PDA

View Full Version : Kluson-style tuners > Welke zijn t best?



jimihattricks
17 januari 2008, 16:25
Ik ben voor mijn strat op zoek naar een setje degelijke, solide, stemvaste Kluson-style tuners, maar er zijn zoveel opties (en ook veelal even duur), dat ik niet goed weet welke ik het best kan nemen...

Ik had bij Vox Humana Schaller STL6 mechanieken besteld, maar deze konden momenteel helaas niet worden geleverd :sneaky:

dus nu ben ik op zoek naar een alternatief, en daarvoor ben ik bij tonefactory aan het shoppen nu..

de opties:

Gotoh
a) Vintage Kluson Deluxe (36,-)
b) Kluson single line (36,50)
--wat is het verschil tussen deze twee? puur cosmetisch de achterkant vd tuner..?--

c) Kluson-HAP (mechaniekschacht middels inbus in hoogte verstelbaar) (45,80)
d) Magnum Lock (locking mechanieken - werkt dit systeem..?) (64,30)

Kluson
a) Lockheads vintage (27,15) - vanwaar de lage prijs?
b) Vintage double line (25,30)
--wederom; wat is het verschil tussen deze twee..?--

Schaller
a) ST6 (37,95)

---

Dat zijn ze zo'n beetje geloof ik..

Zelf neig ik erg naar de Gotoh Magnum Lock en de Schaller ST6 mechanieken, maar ik baseer mijn keuze graag mede op jullie meningen / ervaringen,

tnx!

Mattia
17 januari 2008, 18:58
Gotoh is ongeveer m'n favo merk als het gaat om tuning machines. Solide, goede kwaliteit, prima afwerking, prijs is netjes. Heb echter geen ervaring met de magnum lock. Heb je bij een non-trem instrument ook niet echt nodig, IMO.

De vintage kluson-style machines zouden lichter in gewicht moeten zijn dan de lockers of andere solid encased housing tuners.

jimihattricks
18 januari 2008, 11:43
tnx mattia

mijn strat heeft wel een trem, weet niet hoe die van jou eruitzien..? :satisfie:

zonder grappen, ik gebruik m wel vrijwel niet, maar heb wel op al mijn andere gitaren sperzel trim-locks zitten (ook de non-trem gitaren).. maar ik wil de vintage look van deze gitaar niet verpesten, vandaar de Klusons

ik vind het wel grappig dat veel mensen vinden dat de beste Klusons niet door Kluson worden gemaakt.. :chicken:

heb overigens nog een oud topic gevonden hierover:

http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-74911.html

Mattia
18 januari 2008, 13:03
tnx mattia

mijn strat heeft wel een trem, weet niet hoe die van jou eruitzien..? :satisfie:

zonder grappen, ik gebruik m wel vrijwel niet, maar heb wel op al mijn andere gitaren sperzel trim-locks zitten (ook de non-trem gitaren).. maar ik wil de vintage look van deze gitaar niet verpesten, vandaar de Klusons

ik vind het wel grappig dat veel mensen vinden dat de beste Klusons niet door Kluson worden gemaakt.. :chicken:

heb overigens nog een oud topic gevonden hierover:

http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-74911.html

Sorry, ik lees 'Kluson' en denk altijd meteen aan Les Pauls, om een of andere reden ;)

Verder, tja, sinds wanneer gebruiken de grote fabrikanten nou de beste hardware? Juist, doen ze niet. De beste tuners zul je altijd als aftermarket vinden, en wellicht op de custom shop modellen van een enkele firma.

Trouwens, Kluson is nu opgekocht door TonePros, dus wellicht zal dat een kwaliteitsslag (met, denk ik dan maar, prijsverhoging, gezien de wat absurde prijzen die TonePros wil voor een klemmende TOM post..). Maargoed, een grote speler in de aftermarket/high-end is Kluson nooit geweest.

fred dons
18 januari 2008, 13:28
kluson is niet opgekocht door Tonepros, de naam kluson is in eigendom van Goldo en uitgegeven in licentie aan WD en Gotoh (gotoh maakt ook de tonepros)
Een groot gedeelte van de klusons die je hebt opgenoemd zijn gemaakt door Gotoh, de allergoedkoopst (single line geloof ik) door Ping
De naamloze klusons op US fender zijn van Gotoh, die op de Mex van Ping

guvnor
18 januari 2008, 14:11
Ik heb op mijn Strat een setje van Wilkinson liggen. Ben er tevreden over.
Waren $ 28,95 bij Guitar Fetish.

Ik weet niet of er meer mensen ervaring hebben met deze tuners...

prs
18 januari 2008, 14:37
Kluson
a) Lockheads vintage (27,15) - (Gekocht bij Tonefactory)
Ik heb deze tuners op één van mijn strats zitten. Ben er erg tevreden over! Zeker een aanrader wat mij betreft.

jimihattricks
18 januari 2008, 14:44
nou, ik heb net de Gotoh single line Klusons besteld bij Tonefactory, ik neem aan dat die niet door Ping worden vervaardigd :satisfie:

Heb nog even zitten zoeken naar het verschil tussen die single line Gotohs en de vintage deluxe versie, maar leverde niet echt iets op...

fred dons
18 januari 2008, 15:28
sorry de double line is ping, the single line is Gotoh (ik moest het even nakijken bij wat tuners die ik nog heb liggen (ik spaar naast trems ook tuners :D

de "klusons" (en dus niet de Gotoh Klusonsstyle) worden OEM verkocht en zitten meestal in generieke doosjes maar bij de double line kun je in de binnenkant het ping logo zien zitten

overigens hoeft dit niet altijd zo te zijn omdat gotoh en ping volgens het U vraagt wij draaien principe werken maar de tuners die ik heb werken nog wel volgens dit principe

jimihattricks
18 januari 2008, 16:24
ik zag ook al dat meerdere mensen de "double line klusons" op hun mex stratjes naar tevredenheid hebben vervangen door "single line klusons", dus dacht al dat ik die moest hebben.. maar bedankt voor de geruststellende mededeling :hippie: