PDA

View Full Version : HSH schema



Di Stefano
16 januari 2008, 17:09
Ik heb net twee humbuckers gekocht om in mijn strat te plaatsen. Ik kan enkel geen schema vinden voor de wiring die ik wil doen. Ik heb een 3way switch waarbij elke positie een pickup selecteert. Volume knop moet op alledrie elementen werken en elke humbucker moet een aparte tonepot hebben.
Heeft er iemand een schema hiervoor?

G.G.
16 januari 2008, 17:22
kijk eens bij www.Guitarelectronics.com (http://www.Guitarelectronics.com)

Di Stefano
16 januari 2008, 17:53
De combinatie met twee tone controls en een 3way switch staat er niet bij:(

G.G.
16 januari 2008, 17:55
De combinatie met twee tone controls en een 3way switch staat er niet bij:(

het oude stratschema? Staat dat er niet tussen?

Di Stefano
16 januari 2008, 19:09
Neen. Die zijn er enkel voor de SSS combinatie.

G.G.
16 januari 2008, 19:19
Neen. Die zijn er enkel voor de SSS combinatie.

Is precies hetzelfde. Kijk eens hoe je 1 humbucker aansluit met 4 draden en zet die dan in dat stratschema.

Di Stefano
16 januari 2008, 19:29
Ik zal proberen of het lukt. Bedankt voor de hulp!

Di Stefano
17 januari 2008, 12:39
Het is gelukt:) Heb het schema van de Malmsteen strat gebruikt. Dat is gelijkaardig aan hetgene wat ik wil. Nu nog enkel de pots veranderen.
Maakt het eigenlijk uit wat voor soort draad het gebruikt voor het bedraden? Is gewoon koperdraad goed?

G.G.
17 januari 2008, 12:54
Het is gelukt:) Heb het schema van de Malmsteen strat gebruikt. Dat is gelijkaardig aan hetgene wat ik wil. Nu nog enkel de pots veranderen.
Maakt het eigenlijk uit wat voor soort draad het gebruikt voor het bedraden? Is gewoon koperdraad goed?

Heb vaak zat met goeie resultaten het dunste draad genomen dat ze in de hobbyzaak hebben (dat dunne taaie kabel van ongeveer 1 mm dik incl. mantel)

Mooiste is het speciale kabel met de stoffen mantel zoals je oa. bij tf en gfs vind. Maar noodzakelijk is het niet.

Di Stefano
19 januari 2008, 22:43
ivm met die potmeters. Op de Dimarzio site staat dat de Air Norton het krachtigst en helderst klinkt met een 500K volumepot en een 500K tonepot. Volgens mijn berekeningen levert dit dus een totaal op van 250K. Aangezien ik mijn twee tone controls altijd op 10 heb staan en ze voor de rest nooit gebruik wil ik de pots door fender no-load pots vervangen en ze zo uit het circuit zetten. Dus dan moet ik om dezelfde load te hebben als twee 500K pots een 250K volumepot erin plaatsen? Of zijn mijn berekeningen verkeerd en moet er toch een van 500K in?

Orpheo
20 januari 2008, 15:37
ivm met die potmeters. Op de Dimarzio site staat dat de Air Norton het krachtigst en helderst klinkt met een 500K volumepot en een 500K tonepot. Volgens mijn berekeningen levert dit dus een totaal op van 250K. Aangezien ik mijn twee tone controls altijd op 10 heb staan en ze voor de rest nooit gebruik wil ik de pots door fender no-load pots vervangen en ze zo uit het circuit zetten. Dus dan moet ik om dezelfde load te hebben als twee 500K pots een 250K volumepot erin plaatsen? Of zijn mijn berekeningen verkeerd en moet er toch een van 500K in?

ja, je berekeningen zijn verkeerd. je kan deze 2 potmeters niet zomaar optellen, ook niet parallel. De tonepot in combinatie met zijn impedantie en de condensator maakt hem een 'variabele condensator', met een te verwaarloze impedantie als de tone openstaat. Immers, de tone staat parallel aan het hele signaal, en iets dat bijna nul is, parallel aan een groter geheel, geeft weinig verandering. Jou berekening geld alleen voor een schakeling waar er 2 volumepots zijn in het pad. bijvoorbeeld: je hebt een les paul met per element volume, en dan OOK nog daarover een mastervolume over de hele output. dan pas geld jou berekening.

Di Stefano
20 januari 2008, 15:53
Dus best gewoon alle pots door 500K vervangen?

Orpheo
20 januari 2008, 15:56
Dus best gewoon alle pots door 500K vervangen?

ja, zou ik wel doen. Wat je altijd nog kan doen voor de gein is parallel aan de pots een 250k weerstandje solderen (even zo snel uit m'n hoofd) om zo de 500k een 250k te maken. kan je dus even snel ervaren, zonder veel gekloot, wat het effect van een 250k potje is. maar bij hummies heb ik 't liefst 500k. geeft net iets minder 'donker', wat bij sommige singles juist fijn is.

Di Stefano
20 januari 2008, 16:57
Dat vind ik net het irritante aan het zoeken en proberen van verschillende opties. Altijd weer de snaren eraf, slagplaat eraf, weer alles lossolderen,...
En heeft de aanwezigheid van twee tonepots (al staan ze heel de tijd op 10) een bepaalde invloed op de klank. Of klinkt enkel een volumepot zonder tone controls juist hetzelde?

nevyn292
20 januari 2008, 19:29
Dat vind ik net het irritante aan het zoeken en proberen van verschillende opties. Altijd weer de snaren eraf, slagplaat eraf, weer alles lossolderen,...
En heeft de aanwezigheid van twee tonepots (al staan ze heel de tijd op 10) een bepaalde invloed op de klank. Of klinkt enkel een volumepot zonder tone controls juist hetzelde?


jaa, dat is de weg naar perfectie, wen er maar aan :hippie:


het zou anders moeten klinken, maar dat is niet voor jouw oren of die van mij te horen, dan praat je echt over zo'n miniem verschil dat het ECHT verwaarloosbaar is, denk aan een verandering van 0,000001 %(ik lul maar wat, het is gewoon ter indicatie, het zou als het goed is een verschil moeten geven, maar dat is niet te horen, iemand mag me zeker verbeteren want ik denk alleen wat logisch na, ik weet hiervan niks zeker)

Di Stefano
20 januari 2008, 20:46
Staan in het standaard circuit van een strat eigenlijk alle drie pots altijd aan?
Of wordt als je het brugelement selecteert de tonepot voor de nek gebypassed zodat er maximaal twee tonepots in de schakeling zitten?
bv in dit schema

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/stratocaster/0107100_02A/SD0107100_02APg2.pdf

Orpheo
20 januari 2008, 21:10
die 2 tonepots werken natuurlijk alleen op de desbetreffende elementen. als je alleen je brugpup aanhebt werken de tonepots niet, en geven ze ook geen significante load mee (er is altijd wel WAT load, omdat geen enkele schakelaar 100% lekvrij is).


verder: ik was even vergeten dat je een stratje hebt. Wat ik zou doen is geen 2 tone doen, maar gewoon mastervolume en mastertone (op het internet staan bijna letterlijk honderden schema's van hoe dat gesoldeerd moet worden).

Ik zou lekker 2x 500k pakken, en als je nog wilt kan je een schakelaartje bouwen op de plaats waar voorheen je tweede pot zat, om dat extra weerstandje aan of uit te zetten, om te kijken of het verschil maakt. Persoonlijk vind ik het heel erg veel verschil maken, 250 of 500, zeker bij de air norton. Het maakt een humbucker imo, vaak te modderig, je verliest er toch wel vaak wat hoog door (imo: teveel! hoe moet ik anders mijn pinch harmonics laten squeelen?!), en ik heb het liefst zelfs een 1megaohm pot.

Di Stefano
20 januari 2008, 22:24
Ik zou toch beide tonepots aanfgesloten willen hebben. Ik zal het dus met drie 500K pots proberen. Zien wat het geeft.

Orpheo
20 januari 2008, 22:45
tja, is aan jou. Ik vind het klote dat je niet je tone kan dichtdraaien als jeje brugpup aan hebt :)

Di Stefano
20 januari 2008, 23:54
Het is dan gewoon een tonepot voor elke pickup afzonderlijk he