PDA

View Full Version : natuurlijke pre delay en reverb



Joe_scumbag
6 februari 2003, 18:25
Hoi allemaal, net een heel artikel gelezen over predelay en reverb. En blijkt dat ik mijn predelay (meestal neem ik 4ms) helemaal verkeerd zet (in vgl. met natuurlijke galm althans). Welke waarden gebruiken jullie als jullie respectievelijk een room, hall of plate reverb nemen?

vinni
7 februari 2003, 00:22
Hoi,
Ik weeet niet welk artikel je gelezen hebt, maar over het algemeen kan de predelay ervoor zorgen dat je geluid duidelijker wordt als je preddelay gebruikt. Hoe groter de waarde van de predelay hoe later de reverb zijn intrede doet. Een truuk die ik gebruik is zang die van nagalm voorzien moet worden een vrij lange predelay te geven zodat ze hun definitie behouden en toch met reverb omgeven zijn. Predelay in ander timemodulation effecten zoals chorus hebben weer een heel ander effect.

Overigens....Ik heb ook hele bergen technische artikelen gelezen. Ik gebruik ze meer als richtlijn en als andere invalshoek/ideetjes.
Hoe jij wilt klinken bepaal je helemaal zelf. Als jij een predelay van 0ms perfect vind klinken en je bent er blij mee....houen zo!


Groet,
Vinni

Shay
7 februari 2003, 10:47
Voor ballads vind ik plate het mooiste. Room gebruik ik nooit .. Hall gebruik ik ook wel afhankelijk van sound. Meest gebruik ik plate. Maar dit is waarschijnlijk geen antwoord op je vage puzzelvraag :grin: .



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-02-07 09:49 ]</font>

Joe_scumbag
7 februari 2003, 13:28
Waarom neem je nooit room als ik vragen mag? Ik dacht altijd dat room de warmste verb was en plate eerder koud? Dan vind ik het raar dat je juist plate neemt voor ballads?

vinni
7 februari 2003, 23:50
Gebruik zelf ook niet zoveel room.
Meestal Hall, early reflections en plate.
Room klinkt live niet zo vind ik.

Groet,
Vinni