PDA

View Full Version : ENGL & Bogner 2x12 mini-mini-review



Bl44t44p
17 januari 2008, 01:34
ZIE ONDERAAN DEZE PAGINA VOOR FOTO'S

Hallo,

Enige tijd geleden opende ik een topic over de zoektocht naar een 2x12 cab voor bij mijn ENGL Thunder 50 combo (1x12). Nu kan ik jullie mededelen dat mijn zoektocht per vandaag (nouja, inmiddels gisteren) geeindigd is :D En wel bij...... ja, lees het verhaaltje hier onder maar ;)

Ik ben vandaag bij Jukebox in Boekel langsgeweest en mijn eerste bezoek was meteen een groot succes. Erg mooie en ruime winkel, vriendelijke mensen, ruime testhokken en hele erge mooie spullen. Ik stond echt te kijken voor de hoeveelheid high-end spullen, nooit verwacht in een Nederlandse winkel eigenlijk.

Anyway, gesprekje begonnen met een erg relaxte verkoper die ik volgens mij nog ken (en hij mij) van Conijn Muziek. Ik mijn verhaal doen van wat ik precies wilde en hij raadde me de ENGL en Bogner aan (beiden Celestion V30's). Ik had nog nooit een Bogner gehoord dus vroeg me nog steeds af waarom iedereen daar zo enthousiast over is. Nou, daar kwam ik al snel genoeg achter ;) Zogezegd het (bijzonder fijne) testhok ingedoken met mijn eigen PRS en een Thunder 50 van daar.

Ik kan er een megalang verhaal van gaan maken maar volgens mij ziet niemand daar op te wachten en bovendien is de kans erg groot dat ik jullie niets nieuws vertel, dus ik houd het kort.

ENGL 2x12 PRO Straight E212 VH: vooral in het laag retestrak, gedefinieerd, weinig mids, punchy, (helaas voor mij) erg kil.

Bogner 2x12 Closed Back (Super/Over/Larger/whatever-size): warme, ronde vette toon, dik geluid, veel mids, vergeleken met ENGL minder strak

Gelukkig zijn mijn PRS en Thunder van zichzelf al zo strak dat die Bogner echt waanzinnig klinkt. Het kille wat die 1x12 combospeaker eruit pompt wordt weggeblazen door die heerlijke warme toon van de Bogner, wat een supercab zeg, echt waanzinnig. Bij Jukebox hebben ze godzijdank ook die zwarte versies staan, erg vette looks.

Vervolgens nog eens bij wijze van experiment een Invader over de ENGL en Bogner kast geprobeerd (nieuwe head wordt mijn volgende stap) en toen wist ik het: this is it! Bogner = pure sex!

De Bogner valt eigenlijk enigszins buiten mijn oorspronkelijke budget, maar met het oog op mijn fantastische aankomende gitaarcarrière (;)) doe ik er volgens mij nu heel erg goed aan deze high-end 2x12 binnen te halen. Want beter dan dit kan het volgens mij niet?

Ik ga 'm volgende week ophalen dus nog even wachten op de foto's!

artnaz
17 januari 2008, 02:32
Gefeliciteerd man! :)

Ik heb ook een ENGL E212VH, en ben er wel heel tevreden mee. Die warme/ronde/vette/dikke tone van de Bogner spreekt mij wel aan, helaas nooit de kans gehad ze te testen. Dat strakke in het laag herken ik inderdaad wel in de ENGL, maar mijn amp (ENGL Blackmore) is behoorlijk mid-georiënteerd, dus dat compenseert het mooi.

Toch maar eens zo'n Bogner proberen. Als het toch beter kan... ;)

andoni
17 januari 2008, 10:07
Hier ook een uiterst tevreden Bogner OS212-eigenaar. Schitterende cab die erg veelzijdig is, beukt lekker voor metal en klinkt ook vintage genoeg voor subtieler werk. Lijkt wel gemaakt voor de Vintage-stand op mijn Mesa Rectifier en slaagt er erin om mijn DSL100 die ik wat aan de schelle kant vind mooi op te warmen. Wel niet zo draagbaar als ik dacht, wat voor mij de reden was om een 2x12 te kopen, maar de sound maakt veel goed. Inderdaad niet de meest strakke cab (oversized), maar overdreven strakheid vind ik persoonlijk niet mooi.

Daemon
17 januari 2008, 10:25
Leuk verhaal & alvast congrats met de aankoop, want die 2x12 komt er toch wel ;)
Ik ben zelf ook super blij met m'n bogner 4x12, verreweg de beste cab die ik ooit heb gehoord. De jukebox is inderdaad ook een leuke tent met veel goed spul. Ik ben blij dat die tent 15 rijden van me af is :)

AART
17 januari 2008, 10:43
Mooi dat je de Bogner zo fijn vindt. Ik vind ze voor mijn smaak net te vintage(of hoe moet je het noemen). Niet heel strak en met sommige amps een beetje neuzig, maar ik kan me ged voorstellen dat je dat juist lekker vindt.

Valoosj
17 januari 2008, 12:49
Daar ben ik dus ook voor aan het sparen :D een Bogner 2x12 setup. Mijn Engl Thunder 50 met 2x12 pro cab is deze zomer de deur uitgegaan. Je smaak lijkt wel sterk op de mijne ;)

Nielsje
17 januari 2008, 13:14
Lieve Andoni,

wil je misschien per ongeluk nog een keer reageren op m'n PM die ik je meer dan een maand terug heb verstuurd, of liever niet? Mag ook hoor :)

:hippie:

liefs,

Niels

jorrit
17 januari 2008, 18:56
Ik moet zeggen een betere keuze dan die van mij. en ik ben mijn kast ook al kwijt. we wachten op foto's....

Bl44t44p
17 januari 2008, 19:49
Nou, 'n klein teasertje dan ;) Vriend van me probeert een Gibson SG uit op de bewuste testmiddag op de Thunder 50 over de Bogner kast.

http://img301.imageshack.us/img301/6940/testhv4.jpg

Trouwens, aan alle ENGL-fans (waaronder ikzelf :p), ik wil absoluut niet zeggen dat die ENGL 2x12 slecht is! Beide kasten zijn gewoon van topkwaliteit. De sound van de Bogner sprak me simpelweg wat meer aan :)

andoni
17 januari 2008, 21:08
Nou, 'n klein teasertje dan ;) Vriend van me probeert een Gibson SG uit op de bewuste testmiddag op de Thunder 50 over de Bogner kast.

http://img301.imageshack.us/img301/6940/testhv4.jpg

Trouwens, aan alle ENGL-fans (waaronder ikzelf :p), ik wil absoluut niet zeggen dat die ENGL 2x12 slecht is! Beide kasten zijn gewoon van topkwaliteit. De sound van de Bogner sprak me simpelweg wat meer aan :)
Haha, die Invader heeft net hetzelfde probleem als mijn Rectifier. De pootjes van de versterker zijn tekort en het handvat van de cab te groot!

artnaz
17 januari 2008, 21:10
Wat is die Bogner verschrikkelijk groot zeg, naast de ENGL! Kun je net zo goed een 4x12 halen...

Valoosj
17 januari 2008, 21:16
Die bo(g)ner is wel geil in zwarte uitvoering

H.G. Kaufman
17 januari 2008, 22:05
http://img301.imageshack.us/img301/6940/testhv4.jpg

Ey Bl44t44p, zomaar zonder toestemming mijn koppie op gitaarnet knallen? :D

Bl44t44p
17 januari 2008, 22:05
Wat is die Bogner verschrikkelijk groot zeg, naast de ENGL! Kun je net zo goed een 4x12 halen...

Wat is dat nou voor redenering dan :p Voor 300-400 euro extra een 4x12 die én zwaarder is, nóg groter en niet eens zoveel beter klinkt (naar het schijnt)? Nooit gelezen dat de Bogner 2x12's als 4x12's klinken? :)

artnaz
17 januari 2008, 22:56
Ik heb zelf een 4x12 gehad, maar ben overgestapt op een 2x12 wegens de compactheid en gewicht. Dat ik wat minder headroom/druk/power heb neem ik dan voor lief (en ik heb toch geen rock-band meer...*snif*...:(). En om dan weer zo'n oversized 2x12 te halen is dan een beetje onzinnig in mijn geval...;)

Bl44t44p
18 januari 2008, 20:32
Haha, die Invader heeft net hetzelfde probleem als mijn Rectifier. De pootjes van de versterker zijn tekort en het handvat van de cab te groot!

Hoe heb je dat trouwens opgelost? Want die verkoper raadde me eigenlijk het handvat van die cab er af te schroeven ipv blokjes zoals je op de foto ziet...

catalyst
18 januari 2008, 20:38
Hoi,
Ik heb dat opgelost door de rubber voetjes van de Bogner om te wisselen met de voetjes van mijn amp! Check wel even de schroef lengtes...

vidar
18 januari 2008, 21:02
Heb die twee ook naast elkaar getest (De engl 212 PRO en de bogner OS 212, beiden met V30's) Onder mn Mesa Stiletto Deuce en ik vond de engl vetter. De Bogner heeft voor mijn idee iets meer mid dan de Engl en dat heeft de Stiletto van zichzelf ook al genoeg. De Engl sloot voor mijn gevoel beter aan. Zijn zonder twijfel beiden TOP cabs. ik weet niet hoe het met het gewicht van die Bogner zit maar m'n Engl is me al zwaar zat (kilo of 35).
Ik vind beide cabs erg mooi hoewel de Engl er wel heel degelijk uitziet (en ook is) met die dikke randen en de stalen grill.
Zoals gezegd: het is echt een kwestie van smaak!

In ieder geval gefeliciteerd met je mooie cab :D

imlikeajungle
19 januari 2008, 02:08
Gewoon naar de Gamma/Praxis & 4 deurstoppen kopen ipv de voetjes onder je amp, past mooi boven het handvat.

Bogner OS2x12s zijn zonder twijfel sublieme cabs!
Ik heb ondertussen 2 4x12s met vintage Greenbacks, en dat is wat meer mijn smaak dan een V30, maar in vgl met een Engl 4x12 met V30s, een Framus Cobra met Greenbacks en een H&K met Greenbacks, is die Bogner ECHT de shit. Voor een OK prijs een geniale cab. Briljant.

Proficiat met je aankoop!

Bl44t44p
22 januari 2008, 20:25
Jaaa daar issie :)

http://aycu07.webshots.com/image/42166/2001681914718313443_rs.jpg

http://aycu32.webshots.com/image/42271/2001614523362212676_rs.jpg

Met enige moeite helemaal op mijn kamer gekregen (zolder) maar achja dat is het wel waard want hij scheurt echt als een tiet :) Ben benieuwd naar repetitie, ben er in ieder geval heel erg blij mee!

artnaz
22 januari 2008, 20:28
Gefelicteerd! Hij ziet er bruut uit! :)

Ga je hem nou elke keer voor de repetitie van zolder slepen?

Bl44t44p
22 januari 2008, 20:30
Gefelicteerd! Hij ziet er bruut uit! :)

Ga je hem nou elke keer voor de repetitie van zolder slepen?

Ja met dat dilemma zit ik ook een beetje haha :D Op huiskamervolume haal ik er lang niet het maximale uit dus misschien is het wel slim om hem beneden in de gang neer te zetten... we repeteren namelijk op zondag en woensdag en om nou voor één speeldag op mijn kamer een hernia te krijgen... nee.

Zitten wel wieltjes bij dus voor gelijkvloerse dingen is het prima :)

the sure thing
22 januari 2008, 20:52
Dat kaartje hangt er nog zo schattig bij :)

TimmU
22 januari 2008, 22:35
watje, k sleep wel is een 4x12 naar zolder en weer terug;)

Maar gefeliciteerd , prachtige cab!!!!

Lexvandoef
22 januari 2008, 22:44
gave cab, vind hem zo ook wel wat hebben ipv met dat bruine doek

H.G. Kaufman
22 januari 2008, 23:02
Gefelicteerd! Hij ziet er bruut uit! :)

Ga je hem nou elke keer voor de repetitie van zolder slepen?

Nee daar heeft hij slaven voor...
Lees: mij :mad:

Maar ik ben wel vet jaloers :cooler:

artnaz
22 januari 2008, 23:02
Onderdanig lief klein broertje? :satisfie:

Bl44t44p
22 januari 2008, 23:09
Onderdanig lief klein broertje? :satisfie:

Alsjeblief zeg!! Haha :p Nee een vriend en mede-gitarist uit band :)

Nielsje
22 januari 2008, 23:09
Mooie kast! Toch vind ik hem juist met het geelbruine doek mooier. En met G12-65's natuurlijk...

http://www.shorefirerecording.com/images/2x12Big2.jpg

Lexvandoef
23 januari 2008, 00:37
mwah, volledig zwart is ook wel classy, zeker met een volledig zwarte top erop, maar wel met g12-65's natuurlijk :satisfie:

JvD.
23 januari 2008, 09:49
las ik daar iets over een nieuwe top? ik heb thunder gas!

Bl44t44p
1 februari 2008, 00:53
las ik daar iets over een nieuwe top? ik heb thunder gas!

Hehe :D Heb je nog even tot de zomer ofzo? Moet namelijk eerst even mijn spaarcentjes aanvullen voor ik een nieuwe top kan kopen :)

Nielsje
1 februari 2008, 09:26
Zeg, blaataap, ga je d'r ook beamblockers in stoppen?! Ik heb eergisteren toch nog even vergeleken, maar in de mijne komen ze zeker weten!!

Valoosj
1 februari 2008, 12:02
http://aycu07.webshots.com/image/42166/2001681914718313443_rs.jpg

http://aycu32.webshots.com/image/42271/2001614523362212676_rs.jpg


1 woord : GEIL!!

Marc Oblivian
1 februari 2008, 13:02
las ik daar iets over een nieuwe top? ik heb thunder gas!

Ik weet nog wel iemand (niet ikzelf dus) die een Thunder (combo) te koop heeft.
Jaar oud, incl custom footswitch en zo goed als nieuw.
PM me maar even bij interesse.....

JvD.
1 februari 2008, 18:19
Hehe :D Heb je nog even tot de zomer ofzo? Moet namelijk eerst even mijn spaarcentjes aanvullen voor ik een nieuwe top kan kopen :)
ja! ik heb zelf eigenlijk ook geen euro's meer en wilde in de zomervacantie hard werken voor een thunder!

Valoosj
1 februari 2008, 18:56
Ik had een Thunder, vond het een teleurstellende bak. Tenzij je een schel klinkende metalbak wil, dan is ie wel goed denk ik.

JvD.
1 februari 2008, 19:00
Ik had een Thunder, vond het een teleurstellende bak. Tenzij je een schel klinkende metalbak wil, dan is ie wel goed denk ik.
ik heb de combo(1x12 v30) een testrun gegeven, en die was alles behalve schel. ik kon gewoon een heldere clean instellen, en als ik dan switchte naar gain klopte alles precies. ik hou van een "ondzettende warme deken" distortion en dat kreeg ik er uit. ik speelde wel met mij gitaar die een tonezone in de brug heeft.