PDA

View Full Version : Hoge E knalt door de lak.........



--=HANS=--
16 januari 2008, 21:33
Zit net een vers setje snaren op m`n nieuwe klassieke gitaar te zetten op de zelfde manier als altijd. De eerste 5 snaren no problemo en toen kwam de hoge E.............:angry:
Bij het op stemming brengen is hij bij de brug geklapt en als een zweep door de lak heen geknald.

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/beschadiging007.jpg

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/beschadiging008.jpg

Ik zit hier te balen als een stekker en zit me af te vragen of het gewoon domme pech is, een materiaalfout of dat ik wellicht zelf iets fout heb gedaan.
Wat denken jullie, de beschadiging laten vullen met het een of ander of het maar gewoon zo laten en er aan wennen?

Groet, Hans

Spitfire
16 januari 2008, 21:44
In een tijd waarin mensen éxtra betalen voor een ge-reliced instrument zou ik het zo laten :)

Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar ik vind een instrument waaraan je kan zien dat er op gespeeld is mooier dan een gloednieuwe glimmende. Moet je alleen nog wel even doorgaan met krassen maken.

Laser
16 januari 2008, 21:46
Jaaaa, balen zeg.
Dat is pech. Dat kan ook mooi opgevuld worden, maar... wat doe je dan bij een volgende kras? Opnieuw vullen?
Ik zou het er zo bij laten.
The first cut is the deepest....

sanderz
16 januari 2008, 21:51
Ja, ehm... dit is geen schade/slijtage door het bespelen van het instrument, maar door het vervangen van een snaar... dat is niet stoer, dat is vuk++

Ik zou het laten repareren.

Het ziet er trouwens wel zo uit dat ik blij zou zijn dat het niet in mijn oog was gekomen. Of in mijn andere oog.

Er is een praatgroep voor dit soort gevallen.

Pais
16 januari 2008, 21:53
Dat heb ik ook bij mijn gitaar. Ik zie het als een ontgroeningsmerk, want ik denk dat iedereen er zo achter moet komen dat een hoge e een extra winding om zichzelf op de brug wel kan gebruiken. :chicken:
Vooral de 'composiet' snaren. Die zijn dunner en daarom trekt de hoge e zichzelf minder makkelijk strak op de brug.

LaurentB
16 januari 2008, 22:07
Tja...ik ben best zuinig op mijn instrumenten, maar dit soort dingen is niet te voorkomen hoor. Na een tijdje zie je het niet meer.
Ik heb mijn Hopf in 1980 zelfs 500 gulden goedkoper gekregen vanwege zo'n beschadiging.

Azrael
16 januari 2008, 22:15
Hehe, ik stik van dit soort kleine scheurtjes, barstjes en weet ik het allemaal. :chicken:

LaurentB
16 januari 2008, 22:30
Hehe, ik stik van dit soort kleine scheurtjes, barstjes en weet ik het allemaal. :chicken:

Jij, of je gitaar?

--=HANS=--
16 januari 2008, 23:01
Origineel gepost door Pais: Dat heb ik ook bij mijn gitaar. Ik zie het als een ontgroeningsmerk, want ik denk dat iedereen er zo achter moet komen dat een hoge e een extra winding om zichzelf op de brug wel kan gebruiken.:chicken:
Als je te weinig windingen maakt dan glijdt de snaar er als het ware uit en dat gaat volgens mij met minder geweld gepaard. In dit geval knapte hij gewoon. Op een van de foto`s is ook duidelijk te zien dat het einde van de snaar vervormd is.

Groet, Hans

Pais
16 januari 2008, 23:10
Als je te weinig windingen maakt dan glijdt de snaar er als het ware uit en dat gaat volgens mij met minder geweld gepaard. In dit geval knapte hij gewoon. Op een van de foto`s is ook duidelijk te zien dat het einde van de snaar vervormd is.

Groet, Hans


oooh oke duidleijk. Vreemd dat hij daar zomaar gebroken is.
De impact van het losschieten is even groot geweest; ik heb presies zo'n groeve in het bovenblad (twee zelfs, 1 ervan heeft de vorige eigenaar op zn geweten)

RAW
16 januari 2008, 23:41
Als je écht belang hecht aan het wegwerken van deze schade moet je er snel bij zijn.....voordat er vuil in de gebarsten lak terecht komt. Het is dan alleen zaak om erachter te komen welke lak door de fabrikant is gebruikt voor het bovenblad. Een beetje van dezelfde lak is voldoende om de barst op te vullen, daarna héél licht schuren/vlakken en vervolgens polijsten.....zie je er geen barst meer van!

Picker
17 januari 2008, 00:03
Troost: krasje van niks. Is in een paar minuten perfect weg te werken met een drupje cyanoacrylaat. Even afschrapen, schuren, poetsen en klaar is Kees. Zie je er helemaal niks meer van.

Ik sta er wel van te kijken dat dit gebeuren kon. Dat een nylon snaar zo dichtbij de brug een deuk slaat in de lak - ik snap daar helemaal niks van.

--=HANS=--
17 januari 2008, 00:06
Origineel gepost door Picker: Ik sta er wel van te kijken dat dit gebeuren kon. Dat een nylon snaar zo dichtbij de brug een deuk slaat in de lak - ik snap daar helemaal niks van.
Dat is dan twee zielen één gedachte, ik was ook stomverbaasd.

Geniet van het lekkere weer daar Picker!

Groet, Hans

Harald
17 januari 2008, 08:15
Staat toch een aardige spanning op die snaren. Zweepslag is precies het goede woord, als zo'n ding springt. Heb precies zo'n buts in mijn Bernabé :(

M Kactus
17 januari 2008, 08:31
Staat toch een aardige spanning op die snaren. Zweepslag is precies het goede woord, als zo'n ding springt. Heb precies zo'n buts in mijn Bernabé :(

Ik heb ook precies hetzelfde op de mijne. Vandaar dat ik sindsdien altijd een stuk vilt tegen de brug leg wanneer ik snaren vervang...

Rinze
17 januari 2008, 08:51
Doen jullie geen knoopjes aan het uiteinde van de nylon snaren? Doe ik altijd wel (die ene keer in de 5 jaar dat ik mijn spaanse kreng van nieuwe kattedarmen voorzie), de hoge E zelfs twee knoopjes, kan dit niet meer gebeuren.

liesje
17 januari 2008, 12:48
Alleen al bij het halen van mijn nieuwe snaren kreeg ik een VW bus in mijn achterbak, :nervous:
gelukkig stond mijn gitaar veilig thuis en betaald de verzekering van de bus de schade aan de auto.
(mijn volgende setje bestel ik online, wel zo veilig.)
Wel toppy snaren "Savarez"
Zou de kwalitiet ook nog helpen met het oog op de breekbaarheid??

sanderz
17 januari 2008, 13:12
Knoopjes zijn niet mijn sterktste kant, ik ben daar zelfs een beetje fobisch voor, man zijnde. Hooguit een knoop in mijn zakdoek, naar mijn favoriete TV programma.

Het probleem is dat de snaar glad is, dus misschien is het een idee om de snaar met een beetje schuurpapier op te ruwen?

Wellicht off-topic, maar waarom hebben de meeste nylonsnarige gitaren een 'slotted head' en waarom worden de snaren niet gewoon net als bij een staalsnarige gitaar d.m.v. brugpennen bevestigd? Heeft dat een technische of een nostalgische, dan wel cosmetische grondslag?

Pais
17 januari 2008, 13:25
Het probleem is dat de snaar glad is, dus misschien is het een idee om de snaar met een beetje schuurpapier op te ruwen?

Je hoeft de snaar echt niet te bewerken met schuurpapier hoor. Een extra lus is voldoende. En in het geval van Hans is de snaar gebroken, en niet losgeschoten.

--=HANS=--
17 januari 2008, 14:22
Misschien nog een nuttige tip: ik was altijd mijn handen grondig voordat ik snaren ga vervangen zodat er zo min mogelijk vet aan m`n vingers zit. Vooral de nylon snaren in combinatie met vette vingers zijn lastig te doen.

Groet, Hans

Harald
17 januari 2008, 16:52
Wellicht off-topic, maar waarom hebben de meeste nylonsnarige gitaren een 'slotted head' en waarom worden de snaren niet gewoon net als bij een staalsnarige gitaar d.m.v. brugpennen bevestigd? Heeft dat een technische of een nostalgische, dan wel cosmetische grondslag?

Lijkt me vooral een historisch zo gegroeid verhaal. Flamencogitaren hebben vaak wel een platte kop met stempennen door de kop, in tegenstelling tot een 'slotted head'. Wat de bevestiging bij de brug betreft, bij staalsnarige gitaren hebben de brugpennen waarschijnlijk te maken met de veel hogere trekkracht van staalsnaren. Waarschijnlijk zijn ze daarom daarmee begonnen.