PDA

View Full Version : Conservatorium



Azrael
6 februari 2003, 19:08
Hallo , ik wil waarschijnlijk later op het conservatorium. Maar ik ben er vrees dat dat me niet gaat lukken aangezien ik nog maar 2 jaar heb voordat ik de HAVO af heb gemaakt en nog maar een jaar speel waarvan 2 maanden (laatste) fanatiek. Nu ben ik muziekkaal best goed ontwikkend en voel dingen goed aan er dergelijke maar techniek ontbreekt op een gitaar.
Wil neem ik binnenkort les en ik studeer erg hard.
Wat zijn de eisen om een Jazz-opleiding bij het conservatorium te genieten? Iemand op dit forum er ervaring mee? Is het mogelijk om in 2 jaar goed genoeg te worden? Als je iedere dag 6 uur oefend?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azrael op 2003-02-06 19:09 ]</font>

Tymon
6 februari 2003, 19:24
Hoi,

Als je de toelatingseisen wil weten adviseer ik je om eens wat brochures van verschillende conservatoria aan te vragen. Op de site van het Amsterdams conservatorium staat ook een voorbeeld van het theorie gedeelte van de toelating.

Verder denk ik dat 3 jaar gitaarspelen wel erg weinig is om al naar het conservatorium te gaan, maar dat hoeft zeker niet te weinig te zijn. Als je er feel voor hebt en veel oefent kom je er wel! Ik ken zelfs iemand die na 2 jaar al werd toegelaten op het conservatorium afdeling klassiek. Op de opendag van het Amsterdams conservatorium werd deze vraag trouwens ook gesteld en daar antwoorde ze op dat 5 jaar toch wel het minimum is.

Groeten,
Tymon

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tymon op 2003-02-06 19:26 ]</font>

Azrael
6 februari 2003, 19:49
De site heb ik gezien en de theorie is behoorlijk pittig. Maar moet te leren zijn in 2 jaar. Ik ben banger voor het praktijk examen. En hier lees ik niks over. Zijn er mensen die mijn iets kunnen vertellen over de praktische eisen? Welke niveau? En dan vrij specifiek met eventueel een notenschrift , geluidsfragment of ervaringen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azrael op 2003-02-06 19:50 ]</font>

Azrael
6 februari 2003, 21:57
Overgens denk ik dat dit bericht beter in het forum " Lessen" past. Zou een mod het even kunnen verplaatsen?

Tymon
7 februari 2003, 00:09
Zonde dat je net de opendagen van Amsterdam en Utrecht hebt gemist! Daar had je het allemaal kunnen vragen!

Maar goed, het praktijkgedeelte ziet er ongeveer zo uit:

-Je bereidt 3 stukken voor (liefst 3 verschillende stukken waarvan tenminste 1 jazzblues)

-Deze stukken moet je kunnen begeleiden en op kunnen soleren (improviseren)

-Je krijgt bladmuziek van een jazz standard waar je op moet kunnen improviseren
(het zogenoemde Realbook kan je online vinden op http://mapage.noos.fr/realbook/ - hier staat zo'n beetje elke jazz standard in die bestaat)

-Ze spelen een paar willekeurige akkoorden zonder de naam op te noemen en dan moet je op gehoor improviseren (toonladders herkennen die erop passen)

-Verder kunnen ze soms vragen een simpel lijntje na te spelen op gehoor, of je ritmegevoel checken door een metronoom aan te zetten en steeds meer clicks weg te laten enz.

Hope that helps!
Tymon

Azrael
7 februari 2003, 14:37
Alvast bedankt voor de info.
Zou iemand mij ook kunnen vertellen welke akkoorden ik moet leren voor jazz ? Ik weet al dat ik mineur majeur dimished 7th moet kennen. Welke nog meer? Bestaat er geen boek dat bedoeld is als voorbereiding op het conservatorium?

ColtraneMatrix
7 februari 2003, 16:44
ga ff zoeken op http://www.wholenote.com

ik ga zelf binnen 1.5 jaar ook conservatorium doen in Den Haag en zal dan ook "maar" 3 jaar spelen. Ik denk dat die minimum 5 jaar vrij relatief is omdat dit misschien geld voor mensen die +- 30min per dag spelen? Ikzelf ben al 1.5 TE fanatiek bezig (meer dan 40uur per week) en volgens mn leraar is het best haalbaar op deze manier.

In het conservatorium zien ze er dan ook niet echt naar WAT je kunt.. je moet natuurlijk de basis doorhebben (het toelatingsexamen) maar verder kijken zee meer naar talent, inzet, motivatie en ontwikkelingskansen

Als je een voorbeeldexamen van theorie wil kan je dit gratis ontvangen via http://www.koncon.nl/ (Den Haag)

bij het herkennen van akkoorden op het gehoor begin je best met majeur en mineur akkoorden. Daarna ga je oefenen op Maj7 akkoorden, min7 akkoorden en 7 akkoorden.
De 7 akkoorden hebben vele extensies. Dit is moeilijker om te oefenen maar ik denk dat de beste methode gewoon is om het akkoord te leren en vele standards mee te spelen.

Veel succes! :smile:

alexgit
7 februari 2003, 19:40
Oja btw als je lichte muziek wil doen kun je wel terecht in Arnhem, hka.nl ofzoiets
Die open dag komt nog geloof ik.

sebass
7 februari 2003, 20:06
Je kan ook voor die tijd nog een basiscursus volgen op het cons. Daar kijken ze of je talent hebt en schaven ze je een beetje bij en brengen ze je op het niveau waar je moet zitten. Theorie is hier dus geen vereiste alleen talent. Tja en als dat ontbreekt dan heeft het ook niet veel zin. Succes.

schaap
7 februari 2003, 21:46
wat bedoel je hier precies mee ?
kijken ze wat je al kan en hoe lang je speelt, om te bepalen of je talent hebt ?
leg a.u.b uit

ColtraneMatrix
7 februari 2003, 22:24
voor een vooropleiding denk ik niet dat het een rol speelt wat je al kan (gewoon motivatie?)

voor een toelatingsexamen kijken ze (volgens een docent) in de eerste plaats of je voldoet aan de eisen die men stelt. Je moet gewoon kunnen wat ze je vragen te doen.

Kwa talent gaan ze eerder kijken denk ik naar het ritme in je improvisatie's (kan je swing spelen.. of ben je "white".. en misschien ook naar je ideeën die je hebt op je gitaar in verhouding tot hoelang je al speelt.

Jimi Hendrix
7 februari 2003, 23:46
Ik ging voor het eerst toelating doen in Hilversum in de 5e klas van het VWO, toen was het nog niet veel soeps en zeiden ze: ga eerst maar eens je middelbare school halen,
een jaar later (inmiddels was de school verhuisd naar Amsterdam) was ik veel vooruit gegaan en dat waardeerden ze zeer (inmiddels ben ik afgestudeerd :wink:), kortom: ga gewoon toelating doen, dan kennen ze in ieder geval je gezicht en weet jij weer wat beter wat wordt gevraagd en of het wel wat voor je is!

jackson tom
14 februari 2003, 14:42
kijk eens op digischool.com en dan bij muziek,
staan ook toelatingen etc op...


succes... ik ga het maybe naast mn studie doen...

jackson tom
14 februari 2003, 14:44
http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/leerlingen.htm

:smile: dit moet hem zijn, moet je maar ff zoeken...

Shay
14 februari 2003, 15:04
Op 2003-02-06 19:08, schreef Azrael:
Hallo , ik wil waarschijnlijk later op het conservatorium. Maar ik ben er vrees dat dat me niet gaat lukken aangezien ik nog maar 2 jaar heb voordat ik de HAVO af heb gemaakt en nog maar een jaar speel waarvan 2 maanden (laatste) fanatiek. Nu ben ik muziekkaal best goed ontwikkend en voel dingen goed aan er dergelijke maar techniek ontbreekt op een gitaar.
Wil neem ik binnenkort les en ik studeer erg hard.
Wat zijn de eisen om een Jazz-opleiding bij het conservatorium te genieten? Iemand op dit forum er ervaring mee? Is het mogelijk om in 2 jaar goed genoeg te worden? Als je iedere dag 6 uur oefend?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azrael op 2003-02-06 19:09 ]</font>


Als je iedere dag 6 uur oefent kan je behoorlijk goed worden na 2 jaar. En tsja, conza ... Je moet een toelatingstest afleggen. Als ik jou was zou ik niet denken en tijds termen. Probeer doelen te hebben zoals akkoorden kunnen vasthouden en snel wisselen. Soleren (netjes ipv snel). Snelheid komt met de tijd en in twee jaar kun je best snel zijn (zeker als je 6 uur per dag oefent). Ik zou de test halen en dat 4 jaar geleden toen speelde ik 10 jaar gitaar.

Probeer veel te luisteren naar muziek en niet alleen jazz maar ook fusion. De toelating is niet zo bijzonder hard. Theorie is ook belangrijk dus hier zul je ook tijd aan moeten besteden maar als je 6 uur hebt moet dat geen probleem zijn. Conza is best saai hoor vergeet dat niet en het is veelal dingen doen die je toch niet leuk vind.

Last but not least .. Je moet 3 instrumenten uitkiezen die je gaat bespelen op de conza. Dus niet alleen gitaar. Gitaar en 2 andere

suck6

ColtraneMatrix
14 februari 2003, 16:13
Op 2003-02-14 15:04, schreef Shay:


Last but not least .. Je moet 3 instrumenten uitkiezen die je gaat bespelen op de conza. Dus niet alleen gitaar. Gitaar en 2 andere

suck6


WTF? ik vroeg naar alle informatie en hier hebben ze me niets van verteld in het conservatorium zelf? (den haag)

hoofd
14 februari 2003, 16:22
3 instrumenten? Mmkay...electrisch gitaar, spaans gitaar en basgitaar, moet kunnen toch?

burt
14 februari 2003, 19:12
Je hebt een hoofdvak instrument en een bijvak instrument. Eerste zal dan gitaar zijn, voor je bijvak instrument is waarschijnlijk piano de meest logische keuze, omdat je met piano een erg handig inzicht krijgt in veel muziek-theorie dingen enzo.

Azrael
14 februari 2003, 19:32
Beetje piano spelen kan ik al. 'k heb hier nog een leuke piano staan dus dat zit wel goed. Maar geldt voor dat bij-instrument ook nog eisen? Moet ik daar ook allemaal dingen op kunnen spelen die conservatorium verantwoord zijn?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Azrael op 2003-02-14 19:39 ]</font>

Arbz
14 februari 2003, 20:05
Volgens mij moet je als je gitaar als hoofdvak hebt, maar 1 bijvak kiezen ipv 2?

Naja misschien dat dat per gitaaropleiding (jazz, klassiek etc) nog verschilt...

alexgit
14 februari 2003, 22:21
Neeenee is helemaal nietzo.
Ik ben naar een voorlichting geweest voor het conservatorium in Arnhem en je hoeft helemaal niet meerdere instrumenten bij te kiezen. Dat is nieuw. Je KUNT een ander instrument als bijvak kiezen, maar je hoeft maar toelating te doen voor 1 instrument. Behalve als je schoolmuziek doet.
Maar je hoeft dus alleen maar heel goed gitaar te kunnen spelen.

ColtraneMatrix
15 februari 2003, 12:02
dus het hangt er gewoon vanaf of je wilt studeren voor docerend musicus of uitvoerend musicus?

Shay
15 februari 2003, 17:13
dan is dat schijnbaar nieuw ofzo...

hoofd
15 februari 2003, 19:55
Dan zou ik eigenlijk wel trompet willen kiezen als bijvak, kep er alleen geen enkele ervaring mee. Iemand een idee of dat makkelijk of moeilijk is?

burt
15 februari 2003, 20:39
Bijvak is volgens mij in de meeste gevallen gewoon verplicht. Je hoeft er geen auditie voor te doen. Het mag een instrument zijn waar je nog nooit eerder op gespeeld hebt. Krijg je gewoon 'de beginners cursus';->

alexgit
15 februari 2003, 21:04
Op 2003-02-15 20:39, schreef burt:
Bijvak is volgens mij in de meeste gevallen gewoon verplicht. Je hoeft er geen auditie voor te doen. Het mag een instrument zijn waar je nog nooit eerder op gespeeld hebt. Krijg je gewoon 'de beginners cursus';->


Idd, maar bijvak hoeft niet persee een instrument te zijn.

Jimi Hendrix
16 februari 2003, 22:13
Je hoeft helemaal niet 2 instrumenten te doen, dat is grote onzin.
Je krijgt alleen (in Amsterdam dan) 2 jaar 'harmonie aan de piano', een soort toegepaste harmonieleer, kun je een beetje jazzstandards harmoniseren aan de piano.

Arbz
17 februari 2003, 22:04
Lijkt me wel leuk conservatorium, gewoon de veel met je passie bezig zijn...
Grooooot nadeel is vakken als onderwijskunde etc: who cares ! :sad:

Toelatingsniveau voor theorie vind ik btw nog best pittig:

http://www.cva.ahk.nl/toelatingtheorie-klassiek/toelating_NS.htm

Voor de fans: kan je kijken hoe je het doet :wink:


edit: Hmm bedenk me ineens dat hier denk ik niemand zal zijn die klassiek gaat doen :smile:
http://www.cva.ahk.nl/toelatingtheorie-jazz/toelating_NS.htm
Dat voor de jazz fans

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arbz op 2003-02-17 22:11 ]</font>

fenderfreak
10 april 2003, 16:08
Wat helpt als je in technisch opzicht genoeg in huis hebt, maar bijv. minder bent in notenlezen, is te proberen je eigen brouwsels of die van anderen op noten te zetten. Zo train je je gehoor en leer je spelenderwijs het notenschrift. Begin met iets makkelijks en breid zo je vaardigheden uit.
Overigens hoef je voor lichte muziek niet prima vista noten te kunnen lezen. Tenminste dat was destijds in Groningen zo.

Negative K3 fan
10 april 2003, 18:49
Op 2003-02-17 22:04, schreef Arbz:
edit: Hmm bedenk me ineens dat hier denk ik niemand zal zijn die klassiek gaat doen

GRMBL

delphiro
10 april 2003, 20:32
jammer klassiek toelatingseisen zijn best makkelijk

een paar etudes van guiliani / sor / carulli en wat theoretische kennis is voldoende.

Ik heb er wel spijt van dat ik het uiteindelijk nooit gedaan heb (het was HTS of conservatorium) maar aan de andere kant kan ik nu nog altijd gitaarspelen als hobby hebben.. HTS als hobby zou wat lastiger zijn geweest :smile:

bovendien vind ik het niveau van de gemiddelde afgestudeerde gitarist maar heel matig. Ik heb de nodige conservatoriumleraren gehad en die konden aardig spelen maar ik kan er maar 2 noemen die echt konden spelen en die gaven dan ook les als hoofddocent gitaar. De rest had een niveau dat je ook als veel studerend hobbyist kan halen.

Staar je niet blind op het conservatorium, het is super als je het echt wilt maar ik denk toch dat je ook nog *echt* talent moet hebben. Hoe dan ook, als ik nu weer de keuze zou hebben zou ik weer erg twijfelen.. uitvoerend musicus is wel een echt apart en mooi beroep.

Succes met je opleiding!

Kjiratsiekoedel
11 april 2003, 10:10
Ik heb ooit gehoord:

dat je op het conservatorium veel bezig bent met theorie en weinig speelt. Als je echt veel wilt spelen, dan moet je je instrument juist als hobby hebben.

Neals
11 april 2003, 14:04
Zelf speel ik op hobbie niveau..........
In mijn band zit overigens een conza, en dat gezeik over theorie word je niet goed van