Hot - warm
waar heb je deze op staan.? Zelf vind ik de warm- modern combinatie het mooiste klinken.

jonesd
2 maart 2008, 15:39
Ik heb ze altijd op vintage - hot staan.

johanb
3 maart 2008, 08:36
Volgens het boekwerk dat ik bij mijn vox kreeg blijft de vox langer clean op hogere volumes als de stand HOT wordt gebruikt.De buizen gaan minder lang mee en je hebt 33 watt ter beschikking ,heeeeeeel hard
opstand WARM heb je 22 watt ter beschikking ook heeeel hard ,maar gaan de buizen langer mee en de versterker gaat eerder oversturen.Eigenlijk vind ik de naam hot en warm niet goed gekozen ,je zou denken dat de versterker bij stand HOT eerder overstuurd

Squier4ever
3 maart 2008, 12:06
Volgens het boekwerk dat ik bij mijn vox kreeg blijft de vox langer clean op hogere volumes als de stand HOT wordt gebruikt.De buizen gaan minder lang mee en je hebt 33 watt ter beschikking ,heeeeeeel hard
opstand WARM heb je 22 watt ter beschikking ook heeeel hard ,maar gaan de buizen langer mee en de versterker gaat eerder oversturen.Eigenlijk vind ik de naam hot en warm niet goed gekozen ,je zou denken dat de versterker bij stand HOT eerder overstuurd

nee want het gaat nu over hoe heet de buizen worden gestookt.

sietze
3 maart 2008, 22:23
Je zou bijna denken dat de twee outputs verkeerd gelabeld zijn, heel vreemd. Maar goed, als het werkt...

Nah, denk dat het aan de Vox ligt hoor (of bedoel je die??)
Heb er op school namelijk geen last van als ik over een deville speel.
Dan heb ik em gewoon in de Normal output.

De Normal van mn Vox slaat ook uit na een kleine 5 minuten spelen...Dus dan maar in de Top Boost, das te doen. Toch maar even weg brengen denk ik :p