PDA

View Full Version : alles van het akkoord spelen??



speulmenneke
17 januari 2008, 12:04
Hallo, ik heb de volgende vraag. Als ik in een gitaarpartij de volgende akkoorden tegenkom: Gbma7(b5), Fmi6, C+7, en op het eind van de partij Cmi7/Eb, Emi6, Fmi6, alles overigens in een redelijk snel tempo, proberen jullie dan ook daadwerkelijk alles wat binnen het akkoordsymbool valt te spelen, of maak je het jezelf wat gemakkelijker, wetende dat bijvoorbeeld in het akkoord Cmi7/Eb de bassist de Eb wel zal spelen en dat ergens in het Fmi6 de saxofonist of trompettist de 6 (D) wel zal blazen. Let wel! Op zich weet ik hoe de akkoorden in elkaar steken en welke tonen/noten erin voor komen. De vraag is alleen hoe jullie zo'n partij aanpakken. Je kunt toch niet alle in een (uitgebreid) akkoord voorkomende noten "pakken"?? Ik speel overigens in een Top 100 band in bigband bezetting. Bedankt alvast als je me hiermee wilt helpen.

G.G.
17 januari 2008, 12:22
Waarom alles pakken als je weet wat de rest pakt. Pak dat alleen die tonen die een meerwaarde hebben in het geheel, dan wordt het totaalplaatje ook geen dikke brei.

EuroCinema
17 januari 2008, 12:38
Ik zou me focussen op de volgende noten per akkoord, die voor mijn gevoel het meest het karakter ervan weergeven:

Gbma7(b5),
3, 5, 7,

Fmi6,
3, 6

C+7,
3, 5, 7

Cmi7/Eb,
3,7

Emi6
3, 6

Fmi6,
3, 6

DeiDRagonas
17 januari 2008, 12:47
Jep, same here... Ik weet wat de andere muzikanten in de band spelen, dus ga ik niet die volledige akkoorden pakken als dat niet nodig is.

Echter, meestal studeer ik de volledige partij wel in voor de zekerheid, want wat als iedereen ineens besluit om toch maar een akoestische versie van het nummer te doen en ze kijken jou aan...

Grt Roy!

-=JEROEN=-
17 januari 2008, 15:28
Even voor de duidelijkheid:

Gbma7(b5),
3, b5, 7,

Fmi6,
b3, 6

C+7,
3, #5, b7

Cmi7/Eb,
b3, b7

Emi6
b3, 6

Fmi6,
b3, 6Zijn ze goed zo?

speulmenneke
17 januari 2008, 17:04
Om het helemaal compleet te maken Jeroen:

Gbma7(b5):
1 (Ges) 3 (Bes), b5 (Deses enharmonisch met C), 7(F)

Fmi6:
1 (F) b3 (As) 5 (C) 6 (D)

C+7,
1 (C) 3 (E) #5 (Gis) b7 (Bes)

Cmi7/Eb,
1 (C) b3 (Es) 5 (G) b7 (Bes) / Es (b3) als bastoon

Emi6
1 (E) b3 (G) 5 (Bes) 6 (C)

Bedankt voor jullie antwoorden. Als iemand nog iets toe te voegen heeft, hoor/lees ik het graag.

Voidhead
17 januari 2008, 18:57
Emi6
1 (E) b3 (G) 5 (Bes) 6 (C)


Correctie ;)

Emi6
1 (E) b3 (G) 5 (B) 6 (Cis)

Zal wel een slordigheidje zijn want je begrijpt de materie wel lijkt me.

-=JEROEN=-
17 januari 2008, 19:58
De enige waar ik eigenlijk onzeker over was: C+7

Ik schrijf die als C7#5 (op internet) of C7+5 (op papier).

gorgasm
17 januari 2008, 21:15
wat speel je? Cooljazz?
Ik ga overgens mee met Eurocinema, ik zou vaak de guidenotes pakken. Kan je dan nog alle kanten uit.
Als op voorhand wel afgesproken is dat x de basnoot, n ander de 5 ofzo neemt.

-=JEROEN=-
18 januari 2008, 00:00
De 5 is voor mij toch belangrijker dan ik eerst dacht. Althans, ik speel em er toch vaak bij, dan klinkt het voor mij completer. Nou ben ik niet zo van de jazz, zo heel af en toe mik ik er eens een b5 of #5 bij, maar in de pop klinkt dit toch al snel een beetje 'te scheef.'

F#m(b13) - Gsus2 - A6 - Bm(b13) bijv.

Allemaal met 5 (geeft juist een mooi contrast)

Guitarmania
18 januari 2008, 17:42
Gbma7(b5), Fmi6, C+7, en op het eind van de partij Cmi7/Eb, Emi6, Fmi6, [...] proberen jullie dan ook daadwerkelijk alles wat binnen het akkoordsymbool valt te spelen, of maak je het jezelf wat gemakkelijker,

Volgens mij zijn deze akkoorden wel redelijk gemakkelijk te pakken.

Gbmaj7b5: pos. 9 op a-snaar: gewone maj7 met een verlaagde 5;
Fm6: pos. 8 op a-snaar, met 6 erbij;
C7#5: pos. 8 op e-snaar: gewone C7 met g# op de b-snaar;
Cm7/Eb: pos. 8 op de e/a-snaar: je wijsvinger plat over de hals leggen en stroke vanaf a-snaar;
Em6 en Fm6 weer pakken op pos. 7 resp. 8 op a-snaar.

Zo liggen ze ook nog eens lekker dicht bij mekaar.

speulmenneke
18 januari 2008, 22:52
Correctie ;)

Emi6
1 (E) b3 (G) 5 (B) 6 (Cis)

Zal wel een slordigheidje zijn want je begrijpt de materie wel lijkt me.

Je hebt helemaal gelijk.

speulmenneke
18 januari 2008, 22:58
De enige waar ik eigenlijk onzeker over was: C+7

Ik schrijf die als C7#5 (op internet) of C7+5 (op papier).

C7#5 is inderdaad gelijk aan C7+5 Het is een dominant septime akkoord met een verhoogde kwint. Dus: 1(C) 3(E) #5(Gis) b7(Bes).

speulmenneke
18 januari 2008, 23:10
wat speel je? Cooljazz?
Ik ga overgens mee met Eurocinema, ik zou vaak de guidenotes pakken. Kan je dan nog alle kanten uit.
Als op voorhand wel afgesproken is dat x de basnoot, n ander de 5 ofzo neemt.

We spelen geen Cooljazz. Gewoon Top 100 nummers (een paar voorbeelden: All night long (Lionel Ritchie), I wish (Stevie Wonder), Rosanna (Toto), Play that funky music (Wild Cherry) e.d. Weliswaar spelen we in een bigband bezetting, maar meestal spelen we de nummers in hun oorspronkelijke "setting". Dat hangt af van de partij die we ervan krijgen. Van een paar nummers echter zijn de partijen wat meer "jazzy", en zijn de akkoorden wat moeilijker.

speulmenneke
18 januari 2008, 23:27
Volgens mij zijn deze akkoorden wel redelijk gemakkelijk te pakken.

Gbmaj7b5: pos. 9 op a-snaar: gewone maj7 met een verlaagde 5;
Fm6: pos. 8 op a-snaar, met 6 erbij;
C7#5: pos. 8 op e-snaar: gewone C7 met g# op de b-snaar;
Cm7/Eb: pos. 8 op de e/a-snaar: je wijsvinger plat over de hals leggen en stroke vanaf a-snaar;
Em6 en Fm6 weer pakken op pos. 7 resp. 8 op a-snaar.

Zo liggen ze ook nog eens lekker dicht bij mekaar.

Dank je. Ga ik zeker proberen. Het probleem zit 'm eigenlijk ook een beetje in de snelheid van het stuk. Het is denk ik wat makkelijker om af en toe wat "minder" te spelen dan het akkoordsymbool voorschrijft. Overigens wat betreft "Cm7/Eb: pos. 8 op de e/a-snaar: je wijsvinger plat over de hals leggen en stroke vanaf a-snaar;" pos. 8 op de a-snaar is toch een F?? op die manier zou je een Cm/F spelen volgens mij.

ErikE
19 januari 2008, 02:04
Speel de barré vanaf de D-snaar, zolang de bassist de Eb speelt komt het goed...

speulmenneke
19 januari 2008, 14:05
Speel de barré vanaf de D-snaar, zolang de bassist de Eb speelt komt het goed...

Yes, klopt helemaal. Bedankt Erik.
Trouwens aan iedereen die heeft gereageerd: bedankt bij deze!!

Guitarmania
20 januari 2008, 19:04
Dank je. Ga ik zeker proberen. Het probleem zit 'm eigenlijk ook een beetje in de snelheid van het stuk. Het is denk ik wat makkelijker om af en toe wat "minder" te spelen dan het akkoordsymbool voorschrijft. Overigens wat betreft "Cm7/Eb: pos. 8 op de e/a-snaar: je wijsvinger plat over de hals leggen en stroke vanaf a-snaar;" pos. 8 op de a-snaar is toch een F?? op die manier zou je een Cm/F spelen volgens mij.

Correct, ik had geen gitaar bij de hand en was effe te snel... Dus ringvinger over de hals leggen en wijsvinger op 6 op de a-snaar.

Bij die Em6 (en Fm6) kun je overwegen de grondtoon niet te spelen. Anders is ie lastig te pakken. Zou met E- resp. Fm7/13 nog wel gaan.

-=JEROEN=-
20 januari 2008, 19:38
Heb je daar een gitaar voor nodig, om te weten dat A-snaar 8e positie een F is ?

Guitarmania
20 januari 2008, 21:18
Heb je daar een gitaar voor nodig, om te weten dat A-snaar 8e positie een F is ?

Wat is het doel van deze vraag?

Guitarmania
20 januari 2008, 21:34
Hallo, ik heb de volgende vraag. Als ik in een gitaarpartij de volgende akkoorden tegenkom: Gbma7(b5), Fmi6, C+7, en op het eind van de partij Cmi7/Eb, Emi6, Fmi6, alles overigens in een redelijk snel tempo,

Wat is dat trouwens voor een schema??? Komt me niet bekend voor. Eigen ding?

Ben benieuwd naar de melodie...

speulmenneke
21 januari 2008, 15:17
Wat is dat trouwens voor een schema??? Komt me niet bekend voor. Eigen ding?

Ben benieuwd naar de melodie...

Het zijn wat akkoorden die voorkomen in mijn partij van "don't you worry 'bout a thing" van Stevie Wonder.

Guitarmania
21 januari 2008, 22:11
Oke dan! Ik heb hier Anthology van Stevie Wonder met alle akkoorden van zijn songs, maar kom jouw akkoorden bij Don't you worry niet tegen. Ik heb de song trouwens zelf ook vaak gespeeld, en speelde jouw akkoorden toen ook niet. Weet je zeker dat je de goede hebt?

Over welke tekst lopen jouw akkoorden? Misschien kan ik je wat alternatieven aanbieden...

Guitarmania
21 januari 2008, 22:16
PS, ik kan me voorstellen dat het gaat om het stuk waar ze steeds een halfje omlaag gaan. "When you get off ..." Akkoorden in mijn boek zijn dan: G-Ges-F-E-Es-D-G ("... your trip"). Ik denk dat het idd weinig zin heeft om daar hele akkoorden te pakken. Sterker, ik denk dat je kunt volstaan met de grondtoon.