PDA

View Full Version : Multi-distortion/overdrive-effect?!



MartijnTimmermans
15 januari 2008, 21:44
Hallo allemaal!

Zoals de titel al verklapt ben ik op zoek naar een multi-effect met veel verschillende soorten distortions/overdrives. Ik heb nu een behringer v-amp maar de overdrive dingen daarop klinken toch niet echt naar mijn wens, en de andere effecten(flanger, chorus enz.) gebruik ik eigenlijk nooit. Ik speel momenteel op een LC spitfire gitaar en een Laney HCM30R versterker en ik heb ook nog een crybaby wah.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rude Perception
15 januari 2008, 21:45
line6 heeft van die dingen. Weet niet hoe het model heet.

MartijnTimmermans
15 januari 2008, 21:57
line6 heeft van die dingen. Weet niet hoe het model heet.
Bedoel je de DM4? link (http://line6.com/stompboxmodelers/dm4.html)
Heeft iemand ervaring met deze?

Aimé
16 januari 2008, 10:35
http://www.musiciansfriend.com/product/Boss-OD20-Drive-Zone-Twin-Pedal-wCOSM?sku=151427

hup!

Gitaargek
16 januari 2008, 10:44
Als het alleen zoekt naar distortion types:

Digitech Hot Rod
Digitech Distortion Factory (DF-7)

M Kactus
16 januari 2008, 10:46
De Liquid Blues en Solid Metal pedalen van Damage Control (http://www.damagecontrolusa.com/) en eventueel ook hun andere pedalen.
Line6 heeft de DM4, de Korg Pandora heeft een hoop effecten, maar die distortions ken ik niet zo goed.
En dan kan je natuurlijk ook nog (veelzijdige) losse pedaaltjes kopen.

MartijnTimmermans
16 januari 2008, 19:02
Zitten er buizen in die pedaaltjes van damage control?

JelmerOnGuitar
16 januari 2008, 20:45
Zitten er buizen in die pedaaltjes van damage control?

Jah er zitten 2 kleine buizen in, je ziet ze wel zitten aan de zijkanten van die pedaaltjes.

tubeonly
16 januari 2008, 20:54
En verder nog de ibanez pds1 (distortion) en pod1 (overdrive). Zijn analoge pedalen die je digitaal via midi of de footswitch kunt aansturen met 10 programma's.

Line6 DM4 kan ook interessant zijn. Hangt er vanaf hoe veelzijdig dat je wilt zijn met je soorten distortions. Maar als je kijkt hoeveel ruimte hij gebruikt kun je misschien ook gewoon 3 losse pedaaltjes kopen ;-)

Ah ja, rackvorm: Marshall JMP-1 Die legde ik vroeger gewoon los op mijn versterker en gebruikte ik als effect in mijn Fender super six reverb...

M Kactus
16 januari 2008, 20:58
Zitten er buizen in die pedaaltjes van damage control?

Ja, er zitten buizen in het signaalpad, net als bij de Tonelabs. En ze kunnen gebypassed worden.

MartijnTimmermans
17 januari 2008, 14:42
Als ik voor losse pedaaltjes zou gaan, welke zijn dan aan te raden?

M Kactus
17 januari 2008, 15:23
Dat hangt helemaal van je budget en klankwensen af, aangezien ze van vijftig tot 250 euro per stuk kosten. Je kan naar de grote merken zoals Boss, Ibanez, Electro-Harmonix en Digitech kijken, of naar de zogenaamde boutique-pedaaltjes, zoals die van Zvex, Crowther, Fulltone en talloze tubescreamer-varianten. De eerste zijn uiteraard goedkoper dan die laatste.
Er staat hier op het forum al heel wat informatie over de verschillende distortion- en overdrivepedalen, daar kan je vast iets uithalen. Bij meer specifieker vragen zijn er zat mensen die je willen helpen :)

MartijnTimmermans
17 januari 2008, 15:34
Mijn budget ligt rond de 200 euro maar minder mag ook.
Het geluid dat ik zoek is:
- Pearl Jam
- 3 doors down
- Gary Moore
- RHCP

M Kactus
17 januari 2008, 15:39
Mijn budget ligt rond de 200 euro maar minder mag ook.
Het geluid dat ik zoek is:
- Pearl Jam
- 3 doors down
- Gary Moore
- RHCP

Ik denk dat je met een Proco Rat dan al ver komt. Het is een redelijk breed inzetbaar pedaal dat van lowgain naar highgain kan. Daar kan je dan nog een Tubescreamer of een Bluesbreaker bijhalen die specifiek voor de lagere gain gemaakt zijn, of een fuzz (als ik aan Gary Moore denk). En er zijn natuurlijk honderden oplossingen, waarvan er enkelen al besproken zijn op het forum (zeker RHCP), dus zal iedereen met de zijne komen. Nu heb je de mijne toch al ;).

MartijnTimmermans
17 januari 2008, 15:44
Ik ga kijken naar die Proco Rat!
Bedankt :hippie:

EuroCinema
17 januari 2008, 15:50
Let op bij het testen: de toneknop werkt precies andersom bij de Rat. Open = dof, dicht = fel.

MartijnTimmermans
17 januari 2008, 16:38
Ik zie net na ff op google gezocht te hebben dat er toch wel veel verschillende zijn. Welke is, denken jullie, de beste voor de bands die ik gegeven heb?

M Kactus
17 januari 2008, 17:01
Ik zie net na ff op google gezocht te hebben dat er toch wel veel verschillende zijn. Welke is, denken jullie, de beste voor de bands die ik gegeven heb?

Als ik naar je lijstje kijk, zou ik zeggen de YouDirty Rat (de meest "classic" klank), maar het kan net zo goed zijn dat jij een heel ander pedaal veel beter vindt klinken. Het hoeft niet eens een Rat te zijn :p.

MartijnTimmermans
17 januari 2008, 17:44
Het hoeft niet eens een Rat te zijn :p.
Wat dan wel als ik vragen mag?

M Kactus
17 januari 2008, 18:00
Wat dan wel als ik vragen mag?µ

Nou, zoals ik al schreef zijn er echt tonnen mogelijkheden. Overdrive en distortionpedalen zijn nou net de meest vertegenwoordigde pedalen. Je kan best eens naar de sticky in dit subforum gaan over de soundclips en je oren te luisteren leggen. Je kan ook op youtube gewoon "overdrive" of "distortion" ingeven, geheid krijg je een hele hoop posts. Maar om het zoeken iets gemakkelijker te laten gaan:

- Ibanez Tubescreamer (TS9 of TS7)
- Boss Bluesdriver (BD3)
- Marshall Bluesbreaker (BB2)
- EHX Big Muff
- Proco Rat
- Zvex Box Of Rock (niet echt binnen je budget, geloof ik)
- Krank Distortus Maximus (kan ook relatief low-gain, ondanks de naam)
- Fuzz Face (Fuzz is een bepaald soort distortion, maar luister eens of het wat is)
- Crowther Hot Cake
- Fulltone OCD (hier zijn er ook verschillende van)
- Boss OD1 & OD2
- Boss DS1
- ...

De lijst is echt eindeloos. als je een search doet op dit forum naar "overdrive", dan kom je heel wat topics tegen van "welke overdrive voor mij". Als je die allemaal doorspit hebt, trek je naar youtube en naar de sticky met clipjes. Welke je dán nog overhoudt, ga je uitproberen in de winkel, en dan heb je gevonden welke je wilt :p

MartijnTimmermans
17 januari 2008, 18:14
Bedankt M Kactus!
Heb ik weer wat te doen na school! :soul:

M Kactus
17 januari 2008, 18:17
Geen probleem hoor. En als je nog wat te vragen hebt, laat je het maar weten. Daar dienen forums voor! Iedereen is namelijk ooit ergens begonnen :sssh:

BasHermus
18 januari 2008, 09:14
Als je geen probleem hebt met het lezen in het Duits kun je ook hier (http://www.guitartest.de/OVERDRIVETEST.htm) kijken.

Een zeer uitgebreide test van meer overdrive/distaortion pedalen dan je zelf uit kunt uitproberen.