PDA

View Full Version : gibson les paul (custom)



josszee
17 januari 2008, 11:31
binnenkort ga ik mischien naar amerika ik zou me graag een gibson les paul meenemen (een vintage dan wel) een vriend van mij heeft er ook 1 van amerika en heeft maar 1250 euro betaaldt voor een gibson les paul custom van 1970 in "goede staat" maar op wat moet ik zeker letten als ik zo een vintage les paul koop??


mvg jonas :hippie:

(heb een epi lp standart van 1996 een ltd edt in sparkle blue hoeveel is hij waard ?)

Orpheo
17 januari 2008, 11:35
FUCK, 1250E voor een 1970 custom!! dat is echt goedkoop! ben jaloers :D

je moet letten (qua waarde) op herfrets, of de 'nibs' bij de frets er nog zitten als er een refret is geweest, of ze eraf zijn gegaan, of de frets origineel zijn, of de hals getordeerd is (je moet dan kijken vooral van brug naar hals, en dan kijken of de headstock gedraaid is), of er een crack in zit, of de binding correct is voor die tijd (voor 1975: smalle binding bij de cutout, na 1975: breed. dit is ongeveer tot 1980 uit mijn hoofd).

hefret, toets vlakken ivm torderen, de 'fretnibs' eraf, headstock gebroken... dat drukt de prijs dus heel erg. Het liefst zou ik er eentje hebben met een gebroken head en herfrette toets. die zijn 't goedkoopst, en doen niet onder voor de 'mint condition' les pauls uit die tijd.

Ook moet je kijken naar lakschade op de hals en body. Hoe meer lak eraf is (en niet vanwege schuurpapier enzo), hoe meer erop gespeeld is, en hoe beter het instrument waarschijnlijk is. Kom op, welke idioot gaat er veel spelen op een slechte gitaar? Ik niet in ieder geval! Ik doe ze van de hand :)

josszee
17 januari 2008, 11:49
ja ik ben ook jaloers dus ga ik hopelijk naar amerika binnenkort...een vette les paul kopen!!
zijn er modellen die je me aanraad of afraad?
ik weet nog niet of ik een vintage koop of een nieuwe.als ik evenveel geluk heb als men vriend waaw zijn les paul custom is echt wel vet en voor zo een prijsje!!! hopen dat ik ook een winkel vind die juist uitverkoopt om te verbouwen!!

Orpheo
17 januari 2008, 11:59
tja, ik ben heel erg into customs, en ik wil niets anders dan dat (nja, ik wil graag nog ooit een Jimmy Page, alleen voor de looks, maar dan met ebben toets. helaas, is er niet :( ). Ik zou zoeken voor een custom uit die periode, of als je heel retro wilt zijn, een deluxe. de standards vind ik minder. Vind ik te 'leeg' te kaal. maar als je er een vindt die top klinkt, doen!

Ik moet echter wel zeggen: die dingen stijgen bijna exponentieel in prijs. Waren ze 2 jaar geleden 1500, zijn ze nu dik 2200. Het gaat heel rap. Wees er dus snel bij!

Ik heb trouwens het liefst oude gibsons. De nieuwen vind ik minder. heel veel minder zelfs. De back is permanent uitgehold, het hout is minder zwaar, het geluid is minder 'boomy', het drukt minder, het stuwt minder, het brult minder. Het is meer een es335 met dichte f-gaten ipv een les paul. Idem dito voor de customshoppers. Ik ben geen fan van de nieuwe gibsons. Vandaar dat ik al mijn nieuwen verkocht heb :)

Agent_Smith
17 januari 2008, 12:49
ja ik ben ook jaloers dus ga ik hopelijk naar amerika binnenkort...een vette les paul kopen!!
zijn er modellen die je me aanraad of afraad?
ik weet nog niet of ik een vintage koop of een nieuwe.als ik evenveel geluk heb als men vriend waaw zijn les paul custom is echt wel vet en voor zo een prijsje!!! hopen dat ik ook een winkel vind die juist uitverkoopt om te verbouwen!!

Verdiep je van te voren goed in de LP-materie. En weet dan wat je wilt.
Uit elke periode hebben ze hun specifieke feel en geluid, dus je zou hier al moeten bepalen denk ik naar welke bouwjaren je ongeveer zoekt. Wat voor de één magisch is, werkt voor de ander misschien voor geen meter.
En als je je er toch in verdiept, doe het dan goed. Zodat je kan oordelen als je er één in handen hebt of bijv. brug, tuners etc wel origineel zijn (dit ivm de te betalen prijs)
Verder is het aan je zelf of je een fonkelnieuwe of een roadwarrior wilt. Een gerepareerde neckbreuk deert mij bijvoorbeeld niets als de gitaar héél goed is en de prijs juist.

josszee
17 januari 2008, 13:07
het geluid waar ik naar op zoek ben is nja hoe moet ik dat zeggen zowat het vette rock 'n roll geluid a la el guapo stuntteam (moet je maar eens zoeken op google en dan typen el guapo stuntteam myspace dan kan je luisteren) ik weet niet echt hoe ik zo een geluid moet omschrijven dus daar ben ik naar op zoek naar zowat het el guapo stuntteam geluid zit ik dan goed met een les paul custom en uit welke periode ongeveer

komaan les paul kenners!! :rockon:

Blokkie
17 januari 2008, 14:01
Let een beetje op je interpunctie (gebruik van leestekens en hoofdletters). Dat leest wat makkelijker.

josszee
17 januari 2008, 14:03
Let een beetje op je interpunctie (gebruik van leestekens en hoofdletters). Dat leest wat makkelijker.

zal ik doen in het vervolg.bedankt voor de tip.heb je ook tips over de les paul custom?

Dark_Tranquillity
17 januari 2008, 14:09
ja. dit. zijn best. gave. gitaren hoor!

Orgasmocaster
17 januari 2008, 15:50
Dat is echt een one-off..
verwacht niet om nog een custom voor dat geld te vinden in de US..

josszee
17 januari 2008, 15:55
nee ik verwacht om meer te betalen.maar ik hoop daar veel minder te betalen dan hier klopt dit of is dit een ilusie...

almarvk
17 januari 2008, 16:01
Je betaalt uiteindelijk net zoveel als hier in NL of BE.

@Josszee: gelieve in ABN te posten!

ACSlater
17 januari 2008, 16:28
Wat ik zou doen is pandjeshuizen afsneupen. De zogenaamde pawnshops. Lees regelmatig op HC dat mensen daar gitaren voor een prikkie kopen. Muzikanten zitten vaak op zwart zaad zeker dat ze de instrumenten inwisselen voor geld.

josszee
17 januari 2008, 16:42
o bedankt voor de tip.maar daar moet je volgens mij veel geluk mee hebben om juist in die 10 winkeltjes een gibson les paul custom te vinden...

Rormo
17 januari 2008, 17:08
Hou er ook rekening mee dat je bij terugkomst waarschijnlijk nog wel een gesprekje met de douane krijgt hier. Die zullen wel wat centen willen zien als ze weten dat je hem daar gekocht hebt.

Orgasmocaster
19 januari 2008, 00:07
o bedankt voor de tip.maar daar moet je volgens mij veel geluk mee hebben om juist in die 10 winkeltjes een gibson les paul custom te vinden...

2 of 3 jaar geleden misschien wel, tegenwoordig is het een hele sport geworden voor collectors om de pawnshops af te gaan..
De meeste pawnshops hebben al een heel lijstje die ze af bellen zodra ze een oude gibson of fender krijgen. wat er overblijft zijn honderden affinity squiertjes en andere chinese troep.
Verder hebben ze tegenwoordig allemaal een guitar blue book onder de toonbank liggen.

soms heb je nog geluk.. vooral als het om obscure gitaartjes gaat. mn roze strat komt trouwens ook uit een pawnshop.

Valoosj
19 januari 2008, 00:30
@Josszee: gelieve in ABN te posten!


ABN bestaat niet meer ;) het is AN.

almarvk
19 januari 2008, 10:18
Zeker alleen in dat gekke België. Niet zo grote mond he! Anders annexeren we jullie gewoon! ;)

frekie
19 januari 2008, 12:40
Verdiep je eerst eens in de materie. De 70s zijn niet in alle opzichten de glorietijd van Gibson, "pancake bodies" enzo. Heb zelf vroeger een Custom gehad, te gekke gitaar maar loodzwaar.
Tip: neem een Epi LP mee in een koffer en declareer hem als "electrische gitaar". Ruil hem in voor een LPC en neem die mee terug.
Ik zou eerder proberen bijv. een nieuwe Studio uit de States te halen, 1200 $ is heel wat anders dan 1200 euro.