PDA

View Full Version : Het geluid van een klappende zeepbel



bass blom
16 januari 2008, 16:07
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/zeep/zeepbel/zeepbelgeluid.htm


Op zaterdag 26 augustus zat ik in de wetenschapsbijlage een stukje van Theo Jansen te lezen over bellen blazen. In dat stukje beweerde hij dat "bij het ontploffen van een zeepbel ontstaat onhoorbaar geluid". Ik dacht eigenlijk onmiddellijk dat die bewering niet klopte. Volgens mij kun je soms horen dat een geluidsbel een plof geluid maakt als hij klapt. Denken is een ding maar een meer wetenschappelijke vraag is of ik dat ook kan meten. Om die vraag te beantwoorden heb ik onderstaande experimenten uitgevoerd.

bass blom
16 januari 2008, 16:10
zo heb ik zelf gisteravond heel zen een paar minuten wind opgenomen, het waaide lekker hard, deur open, NT1A erin en gaan.. :D

minoin
16 januari 2008, 16:50
zo heb ik zelf gisteravond heel zen een paar minuten wind opgenomen, het waaide lekker hard, deur open, NT1A erin en gaan.. :D

Ow, supervet!! Dat kun je perfect in een nummer gebruiken om bepaalde sferen op te roepen. Ik wil zoiets ook gaan gebruiken bij de prog band waar ik in speel. Een beetje wind hier, dikke bak regen erop en een wilde branding (H)

bass blom
16 januari 2008, 16:54
Ow, supervet!! Dat kun je perfect in een nummer gebruiken om bepaalde sferen op te roepen. Ik wil zoiets ook gaan gebruiken bij de prog band waar ik in speel. Een beetje wind hier, dikke bak regen erop en een wilde branding (H)

ja vooral ook voor zulke geintjes is die NT1A super met zijn eigen ruis van 5dB :o

kwam door het preamp topic dat ik het ging doen gister.
heb hem al eerder uit een open raam gehangen vorige zomer, dan weet je ook niet wat je hoort als je dat afdraait later :D
trekkers, fietsers, vogels, vliegen etc..

Han S
16 januari 2008, 17:37
ja vooral ook voor zulke geintjes is die NT1A super met zijn eigen ruis van 5dB :o

..

5 dB? Ik heb een Neumann M149 welke tot de stilste microfoons behoort en kijk wat Neumann opgeeft:

Acoustical operating principlePressure gradient transducer Directional pattern Omnidirectional, wide angle cardioid, cardioid, hypercardioid, figure-8 plus one intermediate position each Frequency range20 Hz ... 20 kHz Sensitivity at 1 kHz into 1 kohm34/47/62 mV/Pa1) Rated impedance 50 ohms Rated load impedance1 kohms Equivalent noise level, CCIR2)28/25/23 dB1) Equivalent noise level, A-weighted2)16/13/11 dB-A1) Signal-to-noise ratio, CCIR2) (rel. 94 dB SPL)66/69/71 dB1) Signal-to-noise ratio, A-weighted2) (rel. 94 dB SPL)78/81/83 dB1) Typical SPL (tube characteristic)3)K < 0,5 %: 120 dB, K < 5 %: 136 dBMaximum output voltage18 dBuDynamic range of the microphone amplifier (A-weighted) for < 0,5% THD (for < 5% THD)101 (121) dBPoweringPower supply N 149 A Matching connectors Microphone DIN8F, Power supply XLR3FWeight730 g Diameter70 mmLength201 mm
______________________________________________
1) Omnidirectional / cardioid / figure-8
2) according to IEC 60268-1; CCIR-weighting acccording to CCIR 468-3, quasi peak; A-weighting according to IEC 61672-1, RMS
3) measured as equivalent el. input signal

bass blom
16 januari 2008, 18:16
ik kan dat van jou niet zo makkelijk lezen han :D
dit zegt de rode site:

Acoustic Principle:
Externally polarised 25 mm (1”) condenser.
Active Electronics:
JFET impedance converter with bipolar output buffer.
Pickup Pattern:
Cardioid.
Frequency Response:
20 Hz ~ 20 kHz.
Output Impedance:
100 Ω.
Sensitivity:
-31.9 dB re 1volt/pascal (25 mV @ 94dB SPL) +/- 2 dB
Equivalent Noise:
5 dBA SPL (per IEC651, IEC268-15)

Maximum Output:
+ 13.7dBu (@ 1% THD into 1kΩ)
Dynamic Range:
132 dB (per IEC651, IEC268-15)
Maximum SPL:
137 dB (@ 1% THD into 1KΩ)
Signal/Noise:
> 88 dB (1kHz rel 1 Pa; per IEC651, IEC268-15)
Power Requirements:
P48, P24 Phantom
Packed Weight:
820 gm (Mic only 326 gm)

Han S
16 januari 2008, 18:52
Je moet maar even hier kijken: http://www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=m149_data
Ik denk dat sommige fabrikanten de zaak wel heel erg rooskleurig voorstellen, iets wat Neumann niet kan doen als A-merk. Maar als ik indertijd op allerlei recensies lees dat de M149 een van de stilste microfoons is, dan neem ik aan dat dat ook zo is en dan kom ik op 11dBA in het meest gunstige geval.

En natuurlijk kun je als fabrikant van alles opschrijven, maar 5 dBA is wel verdomd weinig. DPA welke bekend staat als super de super in de klassieke wereld geeft ook veel hogere getallen op en het is bekend dat die microfoons buitengewoon ruisarm zijn.

bass blom
16 januari 2008, 18:56
nouja, in ieder geval doen die NT1A's het prima, heb er 2 inmiddels.
die wind gister is echt lachen, kun je woofers mee killen :P
mijn alesisjes sloegen zowat 1,5 com uit :D
en dan, toen ik de deur dichtdeed..

bass blom
16 januari 2008, 19:00
maarja, opperkabouter, waar hebben we t over? :D
die M 149 kost een slordige fokking 4 ruggen? :chicken:

Han S
16 januari 2008, 19:39
Het gaat er om dat een M149 kennelijk een keer of 15 zoveel ruis heeft als de NT1 en dat kan ik niet geloven.

bass blom
16 januari 2008, 19:55
horen? for what it's worth :D

voor de veiligheid..
in cubase highpass op 29 hertz
en met 31 band eq alles beneden 50 hertz -20dB
wie alsnog zijn monitors ermee molt, eigen schuld dikke bult :D

http://www.hetgelegevaar.nl/wind.mp3 (320k mp3, opname was 24bit/44k)

zitten een paar vette clipknips in en je hoort me op het laatst heel zachies de deur dichtdoen en wegsloffen :D

edit: de brom die je hoort is een klein buisventilatortje op een meter of 10 afstand boven het plafond :D

Roman
17 januari 2008, 08:29
Ow, supervet!! Dat kun je perfect in een nummer gebruiken om bepaalde sferen op te roepen. Ik wil zoiets ook gaan gebruiken bij de prog band waar ik in speel. Een beetje wind hier, dikke bak regen erop en een wilde branding (H)
haha, wat enorm grappig.
Ik speel zelf in een progband en heb NET TOEVALLIG zelfde dingen gebruikt bij nieuwe opnames.. gniffel.
www.libramentum.nl

bert k
17 januari 2008, 09:59
Je gaat wind opnemen, en je maakt je zorgen over ruis? :seriousf: :seriousf: :seriousf:

bass blom
17 januari 2008, 10:03
wie maakt zich zorgen over ruis? :D

Han S
17 januari 2008, 11:42
Ik heb een stapel CD's met al die geluiden van storm, onweer, lawines, watervallen, kippen, geiten, varkens, noem het maar en het staat er op.

bass blom
17 januari 2008, 11:46
Ik heb een stapel CD's met al die geluiden van storm, onweer, lawines, watervallen, kippen, geiten, varkens, noem het maar en het staat er op.

ja jij hebt alles :sneaky:

Han S
17 januari 2008, 11:58
ja jij hebt alles :sneaky:

Toen er nog CD winkels waren kon je die daar gewoon kopen, was voor filmamateurs bedoeld, mooie geluidjes.

bass blom
17 januari 2008, 12:01
Toen er nog CD winkels waren kon je die daar gewoon kopen, was voor filmamateurs bedoeld, mooie geluidjes.

ja, ik heb ook een keer een heel pakket van die meuk gekocht, was bij de makro in de ram, 25 euro voor 12 cd's :D

amon
17 januari 2008, 12:06
Tja en op allerlei sites kun je ze gratis downloaden...

interessander
17 januari 2008, 19:27
Citaat:
Op zaterdag 26 augustus zat ik in de wetenschapsbijlage een stukje van Theo Jansen te lezen over bellen blazen. In dat stukje beweerde hij dat "bij het ontploffen van een zeepbel ontstaat onhoorbaar geluid". Ik dacht eigenlijk onmiddellijk dat die bewering niet klopte. Volgens mij kun je soms horen dat een geluidsbel een plof geluid maakt als hij klapt. Denken is een ding maar een meer wetenschappelijke vraag is of ik dat ook kan meten. Om die vraag te beantwoorden heb ik onderstaande experimenten uitgevoerd.

De stukjes van Theo zij altijd erg leuk vind ik, leuk om te zien dat ze tot dit soort experimenten leiden.

Dick Wolkendeck
18 januari 2008, 11:01
wie maakt zich zorgen over ruis? :D

Als je maar hard genoeg zingt... niemand.