PDA

View Full Version : Hoe testen jullie in de winkel?



Onmeunig Hans
16 januari 2008, 19:26
Ik heb dus vreselijk last van GAS.
Ik denk dat ik een nieuwe gitaar nodig heb en wel deze

http://www.theamericanguitarstore.com/catalog/upload/product/656_1.jpg

Voor de kenners duidelijk, een Music Man Luke in de kleur desert gold.

Daar ga ik binnenkort eens op spelen en ik vroeg me af hoe anderen gitaren in de winkel testen. Natuurlijk spelen de meesten van ons een liedje, of 2 of 3 (er schijnen er te zijn die de licks uit Smoke on the Water in de winkel spelen), voelen we hoe de gitaar in de hand ligt en meer van dat soort dingen. Zover kom ik ook wel.
Maar omdat de apparaat qua aankoopprijs het pak Brinta ontstijgt, moet ik het wel echt zeker weten of dit mijn droomgitaar is.

Maar hoe krijg je nu volgens jullie het best een beeld van wat een gitaar kan, hoe zoeken jullie de randjes op en maak je je keuze.

hans

jplm
16 januari 2008, 19:34
Daar ga ik binnenkort eens op spelen en ik vroeg me af hoe anderen gitaren in de winkel testen. Natuurlijk spelen de meesten van ons een liedje, of 2 of 3 (er schijnen er te zijn die de licks uit Smoke on the Water in de winkel spelen), voelen we hoe de gitaar in de hand ligt en meer van dat soort dingen. Zover kom ik ook wel.
Maar omdat de apparaat qua aankoopprijs het pak Brinta ontstijgt, moet ik het wel echt zeker weten of dit mijn droomgitaar is.

Maar hoe krijg je nu volgens jullie het best een beeld van wat een gitaar kan, hoe zoeken jullie de randjes op en maak je je keuze.

hans

Nou, als ik even mezelf als voorbeeld neem; dat lukt niet, een goed beeld krijgen. Ik speel nu bijna 10 jaar, en je krijgt natuurlijk een beetje inzicht, maar het wordt pas duidelijk als je het ding eenmaal een paar weken of maanden thuis hebt. Voor mij is de beste indicatie altijd het gebruik; bij een juiste keuze laat ik onbewust al mijn andere gitaren staan, en aan de andere kant, als ik op een bepaald moment merk dat ik nog steeds erg blij ben met m'n nieuwe aanwinst, maar het ding al in geen weken meer aangeraakt heb, dan is het tijd voor een inruil.
Verder heb ik door de jaren heen een paar dingetjes verzameld die ik gebruik om een grove beoordeling te maken, bijvoorbeeld een klein stukje uit Kathy's Song van Paul Simon, waarmee ik in één maat de balans tussen de treble en de bassnaren kan horen, of een stukje Stairway to Heaven waar bij de meeste gitaren (akoestisch in dit geval) de bas als het ware "gesmoord" wordt. Klinkt wat wazig allemaal, maar ja.

Groet, Jan.

Kim Wilson
16 januari 2008, 20:07
Nee, van een uurtje testen in een winkel kun je denk ik niet beoordelen of het je droomgitaar is. Maar je moet iig zorgen dat je zoveel mogelijk verschillende dingetjes speelt.

Als ik een gitaar ga testen, speel ik zo'n beetje alle verschillende grepen, stijlen en solootjes die ik ken. Beetje rockabilly, blues-akkoorden op verschillende manieren en aanslagtechnieken, powerchords, paar verschillende solootjes. Op die manier probeer ik te zoeken of de gitaar past bij hetgene wat ik ermee wil gaan doen. Een liedje spelen is niet zo belangrijk. Je moet luisteren wat de gitaar doet bij verschillende stijlen en technieken.

bass blom
16 januari 2008, 20:09
grappig, ik heb terwijl ik dat tot gister echt onmogelijk/debiel/niet aan te raden vond, vandaag zomaar online een gitaar besteld bij onze oosterburen. (fender highway one strat, 659,-)
speelt wel mee dat ik hem binnen 30 dagen terug mag sturen maar dat gaat vast niet gebeuren denk ik :D

barno
16 januari 2008, 20:13
testen in een winkel, overkomt me zelden, die enkele keer neem ik wel een eigen amp mee, tenminste als ik hem op sound wil testen. is anders zinloos.

Spitfire
16 januari 2008, 20:14
Ik denk dat dat ook de manier is eigenlijk, gewoon een gitaar kopen en thuis kijken of het écht wat voor je is. Ik ben er wel achtergekomen dat impulsideeën eigenlijk helemaal niet zo slecht zijn.

hendrix2
16 januari 2008, 20:16
Bij mijn laatste gitaar (welliswaar een akoestische) wist ik het na 1 minuut al. Ik sloeg een eerste akkoord aan en zei tegen mijn vriendin: "die zal het worden". 2 weken lang nog andere gitaren getest (die wat meer in mijn budget lagen) maar toch maar contact met de winkel opgenomen of ze die specifieke gitaar nog hadden en opzij wouden leggen. Nog steeds héél tevreden mee.

Normaal heb ik wel wat meer tijd nodig, en dan nog kan je het moeilijk beoordelen. Zo wou ik persé een les paul, ik ben lang gaan testen en vond uiteindelijk een goed exemplaar. Half jaartje later blijkt dat ik toch niet kan wennen aan die les paul hals en body... Pech gehad.

Belangrijk is dat je de gitaar op de moment dat je ze test al erg goed vind. Nooit denken: goh, hier wen ik wel aan (bv een iets bredere hals ofzo). Het moet goed voelen van bij het begin.

Patroon dat ik volg:
-Wat tokkelen (ja ook op elektrische)
-akkoorden (vooral hoger op de neck, om de soepelheid wat te testen)
-verschillende stijlen blues/rock/jazz/...
-CLEAN, vooral clean testen
-Natuurlijk ook even alle registers opentrekken
-met voorkeur op je eigen type versterker spelen
-Met je sleuten een kleine beschadiging maken zodat je wat van de prijs kan afdingen



















dat laatste was om te lachen hé ;)

Valentijn
16 januari 2008, 20:21
als ik in een winkel iets haal dan zorg ik dat ik m even mee nar huis mag, zodat ik m daar rustig kan testen, afstellen zoals ik wil en probeer met mijn amp

Maarja, zal bij gitaar wel heel anders zijn dan bij basgitaar....



;)

AutoStatic
16 januari 2008, 20:22
Ik probeer als eerste uit of ie lekker in de hand ligt, of het halsprofiel ok is, of de knoppen op een juiste plek zitten, of de gitaar je gewoon ligt of niet.
Dan komt het geluid aan de orde. Hoe klinkt ie onversterkt? Heeft ie dan al body? En hoe klinkt ie op een beetje redelijke versterker? Clean en met wat scheur, volume en toon pots checken wat die doen. Wat verschillende dingen doen, open akkoorden, powerchords, riffjes, tokkels, solo'tje.
Vervolgens check ik de constructie van het apparaat, hoe is ie afgewerkt? Is de hals ok? Intonatie is niet zo heel belangrijk, dat kun je afstellen, maar met een wat duurdere gitaar mag je op z'n minst verwachten dat ze 'm uit de fabriek een beetje redelijk afstellen. Zijn de tuners ok? De electronica? Geen rare vlekken of plekken in de lak?
Als laatste: de prijs. Kan ik 'm niet ergens goedkoper krijgen? Valt er wat af te dingen? En als ik 'm bijv. via internet goedkoper kan krijgen ben ik dan eventueel bereid om 'm toch bij de winkel waar ik 'm heb uitgeprobeerd te kopen, ivm ruilen of eventuele problemen met de gitaar, gewoon een stukje service?
Succes met het uitproberen!

JohnLord
16 januari 2008, 20:26
Ik kan bij de winkel waar ik altijd kom en vaste klant ben, een gitaar gewoon voor een weekend mee naar huis nemen. Een avondje repeteren met de band is ook geen probleem. Ik kan de gitaar dan testen in de toekomstige gebruiksomstandigheden. Ik heb nog nooit een gitaar gekocht waar ik later spijt van kreeg.

hesse
16 januari 2008, 20:26
lol, 'pech gehad' met die les paules, komt precies over of het maakt niet uit.. volgende keer beter..

Nu moet ik wel zeggen dat klassieke instrumenten veel makkelijker te testen zijn dan elektrische. Het probleem is dat elke klassiek gebouwd instrument uniek is. Bij elektrische mis je (helaas) vaak te veel warmte of body. Nee, het moet anders geformuleerd: je mist iets instrumenteigen.
Daarom kan ik er inkomen dat je geen maanden gaat zoeken naar een elektrische gitaar bv en daar gans de benelux voor afrijdt. Voor een goede viool of klassieke gitaar zou ik dat wel doen omdat je met een klassiek instrument echt die klik kan meemaken. Met een elektrische gitaar zoek je voornamelijk naar een soort van elementen en dan naar bespeelbaarheid en vooraf baken je een prijsklasse uit. Ik kan zeggen welke el'e gitaar ik leuk vind van klank, sommige ook van spelen. Natuurlijk ken ik niet alles, maar als je een miskoop doet, mja, jammer, maar je zal het toch nooit weten wat voor jouw het beste is. Wsl kom je die wel ineens tegen wanneer je het niet verwacht. Maar je kan onmogelijk altijd je eigen versterker en de hele hoop meenemen.
Voor mij is een goede el'e vinden goed voorbereiden: opzoeken wat je graag hoort, een hoop zaken over gitaren opzoeken en dan een beetje testen. Ligt ze je, ok, ligt ze je niet dan koop je ze niet. De meest perfecte gitaar vrees ik zal nooit eentje zijn uit het dozijn (fender en gibsons die en masse worden gemaakt), maar een toevalstreffer die je tegenkomt na heel veel gezoek.

InternEd
16 januari 2008, 20:31
Daar kom je later pas achter. Omdat je GAS hebt voor deze gitaar, vind je 'm in de winkel al snel lekker spelen. Je bent een beetje gespannen, adrenaline omhoog, op deze gitaar gefocust. Spannend allemaal.

Wat je wel kunt testen zijn de voor de hand liggende dingen of de elementen en knoppen werken, of de stemmechanieken goed aanvoelen, of er geen dode plekken op de toets zitten. Voor het overige naar mijn idee niet.

Dirkdewaard
16 januari 2008, 20:34
Testen?


Ik hou hem een jaar in huis, als ik hem niet aanraak gaat ie weg.

pasqual
16 januari 2008, 20:39
je eigen amp meenemen en je beste gitaar. en vooral niet impulsief handelen. vooral niet alleen voor het uiterlijk vallen. ( ervarings deskundige - twee maal :chicken: )

groeten Pasqual.

AutoStatic
16 januari 2008, 20:43
Testen?


Ik hou hem een jaar in huis, als ik hem niet aanraak gaat ie weg.:D Dit is ook hoe ik het doe hoor ;)

jplm
16 januari 2008, 23:53
je eigen amp meenemen en je beste gitaar.

Wacht even, als je én je gitaar én je versterker meeneemt naar de winkel, wat ging je dan ook alweer kopen? :D

Groet, Jan.

panicchain
17 januari 2008, 00:00
klinkt misschien wat wazig maar,

ik voel meteen of ik een klik heb met een gitaar heb. luister ook naar de verkoper (natuurlijk,niet alle verkopers zijn hetzelfde)

Heb onlangs een bas en gitaar bij the american guitar store gekocht. Beide op aanraden van de verkoper voor bas en die van de gitaar.

Ben superblij met beide apparaten.

Als je er geen klik is, koop m dan niet. Als de gitaar bij je past dan wil je m hebben kosten wat t kost. Dat hoeft niemand je uit te leggen.

Een gitaar past bij je, of niet. Geen tussenweg.

Orpheo
17 januari 2008, 00:01
ik laat tegenwoordig de meeste gitaren bouwen. Ik heb nu de 3e in opkomst. Het is dus voor mij een grote gok. Wat ik echter wel weet is dat 't hout waanzinnig goed is, het halsprofiel perfect is voor mij(n hand), en dat het met alleen snaren al goed gaat klinken. Ik heb nu 2 warmoths, en bij beiden hoor je iets dat PRS, Gibson, Fender, Hamer en carvin (om maar wat kleintjes te noemen van het uppersegment) niet hebben. Precies dat 'instrument-eigen' geluid, karakter, vibe, resonans. Het onversterkte geluid geeft precies alvast weer wat voor versterkt geluid ik ga krijgen, vind ik toch wel tof :)

Maar met 'reeds gebouwde' instrumenten is het nog eenvoudiger. Hoe is het clean? heeft het wat 'boomerigs', of juist wat sprankel? heeft het dat dikke, superstrakke scheurende geluid dat ik fijn vind, dat toch heel open word zodra je je amp effe anders instelt qua gain, of je volumepot wat dichter gaat?

Omdat ik juist aan tunnelvisie lijd (ik speel alleen maar les pauls, en de rest bij tijd en wijle, maar daarvoor geld hetzelfde->), voel ik heel snel of 't wat is of niet. ik kan het geluid, het gevoel van mijn favo les paul nog 'voelen' in mijn slaap. Aan de hand daarvan ijk ik of die ene tele, strat, les paul, es335, es339 of whatever, past in mijn spel, wensenlijstje voor tone en feel.

ACSlater
17 januari 2008, 00:12
Ik pak een gitaar en vraag of de verkoper deze voor me wil stemmen, sluit hem dan aan op een willekeurige versterker en speel dan Smoke On The Water. Als er daarna nog twijfel is dan begin ik met Nothing Else Mathers en eventueel Stairway To Heaven.

hendrix2
17 januari 2008, 00:13
Ik kan bij de winkel waar ik altijd kom en vaste klant ben, een gitaar gewoon voor een weekend mee naar huis nemen. Een avondje repeteren met de band is ook geen probleem. Ik kan de gitaar dan testen in de toekomstige gebruiksomstandigheden. Ik heb nog nooit een gitaar gekocht waar ik later spijt van kreeg.
Wel dat vind ik onverantwoord van die winkel. Als jij die een weekend meekrijgt, en het blijkt niet jou ding te zijn en je brengt ze terug, dan is het geen nieuwe gitaar meer voor mij.

Dirkdewaard
17 januari 2008, 00:33
Ik pak een gitaar en vraag of de verkoper deze voor me wil stemmen, sluit hem dan aan op een willekeurige versterker en speel dan Smoke On The Water. Als er daarna nog twijfel is dan begin ik met Nothing Else Mathers en eventueel Stairway To Heaven.

hahahahaha :rockon:

bass blom
17 januari 2008, 00:58
Wel dat vind ik onverantwoord van die winkel. Als jij die een weekend meekrijgt, en het blijkt niet jou ding te zijn en je brengt ze terug, dan is het geen nieuwe gitaar meer voor mij.

maar als jij hem wilt hebben zeg je, hee, dit is een afgeragde gitaar, wat moet ie kosten? :D

Chris Winsemius
17 januari 2008, 01:02
Als ik 'n gitaar voor 'n Hendrix-sound test kijk ik vooral hoe lang ie blijft fikken en welke aanstekerbenzine 't lekkerst klinkt. Gaan die gasten in de winkel moeilijk doen dan koop of verbrand ik hem wel bij 'n andere winkel.

iwamoto
17 januari 2008, 01:42
meestal pak ik de gitaar eerst even goed vast, bekijk hem van alle kanten, ga er even mee zitten, ffe alles eraan voelen, en dan pas inpluggen, eerst ffe de standen checken, en dan een beetje spelen, vaak een combi van akkoorden en toonladders, beetje muten enzo, gewoon de sound checken, beetje op de body tikken enzo, echt uitvoerig dus :p

MarkV
17 januari 2008, 03:01
meestal pak ik de gitaar eerst even goed vast, bekijk hem van alle kanten, ga er even mee zitten, ffe alles eraan voelen, en dan pas inpluggen, eerst ffe de standen checken, en dan een beetje spelen, vaak een combi van akkoorden en toonladders, beetje muten enzo, gewoon de sound checken, beetje op de body tikken enzo, echt uitvoerig dus :p

Haha dat doe ik dus echt ook. Beetje semi intellectueel kijken of de hals recht is enzo en dan een beetje tokkelen, wat akkoorden. Beetje feeling krijgen of ik ermee overweg kan of evt denk dat ik dat in de toekomst kan. Met een beetje geluk hou je dan een gitaar over waar je helemaal verliefd op wordt.

Anderzijds kan je ook een gitaar kopen waar je niks mee doet of die je toch niet helemaal bevalt (toch wel een erg dikke hals en verkeerd profiel op die Baja telecaster ;-)) en dan wordt het of verkopen of modificeren naar eigen wensen.

Ik geloof niet in het vinden van de perfecte gitaar. Ik denk dat je serieus aan je gitaar moet wennen. En dat kost wel meer dan een paar minuten/uur/dagen.

Dude
17 januari 2008, 08:00
Ik heb dus vreselijk last van GAS.
Ik denk dat ik een nieuwe gitaar nodig heb en wel deze



met die zin overtuig ik mezelf ook altijd weer als er weer wat nutteloos maar oh zo geil nieuws moet komen !

Kim Wilson
17 januari 2008, 08:13
meestal pak ik de gitaar eerst even goed vast, bekijk hem van alle kanten, ga er even mee zitten, ffe alles eraan voelen, en dan pas inpluggen, eerst ffe de standen checken, en dan een beetje spelen, vaak een combi van akkoorden en toonladders, beetje muten enzo, gewoon de sound checken, beetje op de body tikken enzo, echt uitvoerig dus :p
Speel jij eerst ook onversterkt?

Ik wel. Ik heb laatst een gitaar gezocht, en heb eerst ongeveer alle gitaren binnen mijn interesse en budget onversterkt geprobeerd. Op die manier hoor je het karakter van de gitaar, beter dan wanneer je hem inplugt. Na een dik kwartier unplugged testen bleven er nog drie gitaren over. Die heb ik vervolgens een anderhalf uur meegenomen naar een testhokje. En het gekke is dat degene die mij onversterkt het meest aansprak, het ook geworden is. Daarmee is voor mij bevestigd dat de onversterkte kwaliteiten van een gitaar het meest belangrijk zijn. Een gitaar heeft een bepaald karakter, en daar doe je met elementen niks aan.

Agent_Smith
17 januari 2008, 08:33
Speel jij eerst ook onversterkt?

Ik wel. Ik heb laatst een gitaar gezocht, en heb eerst ongeveer alle gitaren binnen mijn interesse en budget onversterkt geprobeerd. Op die manier hoor je het karakter van de gitaar, beter dan wanneer je hem inplugt. Na een dik kwartier unplugged testen bleven er nog drie gitaren over. Die heb ik vervolgens een anderhalf uur meegenomen naar een testhokje. En het gekke is dat degene die mij onversterkt het meest aansprak, het ook geworden is. Daarmee is voor mij bevestigd dat de onversterkte kwaliteiten van een gitaar het meest belangrijk zijn. Een gitaar heeft een bepaald karakter, en daar doe je met elementen niks aan.

Precies! Dat is het idd juist! Ik heb geen versterker nog om een goede gitaar te herkennen.
In een winkel kom/koop ik eigenlijk nooit.

Rutger
17 januari 2008, 09:31
Als je echt voor je 'droomgitaar' gaat, dan is het een kwestie van: het moet klikken. Als je die gitaar in handen hebt en je speelt een paar akkoorden en riedeltjes, dan wéét je gewoon dat het hem is!

Maar, dat geldt natuurlijk voor dat moment. Want stijl en smaak veranderen met de jaren, dus het kan zijn dat een jaar later het niet meer je droomgitaar is...

Bij testen doe ik inderdaad de gebruikelijke check: is de gitaar netjes afgewerkt, is de hals in orde, werken tuners en potmeters goed, blijft ie na wat pluk en trekwerk goed gestemd, speelt de hals lekker en vooral: is het de sound die ik zoek? Je merkt dat vanzelf, omdat je er automatisch plezier aan beleeft en het je inspireeert door op het instrument te spelen.

Maar uiteindelijk valt of staat het met die 'klik'. Als je die maakt, hoef je eigenlijk geen andere gitaren meer te testen.

Nobler
17 januari 2008, 10:16
Helaas heb ik die klik met een gitaar nog nooit meegemaakt in een winkel. Ik moet echt een band ontwikkelen met een gitaar, en dat lukt pas als ik er mijn eigen snaren op heb gezet, hem naar mijn wensen heb afgesteld en er aan gewend ben geraakt.
Testen in een winkel blijft een gok. Ik heb ook wel eens een teleurstelling gehad, dat ik iets in de winkel fantastisch vond, maar dat ik er uiteindelijk toch niet mee uit de voeten kon, dus blijkbaar kan ik toch zelf ook onvoldoende inschatten of het een goede gitaar voor mij is.
Maar ik kijk ook naar fouten, in de hals, in de frets etc. Dergelijke gitaren laat je staan. En ik kijk voornamelijk naar het bespeelgemak, wat lastig te beoordelen is als de gitaar al een tijd in de winkels staat en de hals vuil is en de snaren roestig zijn en de action te hoog is afgesteld.
Het onversterkte geluid zegt mij persoonlijk niet zo veel, ik ben geen toonfreak. Versterkt spelen vind ik lastig. Je hoort het pas goed op een volume dat ik in een zaak niet durf te produceren, zelfs niet in een testhok.
Toch probeer ik even te luisteren naar het cleane geluid, scheurgeluid met akkoorden, en flink vervormd sologeluid, en dan even op alle elementen. Ook probeer ik het regelbereik van de potmeters uit.
En voor de rest ga ik op mijn gevoel af, en dat blijkt helaas niet onfeilbaar.

Orpheo
17 januari 2008, 11:30
over die klik:

ik heb in huis 3 gibson les pauls. 2 gekocht bij max guitars, eentje bij een particulier. Toen ik mijn eerste custom pakte, mijn 3 pup black beauty, toen wist ik al bij het zien ervan; dit word 'm. Maar toen nog spelen. Ik sloeg een akkoord aan, even wennen aan de wat vierkantere hals ipv die ronde hals van mijn custom daarvoor, maar ik was verkocht. Ik betaalde 200 euro, leverde een les paul, strat en een ampie in, en die gitaar was van mij! Het was na een akkoord beklonken.

Zo ook met mijn studio/custom. Hij had een gebroken headstock, dat haalde waanzinnig veel af van de prijs, en het is een uit het centennial-jaar ghehe, maar dat was irrelevant. Ik speelde er effe op, onversterkt, en ik betaalde na een akkoord direct die 450 euro. Met versterking erbij bleek het een meester-zet, omdat nog steeds, 2 jaar later, ik geen LP heb gehoord (die gebouwd is na 1986), die mijn studiootje aan kan qua tone en feel.

Mijn goldtop custom: zie verhaal van de vorige 2 les pauls.

Ik heb heel rap een klik ermee, als 't echt een tof instrument is. Lage frets, dunne hals... Mensen die mij kennen weten dat ik daar heel weinig mee kan, ik heb het liefst een honkbalknuppel als hals, en treinrails als frets. Toch heb ik 2 les pauls met dunne hals (eentje is er ECHT achterlijk dun; dunner dan de wizard-hals van ibanez!!) en lage/dunne frets. waarom heb ik ze? omdat ik er 'verliefd' op werd, het geluid, de vibe, de feel...effe inprikken op mijn favo amps (jcm800,powertone, twintone), en dan weet ik precies weer waarom ik ze gekocht heb.

Bij sommige gitaristen is de klik er wel, bij anderen minder. Bij mij is het de combi van 'klik' en 'erin groeien'. Sommige gitaren associeer ik heel sterk met bepaalde gevoelens, emoties, mensen. Als bij de een ik heel sterk 'agressie' of woede associeer, speel ik daar ook het meest heavy metal op (mijn studio/custom), en bij de ander 'verliefdheid' speel ik daar dus veel classic rock, bluesy shit etc etc op.

Tuurlijk hoor ik alles wel op 1 instrument te kunnen, en dat heb ik ook wel hoor. Ik kan alles mijn BB spelen. Heerlijk instrument is 't. Jammer dat ik er nu niet op kan spelen :( (heb iets ala griep/bronchitis, en heb te weinig kracht om dat ding op te tillen...)

Luke-wannabe
17 januari 2008, 11:36
Wat je sowieso moet doen: Neem de gitaar die je hebt bespeeld.
Ik heb vaak gehad dat ik bij de Feedback een gitaar had getest en wilde kopen. Loop ik naar de balie toe, zegt die gozer: 'Wacht eventjes, dan haal ik even een nieuwe in de doos voor je.' 'Nee..' Zeg ik dan. 'Ik wil déze hebben!'
Handige tip lijkt me zo, want geen 1 gitaar is het zelfde.

Jay75
17 januari 2008, 11:40
Ik koop eigenijk nooit meer een gitaar in de winkel, of het moet iets bijzonders zijn dat ik die gitaar perse wil hebben ( en dan meestal om de looks/GASSSS ).

Ik heb de afgelopen tijd echt VEEEEL gitaren gekocht, maar allemaal 2e hands.
Als ik er dan na een tijdje niks meer mee doe, of het blijkt toch niet echt mijn ding te zijn, dan ruil ik 'm voor een andere, of verkoop 'm weer. Soms speel je kiet (? hehe ) en soms een beetje winst. Ik ben er echt heel makkelijk in geworden, als ik wat tofs zie wat ik wil hebben koop ik 'm gewoon, is het uiteindelijk niks, weg ermee.

Belangrijkste is dat je ook al verlies je er een paar tientjes op, dat ding in ieder geval fatsoenlijk getest hebt. Ik denk dat ik vorig jaar zo'n 15 gitaren heb gekocht, waar ik er nu nog 1 van over heb die gewoonweg geniaal is :)

Lange tijd was mijn droomgitaar een vintage 60's Gretsch Firebird, die Malcolm Young van AC/DC vroeger had. Na lang zoeken gevonden, helemaal verliefd, maar uiteindelijk pakte ik altijd weer een andere gitaar, die net lekkerder speelde. Dus toch maar weer weg ermee, en geen moment spijt van gehad.

Dus dat is natuurlijk ook een optie, gewoon 2e hands een beetje proberen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je een "nieuwe" wilt, had ik vroeger ook :)

Succes

Kim Wilson
17 januari 2008, 11:44
Tja, tweedehands... Het voordeel van het testen in een winkel vind ik dat je verschillende gitaren naast elkaar kunt testen, dus een soort referentiekader kunt opzetten. Als ik nu een tweedehands gitaar ga testen, en morgen een andere, weet ik niet welke beter is, beter aan mijn wensen voldoet. Als ik drie gitaren naast elkaar heb, kan ik dat wel.

artnaz
17 januari 2008, 12:07
Gelukkig ben ik een sterker persoon dan de meesten forummers hier, dus ik kan mijn gas behoorlijk temmen. M.a.w., ik koop zeer zelden gitaren. :p

Maar dat neemt niet weg dat ik ze kan testen natuurlijk. ;) Als eerste kijk ik naar de afwerking. Hals/frets/kwaliteit/beschadigingen etc. Dan ga ik hem onversterkt testen. Verschillende soorten akkoorden, verschillende aanslagen, solo'tjes, met vingers, alles wat ik kan. Als de klank en de bespeelbaarheid bevalt, ga ik een hokje in. Eenmaal ingeplugd test ik alle potmeters en schakelaars. En dan weer op dezelfde manier testen op geluid en bespeelbaarheid.

Maargoed, die laatste stap probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Ik heb al een prachtige gitaar, en het zou zonde van mijn kostbare centjes... :D

Orpheo
17 januari 2008, 12:12
Tja, tweedehands... Het voordeel van het testen in een winkel vind ik dat je verschillende gitaren naast elkaar kunt testen, dus een soort referentiekader kunt opzetten. Als ik nu een tweedehands gitaar ga testen, en morgen een andere, weet ik niet welke beter is, beter aan mijn wensen voldoet. Als ik drie gitaren naast elkaar heb, kan ik dat wel.

voor jou was dat inderdaad wel handiger. Jij wilde een tele hebben/proberen, en dan is een winkel handiger, omdat je er dan tig kan proberen. Maar wat nu als je een nieuwe tele wilt, en je ziet op marktplaats een USA '52 reissue voor 500 euro? Als ik jou was geweest, had ik dan mijn eigen baja tele gepakt, naar die kerel toe geraced (vrouwlief tussendoor lief aankijken, de heg snoeien, de afwas doen, die lekkende douchekop repareren, en de volvo wassen :D ) en die RI getest, met mijn eigen baja als ijkpunt.

Doe ik met mijn les pauls ook. Ik pak dan mijn eigen custom mee, en ga dan kijken of die les paul in de lijn ligt van mijn eigen LP qua tone feel, mojo etc etc. En het is soms heel lastig om je wil om een nieuwe te hebben te beteugelen om te kijken 'is die gitaar wel zo goed? past ie wel in het plaatje? is ie niet heel veel minder dan mijn ouwe, of de rest van mijn set?'.

Immers, omdat ik de feel van mijn BB zo goed ken, en weet hoe de rest er zich mee verhoud, kan ik redelijk eenvoudig al aanvoelen, als ik een nieuwe test tegenover mijn BB, of ie in mijn setje/smaak past of niet :)

Is 't een beetje duidelijk wat ik bedoel?

Rutger
17 januari 2008, 12:15
Oh, en als je veel last hebt van GAS en bang bent daardoor achteraf spijt te krijgen van je aankoop: koop na het testen niet gelijk een gitaar, maar slaap er een nachtje over. Dan kun je nog ns rustig en zonder adrenaline alle plussen en minnen tegen elkaar afwegen.

Kim Wilson
17 januari 2008, 12:16
voor jou was dat inderdaad wel handiger. Jij wilde een tele hebben/proberen, en dan is een winkel handiger, omdat je er dan tig kan proberen. Maar wat nu als je een nieuwe tele wilt, en je ziet op marktplaats een USA '52 reissue voor 500 euro? Als ik jou was geweest, had ik dan mijn eigen baja tele gepakt, naar die kerel toe geraced (vrouwlief tussendoor lief aankijken, de heg snoeien, de afwas doen, die lekkende douchekop repareren, en de volvo wassen :D ) en die RI getest, met mijn eigen baja als ijkpunt.
...
Is 't een beetje duidelijk wat ik bedoel?
Ja, ik snap precies wat je bedoelt. Maar je moet wel eerst een referentiekader hebben. En die heb je niet altijd. Ik had hem iig niet. Ja, die Strat. Maar als ik een Tele ga kopen, ga ik hem niet vergelijken met een Strat. :)
Dat is nu een stuk makkelijker, omdat ik in die Baja idd een prima referentie heb.

chennie
17 januari 2008, 12:20
eerste indruk.
Ligt die fijn in de hand of niet, en qua spel?
Zo ja, dan waarschijnnlijk alles wat hierboven is gezegd. Zo nee, dan zal het hem nooit worden. Hoe hard ik ook zal proberen.

Tis net als een droomwijf, waar je al heel lang gek op bent maar nog nooit 1 woord heb mee gewisseld. Als het dan zover komt en ze doet haar bek open en er komt alleen de grootste leegte uit, dan heb ik zoiets van jammer, dan maar niet.

Jay75
17 januari 2008, 12:20
Oh, en als je veel last hebt van GAS en bang bent daardoor achteraf spijt te krijgen van je aankoop: koop na het testen niet gelijk een gitaar, maar slaap er een nachtje over. Dan kun je nog ns rustig en zonder adrenaline alle plussen en minnen tegen elkaar afwegen.


Daar is toch geen lol aan? Kopuh!!!!!

Jay75
17 januari 2008, 12:21
eerste indruk.
Ligt die fijn in de hand of niet, en qua spel?
Zo ja, dan waarschijnnlijk alles wat hierboven is gezegd. Zo nee, dan zal het hem nooit worden. Hoe hard ik ook zal proberen.

Tis net als een droomwijf, waar je al heel lang gek op bent maar nog nooit 1 woord heb mee gewisseld. Als het dan zover komt en ze doet haar bek open en er komt alleen de grootste leegte uit, dan heb ik zoiets van jammer, dan maar niet.


Dat is wel soooo gay ;)

Rutger
17 januari 2008, 12:22
Daar is toch geen lol aan? Kopuh!!!!!
Geef mij een zak geld en ik koop m :p

Ik merk namelijk zelf bij het testen weleens dat ik een amp of gitaar supergaaf vind, maar dat dat eigenlijk niet helemaal is wat ik eigenlijk zoek. Als je er mee thuiskomt is het wel even leuk, maar dan blijkt na een paar dagen dat het eigenlijk niet was wat je nodig had. Kun je weer van voren af aan beginnen....

Ibanez666
17 januari 2008, 12:25
even proberen geeft je wel een goede indruk, maar ikzelf merk pas na een week veelvuldig spelen of hij me echt ligt. Ik moet altijd op mn eerste indruk afgaan. Ik denk dat voor de meeste mensen wel de belangrijkste graadmeter is...

Tho
17 januari 2008, 12:27
Testen in een winkel vind ik vrijwel altijd kut. De meeste gitaren die in de winkel staan zijn niet goed afgesteld (feedback slaat daarmee alles).

Ibanez666
17 januari 2008, 12:30
Testen in een winkel vind ik vrijwel altijd kut. De meeste gitaren die in de winkel staan zijn niet goed afgesteld (feedback slaat daarmee alles).

Ik denk dat veel gitaren expres een hoge actie hebben om te voorkomen dat de snaren gaan klepperen/trillen op de frets. Ik heb eigenlijk nog nooit een nieuwe gitaar in een winkel gezien met de laagst mogelijke actie

Tho
17 januari 2008, 12:32
Ik denk dat veel gitaren expres een hoge actie hebben om te voorkomen dat de snaren gaan klepperen/trillen op de frets. Ik heb eigenlijk nog nooit een nieuwe gitaar in een winkel gezien met de laagst mogelijke actie

Nee dat ook, maar daar stoor ik me niet aan. Gewoon dat die hele gitaar qua afstel werk echt een zooitje is

Kim Wilson
17 januari 2008, 12:32
Ik heb in een aantal winkels dezelfde gitaren getest, en eigenlijk stonden ze allemaal wel aardig afgesteld. Uitzonderingen waren er natuurlijk wel, maar door de regel was het best aanvaardbaar.

Ibanez666
17 januari 2008, 12:40
Ik heb in een aantal winkels dezelfde gitaren getest, en eigenlijk stonden ze allemaal wel aardig afgesteld. Uitzonderingen waren er natuurlijk wel, maar door de regel was het best aanvaardbaar.


Misschien heb je andere maatstaven :-)

Jay75
17 januari 2008, 12:46
Ik was vorige week in de Feedback in Eindhoven, probeerde een Fender Jaguar, en daarvan miste gewoon het onderste brugzadeltje. Ongelooflijk, ergste is dan nog dat die verkopertjes die daar werken alleen maar slap aan het ouwehoeren waren met een vrij simpele "klant". In plaats daarvan, zorg dan gewoon in de tijden dat ze niks doen dat ze de gitaren netjes afstellen en controleren, zo'n groot assortiment hangt er nou ook weer niet. Maarja...

iwamoto
17 januari 2008, 12:49
Ik was vorige week in de Feedback in Eindhoven, probeerde een Fender Jaguar, en daarvan miste gewoon het onderste brugzadeltje. Ongelooflijk, ergste is dan nog dat die verkopertjes die daar werken alleen maar slap aan het ouwehoeren waren met een vrij simpele "klant". In plaats daarvan, zorg dan gewoon in de tijden dat ze niks doen dat ze de gitaren netjes afstellen en controleren, zo'n groot assortiment hangt er nou ook weer niet. Maarja...
naja, wie weet was het gebeurd op diezelfde dag, zou ook nog kunnen, ik merk zelf dat dingen soms echt onopgemerkt kunnen gebeuren, dan loop ik s'avonds nog even de winkel door, en dan opeens zie ik dat een klant de halve inventaris heeft verschoven, waar ze het lef vandaan halen? geen idee, maar anders zou dat inderdaad diezelfde dag moeten opvallen

Ibanez666
17 januari 2008, 12:50
Ik was vorige week in de Feedback in Eindhoven, probeerde een Fender Jaguar, en daarvan miste gewoon het onderste brugzadeltje. Ongelooflijk, ergste is dan nog dat die verkopertjes die daar werken alleen maar slap aan het ouwehoeren waren met een vrij simpele "klant". In plaats daarvan, zorg dan gewoon in de tijden dat ze niks doen dat ze de gitaren netjes afstellen en controleren, zo'n groot assortiment hangt er nou ook weer niet. Maarja...

Best kans dat ze een gitaar niet eens af kunnen stellen. Ik heb in diverse zaken vaak het idee dat ik een verkoper moet vertellen hoe het een en ander in elkaar steekt en dan heb ik best wel weinig verstand van de technische kant van het verhaal, dus kun je nagaan. Maar dat is niet alleen in gitaarzaken zo. Ga maar s naar de Gamma of zo.

Ibanez666
17 januari 2008, 12:56
Ik denk dat je er dus wel vanuit kan gaan dat het alleen maar beter kan worden dan je ervaring op de gitaar in de winkel. Als hij dus helemaal is afgesteld zoals jij dat wilt..

Kim Wilson
17 januari 2008, 13:06
Misschien heb je andere maatstaven :-)
Er waren nog drie gewaardeerde forumleden bij toen ik een aantal gitaren bij Feedback R'dam heb getest, en ik heb ze alledrie niet gehoord over de afstelling. En ik kan zelf ook wel beoordelen of een gitaar bespeelbaar is of niet. Die Tele's die daar hingen, waren prima. Een paar Strats daarentegen...

Ibanez666
17 januari 2008, 13:19
Er waren nog drie gewaardeerde forumleden bij toen ik een aantal gitaren bij Feedback R'dam heb getest, en ik heb ze alledrie niet gehoord over de afstelling. En ik kan zelf ook wel beoordelen of een gitaar bespeelbaar is of niet. Die Tele's die daar hingen, waren prima. Een paar Strats daarentegen...

Dan komt het waarschijnlijk omdat ik nog nooit op een telecaster gespeeld heb ;-)

Jellyfish00
17 januari 2008, 14:50
Zeg Jay75, jij zegt wel leuk: kope! of: dat is zooo gay! Maar je hebt ook nog mensen die niet alles te besteden hebben. Je hebt ook nog mensen die eerst hun ouders moeten overhalen om iets van zoveel geld te kopen. Je hebt ook nog mensen die niet van impulsaankopen houden, en liever rustig aan doen.

En daar moet je respect voor hebben.

hesse
17 januari 2008, 20:55
Het grootste probleem in de winkel is dat die fabriekssnaartjes eropliggen. En zelfs al liggen ze er goed op: het zijn altijd van die 9'tjes, zeer irritant. Ik heb altijd het gevoel 'hey dat bend makkelijk', en even later 'ow, das waar, oppassen dat die dingen hier niet gaan springen'.
En mja, ik heb een probleem met een groot aantal winkels. Een muziekwinkel (niet gespecialiseerd in gitaren, maar ze proberen het wel te worden (dat lokt meer volk)) begon bij het woord les paules als volgt: 'ahja, we hebben hier ook fenders. Wel de goedkopere versie, maar wel degelijk echte fenders'. Zelden zo hard mijn lach moeten inhouden...

Agent_Smith
17 januari 2008, 21:00
het zijn altijd van die 9'tjes, zeer irritant.

Nou, ik vind die 9'tje anders helemaal niet irritant.

Dark_Tranquillity
17 januari 2008, 21:16
De eerste Rhoads die ik ging bekijken was al de juiste. Doet alles het, zit alles erbij? Ja? Ok die is van mij! Toen ik er ook echt mee ging spelen was het ruk. Ik wist dat het een opknapper was. Affijn, dit eenmaal gedaan, afgesteld, dikke snaren, en toen uren spelen. Dit was het toen echt voor mij, en stiekem, ondanks de vele wensen, nog steeds!

Kortom, wen aan je gitaar, al dat advies is vrij nutteloos, 5 minuutjes in de winkel of bij iemand thuis doet t m ook niet. Of een gitaar fijn speelt weet je imo pas nadat je hem een tijd hebt, en eens een ander probeerd en denk "Goh, die van mij voelt toch beter".

Mitch
17 januari 2008, 21:19
Ideaal testen in de winkel: eigen amp en cab mee, liefst een eigen gitaar ter referentie en een muziekmaat voor een extra paar oren. En je dan, als je er al lang uit bent, stug door blijven spelen en de blikken negeren van pubers die ook dat testhok in willen met een BC Rich :D

Orpheo
17 januari 2008, 21:31
Ideaal testen in de winkel: eigen amp en cab mee, liefst een eigen gitaar ter referentie en een muziekmaat voor een extra paar oren. En je dan, als je er al lang uit bent, stug door blijven spelen en de blikken negeren van pubers die ook dat testhok in willen met een BC Rich :D

en hoe zit 't dan met pubers die les paul customs testen over HOOK amps over bogner cabs? ;)

bass blom
17 januari 2008, 21:33
en hoe zit 't dan met pubers die les paul customs testen over HOOK amps over bogner cabs? ;)

orph neemt gewoon zijn ampje mee in een rugzakje :D

Mitch
17 januari 2008, 21:35
en hoe zit 't dan met pubers die les paul customs testen over HOOK amps over bogner cabs? ;)
Nou, die staan dan nog steeds te wachten voor hetzelfde hok dat ik bezet houd, maar dan met mer spullen in hun handen. 8-)

Orpheo
17 januari 2008, 21:45
Nou, die staan dan nog steeds te wachten voor hetzelfde hok dat ik bezet houd, maar dan met mer spullen in hun handen. 8-)

ah shit, ik las weer verkeerd :D ik las zoiets als 'en de teringherrie negeren van de buren met een bc rich'. zal de koorts wel zijn :chicken:

@BB: ik ga m'n jcm800 verkopen en een twintone2 kopen, en dan kan 't niet meer zo makkelijk in mijn rugtas :D

Lexvandoef
17 januari 2008, 21:47
ah shit, ik las weer verkeerd :D ik las zoiets als 'en de teringherrie negeren van de buren met een bc rich'. zal de koorts wel zijn :chicken:

@BB: ik ga m'n jcm800 verkopen en een twintone2 kopen, en dan kan 't niet meer zo makkelijk in mijn rugtas :D

alsof je jcm800 in een rugzakkie past :satisfie:

Maarre een twintone2, en geen hook? Ik heb ook weleens enthousiaste posts over zo'n ding gelezen van jou.

Orpheo
17 januari 2008, 21:53
alsof je jcm800 in een rugzakkie past :satisfie:

Maarre een twintone2, en geen hook? Ik heb ook weleens enthousiaste posts over zo'n ding gelezen van jou.

de hook is bijna 3000 euro, geen cab beschikbaar, moet ik los kopen....


problemen: geen geld! :D en geen ruimte

De twintone klinkt imo bijna even goed, en is veel kleiner. Interne powersoak voor 25 watt, of 0 watt, als je over de line out speelt met een hoofdtelefoon.

Het is gewoon een mooie tussenweg tussen de HOOK en een klein ampie.

en het wat niet mijn jcm800 die in mijn rugzak ging, maar mijn cmw :)

Lexvandoef
17 januari 2008, 21:55
en het wat niet mijn jcm800 die in mijn rugzak ging, maar mijn cmw :)

ohja das waar, die heb je ook nog.

Rockabilly
18 januari 2008, 00:12
mijn mening is dat je een gitaar waar je interesse in hebt meerdere keren te proberen. Daar doen ze bij de guitarstore absoluut niet moeilijk over verder als 'ie goed voelt voelt 'ie goed al het andere (afstellen, elementen, tuners, jengelstengels etc.) kun je aanpassen natuurlijk, bij die Luke is het misschien raadzaam direct om een nieuwe batterij te vragen.

Kim Wilson
18 januari 2008, 08:19
Ideaal testen in de winkel: eigen amp en cab mee, liefst een eigen gitaar ter referentie en een muziekmaat voor een extra paar oren. En je dan, als je er al lang uit bent, stug door blijven spelen en de blikken negeren van pubers die ook dat testhok in willen met een BC Rich :D
Of nog even een gitaartje van boven halen, ondertussen nog steeds de blikken van pubers negerend. :)


Ja, dat was leuk toen, Tele's testen. :)

Michael AE
18 januari 2008, 17:38
Nog even over dat referentiekader; erg belangrijk inderdaad. Ik heb zelf gelukkig heel veel gitaren en ik heb ook nog eens enorm veel gitaren getest, dus meestal weet ik na 1 akkooord wel of een gitaar iets voor mij is.

Als ik naar een winkel ga, vraag ik meestal of er nog iets bijzonders ligt. Als ik dan het desbetreffende instrument in mijn handen krijg en het is helemaal niets voor mij, dan weet ik in elk geval dat de smaak van de verkoper niet in mijn straatje ligt en ik dus beter zelf kan gaan neuzen.

Zoek ik een specefiek soort gitaar, dan zeg ik meteen wat ik zoek en dat ik het ook echt wil hebben, anders nemen ze je niet serieus.

Is het zo'n winkel met een verkoper zonder smaak(:p), dan pak ik een aantal instrumenten van goedkoop tot duur en check het gewicht. Te zwaar is niets voor mij, te licht is meestal qua balans een beetje vreemd. Vervolgens check ik of alles goed op zijn plaats zit en of de afwerking acceptabel is. Dan check ik de klank zonder versterker. Als het mijn smaak niet is, zal dat het versterkt ook niet zijn, dus dan leg ik hem terug.

Speelt de gitaar als een natte krant, dan wil ik nog wel eens de Leatherman uit mijn zak halen, maar in de meeste winkels kijken ze je dan meteen de winkel uit alsof je een melaatse bent. Vaak is een stugge gitaar zo geholpen door de elementhoogte wat aan te passen. De actie zit ik meestal niet aan, tenzij ik dode punten op de nek hoor die met een lage actie nog wel eens tot ellende kunnen leiden. (Doe dit alleen als de verkopers niet kijken, of soms in overleg met de verkoper, anders ben je gelijk de Sjaak...)

Als er een type is dat me het beste bevalt, dan vraag ik of de verkoper meer exemplaren heeft en of ik die naast elkaar mag horen. Vervolgens vergelijk ik die gitaren weer akoestisch en sluit ze vervolgens aan op de versterker. Ik luister meestal voornamelijk naar de dynamiek en de ballen van een gitaar. Meestal hoor ik behoorlijk snel of een gitaar heeft wat ik horen wil.

Zit er vervolgens iets voor me bij, dan trek ik mijn beurs meteen. (Mits ik geld heb natuurlijk.) Zit er niets voor me bij, dan leg ik de verkoper dat uit. Het is belangrijk dat je eerlijk zegt dat zijn voorraad geen exemplaren bezit die jij goed vind, want anders denken ze dat je een profiteur bent en bijvoorbeeld de gitaar op internet gaat kopen. Meestal hebben ze als je eerlijk bent ook wel door dat je niet zo'n type bent. Vervolgens vraag ik of hij contact met me opneemt, meestal via email, wanneer er een goed exemplaar binnekomt.

Dan ga ik slapen en droom ik over alle gitaren die ik die dag geprobeerd heb. :p

pasqual
18 januari 2008, 21:37
--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Origineel gepost door pasqual
je eigen amp meenemen en je beste gitaar.



Wacht even, als je én je gitaar én je versterker meeneemt naar de winkel, wat ging je dan ook alweer kopen?

Groet, Jan.

beste Jan, als je een gitaar wilt uitproberen kan je dat toch het beste doen met je eigen geluid? ( amp ). en je fijnste gitaar als referentie. maar je kan natuurlijk ook gewoon de duurste amp uitkiezen in de winkel en daar op uitproberen; dan weet je dus nog niets.

groeten Pasqual.

Jellyfish00
19 januari 2008, 11:29
Die ideale manier om te testen lijkt mij: Met een blinddoek voor een winkel inlopen, gitaren uit het rek pakken en als je dé gitaar te pakken hebt qua feel en sound, dan schrikken van het prijskaartje.

Onmeunig Hans
19 januari 2008, 20:36
Ik heb alle goeie tips uitgeprobeerd en heb mijn hart gevolgd.
Vanaf vanmiddag heb ik m'n droomgitaar, de MM Luke in de kleur desert gold (zie openingspost voor pic).

Morgen maak ik wel foto's en open ik wel ff een nieuw topic.
Thnx allemaal.

Hans

Danielovich
19 januari 2008, 22:10
gefeliciteerd;)!!!!!!!!!! Er is als gitarist zijnde niks leuker dan je droom gitaar bezitten. Veel plezier ermee. :)

Borus van den Brand
19 januari 2008, 22:13
Meestal begin ik eerst even 'n goed gesprek met de gitaar, en langzaam laat ik het er op aankomen dat ik haar mag bespelen, en dan geef ik pas m'n oordeel. Meestal ga ik meteen over op de volgende gitaar, maar 'n enkele keer...

Edit: Gefeliciteerd met je droomgitaar!

Danman
20 januari 2008, 00:20
Het is al hier al eerder gezegd en ik ben blij dat ik niet de enige ben:

Ik zal een gitaar altijd eerst onversterkt uitproberen. Dat is voor mij de enige manier om te merken of ik het een fijne gitaar vind. ik speel er een tijd op en voel of hij lekker trilt, lekker voelt, lekker klinkt. Eigenlijk hoor ik al aan de eerste pluk aan een snaar als hij nog aan de muur hangt of ik het uberhaupt de moeite waard vind. En dan gewoon lekker spelen. Als ik er op wil blijven spelen dan is dat al een goed teken. Een groot deel zit in de trilling die een gitaar overbrengt en je moet er gewoon verliefd op worden. Probeer de akoestische kwaliteiten van de gitaar te voel en horen. En negeer de blik van de verkoper die denkt dat je niet serieus bezig bent omdat je hem niet wilt inpluggen.


Meestal zal ik hem ook een paar keer uitproberen. Als ik hem de zoveelste keer nog steeds bijzonder vind dan is het wel wat. Ik koop eigenlijk nooit nieuwe instrumenten maar natuurlijk geldt voor nieuwe dat het inderdaad echt dezelfde gitaar moet zijn. Want elke gitaar is anders. Zelfs onder Gibson, Fender en Gretsch zitten echte prullen en onder de onbekendere merken zitten ook wel eens echt tegekke instrumenten. gewoon uitproberen en verliefd worden.