PDA

View Full Version : Gibson les paul standard uit 1986



pol
17 januari 2008, 08:39
Is hier iets anders aan qua constructie dan de Les Pauls uit begin jaren '90 ?
Ik heb een Flying V uit dat jaar en die heeft een maple neck, wat ik wel gek vond voor een Gibson, maar het klinkt wel prima en is lekker stabiel , zou leuk zijn moest die Les Paul dat ook hebben.

Iemand een idee hoe dit zit ?

Les Paul kenners, brand los !

Orpheo
17 januari 2008, 11:21
het is nogal exemplarisch. Sommigen zijn goed, anderen minder. Ik geloof dat toen mahonie werd gebruikt voor de halzen, maar dat weet ik niet zeker. 1986 zit in de overgangsperiode van norlin naar de huidige eigenaren, en er werd wat aangerommeld. Wat er bijvoorbeeld 'raar' of anders is, is een wat groter headstock, niet de kluson-type (groene stemsleutel) tuners, andere elementen, maar ik dacht wel dat ze toen een 'mooiere' halsverbinding (bij die halzen maakt de onderkant van de hals ook contact met de body, terwijl het nu alleen maar klemt tussen de zijkanten).

Oh ja; verwacht geen overdreven flametop. De tendens om mooie vlamtops te gebruiken kwam pas op nadat PRS daar groot mee werd, ergo; vanaf de begin jaren 90. Je had 't wel, maar dat is vaak toeval geweest,of juist een heel specifieke serie.


ps: als ik nu onzin uitkraam, please don't judge me ;) ik zit hier met 39 graden koorts achter m'n pc :P

ACSlater
17 januari 2008, 16:44
Wat er bijvoorbeeld 'raar' of anders is, is een wat groter headstock, niet de kluson-type (groene stemsleutel) tuners, andere elementen, maar ik dacht wel dat ze toen een 'mooiere' halsverbinding (bij die halzen maakt de onderkant van de hals ook contact met de body, terwijl het nu alleen maar klemt tussen de zijkanten).

Oh ja; verwacht geen overdreven flametop. De tendens om mooie vlamtops te gebruiken kwam pas op nadat PRS daar groot mee werd, ergo; vanaf de begin jaren 90. Je had 't wel, maar dat is vaak toeval geweest,of juist een heel specifieke serie.


ps: als ik nu onzin uitkraam, please don't judge me ;) ik zit hier met 39 graden koorts achter m'n pc :P

haha beterschap! Dat van die halsverbinding klopt niet. Ook bij de nieuwe Gibsons zijn ze over het algemeen sluitend. Daar waren ze het op het LP forum over eens. Flametops zijn btw niet door PRS geïntroduceerd maar dat weet je zelf ook wel. Volgens mij ging het er meer om dat ze de 58-60'er LP's meer gingen nabootsen en die hadden bijna allemaal een flametop.

Wat je bij LP's uit circa '88 wel ziet, is de soms driedelige top zoals bij Slash z'n '87 Standard. http://www.mylespaul.com/forums/images/smilies/slash.gif

Orpheo
17 januari 2008, 17:05
nee, niet geintroduceerd, maar nadat PRS heel populair werd, gingen veel meer bedrijven flametops op grote schaal gebruiken. Pas sindsdien gingen ze echt bewust zoeken en denken 'ey, die flametops, daar kunnen we extra geld aan verdienen, PRS verkoopt ze als een malle! en krijgen er nog verdodm veel geld voor ook!'.


maar goed, dat is wat ik ervan denk :P