PDA

View Full Version : Mix challenge



ben vanhoof
17 januari 2008, 13:54
Hallo. Eind 2007 hebben ik met mijn band Crankshaft een demo uitgebracht waarvan we alles (opnemen,mixen, cd cover) zelf hebben we zelf gedaan.
Het probleem van deze demo is natuurlijk dat de geluidskwaliteit niet echt goed is. Dit ligt wrsch deels aan de opnames (alles opgenomen met fame 7 delig drumset voor drum, fame ms57 voor gitaar en een samson voor de zang) maar zeer waarschijnlijk ook aan de manier van mixen.

Ik heb hier wel wat gelezen over mixen en heb ook wel wat raad gevraagd, maar toch denk ik dat het allemaal wat beter kan.

Daarom daag ik jullie uit om van onze opnames een goede mix te maken!!
Opnames zijn te vinden op http://users.fulladsl.be/spb19129/ . Er staat ook een afbeelding bij van mijn mix zodat je een beeld krijgt van waar de opnames van de instrumenten/zang juist moeten staan in de mix. Ook mijn mp3 staat er bij.

Ik zou dus graag een mix van jullie horen, en laat me ook zien wat je juist gebruikt van equilizers, compressors... zodat ik begrijp wat ik zelf verkeerd doe.

skanky
17 januari 2008, 14:05
Dit is wel een hele goedkope manier om iemand anders een mix te laten maken.

Misschien moet ik dat ook eens bij Bob Clearmountain, Chris Lord-Alge enzo proberen. Een mailtje sturen met de link naar de bestanden en dan zeggen dat je ze uitdaagt......

DeiDRagonas
17 januari 2008, 14:08
Dit is wel een hele goedkope manier om iemand anders een mix te laten maken.

Misschien moet ik dat ook eens bij Bob Clearmountain, Chris Lord-Alge enzo proberen. Een mailtje sturen met de link naar de bestanden en dan zeggen dat je ze uitdaagt......

Aan de ene kan leuk idee... Aan de andere kant... wat jij zegt idd.
Ik wil best wat mixen om je wat te leren ofzo, maar ga niet gratis een demo voor je zitten mixen... Neem dan een stuk audio waar je zelf geen commerciele voordelen bij hebt..

Grt Roy!

ben vanhoof
17 januari 2008, 14:30
De demo is al gemixt, dus daar kan ik de opname al niet voor gebruiken. Geinteresseerden kunnen deze vinden op www.crankshafthardrock.be bij downloads. Ik wil gewoon weten hoe jullie mixen zodat ik hieruit iets kan leren. Ik heb ook enkel opnamese die gebruikt zijn voor onze demo. En ja, ik kan wel snel opnames maken van een liedje, maar ook de andere bandleden moeten hier tijd voor hebben. En omdat we nu middenin de examenperiode zitten...

armageddon
17 januari 2008, 15:05
Kan je niet voor het gemak allemaal precies even lange tracks bouncen? Nu is het nogal krom om aan de hand van een plaatje te gaan matchen.

ben vanhoof
17 januari 2008, 15:16
Ja ik weet het, maar op deze manier heb ik opgenomen. Nu blijkt dat ik blijkbaar ook maar een beperkt aantal mb kan uploaden en krijg ik alle bestanden dus niet online. De bestanden die je nu hebt zijn dus zonder zang en zonder een deel gitaar... :s Ik probeer hier nog wel iets op te vinden.

ben vanhoof
17 januari 2008, 16:27
Ik heb nieuwe bestanden online gezet (http://users.fulladsl.be/spb19129/Greed%20opnames%20deel/) . Deze bestanden zijn slechts een deel van de volledige song, van 0:39 tot 2:01. Je kan de bestanden rechtstreeks in je mix zetten zonder ze te moeten verplaatsen.

Nogmaals; het is niet mijn bedoeling om jou opname te gebruiken voor commerciële doeleinden. Ik wil er gewoon uit leren.

jw009
17 januari 2008, 16:33
Kan je de niet elk onderdeel van de drums apart erop zettten? Anders valt daar vrij weinig mee te doen, en heeft het weinig zin om moeite in de andere instrumenten te steken als de drum niet aan te passen valt per onderdeel.

De kick staat rechts gepanned, en de snare links. Wie heeft dat in godsnaam verzonnen????

ExRxIxC
17 januari 2008, 16:36
ja idd, mix gewoon een stukje van het nummer.

ben vanhoof
17 januari 2008, 16:43
Ons mengpaneel heeft maar 6 ingangen, de tascam us122l ( die we gebruikt hebben als externe geluidskaart) heeft er 2. We hebben dus 6 micro's van het mengpaneel via de line out naar de 1e ingang van de tascam gestuurd, en de laatste micro (snaar dus) naar de 2e ingang van de tascam.

jw009
17 januari 2008, 17:16
[schaamte modus] Ik durf het bijna neit te posten, maar hier mijn poging na een kwartiertje "mixen":

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=701490&songID=6178088

[schaamte modus]

Wat akelig zo'n gepande kick en snare....

Han S
17 januari 2008, 17:27
Ik hoor een gruwelijk pompende compressor op de stereobuss, klopt dat?

jw009
17 januari 2008, 17:35
ja klopt, hoorde het ook. Vintage warmer met vrij neutrale instelling, maar toch aan het pompen. Ik wou de kick wat naar voren brengen maar heb verkeerde freq.'s geboost denk ik.

Klinkt echt als een natte krant....

Han S
17 januari 2008, 17:37
Te veel compressie en te snelle release en dan gaat hij pompen. Overigens geen verkeerde mix, klinkt meer als een echte opname met productie terwijl de mix van Ben klinkt als twee mics in het oefen hok.

ben vanhoof
17 januari 2008, 22:22
Idd zeker niet slecht. Enkel de zang staat iets te vroeg, maar dat ligt aan mij... Er zit wel veel reverb op. Vertel nu eens wat je gedaan hebt. Vooral de drum interesseerd me!

FNaRK
17 januari 2008, 23:50
ok . ... ik ook snel een poging


http://home.kabelfoon.nl/~hoed/Calibern/Greed.mp3

afgemixt op 2 kleine pc speakertjes op laag volume :stop:

bass blom
18 januari 2008, 01:48
spelen jullie altijd zo brak? :chicken:

Roman
18 januari 2008, 08:06
hmm, fijne verbinding met je server Ben... 70MB aan Wavjes in 2 minuten binnen. whooh. Ik zit laatste dagen wat met Reaper te klooien omdat het toch een heul interessant pakket lijkt. Mooie kans om die eens te testen met jou trackies.

guhlenn
18 januari 2008, 08:37
JE weet het wel te verpakken he Ben? +1!

Roman
18 januari 2008, 10:39
heb ff wat zitten prutsen met Reaper (leertraject), enkel als .OGG kunnen exporteren. Xit niet thuis, dus niet veel bij de hand :(
waar kan ik dergelijke shit uploaden.. ik zoek ff verder

ben vanhoof
18 januari 2008, 10:42
Hehe alletwee al bedankt voor de pogingen. Die van fnac is veel te bassig, en het geheel staat nogal stil.

Wat ik eig echt wil weten is hoe je de drum goed mixt en hoe je het geheel goed afmixt zodat het niet te stil staat tegenover andere nummers. Die van jw009 staat bv al harder dan de mijne...

Roman
18 januari 2008, 10:46
ok, dan maar zo.
Via een website converter gedraaid van OGG naar MP3, niet ideaal maar fuck it.

http://w17.media-convert.com/convert/?xid=dvsoljfb
kan zijn dat deze slechts 24 uur beschikbaar is, jammer dan :)

Heb half uurtje met reaper zitten klooien, kende het progje niet dus mix is niet met detail gedaan.
Drums lekker mono gemaakt, beetje gitaar pannings gedaan. EQ, Comp, Rev als plugs gebruikt. thaz it.

Han S
18 januari 2008, 10:59
Klinkt wel lekker Roman, alleen heb ik het idee dat er nog wat met tracks geschoven dient te worden.

armageddon
18 januari 2008, 11:01
Wat is die zang raar eigenlijk? Ik vind die mix van Roman wel lekker klinken!

ben vanhoof
18 januari 2008, 11:04
Die reverb op de gitaar over het 2e deel (refrein) is wel enorm, ik vind het iets te veel. Die klinkt op mijn versie nog het beste. Zetten jullie reverb op de main, of op de sporen apart? En wat van compressie/equilizers etc? Verder klinkt de drum weeral beter dan op mijn versie... Wat vinden jullie eigenlijk van het nummer zelf?

Roman
18 januari 2008, 11:05
mjah, de 2e gitaar partij delay is wellicht iets te hoog (20ms meende ik) waardoor het klinkt alsof de tracks moeten worden verschoven. Alle tracks op 0 gezet, verder niet naar gekeken oid.

Xal thuis nog misschien een poging doen in Nuendo, wat ik normaal altijd gebruik, waardoor ik redelijk snel een redelijke mix inmekaar kan draaien. Leuk experiment om te kijken of ik Reaper een beetje heb gegrepen :)

Roman
18 januari 2008, 11:12
Die reverb op de gitaar over het 2e deel (refrein) is wel enorm, ik vind het iets te veel. Nee, t'is een delay. Rechts 0ms, links 20ms oid. Idd wat overdreven, hoor het ook net.


Die klinkt op mijn versie nog het beste. Zetten jullie reverb op de main, of op de sporen apart? En wat van compressie/equilizers etc? Verder klinkt de drum weeral beter dan op mijn versie... Wat vinden jullie eigenlijk van het nummer zelf?Normaal zet ik rev op een aux-bus. In dit exp met Reaper maar voor het gemak (ook vanwege de weinig tracks) de rev al insert gebruikt maar dat raad ik je niet aan om in je project mix te doen.
Comp en EQ uiteraard als insert.

Ik heb, zoals gezegd, de drums mono gemaakt en er een multiband overgezet om de snare op de juiste momenten wat naar voren te halen. Met de kick nog wat zitten stoeien (mis de tik) maar wat lastig (omdat het 1 spoor is). zelfs nog heel even met resampling bezig geweest (dus een kick sample mee laten lopen) maar ging niet helemaal zoals ik wilde (nogmaals, reaper is nieuw)
Beetje rev nog over de drumtrack gegooid, met name in de mid range.

Gitaren, zoals gezegd, met een delay breeder gezet. De 1e partij via een rev met early refl gepanned, de 2e met een delay hard op links en rechts.
kleine comp over beide tracks.

Bass wat mudd weggehaald en comp er over

Vox een comp, eq en rev erop gezet.

totaal mix met een comp nog wat punch gegeven (NY comp techniek).

ben vanhoof
18 januari 2008, 11:14
Man ik moet nog veel leren... :d

glennshred
21 januari 2008, 10:19
Man ik moet nog veel leren... :d

Man dat geeft niet, ik ben ook nog volop bezig met experimenteren
hier is mijn versie..

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=686762&content=music

ben vanhoof
23 januari 2008, 09:52
Gitaar is erg mooi gemixt, vooral tijdens het refrein klinkt ze ruig en vol. Drum vind ik iets minden tov de andere mixers.

Solidkick
23 januari 2008, 10:24
Mixje van Roman vin'k wel lekker hoor.
Met name de zang komt er goed uit. De kit klinkt ook nog redelijk fris.
Met de gitaar timing zit iets nog niet helemaal snor (delay tijd verkorten?) bij het hak&demp werk (bijv 0:44-0:45).

Het gitaarmuurtje van glenn is meer mijn smaak. Klinkt me wat meer "live" in de oren, daar hou ik wel van.

glennshred
23 januari 2008, 11:53
Ja ik had al zo'n voorgevoel tijdens het mixen, die drum zit niet goed
ik heb dan nog wat dingen geprobeerd, daarna dan maar opgegeven..

Zal even men setting's meedelen hoe ik het gemixt heb:

1. 2 drumtracks (mono) aangemaakt (voor meer volume) en eq gebruikt van cubase, 2 band's i.p.v 4.. ook beetje delay aan toegevoegd (1spoor)

2. 2 gitaartracks (mono) spoor 1 links gepanned, spoor 2 rechts..
delay toegevoegd op 1 spoor voor stereoverbreeding..
het rustige gitaargedeelte ook 2sporen (zelfde settings)

3. bass (1spoor) niks aan toegevoegd
4.zang (1spoor) niks toegevoegd

5. op de masterbus: waves L2 en izotope ozone

Dit is het: ik wou een zoveel mogelijk pure mix met weing effecten
alleen de drum is in de mist gegaan, ach ja :)

grtn glenn

ben vanhoof
23 januari 2008, 18:10
Hm ik ga in het vervolg ook eens gitaarsporen gebruiken, of toch zeker stereo met op 1 kant een delay. Bedankt voor de mix en uitleg!

Emieltje
27 januari 2008, 12:16
Ik heb ook een ochtendje op Greed zitten klooien (ik ga natuurlijk niet toegeven dat ik bloedserieus heb zitten mixen, aangezien de kans vrij aannemelijk is dat het afgekraakt gaat worden, haha. Ik heb namelijk geen idee wat ik aan het doen ben)
http://members.chello.nl/h.kruijter/Ben.mp3

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het refrein, het werd snel een muur van geluid, terwijl ik het transparant wilde houden.

In tegenstelling tot Glenn heb ik er alles op losgelaten wat ik kon verzinnen.
Behalve de basgitaar heeft alles een reverbje gekregen. Bij de chorusgitaarpartij heb ik een chorus/flanger toegevoegd en een multibandcompressor zijn ding laten doen. De zang heeft in het refrein een chorus backingtrackje gekregen om het wat voller te laten klinken.
De bas en zang zijn gecompressed. De zang verzoop anders in het geluid.

Ik heb wat bas uit de drums gehaald om de kick wat te dempen en wat bas toegevoegd om de snare beter uit te laten komen. De bas van de basgitaar wat geboost en die van de gitaarpartijen helemaal gekillt, want anders werd het rommelig imo. Daarnaast de drumpartij wat harder gezet tijdens het refrein om het wat meer body te geven.

Ik geloof wel dat dat het was... Laat maar horen wat jullie ervan vinden.


EDIT: die chorus in het refrein op de zang klonk via mijn monitoren wel leuk, maar op deze laptop lijkt het alsof het in de badkamer opgenomen is... Ik hoop dat het aan de laptop ligt. :mad:

glennshred
29 januari 2008, 11:11
EDIT: die chorus in het refrein op de zang klonk via mijn monitoren wel leuk, maar op deze laptop lijkt het alsof het in de badkamer opgenomen is... Ik hoop dat het aan de laptop ligt. :mad:[/QUOTE]


Hi Emieltje,

Je hebt dat niet slecht gedaan, en op veel fronten klinkt het beter dan de mijne, ik hoor alleen te weinig bass en de stem lijkt wat te hoog uit te komen
op de rest van de muziek, vooral als ik hier het stuk harder zet, op
het laatste als het stopt hoor je een redelijk grote galm..

ik denk dat er wat teveel gecompressed is en dat je er hier en daar wat teveel effecten hebt gebruikt

voor de rest moet ik zeggen dat je dan wel een mooie balans hebt
gecreeért, de gitaren klinken goed samen met het geheel.. alleen klinkt
het stuk wat veraf, daarom omdat ik het harder moest zetten :cooler:

grt glenn

Azrael
29 januari 2008, 11:20
Ik vind de verhouding anders volkomen zoek. Het klinkt inderdaad alsof iedereen in de badkamer is wezen jammen. Revenge of the reverb monsters? :satisfie:

edit: Ik zie nu de sporen. Daarmee valt niet veel te mixen. Gewoon enkele stukken als mp3. Mixen doe je met alles apart, op deze manier is het mixen met een handicap.

Emieltje
29 januari 2008, 12:31
Thanks voor je feedback, Glenn. Normaal gesproken gooi ik over het eindresultaat nog een multibandcompressor bij wijze van amateurmastering, daardoor wordt het wel een stuk harder (en voller), maar aangezien dat de dynamiek (of wat er nog van over was bij mij) niet veel goed doet heb ik het gelaten. Zal eens kijken of ik met wat minder effecten een stevig geluid kan maken. Ik heb op het moment ook maar 1 monitor staan, de andere is in reparatie, waardoor ik het stereo gebeuren op mijn hifi boxen moest doen. Die hebben erg veel laag (aangezien ik ze ook al PA gebruik voor de band en de tweeters dat niet grappig vinden :sneaky: ) Daarom kan het ook dat de bas wat minder aanwezig is.

Azreal, ik zat ook erg met de sporen. Op de bass en snare track zaten erg veel bijgeluiden (lage tonen gitaar en basgitaar) waardoor het moeilijk was om het helder te houden en ik snel een lage frequentie muur kreeg. Daarnaast zat er een ruis in van de gitaar die ik er niet uit kreeg zonder het drum geluid geweld aan te doen.

Moest ook erg klooien met de timing van de zang, die liep bij mij niet zoals het zou moeten. Sowieso misschien slim om eens als band op clicktrack te leren spelen om het geheel wat strakker te maken.

Azrael
29 januari 2008, 12:55
Ik denk niet dat je winst in het mixen gaat zitten. De tracks zijn overduidelijk gewoon niet lekker opgenomen dus ik denk dat je daar eens naar moet gaan kijken. Mixen is "de finishing touch" en maakt niet van een slechte opname een goede. Als je opname goed is, dan hoef je eigenlijk alleen maar te levelen en ben je echt al een heel eind.

Han S
29 januari 2008, 14:03
Het bekende klassieke verhaal van poep in = poep uit en het daaraan gerelateerde drollen poetsen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de opname waar het hier over gaat poep is, dit even om misverstanden te voorkomen.

Maar de opname is essentieel, met mixen kun je niet zo veel meer doen als de opname matig is.

ben vanhoof
29 januari 2008, 14:13
Ja, zoals ik al zei is alles opgenomen met goedkope fame micro's, een phonic powerpod als mengpaneel en een tascam us122l als externe geluidskaart. We hadden gewoon het geld niet om erg goede mics enzo te kopen dusja... Onze drummer kan niet spelen met koptelefoon of met click track en dus hebben we de drum opgenomen terwijl ik er gitaar bij aan het spelen was. Daarmee dat je gitaargeluid op de drumtrack hoort.

Toch bedankt allemaal voor de tryout en de commentaar erbij.

amon
29 januari 2008, 14:53
ok . ... ik ook snel een poging


http://home.kabelfoon.nl/~hoed/Calibern/Greed.mp3 (http://home.kabelfoon.nl/%7Ehoed/Calibern/Greed.mp3)

afgemixt op 2 kleine pc speakertjes op laag volume :stop:

nogal duidelijk dat daar heel weinig laag uit komt....

Azrael
29 januari 2008, 14:59
Wat is die zang raar eigenlijk? Ik vind die mix van Roman wel lekker klinken!

uh at edoel je? nap er n-iks vanuh! :chicken:

amon
29 januari 2008, 15:04
Jammer dat ik maar 3 van de geposte mixes kan downloaden en dus over mn monitors kan luisteren, de rest kan ik niet veel over zeggen door mn laptopspeakertjes...


Ik zal eens kijken of ik er nog aan begin of niet.


edit: net een uurtje aan gewerkt, best redelijk resultaat al, nu alleen de gitaren nog. Maar mn laptops CPU raakt vol, dus heb het op mn desktop geopend, maar daar krijg ik de plugins niet geopend. Ze staan er wel, werken ook, maar krijg ze niet te zien als ik er op klik. Nog nooit gehad, dus ben er nog niet uit hoe ik ze weer zichtbaar krijg. Dan weer verder de gitaren en bouncen en posten.

Maar wat een kutzanger zeg (sorry hoor... :P), of hij was heeeeel erg verkouden tijdens de opnamens...

amon
31 januari 2008, 19:08
Ok dan, heb er ook even mee lopen stoeien, maar kreeg het niet meer voor elkaar om op mn desktop de plugins en sends te openen, dus kon daar niet veel en heb het dus maar verder af moeten maken op mn laptop. Op den duur duurde het langer voordat het nummer eindelijk begon met afspelen na op play gedrukt te hebben dan ik bezig was met de mix zelf...


In ieder geval:
http://www.champagnebarbecue.com/overigen/Greed.mp3



edit: Kleine toelichting: wist niet wat ik er mee wilde doen, dus heb mezelf even laten gaan met compressors en limiters, wellicht iets te enthousiast mee bezig geweest, maar ach....
Ben dr zelf niet echt tevreden over, maar had geen zin om op bovenstaande manier nog verder te werken.

ben vanhoof
31 januari 2008, 19:50
De cymbalen heb je er wel erg hard laten uitkomen. Het valt nu op dat de drummer er met zn cymbalen naast zit tijdens het refrein, het is uit de maat... Het geheel klinkt wel erg gecomprimeerd vind ik. De chorus op de lead gitaar heeft wel iets.

amon
31 januari 2008, 20:15
Ik heb voor de bekkens 2 cymbal samples gebruikt om ze er wat meer uit te laten komen. Staan overigens wel precies op dezelfde plek als in het origineel, alleen gebruikt de drummer volgens mij maar 1 zelfde bekken, dat heb ik dan even veranderd in 1 crash en 1 china achtig iets. Iets te veel aanwezig in vergelijking met de rest van het drumstel...

Zoals ik al zei, erg veel compressie gebruikt, iets te veel naar mijn eigen smaak ook. Als ik op mn desktop verder had kunnen werken had ik er wat meer tijd aan besteed, maar heb dus alles op mn laptop moeten doen. Op die laptop staan overigens ook niet meer plugins dan de standaard protools plugins (1 eq, 1 compressor/limiter, 1 reverb, etc).