PDA

View Full Version : Marshall cab mods



universe777
15 januari 2008, 20:48
Allereerst sorry als dit al eerder gevraagd is maar ik kon het niet vinden.
Mijn vraag(en):
Je hoort vaak dat mensen de speaker kabeltjes in het cabinet vervangen voor dikkere, om iets meer body in hun geluid te krijgen. Voegt dit nou laag/body toe of kapt dit hogere freq. af?
Met welke kabels kan je dit het beste doen?
Ook wist iemand me van de week te vertellen dat hij door een frame van 2en3tjes in zijn speaker te bouwen ook een wat voller geluid heeft gekregen.

Ik heb zelf een slanted 1960(A) met g12 75 watters. Ben er erg blij mee, maar iets meer body zou wel welkom zijn. Een kast met Vintage 30 speakers vond ik iets te donker klinken dus ik ben op zoek naar een gulden midden weg.

Alle tips zijn welkom.

jerome
15 januari 2008, 21:03
Het geluid zal op hogere volumes iets beter (ietsje strakker en ietsje voller) klinken met dikkere draden dan met dunne draden, eigenlijk alleen maar omdat die dikkere draden het vermogen beter kunnen transporteren van amp naar de speakers.
Maar je gaat met dikkere draden echt niet ineens een heel geluid er mee krijgen.
Zeker op lage volumes zal je geen of nauwelijks verschil horen, dus het is echt geen wondermiddel...
En dikkere draden veranderen imho niets aan het hoog

DeiDRagonas
15 januari 2008, 21:07
Nu gaan er hier vast mensen het mee oneens zijn hoor (en die lopen naar mijn mening uit hun nek te kletsen dus), maar het veranderen van de bedrading in je kast maakt GEEN verschil..

Ik zou voor andere speakers kiezen en je de moeite van het herbedraden besparen!


Grt Roy!!

Realeigo
15 januari 2008, 22:05
Dikker speakerkabel maakt echt wel verschil.

1) Dikkere speakerkabel heeft minder weerstand en geeft dus efficienter het vermogen door.
2) Daardoor komt de bas er strakker doorheen.
3) Als je dat 0,5mm speakerdraad verwisseld met 4mm speakerdraad, merk je dat echt wel!!

Voorbeeldje:

In de manual (http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800-mv-ld-manual.pdf) van een Marshall 1959 staat dat bij 10% distortion de versterker 175 wat moet leveren. Dan staat zon bak al best ver open.

Met 175 watt en 16 ohm gaan we rekenen. Normaal heeft eenspeaker wle een wat lagere weerstand dan 16 maar we nemen nu gewoon 16 voor het gemak.

Om Volts te kunnen berekenen gebruiken we de volgend formule
U=√(P*R) (Volts = Wortel van (Vermogen x weerstand))
Die vullen we in:
U=√(175*16)
Daar komt het volgende uit: 52.9
Als ik het goed heb blijft I gelijk dus hebben we die niet nodig.

Nu heb ik hier een stukje speakerdraad liggen dat uit mijn Marshall 1960 speakerkast kwam. Het is ongeveer 30cm lang.
Ik zet de multimeter zo dat hij de weerstand met en meet dan door dat kleine stukje draad: 0,7 ohm.
Nu zit er in zon kast wel iets meer dan 30 cm. Dus...
Laten we zeggen dat het singaal een meter heen en terug moet. dat zou betekenen dat 0,7/30=0,0233 en dan vermenigvuldigen met 200 (2x 100cm)
200*0,0233=4,66 Ohm. Dat is best veel als je bekijkt dat de speaker 16 ohm is. (Dus 16+4,66 = 20,66ohm!)

Als de versterker dus met dezelfde stroom en spanning maar met deze verhoogde weerstand werkt. Dan zal het vermogen toch aardig zakken.
Dat berekenen we als volgt:
P= U^2/R (Vermogen = Volt in het kwadraat / Weerstand)
Ingevuld:
P= 52^2 / 20,66 = 135.45 watt.
Dan heb je dus al (175-135.45=) 39,55 watt verloren!

Nu heb ik ook nog net iets meer dan 1m van 4mm speakerkabel liggen. (Ong 110 cm) Als ik daar de weerstand van meet is dat 0.9 ohm. Dan geen we weer uitrekenen wat de weerstand van 1 meter heen en terug is.
0.9/110=0.00818181
0.00818181*200=1.64 ohm.
16+1.64= 17.64

P= U^2/R
P= 52.9/17.65 = 158 watt.
Daarmee heb je dus al een dikke 20 watt winst!

Dikte van je speakerkabel maakt dus echt wel uit!

(Dit is hoe het mij is uitgelegd, als het in de werkelijkheid anders is schop me dan ff!)

universe777
16 januari 2008, 08:40
Dikker speakerkabel maakt echt wel verschil.

1) Dikkere speakerkabel heeft minder weerstand en geeft dus efficienter het vermogen door.
2) Daardoor komt de bas er strakker doorheen.
3) Als je dat 0,5mm speakerdraad verwisseld met 4mm speakerdraad, merk je dat echt wel!!


Mmmm dus toch wel het proberen waard. Wat voor soort speakerkabel is het precies en waar koop je het?

peter_heijnen
16 januari 2008, 08:44
Mmmm dus toch wel het proberen waard.
Jazeker altijd zelf proberen dat soort dingen, dan weet je ook waar je over praat.

Kim Wilson
16 januari 2008, 08:45
Zit er maar 0.5 qmm draad in die cabs? :o

JeroenSchaaf
16 januari 2008, 09:11
Nu gaan er hier vast mensen het mee oneens zijn hoor (en die lopen naar mijn mening uit hun nek te kletsen dus), maar het veranderen van de bedrading in je kast maakt GEEN verschil..

Ik zou voor andere speakers kiezen en je de moeite van het herbedraden besparen!


Grt Roy!!

Ben ik heel benieuwd Roy , hoe ben je er achter gekomen? :cheerup:

Realeigo
16 januari 2008, 09:28
Zit er maar 0.5 qmm draad in die cabs? :o

Misschien 0,75 maar echt niet dikker.

Edit:
Het is trouwens wel efficienter om betere speakers te kopen voor een beter geluid.
Maar als je dan nogsteeds dat dunne speakerdraad gebruikt doe je jezelf toch een beetje te kort.
En als je niet geld hebt om nieuwe speakers aan te schaffen is dit een niet al te dure mod om je geluid toch iets te verbeteren.

pol
16 januari 2008, 13:18
0,7 ohm op een stukje draad van 30 cm, geloof ik niks van eigenlijk, ofwel scheelt er iets met je multimeter, ofwel maak je slecht contact tussen de testpinnen en draad.

Ik heb es een marshallcab herbedraad met dikkere draad (switch was toch naar de haaien) , maakte zo goed als geen verschil, er viel me toch niks op.

welke kast met V30's heb je gehoord ? Marshall of ander merk, hier zit nogal veel verschil op, de Marshall 1960 AV's zijn wat helderder als bv een Bogner.

vidar
16 januari 2008, 13:35
die gemeten weerstanden kloppen echt van geen kant. net even uitgerekend wat het zou moeten zijn voor een koperdraad:
0,5 mm , 30cm --> R=(17*10^-9)*(0.30)/(0.25*Pi*0.0005^2)=0.026 Ohm
4 mm , 110cm --> R=(17*10^-9)*(1.10)/(0.25*Pi*0.004^2)=0.0015 Ohm
Laat het in real life iets meer zijn maar niet een factor 100!

ter vergelijking als ze allebei een meter lang zijn:
0,5mm 100cm-->(17*10^-9)*(1.0)/(0.25*Pi*0.0005^2)=0.0866 Ohm
4mm 100cm --> (17*10^-9)*(1.0)/(0.25*Pi*0.00052^2)=0.00135Ohm
Scheelt dus wel aardig maar de weerstand van de bedrading in je cab komt dus niet ver boven de 0,2 ohm uit
En de wattage's:
met 2 meter kabel van 0,5 mm verlies je zo 175-(52,9^2/(16+0,2))=2,3 watt
met 2 meter kabel van 4 mm verlies je 175-(52,9^2/(16+0,003))=0,14 watt
maximaal 1,3 procent verlies met 0,5mm kabel dus.

overigens zijn alle isgelijktekens te interpreteren als =ongeveergelijk aan

DeiDRagonas
16 januari 2008, 14:51
Ben ik heel benieuwd Roy , hoe ben je er achter gekomen? :cheerup:

???

Ehm... Ik schroef al zo'n ruim tien jaar Marshalls uit en in elkaar..
En je setup is as good as its weakest link.. En met het opnieuw bekabelen heb ik nog NOOIT een verschil gehoord.. En als dat er al was is dat zoooo extreem weinig dat je dat alleen hoort als je echt als een miereneuker voor je amp gaat zitten A/B-en... Mijn mening blijft hetzelfde hoor: Nieuwe bekabeling is Bullshit... Op papier staat het mss leuk met die natuurkunde shizzle enzo.. Maar, nieuwe speakers is de truc!


edit: geloof me nou maar..

grt Roy!

Negative K3 fan
16 januari 2008, 15:11
0,7 ohm op een stukje draad van 30 cm, geloof ik niks van eigenlijk

ik ook niet, ik denk dat die weerstand verwaarloosbaar is en anderen die dit hebben geprobeerd beamen het.

universe777
16 januari 2008, 15:39
welke kast met V30's heb je gehoord ? Marshall of ander merk, hier zit nogal veel verschil op, de Marshall 1960 AV's zijn wat helderder als bv een Bogner.
De ene was een ENGL cabinet. En de andere een Crate. Van die Crate zijn er twee versies. Een kast a la Marshall, en eentje met dikkere wanden en een meer heavy constructie. Ik heb die zwaardere gehoord.
het is ook niet zo dat ik tonnen laag mis. Maar een klein beetje meer OoooMPH uit de speaker zou ik wel leuk vinden. Dit krijg ik er niet in door meer laag in te draaien.

Ik heb ook nog een verhaal gehoord dat het verdikken van je achterpaneel in je speaker ook meer laag weergeeft. wat is daar waar van?

pol
16 januari 2008, 16:18
zou me die moeite niet doen en ga eens een reeks cabs met V30's uitproberen. de kast maakt een groot verschil uit, soms zelfs meer als van type speaker veranderen.

Marshall vintage kasten vind ik prima, niet te boomy, niet te kil, klinkt heel anders als een Engl met V30's, vind ze wat gebalanceerder, Engl is wat scooped met meer laag, maar is ook wel prima hoor.

MarkS
16 januari 2008, 21:55
2 speakers eruit en 2 stuks van een ander type erbij?

AART
16 januari 2008, 23:39
zou me die moeite niet doen en ga eens een reeks cabs met V30's uitproberen. de kast maakt een groot verschil uit, soms zelfs meer als van type speaker veranderen.

Marshall vintage kasten vind ik prima, niet te boomy, niet te kil, klinkt heel anders als een Engl met V30's, vind ze wat gebalanceerder, Engl is wat scooped met meer laag, maar is ook wel prima hoor.

Hier word ik het steeds meeer mee eens. Marshall 1960AV's zijn erg kole kasten, terwijl ik nooit echt een fan was van de 1960A. Ze zijn helderder en prikken makkelijker door de mix, maar ze zijn niet schel(mits juiste instellingen op versterker natuurlijk).

Maar ga er eens een hoop proberen. Marshall, Mesa, ENGL, Soldano, VHT etc etc.

Nocki
16 januari 2008, 23:49
Ik heb ooit een Marshall 1960A kast voorzien van van den hull speaker kabels (ik dacht cs122 of zo iets) En het geluid ging vooruit. Ik had in die tijd 2 dezelfde kasten en heb dus een beetje kunnen vergelijken. Het geluid ging er zeker op vooruit!
Ook heb ik gerommeld met andere bedrading tussen gitaar en amp en in de loop en het leuke was dat als ik ergens 1 goedkoop patchkabeltje (je kent ze wel, die gekleurde dingen) tussen had hoorde ik geen verschilmeer als ik verder nog wat veranderde. Ik denk dat dat de reden is waaorm de meeste mensen het onzin vinden.
Een nieuwe dure of goede gitaar kabel doet niets als de rest ook niet goed is. Je hoort pas dat het beter is als alles is vervangen. Ik weet nog dat ik alles had vervangen in mn rack en als laatste de speaker kabels had gekocht. Mn electro voice speakers die ik toen had begonnen opeens veel beter te klinken... dat was dus ook zo met de andere kasten die ik heb gehad...

Succes!

DeiDRagonas
16 januari 2008, 23:59
Idd, dat bedoelde ik dus met "je setup is as good as its weakest link." Zoiets test je dan natuurlijk ook met alleen gitaar, kabel en amp/cab. En toch hoor je dan het verschil alleen als je kunt vergelijken met voor en na situatie.

Ik denk dat het aanraden aan de TS om zn bekabeling te vervangen gewoon nutteloos is, want die gast gaat een hoop werk hebben en geen verschil horen joh.

Zoals ik zei... Wat dacht je van nwe speakers??

@ topicstarter: Laat maar effe weten wat het geworden is en hoe het resultaat werd! Ben benieuwd..

Iedereen fijne nacht, ik ben pitten!

Roy.

universe777
17 januari 2008, 09:11
Sinds ik in mijn rack George L's bekabeling gebruik klinkt het allemaal een heel stuk transparanter en frisser. Echt een heel groot verschil. Net of de bekende deken er vanaf gehaald werd.
Ben er nu wel van overtuigd dat mijn signaal zo schoon/transparant is als maar mogelijk is binnen mijn setup. De kleinste verandering in instelling is duidelijk te horen, en het reageerd zoals ik wil op mijn spel.
De laatste stap is nu die speaker nog.

universe777
17 januari 2008, 09:14
@ topicstarter: Laat maar effe weten wat het geworden is en hoe het resultaat werd! Ben benieuwd..

Will do.
Bedankt voor de reacties.

\m/_ _\m/