PDA

View Full Version : Isoleren met eierendop mouse



DBD
17 januari 2008, 13:34
Hallo,
Ik ben bezig met de inrichting van mijn "studio"tje. Lees:amateur. Ik zou de plaatsen waar geen kasten of bureau staat met van die "eierendop isolatie" de muur behangen. Mijn vraag is of dit wel een goed idee is. Zal dit het geluid meer binnenshuis houden? Zal dit de klank van mijn gitaarspel ten goede (of ten slechte komen)? Waar kan ik deze eventueel aankopen? Wat is de prijs er ongeveer van? De kamer is nu afgewerkt met gyproc platen. Het is een dakkamer waar het dak begint te hellen op 90cm van de grond. De kamer meet 4.80m op 5m. Op de grond ligt laminaat (wat waarschijnlijk niet goed is?)
Het is zeker niet de bedoeling professioneel te werk te gaan maar wil toch wel een goede klank verkrijgen en wat isoleren naar buiten toe (ivm de buren, maar dat klinkt iedereen wel bekent in de oren waarschijnlijk:-)
Materiaal: PC P4 2400Mhz 768mb
Tascam 122L
Tapco 80 (mengpaneel)
Fender Preformer 1000 (gitaarversterker)

Nog een vraag: Als ik monitoren aanschaf, kan ik deze dan gebruiken om met mijn gitaar door te spelen bv. met guitarrig? Nu gebruik ik gewone HIFI-boxen, kan ik deze hierdoor beschadigen? Deze klinken zeker niet zo goed als de gitaarversterker maar via de TASCAM gaan ze mee naar de HIFI-versterker.

Vriendelijke groeten en dank DB

Han S
17 januari 2008, 14:09
Eierdozen isoleren helemaal niets, nul komma nul, het enige effect is dat ze wat reflecties tegengaan zodat je wat minder galm van de ruimte hebt.

Over isoleren is hier al veel gediscussieerd, als je de zoekfunctie gebruikt moet je dat kunnen vinden.

En je kunt rustig gitaar spelen over elke speaker, als je maar niet net zo hard wilt als een 4*12 gitaarcabinet, want die kan daar wel tegen en een hi fi speaker of monitor niet, hoewel mijn main monitoren dan weer makkelijk 110dB halen.

Freeqi
18 januari 2008, 00:51
id ... eierdozen doen geen zak ... is cafépraat. Massa 0,0, absorbtie nagenoeg niks. de onneffenheden maken in de mid frequenties er hooguit er een beetje een diffuser van das al en het zal wat top hoog absorberen (karton). qua isolatie kan je evengoed je grootmoeder tegen de muur hangen ;-)

laminaat is geen goed idee idee als je plafond ook een vlak en reflecterend parallel vlak is anders is dat wel ok hoor voor de decay binnen.

isolatie is id een héél ander verhaal en niet zo simpel ... er zijn geen oplossingen zoals die en die mousse tegen de muur en hop ... -30db ... werkt niet zo. Verdiep je er wat in en je zal zien ... dat je een hotplate gaat kopen lol

Ic3gl0vE
18 januari 2008, 01:10
Nog een vraag: Als ik monitoren aanschaf, kan ik deze dan gebruiken om met mijn gitaar door te spelen bv. met guitarrig? Nu gebruik ik gewone HIFI-boxen, kan ik deze hierdoor beschadigen? Deze klinken zeker niet zo goed als de gitaarversterker maar via de TASCAM gaan ze mee naar de HIFI-versterker.

Vriendelijke groeten en dank DB

Iets als guitar rig kan prima icm een set monitoren.

Roman
18 januari 2008, 07:59
Zoals Han zegt, zoek en ge zult vinden. Er is al veel geschreven op dit forum, neem ff een dagje vrij om te spitten ;)

De laminaat vloer is juist WEL prima. Je zult wel iets aan je plafond moeten hangen, een zgn wolk van wol. Kost je weinig, kun je zelf fixen. De vloer is juist prachtig omdat deze niet al je hoog wegzuigt zoals een tapijtje dat doet en ook nog beter bestendig tegen brand. Reflecties heb je toch altijd wel, je kunt eventueel een kleedje plaatsen waar nodig. Voor acc gitaar is een houten vloer machtig mooi.

Ik ga niets over eierdoppen of tietenschuim zeggen, dat zoek je maar zelf maar op hier op dit forum. Ook betreffende isolatie valt er genoeg te vinden.

succes!

harrie-beton
18 januari 2008, 16:32
er zijn reeds meerdere discussies geweest. In mijn oefenruimte hangen eierdozen aan de muur, deze zijn voor een betere akoestiek aangebracht niet voor demping. Demping moet je met grof geweld aankomen. Volume en massa.

Roman
18 januari 2008, 16:38
er zijn reeds meerdere discussies geweest. In mijn oefenruimte hangen eierdozen aan de muur, deze zijn voor een betere akoestiek aangebracht niet voor demping. Demping moet je met grof geweld aankomen. Volume en massa.
Je bent een echte grappenmaken :cooler:

Ik zou dan graag rapportages en/of meetresultaten zien, dan laat ik jou een paar zien. okay?

Meteen aanpakken die mythes, harrie ik had beter van je verwacht.

Han S
18 januari 2008, 16:54
Die eier en schuimtieten beperken wel degelijk de bedompte galm van zo'n ruimte, beter en mooier zijn de speciale auralex panelen/tegels maar die zijn wel duur. Overigens, voor de TS, ook die tegels isoleren niks.

Martien
18 januari 2008, 17:40
Denk dat je tietenschuim en eierdoppen wel over 1 kam kan scheren.
Alleen (logisch als je het materiaal ziet) eierdoppen hebben een harder oppervlak en tietenschuim een zachter.
Dat zal iets meer hoge frequenties absorberen, eierdoppen zullen iets meer verstrooien, alleen doe je niets aan je staande golven, en heel veel andere dingen.

paulusdeBKB
19 januari 2008, 00:09
Kan ik hieruit dus concluderen dat eierdozen een druppel op de gloeiende plaat zijn? M.a.w. het helpt 'ergens', maar het verschil is te verwaarlozen?

Roman
19 januari 2008, 10:33
Ja, vergeet die rotzooi. Het is ook nog eens makkelijk ontvlambaar. Doet niets, geen massa, geen absorptie, ook geen diffusie zoals gedacht wordt.
Had je op dit forum wat verder gekeken (zoek functie?) dan had je dat al geweten.

DBD
19 januari 2008, 11:35
Is inderdaad wel waar van die zoekfuncyie. Anderzijds met de zoekterm eierdop isolatie kwam ik wel niet ver en ken de "echte naam er niet van. Iedereen bedankt voor de reacties. Het wordt dus schilderen....
Groeten DBD

Freeqi
19 januari 2008, 12:40
Ja, vergeet die rotzooi. Het is ook nog eens makkelijk ontvlambaar. Doet niets, geen massa, geen absorptie, ook geen diffusie zoals gedacht wordt.
Had je op dit forum wat verder gekeken (zoek functie?) dan had je dat al geweten.

id golflente 1kHz = 34cm ... dus missch wat diffusie tss 1-3kHz maar dat is nou net zowat het enige waar karton wél absorbeert dus veel diffusie zou ik niet verwachten. Lagere frequenties gaan er los door > geen massa. Dus hooguit wat demping in het mid. als je ze zou spuiten met een lak zou het wel wat als diffuser kunnen werken in 't hoog ?

bert k
19 januari 2008, 16:22
En niet te vergeten dat het spuuglelijk is, en dat iedereen je op 100 meter afstand al herkent als amateur.

harrie-beton
20 januari 2008, 08:13
Het noppenschuim of wandtegels was veel beter geweest maar sinds de eierdozen hangen is onze oefenruimte minder schel. De ruimte is niet heel groot en de muren kletteren een beetje en daarom deze oplossing. Noppenschuim is veel veel duurder. Misschien pakken we de akoestiek aan deze zomer, ik ben zelf net verhuisd en heb wel tijd over. Meten of niet, mijn oren zeggen dat de ruimte is iets beter is met eierdozen dan zonder. Het hoog is iets vriendelijker. Er hangen ook doeken trouwens. Achter de drummer kun je dat witte randje net zien. Misschien heeft dat het meeste effect..


http://www.besidesdata.nl/besidesthat_foto/2007cdopname-sessie3/images/besides25feb2007cd-21.jpg