PDA

View Full Version : Aarding van de hele zooi.



Mephistocles
15 januari 2008, 21:49
Gôh, vraagje. Ik ben soms nogal onduidelijk dus zal ik straight to the point proberen te zijn.

Als je je gitaar en versterker niet aard, krijg je zo'n ruis, tot je de snaren (of een ander stuk metaal aan je gitaar) aanraakt. Dan ben jij de aarding en heb je geen ruis.

Sluit je de gitaar aan op een aarding, is de ruis weg en hoor je er dus niks van bij het aanraken van de snaren.

In de kerk heb je andere elektrische apperaten, zoals elektrische piano, microfoons, ect. Die worden vaak ook geaard.

We hebben alles op één aarding. Dat betekend dat dat wel eens kan gaan storen.

Ik de kerk hebben we ook ringleiding. Dat is een magnetisch veld, veroorzaakt door een spoel; een draad langs de muren. Gehoorapperaten en elementen vangen dit signaal op en versterken het. De cymbals en alle metalen onderdelen van de drums verbuigen dat veld, waardoor ik in een ruim dubbele intensiteit van het veld sta.

Al deze storing wordt nog eens extra versterkt als ik een overdrive/distortion aanzet.

Al met al een hoop storing en ik wordt er helemaal gestoord van. Wie heeft er ideeën hoe ik al deze stoorzenders kan elemineren (en nee, daarmee bedoel ik niet mensen met een gehoorapperaat elemineren zodat de ringleiding uit kan ;) ). Het liefst maar één keer humbucker posten alsjeblieft. Ik weet dat dat voor zeker minstens 80% scheelt, maar ik speel op een strat.

Wiellem
15 januari 2008, 22:21
Ik zou er een elektricien bij halen die alles of omlegt of iig verandert waardoor het weg/minder is. Denk zo dat je er zelf niet heel makkelijk iets aan kunt doen, toch?

Vonk
15 januari 2008, 22:54
Over ringleiding is al zoveel gesproken. Geeft de zoekfunctie geen antwoord op je vraag? Ik meen me te herinneren dat Nocki eens wat vertelt heeft over ringleiding, maar dat is toch al een tijd geleden langsgekomen...

Oh ja, en gebruik humbuckers! Dat scheelt al 80%! (1 keer mocht het langskomen). Je kan ook proberen een humbucker in singlecoil-formaat te gebruiken (hotrails zijn een hot item vandaag...). De SD Hotrail zelf en ook de JB is in hotrail-formaat.

JazzBass
16 januari 2008, 14:12
1 woord; Superstrat... ;)

De Beer
16 januari 2008, 15:27
Buiten de ring gaan staan, vaak zit die alleen rond het publieke gedeelte.
Zo niet heb je niet veel opties.

Alle instumenten/apparatuur op de zelfde aarde zou alleen maar voordelig moeten zijn.

no 1 hops
17 januari 2008, 19:00
1 gitaar shielden, ik weet sommigen zeggen dat het geluid verandert, maar je wilt de stoorzenders kwijt en heb zelf niet veel gemerkt van verschil.
2 koop een set single coil noisless.
Bill Lawrence heeft de noisless ontworpen die nu in de fender AM de luxe strat zitten en heeft ook zelf zijn eigen versie L280 (met een meer moderne sound) en de L200 (wat meer vintage sound te koop).
heb er 1 van (l280)en die is echt stil.
ook daar zijn er weer mensen die zeggen dat het minder dynamisch is maar daar merk ik niet veel van.
ook zijn de AM de luxe pups de laatste tijd als set te koop
en lees hier maar hoe die tot stand gekomen zijn en fender daar controle op houd
http://www.billlawrence.com/Pages/SCNHistory.htm

johantipker
18 januari 2008, 13:35
ooit heb ik in een dergelijke setting gespeeld met het zeer merkwaardige effekt, dat op het moment dat ik mijn gitaarversterker inschakelde....de techneut een fluittoon / feedback.... op z'n foh speakers en monitors kreeg... hij verdween alleen als ik mijn amp weer uitzette of heel zacht zette. (gtr met EMG pick-ups ruisvrij enzo)... heel weird raar enzo...

(de enige remedie voor mij was om heel mij zootje ruim op tijd op te stellen en vast aan te zetten, voordat de tech zijn pa meuk inschakelde....
dan was het verder fijn zijn probleem..... haha..... :seriousf:

no 1 hops
18 januari 2008, 14:02
als je met zoveel signaal geweld moet werken is de kwaliteit (afscherming)van de kabel die je gebruikt, ook tussen de trapbakje van belang

Mephistocles
18 januari 2008, 15:29
Over ringleiding is al zoveel gesproken. Geeft de zoekfunctie geen antwoord op je vraag? Ik meen me te herinneren dat Nocki eens wat vertelt heeft over ringleiding, maar dat is toch al een tijd geleden langsgekomen...

Oh ja, en gebruik humbuckers! Dat scheelt al 80%! (1 keer mocht het langskomen). Je kan ook proberen een humbucker in singlecoil-formaat te gebruiken (hotrails zijn een hot item vandaag...). De SD Hotrail zelf en ook de JB is in hotrail-formaat.
Jah, dat klopt. Het enige wat tussen Nocki's en mijn huis staat is een aldi, en we gaan toevallig ook naar de zelfde kerk. En toen ik bij Nocki deze site open zag staan, toevallig, werd ik toevallig ook lid van deze site.

Maar er stond toch niets concreets van oplossingen. Ik heb de technieker er over gepraat, maar hij zegt dat de boel shielden miss helpt. Metaal om de elementen heen bijvoorbeeld. O ja, ik zit op de middelbare. Ik heb geen geld.

Het + tegen - zetten is alles wat je hoeft te doen en dan is het weg. Dat kan op mn strat, maar dan krijg je zo'n "neuzig" sultans of swing geluidje.

@no 1 hops, trapbakje? :chicken:

@ De Beer: Da was een goeie. Ik stond 2 meter buiten de spoel en het was weg. Denk ik teminste, want ik stond buiten. Met andere woorden, de kabel ligt door het volledige gebouw.

no 1 hops
19 januari 2008, 11:11
trapbakje, oftewel losse pedalen, ook die kleine tussenkabeltjes kunnen rotzooi oppikken, dus hoe beter de afscherming van de kabel zelf is hoe minder je opvangt.
(gebruik je veel van die losse effecten?)


een distortion of overdrive zal alles alleen maar versterken dus ook de troep.
je moet dus je hele chain, dus van gitaar tot amp checken op lekken (dat rijmt)
en soms kom je dan voor de keuze tone of electronische narigheid.

Mephistocles
20 januari 2008, 16:04
trapbakje, oftewel losse pedalen, ook die kleine tussenkabeltjes kunnen rotzooi oppikken, dus hoe beter de afscherming van de kabel zelf is hoe minder je opvangt.
(gebruik je veel van die losse effecten?)


een distortion of overdrive zal alles alleen maar versterken dus ook de troep.
je moet dus je hele chain, dus van gitaar tot amp checken op lekken (dat rijmt)
en soms kom je dan voor de keuze tone of electronische narigheid.
O stom duh... waar zat ik met mijn hoofd... O ja ik weet het weer. In ieder geval niet bij gitaren :roll: Alleen een ME50 (voorlopig) en een muff fuzz (als ik de potmeter heb vervangen)