PDA

View Full Version : 15 lagen spuitlak verwijderen?



frekie
16 januari 2008, 12:26
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/GLPS%20004.jpg

Gibson Les Paul Studio, begin jaren 90, ebben toets dus, niet met de afgebeelde koffer maar met Gibson gigbag, 350 euri :-)

Verkoper had de originele zwarte lak helemaal gestript en de gitaar blank geschuurd. Had hij het daar maar bij gelaten. Maar neen, hij heeft er vervolgens 15 lagen spuitlak overheen gespoten. Volgens mij zonder tussendoor te schuren en zonder filler te gebruiken voor het mahonie. Je ziet en voelt de porien van het mahonie duidelijk. Mooi is anders. Wat te doen. Weer helemaal strippen? Krijg ik die 15 lagen spuitlak er ueberhaupt weer af? Kreeg een tip, zet hem in de olie. Wat voor olie en hoe doe ik dat? Vragen vragen.


Zie verder:

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/GLPS.html

fred dons
16 januari 2008, 13:34
er zijn 2 dingen die je kunt doen;
1 de lak zelf glad schuren en polijsten, moet je volgens mij wel een net resultaat kunnen krijgen
2 de gitaar in een stevige plastic zak doen (tot aan de hals die moet er buiten blijven) en een potje afbijt ruim over de body gieten en vervolgens "luchtdicht" afsluiten, 24 uur laten inweken, dan zou de lak wel volledig opgelost moeten zijn
de reden dat de nek er buiten moet blijven is dat je niet wilt dat je inleg wegsmelt
btw wel eerst de plastic zak testen of deze niet reageert op de afbijt

Saf
16 januari 2008, 22:43
als er niet goed geschuurd is kun je misschien eerst de body bedekken met in loplos middel gedrenkte doeken e ndan laten inweken. dit weekt de verf ook af.

heb je trouwens een foto van hoe die body er nu uitziet.

Agent_Smith
17 januari 2008, 18:49
Mooie deal! Ik had de advertentie ook gezien, maar ja, kheb al een zootje Gibsons. Veel succes ermee!

ACSlater
18 januari 2008, 03:09
de gitaar in een stevige plastic zak doen (tot aan de hals die moet er buiten blijven) en een potje afbijt ruim over de body gieten en vervolgens "luchtdicht" afsluiten, 24 uur laten inweken, dan zou de lak wel volledig opgelost moeten zijn
de reden dat de nek er buiten moet blijven is dat je niet wilt dat je inleg wegsmelt
btw wel eerst de plastic zak testen of deze niet reageert op de afbijt

Ik zou al waarschuwen voor de bindingen die waarschijnlijk verdwijnen maar die heeft een Studio niet zeker? Is dit overigens een serieuze tip Fred? Afbijt is zulke rotzooi dat het hout dit ook gaat merken lijkt me.

fred dons
18 januari 2008, 09:49
afbijt heeft geen effect op het hout en inderdaad de body heeft geen bindingen bij de studio (afbijt wordt ook gebruikt op houten raamomlijstingen)

na afloop wel het hout goed schoon maken (gebruiksaanwijzing hiervoor staat meestal wel op het blikje afbijt)

Rinze
18 januari 2008, 09:55
Mooie vangst Freek! Er staat nu een Patrick Eggle Berlin Pro met koffer en Seymour Duncans op gitaarmakt in Overijssel voor 450 euro, misschien moet je nog een keer op de trein springen? Ik heb geen geld, anders...

Ik zou de boel eerst eens gaan schuren en kijken wat dat oplevert.

niekb
18 januari 2008, 13:48
mazzelaar :angry:


gefeliciteerd.

frekie
18 januari 2008, 20:40
Bedankt voor de tips beste mensen :)

Tja het is een kwestie van domme mazzel en snel reageren. Ik zag de ad om 12.00 uur, om 12.30 zat ik in de trein. De brug blijkt toch origineel te zijn, stond Made in Japan onder (Gotoh?) en de snaren liepen langs de pooltjes vh brug element. Bleek dat ie de brug er verkeerd om op had. Zei ik al dat het een BASSIST was :cooler:
Ik heb hem wat schoongemaakt, toets gereinigd, hals aan de achterkant wat opgeschuurd en gepolijst met Commandant, voelt al heel wat beter aan. Topkam klemt iets met 010 snaren, verder is hij prima qua spelen en klinken. Fretwerk is prima voor een 1992 gitaar. Niet al te zwaar qua gewicht. Ben bezig met een bluesrock project waar hij goed van pas komt. Als ik wat meer tijd krijg ga ik hem misschien wel strippen. Lelijker dan nu kan hij niet meer worden :speed:

Saf
18 januari 2008, 20:45
ben nu wel benieuwd geworden hoe hij eruit ziet eigenlijk

ACSlater
18 januari 2008, 20:55
Ik heb die hele advertentie gemist (zoals de meeste mensen) Kun je eens een foto posten van de gitaar in z'n geheel?

JazzBass
19 januari 2008, 09:29
zegguh.. geen kwaaie woorden over bassisten he? ;)
Ik weet beter hoe een gitaar in elkaar zit dan onze gitarist.. :hippie:

frekie
19 januari 2008, 12:17
OK dan, nog een foto van NA het poetsen :)

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/GLPS2.jpg

Zoals je ziet bestaat de top uit 3 plankjes. Ach ik vind het wel een eerlijke gitaar, geen fancy fineerlaagjes, what you see is what you get. Natural Les Pauls zijn er niet zoveel, er is momenteel een Studio natural met essen top en een limited Studio natural met streepjes esdoorn top en gouden hardware. En een CS LP Custom natural met esdoorn toets :rockon:

ACSlater
19 januari 2008, 12:24
Ziet er niet gek uit. Ik zou de gitaar weer kaal maken en dan sunburst spuiten en proberen een binding erop te prutsen. Waarschijnlijk omdat ik zo gek ben van de LP Standard... Zijn de pickups ook nog wat waard of zijn het van die keramische hb's?

Tapirdier
19 januari 2008, 15:33
Niks mis met keramische humbuckers

ACSlater
19 januari 2008, 16:24
Niks mis met keramische humbuckers

In principe niet nee maar niet mijn favoriet