PDA

View Full Version : Strijkstok op gitaar



FruscianteFan
15 januari 2008, 23:44
Vanmiddag voor het eerst met een strijkstok gespeeld. Eerst kreeg ik er geen (fatsoenlijk) geluid uit, toen ik het blokje hars dat ik erbij besteld had ging gebruiken, kwam daar verandering in. Alleen: na flink wat gespeeld te hebben, zitten de stukjes hars tussen de windingen van (met name) de lage E-snaar. Voelt niet lekker aan en ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de snaar.

Afgezien daarvan vind ik het een erg bruikbaar geluid, mits ik genoeg reverb eroverheen gooi.

Eigenlijk wil ik nog vragen of jullie tips hebben om de hars weer van de E-snaar af te krijgen, maar ik ga er niet van uit dat iemand me daar echt mee kan helpen. Waarom dan toch dit draadje? Omdat ik mijn ervaring even wilde delen.

B_2_the_a
15 januari 2008, 23:58
krijg je er niet af, zit ertussen
nieuwe snaar ;)

LP_CL
15 januari 2008, 23:59
Dat hars is een verschrikkelijke plakboel. Je zal het nooit helemaal vantussen de ribbeltjes van je snaar krijgen. Wat je kan doen is met een vochtige doek met een klein (!) beetje zeep (let op dat je de gitaar niet inzeept, want zeep tast de lak aan!) de snaar schoonmaken. Maar een betere methode is de snaar vervangen.
Een tip: als je echt een strijkstok wil gebruiken, schaf er een extra gitaar voor aan. Dan hoef je niet telkens je snaren te vervangen of af te kuisen.

FruscianteFan
16 januari 2008, 00:58
Wat voor zeep?

Nieuwe snaar is niet echt een optie, want dan zou ik elke dag wel een nieuwe snaar erop kunnen leggen. Wel heb ik de optie om de strijkstok niet op mijn 'main' gitaar te gebruiken - helaas speelt en klinkt het op mijn Les Paul wel een stuk lekkerder dan op m'n Jackson.

Overigens weet ik niet wat precies het effect is van zeep op de polynogwat?-lak van mijn Epiphone, maar da's ook niet het eind van de wereld.

rock 'n roll
16 januari 2008, 06:54
hier staat iets dat snaren koken het vuil van tussen de windingen uithaalt
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=38131

Harald
16 januari 2008, 08:44
Snaren koken zou nog best eens kunnen werken. Hars is idd rot spul, en het zal de octaafzuiverheid van de snaar niet ten goede komen, maar zonder hars heeft de stok geen (iig veel minder) grip op de snaren. Bij snaren koken moet je wel daarna de snaar er weer op krijgen, wat niet makkelijk is als je het snaareindje hebt afgeknipt. Is ook niet een klus die je elke dag wilt doen trouwens.

Vanwege de rotzooi op de snaren, een leuk speeltje dat je het beste met mate kunt gebruiken helaas...

FruscianteFan
16 januari 2008, 09:13
Vanwege de rotzooi op de snaren, een leuk speeltje dat je het beste met mate kunt gebruiken helaas...Ik denk dat ik het gewoon ga doen op mijn Jackson, want die gebruik ik toch niet zo vaak (er zijn twee liedjes die ik erop speel). Ik moet het natuurlijk wel kunnen oefenen, bovendien vertelde een studiegenoot/cellist mij dat een strijkstok regelmatig gebruikt moet worden voor een langere levensduur van de haren.

Pais
16 januari 2008, 09:20
Hars lost gewoon op in alle apolaire organische oplosmiddelen. En als je er 1 gebruikt die vluchtig is, ben je het ook zo kwijt.
Ik heb wel eens wat butanol van mn werk meegenomen om snaren mee uit te spoelen. De vraag is alleen waar je dit soort spul vandaan moet halen.

Harald
16 januari 2008, 09:56
Violisten strijken trouwens op een stuk van de snaar waar ze niet met de vingers komen. Niet alleen omdat de hars niet fijn is aan de vingers, maar het vet van de vingers vermindert de wrijving met de stok. (werkt de hars weer tegen, zeg maar)

LP_CL
16 januari 2008, 10:05
Violisten strijken trouwens op een stuk van de snaar waar ze niet met de vingers komen. Niet alleen omdat de hars niet fijn is aan de vingers, maar het vet van de vingers vermindert de wrijving met de stok. (werkt de hars weer tegen, zeg maar)
Wat een zever. Ik speel al 15 jaar viool, waarvan 5 jaar professioneel (kan er niet van leven, maar verdien er toch centjes mee) en ik vermoed dat je om het hars tegen te werken al eerst je vingers in frietvet zou mogen steken om resultaat te merken.
De toets van een viool stopt gewoon omdat hogerop het niet meer mogelijk is om te spelen omdat:
- de noten te dicht bij elkaar liggen
- de toon niet meer mooi is eens men op het eind van de toets gekomen is, omdat het trillend gedeelte van de snaar te kort geworden is. Je krijgt een iel gekrijs dus.
- omdat de hars inderdaad alles behalve aangenaam is om aan je vingers te hebben.

meneerrobin
16 januari 2008, 11:10
waarschijnlijk zit ik er meters naast... maar als je nu 'unwound' strings probeert? dan kan de hars er toch al niet 'tussen' gaan zitten?


Robin

Harald
16 januari 2008, 11:31
Dan vergis ik me op dat gebied, maar pizzicatos sla je toch ook aan op een andere plek dan waar je strijkt? Of niet? Daar doelde ik op. Van dat vet zal dan wel niet kloppen.


Wat een zever. Ik speel al 15 jaar viool, waarvan 5 jaar professioneel (kan er niet van leven, maar verdien er toch centjes mee) en ik vermoed dat je om het hars tegen te werken al eerst je vingers in frietvet zou mogen steken om resultaat te merken.
De toets van een viool stopt gewoon omdat hogerop het niet meer mogelijk is om te spelen omdat:
- de noten te dicht bij elkaar liggen
- de toon niet meer mooi is eens men op het eind van de toets gekomen is, omdat het trillend gedeelte van de snaar te kort geworden is. Je krijgt een iel gekrijs dus.
- omdat de hars inderdaad alles behalve aangenaam is om aan je vingers te hebben.

LP_CL
16 januari 2008, 11:38
Dan vergis ik me op dat gebied, maar pizzicatos sla je toch ook aan op een andere plek dan waar je strijkt? Of niet? Daar doelde ik op. Van dat vet zal dan wel niet kloppen.
ah, pizzicato's... Tjah, hangt wat af van persoon tot persoon, maar meestal gebeurt dit NET buiten de strijkzone, idd. Hangt ook af van waar je het meeste strijkt. Dichter bij de kam geeft je een sterkere, luidere en scherpere toon (net zoals de brugpickup bij een gitaar), en meer naar de toets eerder een zachte wollige warme toon. Dus om wat variatie in je klank te leggen, verplaats je wel eens je strijkzone. Hetzelfde met pizzicato's. Hoe verder naar de kam toe je plukt, hoe scherper de toon, hoe verder op de toets, hoe zwoeler. Maar NORMAAL gezien pluk je idd niet echt in het gebied waar je strijkt.

LP_CL
16 januari 2008, 11:39
waarschijnlijk zit ik er meters naast... maar als je nu 'unwound' strings probeert? dan kan de hars er toch al niet 'tussen' gaan zitten?


Robin
ja, dat ka je misschien eens proberen. Maar dan nog blijft het een karwei om je snaar schoon te maken. Die hars is echt een plakboeltje hoor.

FruscianteFan
16 januari 2008, 11:52
Het maakt al niet meer uit. Ik heb de 4 hoogste snaren van mijn Jackson afgehaald, de A-snaar een plekje opgeschoven en omhooggestemd naar E (en dat voor een .038!). Dus normaal gitaarspelen lukt zo niet meer; spelen met de strijkstok gaat des te makkelijker. Nu ik de humbucker helemaal omhooggeschroefd heb, klinkt het ook vergelijkbaar met de Les Paul.

Met andere woorden: voorlopig heb ik een gitaar die ik alleen maar voor strijken gebruik :)

Pais
16 januari 2008, 12:03
Zijn er bij jou YouTube filmpjes bekend waar ze dit laten zien?
Ik heb er nooit bij nagedacht dat dat mogelijk is. Ben benieuwd wat je ermee kunt.

Vonk
16 januari 2008, 12:14
GA GEWOON GITAARSPELEN:gitarist:, OF KOOP EEN VIOOL! :cheerup:

;)

FruscianteFan
16 januari 2008, 12:46
Zijn er bij jou YouTube filmpjes bekend waar ze dit laten zien?
Ik heb er nooit bij nagedacht dat dat mogelijk is. Ben benieuwd wat je ermee kunt.Ehm, Radiohead - Pyramid Song (Amsterdam, 5 mei 2006). Het voorprogramma van Tom McRae en Lux gebruikte er een op akoestische gitaar, klonk ook erg mooi.

Verder maakt natuurlijk het meeste werk van Sigur Ros er gebruik van.

Het schoonmaken van de snaren gaat trouwens best makkelijk met een T-shirt en wat speeksel.

Makor1966
16 januari 2008, 13:07
Hars kun je verwijderen met spiritus. Niet op de lak laten komen.

Swaag
16 januari 2008, 13:10
Zijn er bij jou YouTube filmpjes bekend waar ze dit laten zien?
Ik heb er nooit bij nagedacht dat dat mogelijk is. Ben benieuwd wat je ermee kunt.Jimmy Page!!

JazzBass
16 januari 2008, 14:10
of je koopt zo'n Ebow.. heb ik zelf ook, gebruik ik voor gitaar en basgitaar. Komen hele verschillende geluiden uit, als je hem goed gebruikt. Die dingen worden niet veel gemaakt, maar kun je vaak wel bestellen.

De Beer
16 januari 2008, 15:31
Jimmy Page!!Wat hij zegt!

JanusB
16 januari 2008, 17:02
Wat hij zegt!
Song: Dazed and Confused

KoenB
21 januari 2008, 19:25
Zou toch cool zijn, als iemand echt een viool-gitaar zou proberen te bouwen. Wel met frets, maar ook met een bollere hals (zodat de snaren bol staan, waardoor je er makkelijk bij kan met een strijkstok). Maarja, daar komen dan weer allerlei ongewone problemen van, zoals zelf speciale bruggen maken enzo... gewoon even verder fantaseren op dit onderwerp :)

hesse
21 januari 2008, 20:18
- omdat de hars inderdaad alles behalve aangenaam is om aan je vingers te hebben.

Dat is volledig waar. Maar! voor bepaalde pizzicatovormen is hars aan je vingers zeer gewend omdat je vingers dan al wat plakken aan de snaar en je niet de trekbeweging moet doen...

FruscianteFan
21 januari 2008, 21:19
Zou toch cool zijn, als iemand echt een viool-gitaar zou proberen te bouwen. Wel met frets, maar ook met een bollere hals (zodat de snaren bol staan, waardoor je er makkelijk bij kan met een strijkstok). Maarja, daar komen dan weer allerlei ongewone problemen van, zoals zelf speciale bruggen maken enzo... gewoon even verder fantaseren op dit onderwerp :)Nouja, ik heb er nu alleen op de plaats van de lage E en D snaren op zitten. Dan kun je er prima bij hoor :p

m@rijn
21 januari 2008, 21:42
ik zal nu niet al die antwoorden lezen, maar op mijn viool kan ik met een speciaal doekje makkelijk de hars van mijn snaren halen. De snaren zijn wel niet zo grof als die van een gitaar, maar het lukt wel om de snaren mooi proper te maken. Ik heb dat doekje in Antwerpen gekocht in Pro Arte.

KoenB
21 januari 2008, 22:35
Nouja, ik heb er nu alleen op de plaats van de lage E en D snaren op zitten. Dan kun je er prima bij hoor :p

Helemaal waar :p

Maniaaaak!!
27 januari 2008, 18:51
Zou toch cool zijn, als iemand echt een viool-gitaar zou proberen te bouwen. Wel met frets, maar ook met een bollere hals (zodat de snaren bol staan, waardoor je er makkelijk bij kan met een strijkstok). Maarja, daar komen dan weer allerlei ongewone problemen van, zoals zelf speciale bruggen maken enzo... gewoon even verder fantaseren op dit onderwerp :)


:0 Ik doe al een goeie 20 jaar niet anders! Op mij '57 Vintage ReIssue strat. de 2 e-snaren staan het laagst, b- en a snaren staan weer iets hoger en mijn G en d snaren staan het hoogst. Mijn actie is voor sommigen onspeelbaar. (wat asl nadeel heeft dat ik op een degelijk afgestelde gitaar veel moeite heb om normaal te spelen..)

De gemiddelde stratocaster-achtige brug met individueel in hoogte verstelbare zadels kan dit zonder moeite naar mijn idee...