PDA

View Full Version : Bend



m@rijn
16 januari 2008, 19:25
hallo,

Ik zou graag even wat verduidelijking over het zgn. benden van snaren weten. Ik denk dat ik de juiste techniek nog niet beet heb en ik weet ook niet wanner ik nou de snaar omhoog moet drukken en wanneer omlaag. Ik heb de indruk dat het allemaal wat stroef gaat bij mij... ik heb een Epi LP.

dank u

barno
16 januari 2008, 19:38
Toonhoogte (en vibrato vanuit de pols) zijn van essentieel belang bij bending. Mss nog belangrijker is de timing.

Je kan de snaar naar boven of beneden duwen tot je een halve, een hele, anderehalve toon etc... hoger zit. Naar boven of beneden: maakt niet uit. Meeste gitaristen benden vooral naar boven, omdat je dan je hoge mi ook kan benden.

Albert King, een vande allerbeste, bendde naar onder (speelde linkshandig op een rechtshandige gitaar, omgekeerde snaren dus). SRV, zijn muzikale zoon, bendde vooral naar boven. allemaal goed.

Het is erg belangrijk dat je vanaf het begin je gehoor traint zodat je de beoogde toonhoogte bereikt (op het juiste moment!). Het wordt in vele genres gebruikt maar de beste voorbeelden vind je in blues (met name swing, westcoast, jump)

m@rijn
16 januari 2008, 21:10
ah ok, dank u :). Mijn gehoor is al goed getraind aangezien ik al 9 jaar viool speel ;). Maar ik wilde effe weten of ik het wel goed deed en wat ik kan verbeteren. Dank voor de tip

EuroCinema
16 januari 2008, 22:09
Ik houd altijd aan: hoge e,b en g snaar omhoog duwen, lage e, a en d snaar omlaag trekken. Dan heb je nooit het risico dat je de snaar ongewenst van de toets af duwt.
G kan ook naar beneden, maar dan kun je er geen noten op je b en e bij pakken en da's een heel populaire techniek. Verder is het een kwestie van knijpen met je hand, niet alleen duwen met je vingers. Haak tijdens een bend gerust je duim over de bovenkant van de hals.

barno
16 januari 2008, 22:57
als je viool speelt, zal je ongetwijfeld uit de voeten kunnen met vibrato: dat komt goed uit want om een bend op het einde goed te laten klinken - de noot verliest volume - kan je hem toch door laten klinken met snel vibrato vanuit de pols. Luister naar oa Ronnie Earl en Duke Robillard: zij hebben een heel zuivere bendtechniek.

G.G.
17 januari 2008, 11:21
als je viool speelt, zal je ongetwijfeld uit de voeten kunnen met vibrato: dat komt goed uit want om een bend op het einde goed te laten klinken - de noot verliest volume - kan je hem toch door laten klinken met snel vibrato vanuit de pols. Luister naar oa Ronnie Earl en Duke Robillard: zij hebben een heel zuivere bendtechniek.

Kijk voor vibrato in combinatie met bends eens naar BB King, dat is zo'n beetje zijn handelsmerk. Heel leerzaam.

rocker_71
17 januari 2008, 14:34
Ik houd altijd aan: hoge e,b en g snaar omhoog duwen, lage e, a en d snaar omlaag trekken. Dan heb je nooit het risico dat je de snaar ongewenst van de toets af duwt.


Zo doe ik dat ook!

Marijn: een hele goede oefening voor het benden is om eerst de noot normaal aan te slaan, bv een C en daarna proberen om de B zo te benden (halve toon) dat ie als een C klinkt. Gaat dat goed, dan kun je steeds grotere intervallen proberen, hele toon, twee tonen, of meteen een octaaf :seriousf:

Met soleren is dit trouwens een gave truc: je pakt eerste en gewone E en dan direct een bend van de D naar de E. Doe dit snel een paar keer achter elkaar en het klinkt als een tiet.

Ibanez666
19 januari 2008, 20:03
Hier heb je een voorbeeld: ik bend eerst een hele noot, later een halve, daarna wat improvisatie bends, misschien heb je er wat aan:
http://www.youtube.com/watch?v=mhBYQuj9O3s

ik zit hier en daar wat tegen de pitch aan, maar het gaat ff om het idee

Chief
22 januari 2008, 16:08
Hier heb je een voorbeeld: ik bend eerst een hele noot, later een halve, daarna wat improvisatie bends, misschien heb je er wat aan:
http://www.youtube.com/watch?v=mhBYQuj9O3s

ik zit hier en daar wat tegen de pitch aan, maar het gaat ff om het idee
Wat voor scale gebruik je hier nou? Ik kan tot nu toe alleen de pentatonic A ladder.

Nou heb ik via dat filmpje die licks geleerd maar als ik hem nu zelf wat meer probeer uit te breiden kan ik die pentatonic A ladder er totaal niet bij gebruiken. Tenminste dat denk ik want het klinkt totaal niet.

Ibanez666
22 januari 2008, 16:13
Wat voor scale gebruik je hier nou? Ik kan tot nu toe alleen de pentatonic A ladder.

Nou heb ik via dat filmpje die licks geleerd maar als ik hem nu zelf wat meer probeer uit te breiden kan ik die pentatonic A ladder er totaal niet bij gebruiken. Tenminste dat denk ik want het klinkt totaal niet.


eh, om eerlijk te zijn heb ik geen bal verstand van scales. Ik heb ooit een blues loopje geleerd en van daaruit ben ik gaan experimenteren en de dingen die klonken heb ik onthouden. wat wil je precies weten of zien? Anders film ik nog wel wat voor je

Chief
22 januari 2008, 16:34
Tja eigenlijk hoe je als je op die plek op het fretboard bezig bent naar andere plaatsen kan gaan wat erbij past, maar dat het dan hoger of lager klinkt.

Beetje lastig uit te leggen, maar zegmaar ook in het filmpje waar je die squier test. Zitten stukken in dat je hoger op de hals bezig bent maar ook lager. Hoe weet je nu waar je precies dan moet wezen?

Ik ken dan die A pentatonic. Dan ben je eigenlijk bezig van fret 5 t/m 8 en daar blijft het bij. Alhoewel ik hem dan ook ken over de hele hals in A, maar dat zijn ook nog lang niet alle frets.

Die pentatonic A ladder moet toch te combineren zijn met een andere zodat je meer hals bewerkt.

Ibanez666
23 januari 2008, 09:07
Tja eigenlijk hoe je als je op die plek op het fretboard bezig bent naar andere plaatsen kan gaan wat erbij past, maar dat het dan hoger of lager klinkt.

Beetje lastig uit te leggen, maar zegmaar ook in het filmpje waar je die squier test. Zitten stukken in dat je hoger op de hals bezig bent maar ook lager. Hoe weet je nu waar je precies dan moet wezen?

Ik ken dan die A pentatonic. Dan ben je eigenlijk bezig van fret 5 t/m 8 en daar blijft het bij. Alhoewel ik hem dan ook ken over de hele hals in A, maar dat zijn ook nog lang niet alle frets.

Die pentatonic A ladder moet toch te combineren zijn met een andere zodat je meer hals bewerkt.

Ik heb gewoon 3 posities op de hals die ik al heel lang ken, dat zijn twee dezelfde schema's en eentje die iets afwijkt. De twee beginnen dan op de noot waarin het akkoorden schema staat. En die ene zit er tussenin, maar ik weet niet hoe de noot dan heet die de basis vormt. Vanuit die drie posties ben ik alles op gaan vullen. En de schemas schuiven op met het akkoordenschema, dus als ik niet in a speel, maar in g, schuift alles een hele noot terug op de hals, zodat de begin noot een g is.

Mephistocles
23 januari 2008, 15:11
ah ok, dank u :). Mijn gehoor is al goed getraind aangezien ik al 9 jaar viool speel ;). Maar ik wilde effe weten of ik het wel goed deed en wat ik kan verbeteren. Dank voor de tip
Hèhè... Das toch altijd leuk om te zien; violisten die gitaar leren spelen. Benden heb ik geleerd door heel veel nothing else matters van metallica te spelen. Die solo. Die eerste bend. Een A benden naar B en dan nog met een G dr boeven... En als je dan denkt dat je kunt benden moet je Sultans of Swing van de Dire Straights maar ns proberen. Als je dat kan, kun je benden.