PDA

View Full Version : welke stemmechanieken



Nobler
15 januari 2008, 17:24
Ik lees steeds over mensen die goedkope gitaren kopen en dan zeggen "even nieuwe stemmechanieken er op en andere elementen er in en voor weinig geld een prima gitaar". Ik snapte nooit waarom andere mechanieken nodig waren. Ik heb altijd gitaren gekocht van redelijke kwaliteit.

Nu heb ik van iemand een gitaar overgenomen die, schrik niet, bij de Kijkshop is gekocht. Het is een Phoenix Stratocaster kopie, maar vreemd genoeg vind ik hem heerlijk spelen en klinken, dat wil zeggen, om te soleren. Als ik accoorden speel klinkt het niet! Maar thuis op de bank kan ik er heerlijk op meesoleren met CD's, lekkerder dan veel andere gitaren, MAAR ....

Ik soleer met veel opduwen en ik blijf aan het bijstemmen. Bij andere gitaren was dat nooit nodig. De mechanieken die hier op zitten zijn dus echt niet goed genoeg. Ik wil dus een stel nieuwe, maar als ik zoek op het forum en ik kijk in topics waar mensen vroegen welke mechanieken ze het beste konden kopen, dan zegt opeens iedereen "weet je wel zeker dat het aan de mechanieken ligt" en ze geven geen koop advies.

Het gaat dus om een gitaar die nieuw net over de 100 euro kost, dus ik wil er zo weinig mogelijk aan uitgeven, maar het moet wel een verbetering zijn. Ik kan een setje Klusons kopen voor net over de 20 euro. Zou dat voldoende zijn? Of anders, welk merk en type zou ik het best kunnen kopen om voldoende toonvaste mechanieken te hebben, en wat zouden die ongeveer kosten?

Als ik hier (weer) geen antwoord op krijg weet ik dus wat ik in het vervolg moet denken van mensen die een nieuwe goedkope gitaar hebben gekocht en pochen dat ze er even nieuwe mechanieken op zullen zetten !!!

Kim Wilson
15 januari 2008, 17:27
Het maakt IMO niet uit hoeveel de gitaar waard is. De extra investering moet het waard zijn. Als goeie stemmechanieken toevallig 40 euro kosten, en de gitaar wordt er een heel pak beter van, is het toch geen weggegooid geld? Voor mij heeft die extra investering dan wel zin gehad. :)

Walternativo
15 januari 2008, 17:35
Het maakt IMO niet uit hoeveel de gitaar waard is. De extra investering moet het waard zijn. Als goeie stemmechanieken toevallig 40 euro kosten, en de gitaar wordt er een heel pak beter van, is het toch geen weggegooid geld? Voor mij heeft die extra investering dan wel zin gehad. :)

niet mee eens. Alles upgraden is gekkenwerk. De upgrade moet wel naar verhouding staat tot de waarde van de gitaar anders kan je beter sparen en een goede gitaar kopen.

ik denk dat je over een half jaar iig wel zin hebt om die kijkshop gitaar een flinke portie 'My Generation' te geven. Maar hey aan de andere kant, tis 30 euro? Dat soort bedragen verspil je misschien ook al af en toe aan een miskoop cd ofzo. ALS ie dan gestemd blijft ben je blij? (Het geluid gaat er niet beter op worden verder en er zijn andere dingen waardoor de stemming naar zn grootje kan gaan).

maar hey wat kan t voor kwaad. Als t je niet uit de brand helpt zet je die tuners gewoon op de plank voor een andere gitaar.


ps; mensen upgraden meestal gitaren die ergens rond de 300 euro zitten. Dan heb je wel redelijk hout en constructie vaak en wordt het upgraden meer de moeite waard. Verwacht geen topprestaties uit een slecht instrument, ook al ligt er een nu een goede brug op, nieuwe snaren, nieuwe pickups/electronica etc. Goed hout is een voorwaarde voor een goed geluid. Daar kom je niet onder uit. Met electrische gitaren van 100 euro heb je waarschijnlijk brandhout.

G.G.
15 januari 2008, 18:03
niet mee eens. Alles upgraden is gekkenwerk. De upgrade moet wel naar verhouding staat tot de waarde van de gitaar anders kan je beter sparen en een goede gitaar kopen.

Blablablablabla.....

Goed hout is een voorwaarde voor een goed geluid. Daar kom je niet onder uit.

Onzin. Als je een gitaar fijn vind, en je hebt het geld ervoor over, gewoon doen.
Ik heb sinds 1982 al zoveel gitaren gehad (+/- 50 denk ik) en een van de beste was een Hondo van een paar tientjes, waar ik zo'n beetje alles aan verbouwd heb.

Als jij denk dat die gitaar nieuwe tuners nodig heeft, en jij vind hem dat bedrag waard, gewoon doen.

G.G.
15 januari 2008, 18:04
Of anders, welk merk en type zou ik het best kunnen kopen om voldoende toonvaste mechanieken te hebben, en wat zouden die ongeveer kosten? setje Gotoh bij guitarsupplies of tonefactory kost je ongeveer 3 tientjes en zijn prima.

Agent_Smith
15 januari 2008, 18:23
setje Gotoh bij guitarsupplies of tonefactory kost je ongeveer 3 tientjes en zijn prima.

Sterker nog: gotoh is gewoon topkwaliteit.

Ash ketchum
15 januari 2008, 18:25
Probeer het eerst met een andere topkam, daar ligt het probleem vaker dan bij de stemmechanieken.

Lenweë Míriel
15 januari 2008, 18:37
Sterker nog: gotoh is gewoon topkwaliteit.
+1 voor de gotoh's
Erg veel voor weinig geld. Maar dan nog zul je waarschijnelijk toch ook eens moeten kijken of je topkam niet mede dan wel niet bijna geheel verantwoordelijk is voor het probleem. Niet dat het vervangen veel kost daarvan want dat moet voor een 10'tje al kunnen als er niks op maat gemaakt hoefd te worden.
Want dan zou je die ook nog kunnen vervangen door een grafiete topkam.

robthg1
15 januari 2008, 19:07
Ik had/heb ook een phoenix strat. Dit was mijn eerste gitaar en had exact hetzelfde probleem. Ik heb Schaller tuners erop gezet. Koste me ongeveer €60-. Ik moest wel een gaatje bij boren voor elke tuner maar daarna was de gitaar een stuk stabieler.

Kim Wilson
16 januari 2008, 08:01
niet mee eens. Alles upgraden is gekkenwerk. De upgrade moet wel naar verhouding staat tot de waarde van de gitaar anders kan je beter sparen en een goede gitaar kopen.

...
En wat is dan die waarde, volgens jou? Waarde en nieuwprijs zijn voor mij twee verschillende dingen. Als het toevallig een lekker gitaartje is, die lekker speelt en goed klinkt (het kan, hoor, echt), wat is er dan op tegen om een goed setje tuners erop te zetten? Dan heb je een lekker spelend, goed klinkend gitaartje die niet meer ontstemt, voor pakweg 75 euro. Dat is dan toch geen weggegooid geld geweest?

JeroenSchaaf
16 januari 2008, 09:05
Ik vind , als de body goed en de hals, heb je toch een prachtig upgrade gitaartje!

Ben nu bezig met een Squier Affinity strat aan het upgraden! ( beginners gitaar :) )

Ben tot nu toe 130 euro kwijt aan nieuwe elementen , en wat klein spul.

Komt nog nieuwe tuners op en een nieuwe tremelo!

Als jij het een goeie gitaar vind! gewoon doen!

Net als de andere zeggen, kijk ook even naar de topkam!

Damage Inc.
16 januari 2008, 09:17
Ik vind het persoonlijk niet waard om in een slecht apparaat geld te steken.
Mja, je kan het wel wat verbeteren als je het echt wil houden.
En dat zal best lukken met nieuwe stemmeckanieken van goede kwaliteit.

Persoonlijk hou ik erg van Gotohs, hoe ze stemmen, aanvoelen en eruit zien.
Maar daarnaast weet ik ook nog van Grovers, die zijn ook vaak gebruikt.
Alleen daar heb ik niet zo mooie van gezien, ze zijn op zichzelf niet slecht, maar vaak hetzelfde...

Kim Wilson
16 januari 2008, 09:22
Ik vind het persoonlijk niet waard om in een slecht apparaat geld te steken.
Mja, je kan het wel wat verbeteren als je het echt wil houden.
En dat zal best lukken met nieuwe stemmeckanieken van goede kwaliteit.

...
Nee, je moet het ook niet in een slecht apparaat steken, da's zonde. Maar dat bedoel ik ook met de waarde. Zo'n ding kan toevallig best heel aardig uitpakken. Als ie het waard is, moet je ze gewoon vervangen. Ongeacht de aanschafprijs.

Damage Inc.
16 januari 2008, 09:25
Nee, je moet het ook niet in een slecht apparaat steken, da's zonde. Maar dat bedoel ik ook met de waarde. Zo'n ding kan toevallig best heel aardig uitpakken. Als ie het waard is, moet je ze gewoon vervangen. Ongeacht de aanschafprijs.

Oh ja, maar ik bedoel de meeste goedkope gitaren zijn niet geweldig om meer geld in te steken.
Maar het kan natuurlijk zijn dat bijv. Kijkshop ofzo een goedkope gitaar van o.k. kwaliteit verkoopt.

Kim Wilson
16 januari 2008, 09:26
Oh ja, maar ik bedoel de meeste goedkope gitaren zijn niet geweldig om meer geld in te steken.
Maar het kan natuurlijk zijn dat bijv. Kijkshop ofzo een goedkope gitaar van o.k. kwaliteit verkoopt.
Lees de openingspost dan een keer goed door, i.p.v. zomaar wat te posten. ;)

Damage Inc.
16 januari 2008, 09:28
Lees de openingspost dan een keer goed door, i.p.v. zomaar wat te posten. ;)

Dat is de enigste die ik heb gelezen... achja... :P
Ik wilde in ieder geval die 2 merken even noemen.

Kim Wilson
16 januari 2008, 09:29
Dat is de enigste die ik heb gelezen... achja... :P
Ik wilde in ieder geval die 2 merken even noemen.
Dan had je ook kunnen lezen dat Nobler een prima gitaartje heeft gekocht, met slechte tuners. :)

Damage Inc.
16 januari 2008, 09:31
Dan had je ook kunnen lezen dat Nobler een prima gitaartje heeft gekocht, met slechte tuners. :)

Mja ik begreep ervan dat hij de gitaar goed vond maar de stemmechanieken niet,
of in ieder geval hij klinkt niet met de originelen erop.
Dus hij wilde nieuwe stemmechanieken proberen...

Walternativo
16 januari 2008, 09:47
En wat is dan die waarde, volgens jou? Waarde en nieuwprijs zijn voor mij twee verschillende dingen. Als het toevallig een lekker gitaartje is, die lekker speelt en goed klinkt (het kan, hoor, echt), wat is er dan op tegen om een goed setje tuners erop te zetten? Dan heb je een lekker spelend, goed klinkend gitaartje die niet meer ontstemt, voor pakweg 75 euro. Dat is dan toch geen weggegooid geld geweest?

nee dan niet maar de kans dat je een goede gitaar (zonder er 'voor de prijs' achter te moeten zeggen) vindt voor 100 euro is 'a snowballs chance in hell'

maar hey waar t eigenlijk om gaat is: ga je er extra plezier mee beleven? Als dat zo is, lekker doen. Gotohs, schallers, gibson, fender, allemaal goed. Zorg wel ff dat je geen 3-3linksrechts setje in je handen krijgt gedrukt voor je strat.

LaurentB
16 januari 2008, 10:02
Zoals eerder gezegd: misschien ligt het niet aan de stemmechanieken, maar blijven de snaren in de topkam of onder de 'string trees' (die klemmetjes op de kop) haken. Controleer dat eerst voordat je geld gaat uitgeven aan een inderdaad relatief goedkope gitaar (die echter tot mijn verbijstering inderdaad af en toe nog redelijk bruikbaar zijn, heb ik wel eens gemerkt).

Nobler
16 januari 2008, 17:40
Dank voor alle reacties, maar het ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ik niet geinteresseerd was in discussie over of het zin had om betere tuners op een goedkope gitaar te zetten. Het ging me er om te weten welke tuners ik het beste kon aanschaffen, want dat ik die wil hebben staat voor mij al vast.

Voor de duidelijkheid, ik heb de Phoenix in kwestie van de Kijkshop niet zelf gekocht, maar overgenomen van iemand die er mee omhoog zat. Ik heb veel duurdere gitaren. Ik verwachtte brandhout, maar was er verbaasd over dat ik er zo lekker op meesoleren kon met de HiFi.

Een goede gitaar kan het niet genoemd worden, want hij is niet goed te stemmen om zuiver klinkende accoorden mee te spelen, maar voor mijn solospel, met veel opdrukken, gaat het prima en klinkt het heel lekker. Akkoorden zijn niet alleen niet zuiver te spelen, maar ze klinken ook niet lekker. Solotonen wel.

Dank voor de suggesties over de kam en de snarenhoudertjes, of hoe heten die ook al weer, maar dat is het echt niet. Ik druk blijkbaar meer op dan de tuners aankunnen. Ik blijf aan het opdraaien. Als het aan de kam of zo zou liggen zouden ze een tijdje na dat ik had opgestemd opeens een stuk verder omhoog gaan, en zou als ik dan weer omlaag stemde, de snaar een tijdje later opeens een stuk omlaag gaan, heen en weer dus, en dat is niet het geval.

Ik wil gezien de prijs van de gitaar zo weinig mogelijk aan betere tuners uitgeven. Ik ken Grover en Schaller, maar die zijn bij Thomann, toch niet de duurste, 50-75 euro. Dat vind ik wat veel. Ze hebben er ook Klusons voor 22,90 euro. Ik zal eens verder op het net zoeken naar Gotohs van rond de 30 euro. Daar hebben mensen tenminste goede ervaringen mee.

G.G.
16 januari 2008, 17:44
Wat dacht je van deze?


http://www.guitarsupplies.nl/Wilkinson-EZ-lock_-chrome_-6-in-line--N_art_89.php

Wilkinson is ook zeer zeker geen rommel.

Nobler
16 januari 2008, 17:47
OK, heb gekeken naar Gotohs voor rond de 30 euro bij guitarsupplies, maar die had alleen 'Gotoh style' setjes (dwz not the real thing) voor 16/17 euro per setje. Tuners van bekende merken waren aanzienlijk duurder en te duur voor mijn gitaar. Bij Tonefactory hadden ze ook geen Gotohs voor rond de 30 euro. Ik ben benieuwd of iemand nog goede suggesties heeft, en anders ga ik toch maar eens de Klusons van Thomann van 22,90 euro proberen.

G.G.
16 januari 2008, 17:50
Bij Tonefactory hadden ze ook geen Gotohs voor rond de 30 euro.

huhhhh?

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_34&products_id=1206&osCsid=0a4df4454d0158e4c337d5e8439f99a7

LaurentB
16 januari 2008, 17:53
Ok, dan ligt het inderdaad aan de mechanieken, zoals je het beschrijft, zou je zeggen. Wat dat onzuivere betreft: heb je de actie en de intonatie al eens geprobeerd af te stellen, dat kan ook veel uitmaken.
De flageoletten op de 12e positie moeten even hoog klinken als de gefrette noot op de 12e positie.
Is de flageolet hoger, dan moet de snaar korter worden, anders langer.

Maar misschien wist je dat al.

Ik heb ook vaker van die budgetgitaren in mijn handen gehad, en soms zijn ze heel aardig bruikbaar, zoals jij ook al merkte. Vroeger kon je echt alleen mislukte speelgoedgitaren krijgen voor dat geld.

marter544
16 januari 2008, 18:18
+1 voor de gotoh's! Heb ze op ook op mijn 2 maingitaren zitten, en ik vind et echt fijne dingen.

ACSlater
16 januari 2008, 20:45
zijn die tuners van het "huismerk" van Tonefactory echt net zo goed als bijvoorbeeld Gotoh's? Ik bedoel deze:
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_300&products_id=3045

Ik heb een LP gekocht en die heeft de kidneybeans/roundbacks van Grover erop zitten en die vind ik niet bepaald mooi. Als ik een setje tuners voor 16,95 kan kopen waarmee ik ze kan vervangen dan zou het mooi zijn. Anders worden het de Schaller of Gotoh tulpjes, die twee keer zoveel kosten.
Enig idee of de Grovers dezelfde diameter hebben als tulpjes?

Nobler
17 januari 2008, 10:23
G.G.: bedankt, ik had die niet gevonden, omdat ik alleen onder 'tuners' had gekeken en niet doorgeklikt heb naar Gotoh. Ik ga af op je advies en ga deze proberen.
Laurent B: Ik heb de gitaar wel zo goed mogelijk geintoneerd en afgesteld, normaal lukt me dat wel, maar bij deze blijft het qua akkoorden onzuiver. Misschien een teken dat het qualitatief gewoon geen goede gitaar is. Daar gaat het me bij dit ding echter ook niet om, omdat ik gemerkt heb dat ik er, zitten op de bank, lekker mee kan meespelen met de HiFi. Voor het echte werk heb ik andere gitaren.
Ik denk dat het probleem vooral in de kam zit. Omdat dat een lastig onderdeel is hadden volgens mij vroeger veel goedkope gitaren een nul-fret, maar deze heeft dat niet.